mandag 15. juli 2019

Frodige juli...

Mai og juni var relativt våte og kalde. På de to månedene kom det over 200 mm med regn. Nå som varmen kom her er det  som mye i hagen har blitt ekstra frodig.

Hosta har blitt så fine nå. Etter flyttingen av de for snart to år siden har de nå fått rotet seg skikkelig og vokser så det knaker.

Nå er det frodig her!

Clematis 'Ivan Olsson' som også har besøk av en president :)

'The President'

'Dr. Ruppel'

Så til en ny yndling... den er kjøpt i vår og jeg er spent på om den vil trives. Jeg kjøpte den samme i fjor, men den ble plantet sent på høsten så det kan jo være grunnen til at den ikke kom igjen.

Monarda 'Beauty of Cobham'

Denne må ha sovet litt i timen, for den blomstret også tidligere i vår. Den er en navnløs Rhododendron  yakushimanum. Fargen er kremhvit/lysegul.

Når jeg arbeider i hagen får jeg daglig besøk av naboens katt som elsker å bli kost med :)
Hun er en voksen dame på 16 år, og er i fin form. 

'Rapsody in Blue' som har vokst seg til langt over det dobbelte på et år. Da jeg kjøpte den var den ca 30-40 cm, og nå er den snart 1 meter.

Så var det den tiden igjen. Solbrud/Helenium 'Sahin's Early Flowerer'. De  minner meg om høst, men det må jeg bare fortrenge...

Gule dagliljer/Hemerocallis

Solbrud/Helenium 'Moerheims Beauty'



Prestekrage/ Leucanthemum 'Wirral Supreme'

Jeg leste akkurat at tørkesommeren i fjor har gitt så så fin blomstring i år. Det har vi hagegale observert lenge, men det er fint å få det bekreftet :)

Ha en fin sommerdag!


32 kommentarer:

  1. Your garden looks lush and lovely, Marit, as indeed it should given all the care and attention you devote to it.

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Monarda er en slægt vi kommer at se meget mere til fremover, der er allerede så mange fantastiske kryds på markedet.
    Rhapsodi in Blue har jeg set op til 4 meterhøj - på en god plads - det er en sund rose - Cowlishaw laver lækre sager!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det håper jeg på. Jeg har nå fire forskjellige her, og liker de supergodt.
      4 meter hørtes utrolig ut! Det blir den neppe her, men den fortsetter å vokse.
      Ja, det er helt sikkert.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  3. Hello dear Marit,

    The Hosta is so nice ... mine doesn't want to grow this year ... maybe because of the move.
    And then the cat ... oh, my heart ... is so beautiful.
    She is as old as my male cat, and so beautiful!

    Here has not rained too much, but it is cold at the time of the year ... today 16 degrees ... I see that it is warmer in Finland!:)
    I wish you a nice week!
    Hugs!




    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Here they grow like grass. Yes, maybe they will grow better next year.
      Yes, the cat is so sweet. It's wonderful that you have a cat in the same age, and it's a old age for a cat.

      Here it's terrible dry. It have been 23 degrees today and a lot of sunshine. I hope you get warmer weather!

      Have a nice week!
      Hugs!

      Slett
  4. Good morning dear Marit,
    Great that the plants in your garden are doing so well. A lot to enjoy!!
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,

      Yes, I'm very happy about it.
      Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  5. Hej Marit
    Ja mine hosta er også groet vildt i år, de trænger til en deling til efteråret. Flotte er de.
    Det må være tidligt høst i år, i hvert fald er dine solbrud tidlige. Den jeg har blomstrer ikke endnu, kun den jeg købte sidste år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er det nok flere som behøver her også. Hostaene er veldig fine i år, ja.

      Huff, ikke si det ;) De er veldig tidlige i år, ja.
      Klem

      Slett
  6. Hello, I love all these beautiful blooms. The clematis is a favorite. Cute kitty. Have a happy day and a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you. Clematis is always a favorite here too. Have a nice day!

