lørdag 14. juli 2018

Hortensiablomstring i hagen... del 1

Ja, nå har de første endelig å begynt å blomstre. Jeg er veldig glad i hortensia, og har mange både i potter og plantet i bakken. Dessverre så er de store jeg har i potter ikke herdige nok til å overleve ute her. Dvs. de overlever, men siden de fryser så mye ned om vinteren blomstrer de ikke. Da er poenget borte, for det er jo blomstringen jeg vil ha! :)

Men ingen regel uten unntak. For to år siden kjøpte jeg noen hortensia fra Bakker som reklamerte for at de hadde to sorter som ville blomstre både på fjorårsskudd og årets skudd. Første vinteren hadde jeg de inne, og plantet de ut i fjor vår. På sensommeren i fjor var de veldig fine for da hadde de jo ikke hatt noen vinter ute ;)

'Minty Ice' i 2017

'Pink Lollipop' i 2017

Jeg må jo innrømme at jeg var skeptisk, for jeg har kjøpt mange hortensia opp gjennom årene og ingen har kommet med blomster året etter. Men den som ikke prøver oppnår jo heller ikke noe... 

Så her er årets første bilde av den ene. Der rare er at den har skiftet farge. Det skjedde allerede i fjor høst, og det fortsetter i år. Jeg har til og med navnelappen hvor det står 'Pink Lollipop' . Men navnet skjemmer ingen, og hvis den andre blir rosa er det jo helt det samme :)
Hortensia skifter farge etter jordens ph, så da er det sur nok jord der.

Denne er i god vekst og full av knopper. Snødekket i vinter hjalp sikkert til på overlevelsen også. Men uansett så kom den med blomster! 

Jeg er så glad for at den blomstrer! Hydrangea macrophylla 'Minty Ice' (Pink Lollipop) ;)

Så over til sensommerens juveler. Syrinhortensia /Hydrangea paniculata 'Pinky Winky'

Her fra en annen vinkel sammen med en japansk lønn/ Acer palmatum 'Black Lace'

Dette er i toppen av "busken"

Den har strukket seg til nærmere 2 meter, og her i selskap med Acer negundo Flamingo' som snart er 2,5 meter høy. 
Senere i sommer vil begge skifte over i rosa :)

Dette er en annen syrinhortensia som nettopp har begynt blomstringen. Den heter Hydrangea paniculata 'Early Sensation'
Den var så skadet av snøbrekk i vår, at jeg klippet den kraftig tilbake. Nå er den finere enn noen gang :) 

God helg!
Jeg linker til TrädgårdsFägring

44 kommentarer:

  1. Din syrenhortensia er utrolig smuk, og hvor er det dejligt, at dine almindelige hortensiaer blomstrer.
    Min busk er 25 år gammel og giver både blå og lyserøde blomster. Måske er der noget andet end ph-værdien, der også spiller ind? Men den er kun en skygge af sig selv efter den ekstreme varme her i sommer. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er veldig glad for det. Så vidt jeg vet er hortensia den eneste plante som skifter farge etter jordens ph. En kan tilsette alun for å få de blå. Sur jord gir blå farge og basisk jord rosa farger. Morsomt at din plante har begge farger. Ja, det forstår jeg, for de jeg har i potter behøver minst en liter vann pr.dag. Hydrangea kommer fra gresk og betyr vann. Så det ligger i navnet at de er tørste ;)
      Klem

      Slett
  2. Gillar också hortensior och har ett antal TROTS att vi egentligen har fel typ av jord här på Gotland. Alldeles för mycket kalk både i den och i vattnet.
    Jag fick en sammetshortensia när jag fyllde 60 för 13 år sen. Det blev ett akut "problem" som gubben min löste genom att köpa pallkragar och fylla med rhododendron-jord. Jag har beskurit den varje år, men i år var jag tvungen att ta ner den äver 1 meter. Både på bredden och höjden. Så nu har jag den plus en syrenhortensia `Limelight´ och en endless `Opal´.
    Den sista hade jag i växthus i vintras men planterade ut den redan i slutet på mars eftersom den växte så mycket. Och det har gått bra, den blommar för fullt med numera rosa blommor (beroende på kalken).
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo så fine. Kalk er noe de ikke liker, nei. Hos deg vokser jo alt veldig mye! Pallekarmer er veldig bra å bruke. Da kan er jo bruke den jorden som passer. Limelight har jeg også, og de blir også store. Den 'Opal' høres veldig fin ut!
      Klem

      Slett
  3. Hello, the hydrangeas are beautiful. I love the different colors. The Pink Lollipop is a favorite. Enjoy your day and weekend!

