lørdag 6. juli 2019

Fortsettelse av veiprosjekter...del 4

Jeg holder på med mye på en gang nå, og jeg synes at jeg egentlig holder på med litt for mye selv om det er veldig morsomt. Begrensningens kunst gjelder der også, og det er jeg ikke flink til ;)

Som f.eks. etter at jeg ble ferdig  med å rense opp i steinsirkelen, begynte jeg å beplante den nye clematisbuen med nye clematis. Så fullførte jeg veiprosjektet fra i fjor, og begynte med mer beplanting langs "veien". Der må jeg beplante mer, og i går tømte jeg dammen. Der fant jeg tre hull i duken. Damduken har ligget ute i ti år, for det var i 2009 at vi lagde dammen.  Så det er vel omtrent levetiden på den. Det blir veldig mye jobb å bytte den for det ligger stein oppå langs hele kanten av dammen. Jeg har nok å holde på med resten av sommeren.

Må bare vise et helt ferskt bilde av en Primula som blomstrer nå før jeg går videre med hovedinnlegget i dag.

Se på denne søte lille Primula sieboldii som blomstrer så fint under store hosta :)

Så var det over til det jeg egentlig skulle vise i dag, nemlig fortsettelsen på veiprosjektene her som jeg begynte på i fjor.

Dette var så langt jeg kom i da, og dette bildet ble tatt i august i fjor.

Det er veien som skal gå til venstre her som jeg nå er ferdig med. 


Nå er veien kommet til "veis ende" ! Det skal  beplantes mer til venstre og for såvidt til høyre også.  Men jeg er langt fra ferdig. For snart to år siden da vi gravde opp halve hagen ble det kjørt på mye jord her til slutt. En steinbelagt vei ble begravet helt av jord, og den er jeg i ferd med å grave frem igjen nå. Det ene prosjektet drar det andre med seg :)

Så litt tilbake i tid.

Dette bildet er tatt for ca.  10 dager siden. Som det vises her så er det mye gjøre der. Konturene av steinene sees nesten ikke. Jeg må også sette ned flere steiner som ble gravd vekk av gravmaskinen.  Dette er rett ved siden av inngangen til steinsirkelen som sees på det siste bildet under her.


Dette bildet er tatt i dag, så sånn ser det ut nå. Det ble en høydeforskjell pga. all jorden som ble fylt på etter at gravingen var ferdig. Det har ført til mye tenking for meg for å finne den beste løsningen på dette. Jeg er kun selvlært i hagelaging (som de fleste andre) og det er ikke alt som er like enkelt å få til :)

Til høyre her skal jeg grave bort mye av jorden og så skal jeg fylle på med grå singel.

Hvis noen lurer på hvorfor det ligger så mange presenninger rundt omkring så er det for å forhindre at ugress å gro der før jeg blir ferdig med andre ting. Det er veldig effektivt, for alt av gress/ugress dør. Jeg skal så gressfrø på nytt til slutt.


Her skal det også fylles på mer grå singel.. Jeg må bestille et nytt lass med denne grå grusen/singel som ligger/skal ligge til høyre her. Det er dessverre nesten tomt i mitt lager tvers over veien her. Vi har fire hauger som ligger der. Rundsingel, singel, store steiner og subbus. Singel er en betegnelse for knust stein. Den finnes i flere størrelser. Denne grå singelen som jeg bruker her kommer fra et steinbrudd/sandtak 6 mil herfra. Det er grunnfjell som er brukt tror jeg, og her i Norge har vi veldig mye av det. Den er helt grå/svart og er veldig vond å gå hvis en går på den uten sko. Med sko så kjenner en ingen ting. 

Jeg har også en baktanke med all denne grå singelen/grusen, for den blir som en barriere rundt store deler av hagen mot snegler.  Den er nemlig også veldig vond å gå på for sneglene også!  Jeg har aldri sett så mye snegler her som i sommer :(
Det kommer jeg tilbake til en annen gang.

Her regner det i dag og det er meldt om ca. 10 mm. Det er helt fint, for det er veldig tørt ute. I går når jeg tømte dammen brukte jeg vannet derfra til å vanne store trær og busker med. Å vanne hele hagen tar omtrent en hel dag, så alt vann som kommer "gratis" er gull verdt.

Jeg ønsker dere en fin helg/weekend!

48 kommentarer:

  1. Det var fint, at du kunne bruge vandet fra dammen til at vande store træer og buske med. Pyha, du har travlt, men det bliver så fint alt sammen. Tænk at du selv kan lægge en havegang med sten, der snor sig. Det er superflot!
    Jeg har luget have i øsende regn, men er bare så glad for denne nedbør :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjenbruk er fint også med vann :)
      Nei, det er ikke jeg som har lagt den hagegangen fra før, for det er det min sønn som har gjort. Men jeg skal reparere den, for den ble ødelagt under gravingen her.
      Ja, det forstår jeg veldig godt!
      Klem

      Slett
  2. My God, Marit, this whole area looks like a construction zone! I swear that when you wake up in the morning the gardening section of your brain takes over (maybe that is 99.9% of your brain) and even though you might feel like relaxing, the garden gene revs up inside you and you are compelled to get into high gear and dig, and move, and build, and rearrange, and plant, and relocate, and drain, and water - and then you start to contemplate what else needs to be done! But we all love you dear gardenaholic!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David! You are very correct :)
      My garden genes are very strong. Both my grandmothers and my aunt was very fond of gardening. So I can't help it ;)
      Gardenaholic is a correct name of it!

