onsdag 3. juli 2019

Nye clematis og ny clematisbue...

Nå har endelig clematisblomstringen startet for alvor.  Det er så mange fine clematis i salg i hagesenterene nå, og jeg skulle gjerne hatt flere. Men nå tror jeg at det er stopp. Jeg har ikke plass til flere dessverre.  Jeg kjøpte mange i fjor og har kjøpt  mange i år også.  De behøver noe å klatre på, og da må jeg sette opp rose/clematisbuer så klart ;)

Så her om dagen satte vi opp den femte og antagelig siste buen her (med trykk på antagelig).  Det er med clematis som med iris, for de kan jeg ikke få for mange av :)

Ny bue satt opp...

Denne kjøpte jeg i fjor og den heter så mye som Clematis chiisanensis/koreana 'Amber'
Den er tidligblomstrende og tilhører clematis  gruppe 1. Den er lys gul med hint av fersken/lys oransje i seg. Når jeg planter de ved siden av buene må jeg alltid ha med clematis fra alle tre clematisgruppene. Gruppe 1 blomstrer fra begynnelsen av mai (her altså), gruppe 2 fra midten av juni, og gruppe tre fra juli og utover. Da er jeg sikret en lang blomstring :)

Denne buen står nede i hagen, og her er det 'Nelly Moser' og 'Warszawska Nike' som blomstrer i sammen.

Denne kjøpte jeg i fjor, og
 'Myosotis' heter den. 

Også kjøpt i fjor og heter 'Arabella' og tilhører integrifolia og gruppe 3. 
Veldig riktblomstrende og har lang blomstringstid.

Denne har jeg hatt i 12 år og er en av de eldste jeg har her. 'Dr. Ruppel' heter den.


Denne peonen er en insektsmagnet av de sjeldne. Det går nesten ikke an å avbilde den uten insekter :)
'Krinkled White'



'Do Tell' har ikke samme tiltrekningskraft, men er veldig søt synes jeg.

Må ta med en liten oppsummering om juniværet. 108 mm med regn sier vel litt om hvordan det var :(
Nå er det kun 12 grader og iskald nordvestlig vind, og det frister ikke å være ute i det hele tatt. Hvor ble det av varmen?

34 kommentarer:

  1. I hereby confer on you the official title, Marit, Clematis Queen of Norway. All other gardeners will henceforth have to show you proper respect and deference, and ensure that the splendour of their clematis never exceeds your own!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Your words are so nice!

      Slett
  2. Hello dear Marit!

    The rose arch for the clematis ... not bad your idea!
    The peonies are beautiful!
    I wish you a beautiful day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Clematis thrives better here than roses. So I use rose aches for them instead of.
      I wish you too a very nice day!
      Hugs!

      Slett
  3. Hej Marit
    Ja vi er nogle værre samlere :) Jeg kan se, at du har sat en gruppe to og gruppe 3 sammen, det er svært, når de skal klippes har jeg fundet ud af, for det er ikke godt at klippe en fra gruppe 2, så blomstrer den ikke, du må se, om du kan kende forskel på løvet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er vi :) Det er ikke noe problem her, for de i gruppe 2 og 3 pkeier å fryse mye ned her om vinteren. Så de klipper jeg aldri, for det ordner naturen selv :)
      Klem

      Slett
  4. Hei Marit

    Flotte Clematis og pæoner.
    Og godt besøgt pæon!
    Jeg har jo ingen clemtis - hvordan har insekterne det med dem - tiltrækker de også bier?

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den enkle peonen er veldig godt besøkt!
      Der er det kun blomster/svirrefluer som jeg har sett på de. Clematis er nok mest til pynt, men de er så vakre at det får ikke hjelpe at ikke hjelpe at ikke insektene er så opptatt av de :)

      Ha en deilig sommeraften

      Slett
  5. Klematis er en af mine yndlingsblomster - hvor er de dog smukke, dem du viser her! Min far var et rigtigt havemenneske og dyrkede nogle flotte klematis, som jeg husker fra min barndom.
    Klem
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er blant mine yndlingsblomster også! :)
      Det var da hyggelig å høre at din far var en hagemann og dyrket clematis. Det er hyggelig med sånne minner.
      Klem

