onsdag 17. august 2022

Litt for mange idéer, skogstien og planteliste... del 4

 

Ja, jeg var jo ikke helt ferdig med mitt prosjekt, for det gjensto å få laget stien jeg skulle ha gjennom min "nye" skog. Innen jeg kom så langt måtte jeg først luke vekk masse gress fra en rest som sto igjen som ikke hadde vært dekket av duk tidligere. Masse gjenstridig grønt gress som ikke vokste inne i "skogen", men ute i solen for det er der den nye stien ender. Det var bare å gå i gang med arbeidet og få det gjort. Der traff jeg på et arbeide jeg gjorde for mange år siden, og jeg bestemte meg for å få det frem i lyset igjen. Sånn blir det ofte her, for i årene etter at jeg la hellene har jeg hatt veldig mange andre prosjekter. Da ble det ikke like mye fokus på det som ble ferdig da. Hagen lever sitt eget liv, og det samme med ugresset. 

Jeg har helt sikkert gapt over for mye her, men etter 2018 har jeg begynt å bruke duk for å lette hagearbeidet. Det blir ugress med duk og grus også, men da er det bare frøugress og ikke ugress som kommer fra bunnen av. Hadde jeg lagt duk under hellene den gangen og dekket med grus hadde jeg spart meg for mye arbeide. Men det gjorde jeg ikke, og da må jeg ta den jobben nå. 


Dette bildet er tatt for nøyaktig ni år siden, og dette er akkurat der jeg jobber nå. Se så små og søte sypressene/thujaene var da. Det er altså de jeg nå har stammet opp. Hellene la jeg selv, og jeg husker at de var veldig tunge. Så jeg bestemte meg for at nå skulle de bli liggende når jeg holdt på rundt der. Ingen flere gode idéer om å flytte rundt på hellene denne gangen. Det gjorde jeg nemlig i fjor, og det kunne jeg egentlig latt være.

På bildet under her så er dette en slags "begynnelse" på hellene. Jeg tok opp de som lå i dette "mellomrommet hvor det nå bare ligger grus, og la de helt øverst i området. Bilder av det kommer i  siste innlegg.
Her ved hellene vokste det flere hosta som jeg bare lot stå, og flere martagonliljer jeg hadde "glemt" bort. De har overlevd fint der inne i mørket, og det er jo ganske utrolig.


Denne hellegangen fortsetter nedover et godt stykke til. Det har vokst mye (u) gress over hellene flere steder, og det må jeg fjerne etter hvert.
Denne lille stien har jeg kalt for slangestien. Altså vannslangestien ;)  Andre slanger vil jeg ikke høre snakk om. 
Disse to slangene til høyre går fra langt  nede i hagen hvor vanntilkoblingen er til helt opp i enden av tomta hvor thujahekken slutter. Det er veldig mange meter med vannslanger og det er nøyaktig 60 meter, men de hadde jeg ikke klart meg uten i en tørkesommer som denne. Jeg har 6 uttak til vann, og 8 vannslanger som går på kryss og tvers her. Når en har så stor hage som her må det vann til når en ikke får det i form av regn.


Så litt om den innvendige stien. Her traff jeg på en martagonlilje/ Lilium martagon som vokste midt i stien. Den måtte jeg bare flytte. Under den fant jeg en ny løk som ble plantet et annet sted :)

Som vanlig når jeg holder på råder det kaos en god stund inntil jeg har fått samlet alle løse tråder inne i hodet mitt :)
Som jeg har nevnt tidligere så tenker jeg mye innen jeg fortsetter. Hvordan skal jeg gjøre ditt og datt, og hvordan skal puslespillet bli helt til slutt...
Tenkingen er halve jobben, og den tar mye tid. Jeg forhaster meg ikke, og det er godt. Da slipper jeg å gjøre noe jeg angrer etterpå.


Barkduken ble til slutt lagt ut der den skulle være, og da var det bare å hente stein til kanting. Duken må jo holde seg på plass så klart.


