onsdag 31. juli 2019

Ting tar tid... del 6

Ja, i denne tropevarmen som har vært går det ikke akkurat fort fremover med prosjektene  mine her. Ting tar tid...

Det hele startet med opprydding, og plutselig ble det mye mer. Typisk meg å få mange idéer underveis. Tidligere var det regnet som stoppet meg, og nå har det vært varmen. Været får en ikke gjort noe med, så det må bli som det blir. Jeg har stått i 30 grader og jobbet, men har en hengealm som jeg sitter under og har tatt vanningspauser (av meg) i skyggen. Har hatt med termos med isvann og jeg sitter der ofte og bare slapper av.

I går var det bråstopp på varmen, så da blir det nok litt mer effektivt jobbing fremover. Det gikk fra  29 grader i ned til 14 i går og det samme i dag, så det var en brå overgang. Det er så kjølig at jeg har hatt godt med klær på meg, og det litt uvant når en er vant til 30 grader i lang tid. Regn kommer det ikke her untatt 10 dråper som plutselig kommer med vinden. Ellers er det knasetørt her.

Jeg har bestilt et nytt lass med singel/knust stein, og det er på ca 16 tonn som kommer i morgen. Jeg mangler å få fylt på singel så mange steder, for nå er det forrige lasset brukt opp.

Jeg hadde besøk av naboen i hagen i dag, og han har ikke vært i den "nye" delen før. Han har jo sett meg spa grus fra tid til annet, men han spurte likevel om vi hadde fått tilkjørt grusen inn i hagen. Nei sa jeg, for den har jeg trillet inn selv ;)
Ha ga seg helt over og mente at jeg måtte ha mye tålmodighet som gadd å gjøre sånt. Det er nok riktig det ;)
Han selv er opptatt av motorsykler og skrur på de rett som det er. Det er godt at vi alle har forskjellige interesser!

Så til mange bilder av det jeg har holdt på med i det siste.

Dette er fra 14. juli. 
Her har jeg fått reparert steinbelegget, og jeg har begynt å dekke til med duk på venstre side. På høyre side ligger fortsatt den store presenningen som har ligget der siden i fjor sommer for å forhindre at ugresset får utfolde seg fritt der.

Dette er fra 16. juli

Dukleggingen der er ferdig.

Dette er fra 24. juli. Sånn så det ut under den store presenningen. Ikke mye ugress her, nei. 

Morsomt med "avduking"

Dette er fra 27. juli. Jeg legger duk der det er åpne felter, for da vil det ikke komme rotugress opp der. Singel legges på til slutt når beplantingen er ferdig.

Her har jeg fått lagt ut duk der den store presenningen lå. Nå dekker jeg alt og bare klipper et kryss og bretter duken til side når jeg vil plante noe der.

Her skal det såes gress.

Området sett fra andre sider.

På denne siden er jeg ferdig nå. 

Ting tar tid ja, men det går fremover! :)

29 kommentarer:

  1. Hvor er du flittig, Marit, og nu med 16 tons knuste sten. Her har vi også haft et enormt fald i temperaturen, og det er helt uvant at gå med en sweater. Jeg er glad for, at det ikke var hos jer, der har været et frygteligt jordskred, som alle aviserne her har skrevet om.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøver å være det Gitte, for sommeren går så alt for hurtig. Det er uvant å ha på seg genser ja.
      Ja, stakkars de. Det er lengre nord i Norge der dette har skjedd, og det fryktes at en persom har omkommet i det ene raset.
      Klem

      Slett
  2. Anlegge park (nesten) alene?

    SvarSlett
  3. For en jobb du gjør, men så blir det også kjempefint. Fortsatt lykke til med prosjektet. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  4. I think that the very least you should do, Marit, is to post a picture of yourself in your hard hat and safety boots, pushing your wheelbarrow. And maybe of the neighbour sitting on his motorbike!