      Slett
  7. Ja, det kan man trygt si!
    Har heller ikke lykkes med Monarda. Kortlivet har den vært. Sannheten er vel at den har blitt overkjørt av naboer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det vokser og gror godt i sommer. Godt å høre at det bare ikke er meg som sliter med de. Det er godt mulig her også.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Dina klematis är så fina, och stora fina hosta. Mina är små och växer inte särskilt mycket. Trodde de skulle trivas i halvskugga. När jag ser din dubbla prästkrage, minns jag att jag har en, som inte synts till. Mycket fint hos dig nu.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Her gror mine hosta i halvskygge også, men de vokser veldig mye.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Hvor er der dog en fantastisk frodighed hos dig! Det er så smukt at se. Her lider haven under mangel på vand, og græsset er næsten brunt. Jeg vander kun det mest nødvendige.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det forstår jeg veldig godt. Jeg har nok vann å bruke, så her mangler jeg ikke det. Det er trist å se på brunt gress. Det hadde vi her i fjor.
      Klem

      Slett
  10. Hei Marit!
    Det er rart at en tørkesommer gjør hagen frodig året etter. Her er det også frodig Kanskje plantene fikk "panikk" og trodde de skulle dø.
    Hagen din er vakker nå. 'Moerheim Beauty' har akkurat begynt her også. Det er gjensynsglede.
    Had godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er ikke logisk, men naturen har sine egne lover. J
      Det var nok noe sånt ja, for jeg har heller ikke sett så mye frø før. Tusen takk. Gjensynsglede ja, en også litt vemodig. Vi vet hvem vei det går... :(
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  11. Your garden is lush Marit. I love your new monarda, unusual color! Helenium is pretty one , it's a pity I have no it this summer.
    Happy July!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. I live it too, and the color is so nice. Helenium is a pretty plant, and I like the late blooming.
      Happy July!

      Slett
  12. Hei Marit.
    Flotte hostaer. Mine i krukker har blitt kjempestore. Skjønner ikke at tørken ifjor skal ha noe å si at det vokser veldig. Her er det tørt. Det vannes og vannes.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, de vokser godt i år. Det gjelder spesielt alt som satte frø i fjor og blomsteranlegg. Det er jo plantenes misjon, nemlig å sette frø før de evt. dør. Alt av planter trodde nok at de skulle dø.
      Det samme er det her. Vanning må til.
      Ha en fin dag.

      Slett
  13. De prestekragene dere har er så fine! Skulle gjerne hatt noen selv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine. Kjøpte de på et hagesenter for to år siden. Tror de er enkle å få tak i :)

      Slett
  14. Så mye fint, Marit!
    Er det kongslys du har på det første bildet? De er så vakre, har prøvd å få tak i de hvite, men ikke lett å få tak i.. Hosta er også så fine,
    Ha fine sommerdager,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida. Nei, det er digitalis, revebjelle. Kongslysene blomstrer litt senere. Den hvite er å se for salg innimellom har jeg sett. Ja, hosta er en flott plante.
      Ha en fortsatt fin sommer!

      Slett
  15. Ja, det bugner virkelig i hagen din. Regnet har gjort godt. Nydelig med det mørke bladverket som svever over Hostaene dine. Monarda er blitt en favoritt hos meg og jeg har de i fem farger. Et litt rampete innslag i hagen. Din vil nok vokse seg stor rimelig raskt. Jeg må holde mine under kontroll for røttene løper i alle retninger.
    Ha fine sommerdager Marit.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, regnet har gjort plantene godt, for de fikk en flott start i år. Ja, de er litt rampete både i vekst og uttrykk :)
      Jeg håper jo at de gjør det.
      Ha en fortsatt fin sommer, Jannicke!

      Slett
  16. Frodige hager er de beste. Jeg har litt vanskelig for å huske på det på våren, og så planter jeg altfor mye som jo allerede har blitt kvelt på denne tiden. Har noen planter jeg ser trenger en redningsoperasjon. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da blir det så fint, og ugresset får vanskelige kår.
      Jeg har noen jeg også må redde.
      Ha en god helg.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...