    SvarSlett
  4. Hej Marit
    Hvor er det godt, at du har fået fat i nogle hortensia, som kan klare vinteren, Bakker er ikke for mig det bedste bekendtskab, men her taler de åbenbart sandt.
    Jeg er dog mere imponeret over din Pinky Winky, tænk nu er du virkelig foran Danmark eller i hvert fald Samsø, der er da et stykke endnu, inden min blomstrer :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, og det er jeg så glad for. Jeg har også hatt veldig mange dårlige erfaringer med Bakker, men disse hortensia derfra har vært veldig bra.
      Det er jo litt gøy at jeg har tatt dere igjen :)
      Klem

      Slett
  5. Er pinky winky allerede begyndt at blomstre? Det er da utroligt. Hortensiernes farver er svære at styre, synes jeg. Hos os bliver de allesammen mere eller mindre blå eller lilla. Da vores datter blev gift for 10 år siden, havde vi en fin, romantisk krukkeplante med hvide blomster med en lyserød rand. I dag kan jeg ikke skelne den fra de andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har det, Marie. Men det er tross alt ikke så rart, for her har temperaturene ligget på 27-32 grader så og si hver dag. Jeg regnet ut at maks temperatur for juni lå på 5 grader mer i snitt enn i fjor. Her hvor jeg bor blir det veldig varmt, for her er det bjerge/åser på alle sider. Vi blir stengt inne i en gryte, og det blir veldig varmt her om sommeren. I år er det helt ekstremt. 2i grader her nå 14.30
      Det er da merkelig at alle får omtrent samme farge!

      Slett
  6. Hej Marit!
    Härliga hortensior, har bara haft dem i krukor sedan jag försökte plantera ut dem, det lyckades inte. Får leta efter någon härdig sort.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, de er ikke enkle å få til uten å ha et mildt klima. Syrinhortensia tåler mye mer enn de vanlige.
      Ha det godt.

      Slett
    2. Tack, då skall jag skaffa mig en.
      /Marika

      Slett
    3. Ja, det burde du. Det er de som heter paniculata.

      Slett
  7. Some of those blooms look as big as my head!

    SvarSlett
  8. Hei Marit.
    Flotte hortensiaer. Og så mange du har. Jeg har 2 som blomstrer, og 3 til som jeg nok må vente litt på.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk! Ja, jeg har mange, og jeg synes de er så fine alle sammen. De er en av mange diller her.
      Hortensia er en spennende slekt.
      God helg!

      Slett
  9. Jeg elsker hortensia, og dine er smukke! Noget af det allerbedste ved hortensia er at de altid er pæne. Også når blomsterne visner. Noget af det eneste vi har plantet i vores nye have er nogle Annabelle hortensia. Jeg ønsker mig mange flere hortensia :-)
    Kh Nana

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også. Tusen takk! De er veldig pene, ja. Annabelle har jeg ikke av en eller annen grunn. Den må jeg se å få kjøpt. Du må få kjøpt deg noen flere! :)

      Slett
  10. Det siste bildet ligna på klatrehortensiaen vår, den rekk snart ti meter opp i ei gamal furu. Den blå ligna på den gamle vår, sikkert 30 år, kjem trottig kvart år uten særleg stell. Men du har mange flotte. Gler meg til å sjå vidare.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og de er jo faktisk i slekt. Ditt klima er nok mildere enn her. Tusen takk!
      Klem

      Slett
  11. Hei Marit
    Så all snøen dere hadde i vinter var ikke bare til plage. Jeg er glad for snølaget vi har her for det isolerer. Flotte hortensia. Jeg har prøvd med på en syrinhortensia også. Kjøpte i fjor og har overvintret den under verandaen i potte. Den har faktisk overlevd! Jeg prøver å plante den ut i sommer så får jeg pakke den inn.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena
      Nei, selv om jeg klagde over den, så hadde den absolutt sin misjon. Snø isolerer, ja. Tusen takk! Syrinhortensia er H5-6 og tåler mye. Så den er jeg sikker på at klarer seg hos deg.
      Ha det godt!