    SvarSlett
    Svar
    1. I don't think that David. I'm always behind camera ;)

      Slett
  5. Hei Marit.
    Så flittig som du er. Ting tar tid og det blir bra til slutt. Godt at du har med termos med isvann og kan få kjølt deg ned litt. Nå skal det bli varmere igjen.
    Her har vi fått mye regn så det holder litt.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, ting tar alltid lengre tid enn en tror. Isvann er helt nød endig når det er så varmt som det var da. 15 grader her nå, men det skal bli varmere igjen. Heldige deg!
      Ha det godt.

      Slett
  6. Hej Marit
    Du er godt nok flittig, jeg fatter ikke, at du kan holde til det og så i den varme. Jeg håber, du snart får noget vand. Det var noget af en forskel fra 28 grader til 14.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det har gått helt fint, men alt tar veldig lang tid i spnn varme. Def håoer jeg også, men det ser ikke sånn ut før ut i neste uke.
      Klem

      Slett
  7. Hej Marit

    Imponerende indsats - og i den ekstreme varme - er den over de 27 så dur jeg ikke rigtig selv...!
    Alletiders at vi nu har mere normale temperaturer.
    Jeg er spændt på det færdige resultat hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Jeg jobber ikke godt eller effektivt i en sånn varme, men litt har jeg fått gjort.
      Ja, det har vært så deilig å være ute nå, men det skal bli varmere igjen.
      Det er nok en god stund til det er ferdig, men det kommer jo :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  8. Det er litt av en jobb du holder på med, det er bra den verste varmen har gitt seg. Blir spennende å se det ferdige resultat.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo belt nydelig å jobbe ute å i forhold til forrige uke.

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Hej Marit!
    Vilket otroligt jobb du gjort, och resultatet blir fint. Fina stenläggningar, gör du dem själv också? Hoppas du får lite regn så du slipper vattna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Nei, de er det min sønn som har gjort for lenge siden. De ble ødelagt når vi gravde her, så nå har jeg reparert de. Her er det ikke meldt om regn før om en uke, så jeg må fortsette å vanne.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Hello, I am glad you had some cooler temps during your garden work. The path looks beautiful, well done. I hope you have some rain soon! Wishing you a happy day and weekend ahead!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it was cooler here in two days, but today it's warm weather again. Thank you!
      No rain here. Wishing you a wonderful day and weekend ahead!

      Slett
  11. Det er godt, du har fået køligere vejr, så du kan komme videre med projektet. Du må efterhånden længes efter at se det færdige resultat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var kjølig her i to dager, men i dag kom varmen tilbake. Jeg fikk gjort mye i går og jeg jobber mer effektivt i kjølig vær. Jeg lengter etter det ja, men det er ikke med det første ;)

      Slett
  12. Enig med mange andre: Det er imponerende at du anlægger så meget i den varme. Det er en kolossalt projekt, du har gang i.
    God arbejdslyst. Jeg ønsker dig gode temperaturer og masser af natteregn.
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et stort prosjekt ja, men jeg vil gjerne bli ferdig innen det blir høst. Tusen takk!

      Slett
  13. Det er mye arbeid! Bra temperaturen har falt, slik at arbeidet går lettere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det var lettere i går ja :)

      Slett
  14. Good morning dear Marit,
    I have so much respect for you doing all this big projects in your garden!!
    I am so happy that the heatwave is over. several days of 41C is not wonderful to have. Yesterday we finaly had some good rain and more will follow today. and temperatures droped down to 20C. It did not help to water the garden. All my hydrangea flowers are burned and gone. Let's hope for some "normal" summerweather in august.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you!
      We had a heatwave here too, but now it's not so hot anymore. It will be + 25 C here today, but I can tolerate that. We had 30 30 C last week, and it's to hot for me.
      So sad about your hydrangeas! Yes, let's hope for it.
      Have a wonderful weekend!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  15. Det blir gärna bra när man gör rätt från början :) Ser att du kommit ännu längre. Tänker det är bra för oss båda att temperaturerna sjunkt en del. Även om jag bitvis kunde jobba i skuggan så var det för varmt där också.

    Kram, Carina

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...