tirsdag 9. juli 2019

Blomstrende clematis i hagen akkurat nå...

I hagen er det mange clematis som blomstrer nå. Jeg må gå tilbake på mitt utsagn her en annen gang da jeg sa at insektene ikke besøkte clematis. I dag fikk jeg bevis på det motsatte :)

'Ivan Olsson' med en bie (tror jeg)

'Ivan Olsson' uten insekt. Den er en av mine favorittclematis pga. fargene.

I går hadde jeg besøk av Carina i seks timer, og hvor den tiden ble av vet ikke jeg... ;)
Det er så hyggelig å snakke med andre "hagegale", for vi har så mye felles interesser. Jeg spurte henne om hun visste hvilken clematis dette er, men hun var ikke helt sikker.  I dag tidlig fikk jeg svaret.
Hagegale hviler ikke, nei ;)
 Den heter 'Dawn' og da vet jeg det!

'Hagely Hybrid'

Det er første gang jeg har fått til 'Multiblue' og her i sol.

Bildet er tatt når det var overskyet. Den ble virkelig multi ja!

'White Pearl'

'Myosotis'

Neslesommerfugl/  Aglais urticae og nelliken 'Sooty'

Denne har jeg nesten gitt opp, men plutselig nå så blomstrer den. Den fryser mye tilbake, men samme det. 
Yndige 'New Dawn' som er så fin rett før den springer ut.

52 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Fint billede af New Dawn. Hvor hyggeligt med havebesøg, det kan vi lide, hvis de bare er havegale nok :) Fine clematis, jeg kan godt huske Ivan fra tidligere år, den er så fin.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, det er helt sikkert, for bare de er hagegale nok har vi mye å prate om :)
      Den er så fin, ja.
      Klem

      Slett
  2. Det er alltid godt når man må gå tilbake på utsagn når de går i positiv retning. Flotte Klematis. Interessant at du "strever" med din Multi Blue. Første året blomstret den som en drøm hos meg på sørsiden. Siden har ingen sett den.... Kun blader. New Dawn er virkelig barndommens rose. Jeg hadde den på Enerhagen noen år, men den frøs ned hvert år, så ga opp. Når jeg ser din tenker jeg at det er verd et nytt forsøk. Trodde den var så herdig..
    Ha gode dager Marit.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Tusen takk. Jeg har hatt to stykker. Den ene jjøpte jeg i fjor og det er den som blomstrer nå. Den andre kjøpte jeg for 10 år siden og blomstrer for første gang i år.
      Ja, det en en vanskelig rose. Jeg tror den er merket ned H4/5, så den skulle jo klare seg fint.
      Ha det godt, Jannicke!

      Slett
  3. Så fina clematis och så friska de ser ut. Ivan Olson var verkligen fin. Hos mig är flera riktigt illa ätna meden andra är helt intakta. Det verkar vara många blommor på plantorna i år.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Vi har fått mye regn både i maj og juni, så kanskje de liker sånt vær. Sommeren i fjor tror jeg fremmet mye blomstring, for alt blomstrer så mye i år, ha.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Hello dear Marit,

    Ivan Olsson is so beautiful .....
    The miracles are not out of the world, Quaint 'New Dawn' is still alive! :) Gorgeous!
    Have a nice evening!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella,

      Thank you.
      Yes, that's true :)
      Have a nice evening!
      Hugs!

      Slett
  5. Hei Marit.
    Flotte clematiser. Misunner deg blomstringen. Her står flere bare med blader. Her går det en stund av en eller annen grunn.
    New Dawn er nydelig. Har hatt den i flere år. Har ikke hatt blomster på den på flere år. Nå står den full. Ikke alt vi skal skjønne.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Det er jo kjedelig når de bare får blader og ikke blomster. Nei, de kan være vanskelige, men plutselig blomstrer de. Så fint at din også blomstrer.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Hei Marit

    Ja det ligner bestemt en bi;)
    Super med gode havevenner - godt du fik den identificeret

    Ha en super onsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant! Jeg syntes også det, men var ikke helt sikker :)
      Det er helt sikkert, og jeg er glad for at jeg fikk navnet på den.

      Ha en fin onsdag du også

      Slett
  7. You were visited by another garden fanatic? Now this could be dangerous. You never know what might happen! I hope you notified the authorities so that they could be ready in case matters got out of hand!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, and it all went very well. Nothing came out of hand :)

      Slett
  8. Hej Marit!

    Snyggt! Själv har jag nästan gett upp Clematis, i alla fall de storblommiga. Men vackra är de när man lyckas!

    Kul med besök av bloggvänner!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Det er jo synd at du har nesten gitt de opp. Jeg kan ikke gi meg når det gjelder de, for de er bare så vakre når en får de til å blomstre.

      Ja, ikke sant!

      Klem!

      Slett
  9. Så mange flotte Klematis du har i hagen din. New Dawn er en vakker klatrerose synes jeg.

    Ha en fin hagedag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den er vakker, og i år har den mange knopper.

      Ha en fin hagedag du også!