Så langt kom jeg på mandag. Når jeg ga meg på ettermiddagen var det hele 29 grader her. På kvelden kom det en veldig hard regnbyge her, men tordenværet slapp vi unna. Det kom 6 mm, og i går kom det hele 38 mm! Lyden av regn etter en lang tørkeperiode er som musikk i mine ører. Regnet skal fortsette på fredag også. Endelig kom regnet hit! 


Så over til en lang planteliste.

Jeg har hatt for vane å skrive inn det jeg kjøper / planter her i bloggen i mange år som en oversikt for meg selv. Det er bare å hoppe over den for de som synes at plantelister er kjedelige ;)

Planteliste:

Echinacea 'Delicious Candy'

Echinacea 'Funky White'

Echinacea 'Supreme Cantalope'  De som er ferskenfargede/gule av disse har jeg dessverre dårlig erfaring med. Men optimist som jeg er så prøver jeg de igjen nå.

Echinacea 'Tequila Sunrise'

Echinacea purpurea white. Denne var uten navn, men den ser ut som den på bildet.

Clematis 'Multi Pink'

       "         'Ivan Olsson'

       "         Jackmanii Alba'

Heuchera 'Electra'

Heuchera Grey Denne hadde heller ikke noe navn, men den ligner på denne.

Heuchera 'Lime Marmelade'

Helenium 'Loysder Wieck

Ligularia dentata 'Britt Marie Crawford' 

Erica carnea 

Geranium maculatum 'Espresso'

Geranium 'Dragon Heart'

Hosta 'Paul's Glory'

Astilbe 'Washington

Epimedium 'Shiho'

                      'Elfenköning'

                      White Queen

Actaea pachypoda 'Misty Blue'


I tillegg har jeg flyttet mange frøplanter av Rudbeckia hirta 'Sahara' dit, og fra før vokser det masse kattemynte der som jeg fortalte om tidligere. 


Da jeg hadde plantet alt dette, så leste jeg reklame om at de solgte heuchera fra Blomster-Svein ( som jeg har vært hos mange ganger ) i en blomsterbutikk bare noen få mil herfra.  Jeg dro dit og fant hele 6 stykker som jeg ikke hadde fra før. Jeg var hos Blomster-Svein tidligere i vår, men da hadde han så stort utvalg og så mange planter at jeg ga opp å finne alle de nye sortene.

Jeg fikk i hvert fall kjøpt mange nye i blomsterbutikken der, og det var helt supert. Dit skal jeg nok ta meg en tur igjen til neste år også. Heuchera har blitt min nye yndlingsplante. De finnes i så mange forskjellige farger, og de trives så godt her.

De som jeg kjøpte var:

Frilly

Timeless Night Denne har den mørkeste farge jeg noen gang har sett på en heuchera. 

Wildberry 

Coral Berry

Silver Gumdrop  Denne hadde jeg fra før, men den har blitt en favoritt her.  

Melting Fire

Marvelous Marble 

'Timeless Night' plantet jeg rett i solen. De andre har jeg plantet i halvskygge/ skygge. De er plantet på "innsiden" av skogbedet.


Plantelisten ser lang ut, men så har jeg også laget veldig mange meter med nye bed. Jeg planter også veldig tett. Jeg har i det siste slurvet med å skrive inn navn på planter jeg har kjøpt, og jeg irriterer meg grønn når jeg ikke husker navnene. Så jeg må nok bare fortsette med å lage sånne plantelister. 


Siste innlegg om dette skogsbedet kommer senere. Jeg er nemlig ikke helt ferdig enda. Det er mulig at jeg har fått enda flere gode idéer... ;)


24 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Altså så flittig du er, utroligt at du kan holde til det i den varme. Godt du fik en masse regn, det må gøre arbejdet lidt lettere for dig. Ja og så købte du lige lidt igen. :) Godt du både har penge og plads.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det kan du si, men det var ikke så fælt den dagen likevel. Nå er det 23 grader her, men 100 % luftfuktighet etter regnet i går. Det føles helt grusomt akkurat nå ;)
      Ja, nå slipper jeg å vanne på en stund. Ja, det gjorde jeg jo. Ja, ikke sant ;)
      Klem

      Slett
  2. Du skulle absolutt bodd et sted som hagen hadde vært like fin året rundt
    Men det holder kanskje med jobben som blir i Norge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke jeg hadde orket å ha sommer hele året. Jeg kunne godt hatt to måneder lengre hagesesong, men det er helt greit sånn som det er her ja. Jeg liker vinteren også bare den ikke blir for lang.