      Slett
  12. Hei Marit

    Både *Pink Lollypop' og 'Minty Ice' er fra det store firma dejongplant.nl - og deres 'Flair & Flavours' serie. De har virkelig et enormt stort udvalg det vil more dig at se:)
    Hortensia klarer sig også fint hos mig i Sverige - alle haverne deroppe er stort set forsynet med et mere eller mindsre velholdt eksemplar af 'Limelight'...

    Flot blomstring dine har 'Pinky Winky' må siges at være i god vækst samtidigt!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Nå er jeg nesten vred på deg ;)
      Tenk å vise meg hvor de kom i fra, og hvilket utvalg de har!
      Hvorfor bor ikke jeg i et EU land... :(

      Nå har jeg sittet i en halv time og bare stønnet, og sett alle de jeg må ha....;)

      De som vi kaller syrinhortensia/paniculata klarer seg også veldig fint her og også lenger nord i landet. 'Limelight' har jeg også to stykker av ;)

      'Pinky Winky' har plutselig skutt i været, ja. Når jeg kjøpte den for flere år siden var den veldig liten, så den har virkelig vokst mye.

      Ha en deilig søndag du med. Nå skal jeg se på mer hortensia... ;)

      Slett
  13. Vakre Hortensia som blomstrer hos deg nå, Syrinhortensiaen var et syn.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  14. Hortensior är så fina... 'Early Sensation' gillade jag lite extra. Men de där macrophylla-hybriderna ska jag kika efter. Jag köpte ju en vit dubbel serrata hybrid för ett par år sen. Trodde jag dödade den med för lite vatten men de var tydligen sjuka allihop. Nu hade plantskolan tagit sticklingar och jag fick en ny fin liten buske. Den har jag nu tagit sticklingar av. Men hittade 2 andra också... Jag gillar de mindre blommorna hos serrata hybriderna och att de ofta är dubbla.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Den er jeg også veldig glad i. Dunkan sikkert ta stikling av den en gang. Så bra da! Syke planter vil vi ikke ha. Ja, de er veldig fine. Jeg liker også de doble.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hei Marit!
    Flotte hortensia. Jeg har skjønt at mine har fått litt lite vann i år. Masse blader, men lite blomster .Den siste hortensiaen ligner veldig i blomsten på en klatrehortensia vi har, som får rosa blomster , og blomstene på Viburnum. Så slektskapet er nok i orden:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!

      Tusen takk! Rosa klatrehortensia hørtes lekkert ut. Du har vel ikke noe navn på den? Ja, de er nok nært beslektet :)
      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  16. I admire your collection of hydrangeas!
    Happy Sunday !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Ella!
      Happy Sunday to you too!

      Slett
  17. Hortensia er de fineste blostrende busker jeg vet (etter roser, selvfølgelig). Stas at de ville blomstre! Kan lønne seg å eksperimentere, ja, Denne sommeren må jeg virkelig streve for at hortensiabuskene ikke skal tørke ut. På noen ser jeg inntørkede blader :o

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hadde da ikke trodd noe annet ;)
      De er kjempefine alle i den slekten, men de krever mye vann.
      Det er aldri godt å vite hvilke som kan klare seg i en norsk hard vinter, og hvem som kan blomstre på nytt. Ja, jeg ser det her også.

      Slett
  18. Så vakre hortensia, Marit, de elsker jeg også. Minty Ice er virkelig nydelig, så bra den blomstret..
    Har planer om å plante flere i hagen, jeg har Annabelle fra før.
    Ha en fin kveld,
    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida! Ja, hotensia er så fine. Ja, jeg er glad for at den gjør det nå. Annabelle har ikke jeg, men må bare finne en plass til den.
      Ha en fin kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Så flotte hortensiaer!
    Veldig moro med den som blomstret på tross av vinteren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ja, det er så gøy at den klarte å blomstre :)

      Slett
  20. Gillar också hortensia men i år är det för torrt för dem här. De blommar inte bra och hänger med bladverket. Jag har inte prioriterat alla rabatter så de lider. Hoppas det inte ska påverka dem för mycket.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er flotte planter, men dette været liker de ikke. Det blir for tørt, ja. Får håpe at det snart kommer noe regn, så går det nok bra. Hvis ikke må en vanne de.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...