      Slett
  10. Hej Marit! Vilka vackra clematis du har. 'Ivan Olsson' är helt ljuvlig. Den blev en favorit hos mig också. 'Multiblue' har jag haft men ett år så var den bara försvunnen.
    Så roligt att du haft besök av Carina. Förstår att sex timmar bara flög iväg. pratar man trädgård så flyger tiden all världens väg :)

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!
      'Ivan Olsson' er helt nydelig ja. Den kommer trofast igjen hvert år i juli. Den er nok en av de som er vanskelige, ja. Jeg har prøvd den flere ganger.
      6 timer er ingen ting når en prater og har det fint. Timene ble bare borte, ja.

      Hs en fortsatt fin uke du også, Anita!

      Klem, Marit

      Slett
  11. Dine clematis er fuldstændig vidunderlige. Jeg har en forkærlighed for denne blomst, som min far dyrkede i min barndoms have. Her har vi to, men de klarer sig ikke så godt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Jeg vet at du er glad i clematis, og den er jo også en vidunderlig blomst. Prøv å gi den litt ny jord og gødsel til neste vår! De vil også ha ganske mye vann har jeg sett av egen erfaring. For mye tørke om våren er ikke bra for de.
      Klem

      Slett
    2. Nu har jeg været ude og vande og gøde mine clematis :-) De står ikke i krukker, så det er desværre ikke så nemt at skifte jord.
      Klem

      Slett
    3. Det er jo fint at du har gjort det. Du kan legge litt ny jord rundt de :)
      Klem

      Slett
  12. Hej Marit!
    Riktigt fina är de, med stora vackra blommor. Köpte några nya förra året, två har blommat och väntar på en till. De har klarat en vinter, så får hoppas att de klarar sig ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, de er så fine og blomstene er veldig store i år. Så bra at de har klart vinteren, så da går det nok bra med de.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Det er rein nytelse å sjå dei fine Klematisane dine.
    Og, så artig, eg hadde ein New Dawn rosebusk, men den takka for seg
    etter fire fem år.
    Den er nydeleg, kanskje eg skulle prøvt igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. De er nok ikke av de mest stabile rosene, og mange har problemer med de. Det er synd, for det er jo en vakker rose. Ja, det burde du jo prøve, for det kan jo hende at du lykkes denne gangen.

      Slett
  14. Klematis bliver vi nok aldrig færdig med. Udvalget er så stort og varieret, og så kan man jo næsten altid klemme en ekstra plante ind et eller andet sted. Ivan Olsson er min favorit i dag med den sarte blå farve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vi blir nok ikke det. Som du sier så tar de liten plass. Utvalget blir bare og bedre, og det er jo så mange fine av de. Den er som sagt en av mine favoritter også. Fargen er så avdempet og rolig, og likevel tiltrekker den seg oppmerksomhet.

      Slett
  15. Good evening dear Marit,
    Excuses for not commenting on your posts I was on Holiday. I love all the Clematisses that your are having. I wish I had the space to plant more of them. But I have your garden showing me how beautiful they are.
    Have a wonderful evening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Aha, that's nice to hear! I hope you had a good holiday.
      Thank you. Clematis is a wonderful fliwer.
      Have a nice evening.
      Hugs

      Slett
  16. Det er veldig flott med alle de klematisene!
    Og jeg er veldig begeistret for den nelliken. De dufter så deilig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig noe å se på utover sommeren.
      Det er den samme som du har. Ja, de lukter så godt :)

      Slett
  17. Vakre, vakre klematis med vaiende blomster. Herlig.
    Litt overraskende at du har problemer med New Dawn. Det er ei av de sikreste rosene mine.
    Jeg har også stiklingsformert den, og har flere på egen rot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre nå, og nyter synet av de. Det er så merkelig, for rundt her så trives den dårlig. Kjenner flere som ikke får den til.
      Egen rot er nok bra å ha på den.

      Slett
  18. Hello, I love all the beautiful clematis. Lovely colors and blooms. Pretty capture of the butterfly. Your rose is beautiful. Have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you.
      Have a nice day you too!

      Slett
  19. Det var mange fine klematis. Jeg kjøpte Multiblue i fjor, den vokser, men har ikke blomstret ennå. Gleder meg. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da har du noe å glede deg til. Det er en fin flenatis.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  20. Hej Marit
    Flotte clematis. White Pearl er dagens favorit. Så smuk den er i midten :-)
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, den er veldig fin i midten :)

      Slett
  21. ‘New Dawn’ er en fantastisk rose. Den er sund og frodig, og både blomster og knopper er fine. Den er meget almindelig, men jeg synes aldrig, man bliver træt af den.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo en fin rose og helt sikkert sunn og frisk. Her fryser den så ofte ned dessverre om vinteren, og da hender det at det blir dårlig blomstring.

      Slett
  22. Hi Marit,
    Clematis are wonderful flowers, but the final rose is divine.
    Beautiful photos.
    Have a nice weekend
    Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Maria,
      Thank you!
      Have a nice weekend

      Slett
  23. Hello Marit.
    Your clematis are beautiful. I like the picture of the butterfly.
    Have a good weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania,

      Thank you!
      Have a nice Sunday!

      Slett
  24. Så mange lekre Clematis, Marit.
    Du inspirer til at jeg må bare kjøpe flere - mange flere!
    Ha fortsatt fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid. Clematis kan en ikke ha for mange av :)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  25. Wow, nice. I really like 'Multi blue' !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I like it too, because it's so different.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...