      Slett
  3. Tænk, at du selv synes du måske har gabt over lidt for meget denne gang... Det er tankevækkende, for jeg synes jo det er et voldsomt projekt midt i sommervarmen. Men som du ganske rigtig siger, bruger man megen tid med rent og skært hjernearbejde, for at få hele planen til at gå op i en højere enhed. Det er som et kæmpe puslespil hvor låget er blevet væk, og du selv må skabe billedet.
    Jeg er fuld af beundring for din energi og stædighed, men også for det grundige forarbejde du laver hver gang du skaber et nyt bed, og jeg er sikker på det bliver dejligt når du sætter den sidste plante på plads!
    Det er jo en lykke at regnen vælter ned her hvor du kan se en ende på dette projekt! Som musik i enhver haveejers ører...

    God fornøjelse med slange-gangen og resten af skovbedet!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha Ulla, ja det hadde du kanskje ikke regnet med ;)
      Joda, den hender at jeg innser min egen begrensning i nien kirte øyeblikk. Det er dager hvor jeg har så vondt i kroppen at jeg kan nesten ikke gå.
      Ja, det er noe jeg har lært meg opp igjennom årene at det betaler seg i lengden å tenke nøye igjennom det jeg gjør. Likevel kan jeg jo gjøre noen tabber, men da blir de ikke så store... ;)
      Det er alltid deilig når et prosjekt er ferdig jeg skal innrømme det. Regnet kom som bestilt ja, for da behøver jeg ikke vanne på en god stund. Det er utrolig hvor mye tid jeg har brukt på vanning i sommer. Ja, regn høres helt nydelig ut når det er knusk tørt.

      Tusen takk!
      Hilsen Marit

      Slett
  4. You are so busy, Marit, I wonder when you even have time to brush your teeth! It is quite clear that being a gardener also entails being a landscape planner, an engineer, a soil chemist, a biologist and a labourer! I think I'll stick with being a birder. It's much easier! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, I'm always so busy. As I said yesterday the summer here is very short. I have so many plans every summer, but the summer goes very quickly. Yes, I need to have many skills! I understand you at some point. But I love gardening as you love birds. We have the same passion but not the same interest.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  5. Hello Marit,
    Your garden and path look beautiful. It seems your work is never done with new plans and new plants.
    I am so happy you had some rain, I hope it cooled off your weather and all your plants had a nice drink of water. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. I never stop working in my garden. I'm also so happy about the rain. It have cooled off the warm weather a little bit. I'm sure my plants are very happy.
      Take care you too and have a nice day!

      Slett
  6. Det blir jo fint da, selv om det er mye arbeid, men jeg er ikke helt sikker på det med duk, min erfaring er at rotugress også kommer seg gjennom duken, jeg har flere steder i hagen der dette har skjedd, og et av stedene er duken så infiltrert av røtter både fra ugress og det jeg har plantet at jeg får den ikke bort. Sluttet å bruke duk for mange år siden, syns det er mer jobb enn uten, i tillegg til at jeg ikke har lyst til å ha plast liggende under jorden lenger. Det eneste jeg tenker er at det kanskje kan være forskjell i ditt klima, i og med at du ikke har så mye regn? Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er mye arbeide. Jeg er enig med deg med plasten i utgangspunktet. Her bruker jeg duk med 5 cm grus oppå, og det fungerer helt supert. Det har ikke kommet opp det der jeg bruker 5 cm med grus oppå. Hvis jeg har vært gjerrig med grusen kan kjerringrokken komme igjennom.
      Til vanlig kommer det ganske mye regn her, men ikke nå i sommer.
      Ha en fortsatt fin dag.