      Slett
  6. Tenk at det finns så mange sortar Clematis. Den eine vakrare enn den andre.
    Og peonene, utruleg flotte.
    Så veret har snudd hos deg også ?
    Her er 5 grader i dag og regn og hagl kappast åt.
    Godt ein har hus å vere i.Men stakkars blomster som må vere utandørs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det finnes veldig mange sorter, og de er så fine alle sammen. Det er kjølig her, men det ble til slutt 20 grader i kveld. Huff, det hørtes veldig kaldt ut.
      Ja, det er sant.
      Klem

      Slett
  7. Hva? Stopp :0
    Etter at jeg gikk tom for plass ved ymse klatrestativer, har jeg begynt å plante dem ved store rose- og andre busker. Genialt å ha klematisblomstring når de andre er avblomstret :)
    Dette ser ut til å være et veldig godt klematisår også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sa antageligvis ;)
      De må ha noe å klatre på ja, og det er jo smart det du gjør :)
      Ja, alt blomstrer noe helt utrolig i år.

      Slett
  8. Clematis är verkligen fina men de behöver ju stöd som sagt var. Snygg både du har handlat. Ser stadig och bra ut. 'Do tell' tror jag inte jag sett förut. den var väldigt söt.
    ha det gott
    helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo nettopp det de behøver. Tusen takk. Den er så søt, ja.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Hej Marit!
    Riktigt fina klematis, och bågen ser stabil och bra ut. Do Tell är väldigt fin.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Helllo dear Marit
    Lovely to see all the different Clematisses. The peonies are breathtaking.
    I hope for you that summertemperatures are coming in to your garden.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Marijke,
      Thank you! I hope it will come back in next week.
      Have a nice evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Smart med sånne buer så de kan klatre på. Det er vakkert med klematis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er helt avhenig av å ha noe å klatre på. Det er helt sikkert :)

      Slett
  12. Det var mange flotte Klematis og kjekt med at de blomstrer til ulike tider. Den hvite Peonen med insekter var vakker.

    Ha en fin dag uansett vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt at de blomstrer til ulike tider. Tusen takk,

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  13. Jeg liker også godt klematis, i fjor tok jeg livet av en og i går var jeg og kjøpte ny, den skal klatre i en diger død Rododendron. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lett å ta livet av de, så det hender at en må fornye de. Ha en fin dag.

      Slett
  14. Sjovt og lidt uforståeligt, at insekterne elsker den pæon og ignorerer den anden. Skal Arabella klatre opad? Min ligger henover en hvid høstanemone. Desværre synes jeg, den er længe om at komme til at blomstre så rigt, som der reklameres med, at den gør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. Men jeg har sett det før at de er helt ville etter akkurat den hvite. Hvorfor vet jeg ikke. Jeg har plassert et klatrestativ ved siden av den og da klatrer noen av greinene inn i det. Ellers legger den seg ned ja. Den jeg kjøpte i fjor var stapp full av blomster og den ser lovende ut her. Det kan jo være forskjell på plantene så klart.

      Slett
  15. Hei Marit.
    Flotte clematis. Ja, en kan ikke få for mange av de. Var på besøk i en hage hvor clematis ble brukt som bunndekker mellom roser og stauder. Det var flott.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Nei, det er helt sikkert. Det hørtes flott ut.
      Ha en fin dag.

      Slett
  16. Äsch Marit... ..nu frestar du igen!! 'Myosotis' bilden är så fin och sen namnet på det :) Har inte så många mörka och behöver kanske ändra på det. Däremot vita och rosa och sen fler vita och rosa... För som du säger man kan inte ha för många :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, Carina! Det er bare sånn det er med oss hagegale ;)
      Jeg har kjøpt flere mørke i de siste årene, for jeg har så mange lyse fra før.
      Det er helt sikkert at vi vil gjere ha flere, ja :)

      Klem, Marit

      Slett
  17. Det er to meget smukke pæoner. Mon ikke insekterne er tiltrukket af den gule farve i midten af den hvide pæon, insekter holder vist meget af gult. Vi kunne godt have brugt noget af jeres regn.
    Hav en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan godt være at det er fargen de liker. Det kunne dere nok ja, men nå er det tørt igjen her også. Jeg har vannet i mange timer i dag.

      Ha en god weekend!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...