mandag 22. juli 2019

På etterskudd...

Tiden går veldig hurtig og jeg er på etterskudd med blogging. I forrige uke hadde jeg hagebesøk, familiebesøk og var på shoppingtur, og i dag var det igjen familiebesøk  Veldig hyggelig så klart, men jeg synes at jeg ikke får gjort noe i hagen ;)

I går arrangerte jeg snegleaksjon her. Jeg ba naboene ta med seg bøtte, saks og gummihansker, og så var det bare å samle i vei. Snegleproblemet har eskalert her, og jeg tror vi fant 2-3000 snegler på to timer. Det hadde regnet hele dagen, og de tøyt frem overalt. Det er ingen i hagen, men ellers på alle kanter og sider.  Vi var 6 personer som klippet og plukket snegler, og det ble til slutt en hel 10 liters bøtte full med oppklipte snegler 😝
Naboens barn hjalp også til, så det var veldig bra oppslutning!

Jeg håper at innsatsen vil gjøre problemet mindre akutt, men jeg tror ikke det bedrer seg med det første. Jeg hørte om at en mann hadde plukket 8000 snegler i går kveld. Det er helt fryktelig når det plutselig dukker opp et sånt problem. I fjor så jeg 10 stk.  og i år er de overalt.

Det kom 26 mm med regn i går, og fra i morgen kommer hetebølgen. Det blir sikkert veldig høy luftfuktighet, så det blir nok temmelig ubehagelig.

Men nå litt bilder fra forrige uke.

Clematis 'Jackmanii Purpurea' med blomsterfluer på besøk.

Hva er dette for en klo som dukker opp her?
Jo, det er en knoll av Cyclamen hederifolium som jeg kjøpte i vår. Skikkelig skremmende :)
Den har plutselig bestemt seg for å våkne opp nå.

'Eskimo Flower Cirkus' som jeg kjøpte i fjor. Den er hvit med litt rosa  i blomsten. 

Naboen og jeg var ute og gikk tur på kvelden kl. 23.15 da vi plutselig så at det var fullmåne og halv måneformørkelse.  

Kornet står veldig fint i år, og det blir nok bedre avling i år enn i fjor. Sånne jorder med korn er det på alle sider og kanter her, og vakkert er det  å se på!

Denne lille padden her håper jeg at hjelper meg med å fange snegler.

Dahlia 'Fascination'

48 kommentarer:

  1. My God, Marit, that is a plague of snails, an invasion, a biblical punishment. I can't even imagine so many. It is too bad that you don't find them edible, or you would have food for weeks. Kudos to the neighbours and the kids for coming to help. Family visits sure get in the way of what you want to do, huh?

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, something like that, David. They are a terrible plague right now. They have been very helpful all of them.
      I like to have the family here, but the summer goes so fast. I have plenty to do in the garden before winter. It's not easy to be two places at the same time.

      Slett
  2. Så synd med alle sneglene. Det har ikke vært så mange hos meg i år, men jeg klipper de jeg ser. Det går litt opp og ned i hvor mye tid jeg får brukt i hagen og på bloggen her også, men i kveld er det regn ute. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så synd at vi har fått et sånt problem her nå. Jeg må bare klippe de når jeg ser de. Det regner her også.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  3. Hello Marit!
    The toads are great helpers of the garden.
    Nice picture of the moon and the cereal field.
    Greetings!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Tania!
      Yes, they are very helpful. Thank you.
      Greetings!

      Slett
  4. Hei Marit

    Det var da en ekstrem eksplosion i antallet af snegle, og ovenpå sidste års tørke...
    Flot at i gør en samlet indsats og fik samlet denne utrolige mængde.
    En vinter uden sne vil kunne tage livet af rigtig mange - men også af en del planter...

    Jeg kan også få lidt dårlig samvittighed overfor mine haver - med alt mit rejseri dette år...
    Men mon ikke vi begge henter det forsømte senere?

    Flot du fik fotos af måneformørkelsen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan man trygt si :( Rett ovenfor hagen min og på andre siden av veien ligger det en fuktig grøft som det er hlyt gress og skygge. Det er nok en utklekningsplass for sneglene tror jeg. Må prøve å få naboen til å rydde der...
      Ja, felles innsats hjelper. Det sies at brunsneglene har krysset seg med den svarte norske skogsneglen og dermed så tåler de vinteren veldig godt :(
      Flere av sneglene er mørkebrune, så jeg troor at det kan stemme.

      Ja, det er jo sånn det noen ganger blir. Tiden går så hurtig og en skulle belst ha vært to steder samtidig :)
      Ja, vi får satse på det!