      Slett
  7. Tænk, at du kan opdage en flisegang, du helt havde glemt var der! Det er godt nok vildt.jeg kommer til at tænke på, om det var din plan, lige fra I flyttede ind, at I skulle have sådan en stor og varieret have, eller om det er noget, der har udviklet sig gradvist hen over årene. Det er heldigt, dine nye yndlingsplanter heuchera også trives godt i haven. Nogle gange forelsker vi os jo ulykkeligt i planter, som ikke vil trives hos os.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig med deg i det at det er helt vilt 😉
      Til mitt forsvar må jeg bare si at siden 2014 har jeg som du sikkert har fått med deg så har jeg holdt på med mye forskjellig her. Halve hagen ble gravd opp i 2017, og det tok meg to sommere å få den i orden igjen. Jeg hadde med meg ca. 700 planter fra min forrige hage og siden har jeg aldri sett meg tilbake 😅
      Det var nok ikke min plan, og jeg har heller ikke noen som deler min interesse her. Min mann jobber fortsatt mye, så å holde hagen i orden er min jobb. Så jeg burde sikkert begrense meg, men jeg klarer ikke det heller ☺
      Det er ikke så farlig om noe forfaller her, for det er bare jeg som ser det 😊
      Ja, jeg er glad for at de trives her. Det er jo ingen selvfølge at de gjør det.

      Slett
  8. Hagen er flott, men jaggu jobber du for saken Marit. Det må jo bare bli bra med sånn arbeidsinnsats :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg jobber virkelig for saken, Martin. Tusen takk :)

      Slett
  9. Litt av noen prosjekter du har i hagen din, det blir nok flott når det blir ferdig,

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen store prosjekter jeg holder på med her, men sånn er det når en har en stor hage.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. At hagen lever sitt eget liv i nedprioriterte kroker og hjørner, kan nok de fleste skrive under på. Martagonliljene tåler det meste av skygge og rot! Stilig med oppstammede thuja og sypress. Men mye jobb ser man. Hage er mye sisyfos-arbeid. Luke gress er hardere enn man skulle tro, men så nødvendig. Den grå Heuchera'en ligner på en lekker jeg kjøpte på salg i fjor. Er så fornøyd med de jeg fikk tak i da og bruker som kantplante foran et rosebed.
    PS Jeg e-e-elsker plantelister :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, for alle som har en stor hage blir det sånn. En kan ikke være alle steder. Martagonliljer tåler heldigvis mye. Ja, det har vært mye jobb. Gress er gjenstridig ja og det sitter godt når en skal fjerne det. Heuchera er en super kantplante ja. Så bra, og det liker jeg også å lese :)

      Slett
  11. Oj Marit, jag är som vanligt så imponerad av din energi och dina projekt. Och i den här värmen också. Det var roligt att se cypress/thujorna som små och söta men jag tycker (har nog skrivit det i en annan kommentar) att dom är så vackra nu med sina stammar. Som vackra pelare med växter under.
    Grattis till regnet. Här kommer det inget det passerar vid sidan om oss hela tiden. Det är tryckande varmt så det behövs verkligen regn. Det är bara att fortsätta hoppas.

    Önskar dig en fin torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, stammene på de har blitt så fine. Jeg liker så godt de nå. I dag har det vært nesten kjølig med "kun" 18 grader nå, og det regner igjen. Ikke mye, men litt hjelper også. Vi har fått nesten 50 mm siden mandag. Du kan tro at jeg er glad for det!
      Jeg håper virkelig at du også får regn hos deg.

      Ønsker deg også en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Marit, yo soy tan parecida a ti que te entiendo muy bien. Tengo demasiado trabajo en el jardín y con el calor del verano es imposible trabajar tanto, algunos trozos del jardín se llenan de hierba y deseo que llegue octubre, para trabajar mejor. Estoy deseando ver como te quedará esa parte de tu jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It must be terrible with the heat in your county. Your garden must need a lot of water. I hope you will get some rain and lower temperatures.
      Kisses

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...