      Ja, det var morsomt å få sett den og tatt bilde av den.

      Ha en deilig dag

      Slett
  5. Hei Marit.
    Jeg blir helt kvalm når jeg hører at dere har plukket så mange sniler.
    Fantastisk at du fikk med deg alle naboene. Jeg har funnet 2 sniler i sommer, nå blir jeg redd for en eksplosjon.
    Kjenner meg godt igjen i dine tanker rundt at du ikke får tid nok i hagen, når andre (familie/venner) dukker opp. Da tenker jeg at jeg vil heller være sammen med flotte mennesker framfor en perfekt hage. Akkurat nå har vi brukt mange dager på barn og barnebarn.
    Hagen din er sikkert flott den, Marit. Håper du får en fin sommeruke, nyt den!
    Sommerhilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid

      Ja, det blir heg også, og det er en syk mengde snegler som har blitt funnet. Heldige deg som bare har funnet to. Det er jo lovende.
      Ja, det er selvsagt hyggelig å få besøk, og hagen klarer seg jo.
      Jeg skal ut i hagen og jobbe nå, for i dag er det ikke ventet noe besøk ;)
      Ønsker deg en flott hageuke, Turid!
      Sommerhilsen fra Marit

      Slett
  6. Hei Marit!
    Ja, det et trøkk midt i hjertet. Det hjelper ikke hvor forsiktig man er. De kommer fra over alt. Her er det veldig få, men de er her. Nå er det spesielt viktig å få tatt dem, før de får lagt for mange egg.
    Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, ikke sant. En blir kald og kvalm på en gang når en ser sånne mengder. Det er dessverre sånn det er. Bekjempelse er viktig ja. De kan potensielt legge 400 egg i løpet av en sommer så det gjelder å få tatt alle en ser.
      Klem, Marit

      Slett
  7. Verste jeg har hørt av snegleinvasjon! Hjelper å bekjempe dem. Oppdaget de første på midten/slutten av 90-tallet. Plukker daglig i sesongen, men aldri mer enn 10 - 15, vanligvis 0 - 5. Lykke til med bekjempingen!
    Veldig skummel klo ;) Dahlia 'Fascination' er fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :( Ja, det hjelper jo, og det er jo også det eneste en kan gjøre. Tusen takk!
      Ja, den ser virkelig skummel ut :)
      Det er den, ja. Liker disse mørkbladede dahlia.

      Slett
  8. Hej Marit
    Det er svært at nå og blogge, når man har gæster, men det går nu nok alligevel. Snegle øv da jeg tog 20 i går, da det havde regnet, der var sikkert mange flere, godt I kan gå sammen om at udrydde dem.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er vanskelig å nå det hele, men det går nok bra :)
      Huff ja, de kommer frem i regnet. Det er vel det eneste som nytter.
      Klem

      Slett
  9. Det er uhyggeligt med jeres mange snegle - det havde vi her for nogle år siden, men ikke i år. Hvor er det flot at du fik taget et billede af måneformørkelse.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt uhyggelig. Det er jo godt at dere slipper de i år.
      Klem

      Slett
  10. Nydelig Dahlia som blomstrer hos deg, her er de sneglemat. Det var utrolig hvor mange snegler dere plukket, de er skikkelig ekle.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Av en eller annen grunn så får de stå i fred enn så lenge.

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Har inte en enda snigel i min trädgård i år! Märkligt! Inte en enda!
    Härlig färg på dahlian också, ska komma ihåg det namnet :)
    Ha en fin vecka...
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldig du er! Sånn har vi også hatt det i mange år, men ikke i år :(
      Ja, den er veldig fin.
      Ha en fin uke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Hej Marit!
    Så tråkigt med sniglar, är så glad att jag inte har hittat några hos mig. Bra att göra en gemensam insats. Paddan har en fin kamouflagefärg, syns knappt. Vacker dahlia.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er så kjedelig å få de så nærme hagen. Du er heldig!
      Padder er gode på å gjemme seg, ja. Tusen takk.

      Ha det godt.

      Slett
  13. Hei Marit.
    For en eksplosjon av snegler. Her har jeg ikke sett mange i år, men de finnes. En har ikke noe annet valg enn å prøve å bekjempe dem.
    Kjenner meg litt igjen med å ha lite tid til hagen. Slapp av. Koselig med familie og venner på besøk.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, ikke sant :(
      Det er jo det en må gjøre.
      Ja, en må nyte sommeren nå med besøk. Sommeren går så utrolig fort.
      Ha en fin dag.

      Slett
  14. Nydelige bilder! Jeg så nesten ikke padda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! The toad is not easy to see.

      Slett
  15. Hello, beautiful capture and view of the moon. I like the cute frog. The dahlia is gorgeous. My translator is not working today. Enjoy your day, wishing you a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you! I'm so sorry about the translation. It's not easy to understand norwegian without it :)
      Happy Tuesday, and have a great week!

      Slett
  16. Øv, så mange snegle.Det er et godt initiativ du har taget sammen med naboerne. Når I står sammen. går det hele lidt lettere. Men på trods af sneglene kan du vise en flot Dahlia. Jeg synes ellers, det er noget af det første, sneglene guffer i sig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fryktelig mange i hele området her nå. Jeg synes det er viktig at flere deltar, for det gjelder jo alle sammen. Jeg har satt dahlia i dype kasser, og har også limt kobbertape på noen andre krukker med dahlia. De er heller ikke rørt. De er gkad i dahlia, ja.

      Slett
  17. Hej Marit!

    Det var riktigt tråkigt att du drabbats av snigel gisslet. I fjol var det torrt men nu när det regnar kryper dom fram, gott att du fick hjälp av grannar, det behövs.
    Ja, nu skall det bli varmt och här har vi inte fått något regn så det blir inte trevligt alls att få denna värme nu.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er helt sikkert. I fjor gjemte sneglene seg på fuktige plasser, men de levde åpenbart i beste velgående. Ja, det hjelper å ta de i sammen.
      Huff, det er jo synd at du ikke får noe regn. 28 grader her i dag.

      Klem!

      Slett
  18. Beautiful flowers.
    A helper frog ... I would never remember that (I live in the city and in an apartment) I don't know much about farming, but I'm learning.
    Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, here in the countryside we have a ,it of frogs and toads. They help a lot.
      Greetings

      Slett
  19. Ååå, så vakker blomstring.
    Men uff, kor ekkel dei er desse sneglane.
    Her er heldigvis ikkje så mange enno, iallfall ikkje som eg ser.
    Eg får frysningar på ryggen når eg høyre om tusenvis...

    Ha ein strålande dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er utrolig ekkelt, og det er skikkelig guffent med så mange, ja.
      Får håpe at du ikke har flere. Vi så omtrent ingen i fjor, og i år har det bare eksplodert.

      Ha en fin dag!
      Klem

      Slett
  20. Tack för besöket :) Det är samma här... jag får inte fixat bilderna och då blir det inte några inlägg...

    Vilken bra idé att dra med sig grannarna och plocka sniglar. Om ni hjälps åt och alla ser problemet blir det enklare tänker jag.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme! Det var så hyggelig å ha deg her :)
      Det er jo så kjedelig for deg. Her er det bare tiden som blir for kort...

      Ja, ikke sant, og det er det eneste som fungerer. Det handler om bevisstgjøring, men dette har kommet som et sjokk. I fjor var det nesten ingen, og i år er det tusenvis. De lå i smyggen i fjor og la åpenbart utrolig mange egg :(

      Klem, Marit

      Slett
  21. Det modsatte ville da være meget værre, altså at bloggen forhindrede et aktivt familieliv. Det er heldigt, men samtidig også underligt, at sneglene ikke har fundet ind i haven (endnu), når de er i så stort tal udenfor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Den gjør jo selvsagt ikke det.
      Jeg tror med stor sikkerhet at thujahekken stopper de for de liker ikke ting som dufter. Det gjør jo thuja. Jeg leste at snegler er vare for dufter, og liker ikke lavendel. Nå har jeg plantet masse lavendel rett bak thujahekken 😈

      Slett
  22. Vad bra att ni kunde gå ihop och klippa sniglar. Det hjälper verkligen. Särskilt om grannarna också gör det kontinuerligt. Efter två torra somrar är problemet mindre här men så fort det regnar kommer de fram.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, og det er jo det eneste som fungerer på sikt.
      Det var sånn her på søndag da det regnet her også. De kom frem i store mengder.
      Ha det godt.

      Slett
  23. Hej Marit. Det er ikke sjovt med snegle i haven - det kan være et kæmpe problem. Jeg har kun set nogle få snegle i haven i år, og jeg tror, det må være pga. sidste års tørke. I skoven er der masser, men indtil videre bliver de der. Smuk dahlia:) Hilsen Susanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Susanne
      Nei, snegler er ikke hyggelig å få mange av i hagen. Vi så ingen i fjor, men i år er det utrolige mengder av de. De må ha formert seg veldig i fjor. Tusen takk :)

      Slett
  24. Så fint bilde av månen!

    Bra du fikk sånn god hjelp med sneglene :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det var vekfig bra å få så mye hjelp :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...