      Slett
  3. Hello Marit, it always seem like there is work to be done. I think working on your garden is something you really enjoy doing, it is not really work. I am sure it will all be beautiful. I am sure you take time to enjoy your garden, flowers and all the plants. Have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, that's the way it is. That's true, and I love doing it. But it's still very hard to do it.
      Thank you!
      Have a happy weekend you too!

      Slett
  4. My dear Marit!

    How beautiful can you lay the paths and make the garden beautiful! You are a true professional!
    Nice that you could use the water from the pond to water trees and shrubs, you are really environmentally aware!
    Have a nice day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Thank you! No, I'm not a professional. I'm only trying to do it nice.
      Yes, we must think about eveything :)
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  5. Hei Marit.
    Du fortsetter å imponere. Her er det mye og hard jobbing, og resultatet er blitt skikkelig flott:-)
    Det regner bra her også nå, men mye mindre enn forventet. Men det er deilig å slippe å vanne-
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin
      Det er mye hard jobbing ja, og fort går det ikke fremover. Tusen takk!
      Det har nesten ikke kommet noe regn her dessverre. Det er deilig det ja, og det tar så lang tid å vanne.
      Ha en fin helg!

      Slett
  6. Hei Marit!
    Morsomt å se arbeidsprosessen. Driver med noe av det samme. Vi lager veier i den øverste delen av hagen. Det er ganske tungt arbeid. Å vanne er også himla tungt i lengden. I dag ble alle krukkene vanna for første gang i år. Rett etterpå kom regnet.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er alltid morsomt å se hvordan ting blir gjort. Det er veldig tungt å arbeide med stein, ja. En trillebår med stein veier veldig mye. Det blir ikke så mange av de per dag ;)
      Det er sant. Da har du sluppet billig unna, for her må jeg vanne hele tiden både krukker og annet.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  7. Hei Marit

    Ja det er et tungt og hårdt arbejde du er igang med. Heldigt er det at vejret ikke har været varmt som sidste år!
    Og regnen er da velkommen - det regner vist i hele norden...?
    !0år levetid for dugen synes jeg ikke er OK, det er et kolosalt arbejde at skifte den - jeg mener at have hørt om nogen med 25 års garanti...?
    Flot flot vej/sti du får lavet - man bliver imponeret!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  8. Hej Karsten

    Ja, det er tungt, men det var mye verre i fjor sommer ja ;)
    Det er veldig velkommet det lille som kommer av regn. Her er det kun kommet 3 mm så langt i hele dag. Men alt hjelper!
    Nei, jeg er enig i det, men for 10 år siden var kvaliteten kanskje ikke like god. 25 års garanti høres bra ut. Tusen takk.

    Ha en deilig weekend

    SvarSlett
  9. For en arbeidslyst!
    Det blir veldig fint da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må bare få gjort det ferdig :)
      Tusen takk.

      Slett
  10. Sikken energi du har. Det er et stort og hårdt arbejde, du er i gang med, med det bliver godt. Jeg er imponeret over den fine sti, der bugter sig.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke det Elna, men jeg prøver så godt jeg kan. Ja, det er både tungt og krevende, men håpee det blir bra til slutt.
      Den lagde min sønn for noen pr siden, så nå vil jeg få den frem igjen.
      God weekend til deg også!

      Slett
  11. Hei Marit.
    For en arbeidslyst. Du blir ikke arbeidsledig på en stund. Men det blir flott da. Dumt med hull i duken. Litt av en jobb å skifte den.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, innimellom slår den til, men ikke alltid. Nei, det er helt sikkert. Det er veldig dumt, ja.
      God helg.

      Slett
  12. Hej Marit
    Nej hvor er du flittig, jeg er meget imponeret. Vi har ikke så mange snegle, her er for tørt for dem. Vi fik 5 mm i dag, vi kan bruge meget mere.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Du er heldig som nesten ikke har snegler. Det har vært tørt her også, men de kommer frem når det har regnet. Det ble kun 3 mm her, og det skulle gjerne ha kommet mye mer ja.
      Klem

      Slett
  13. Heldigvis er det moro også!
    Så søt Primula :)
    Håper sneglene misliker singelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! De er veldig søte ja :)
      De misliker den veldig, så jeg må legge den rundt overalt.

      Slett
  14. Very nice. I like your Primula !

    SvarSlett
  15. Hej Marit!
    Imponerande arbete du lägger ner, jag vet hur upplyftande och roligt det är när man planerar och idéerna faller på plats. Det som är lätt att glömma är den tunga delen, nämligen kroppsarbetet. Var försiktig för smäller det till i ryggen t.ex. så sitter man där och kan inget annat.

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Ja, det er jo veldig morsomt å holde på med, nen det ee tu gt ja. Innimellom får jeg veldig vondt i ryggen, og da er det stopp i en periode. Ryggen må en passe på!

      Klem!

      Slett
  16. Det er noen store prosjekter du holder på med, men det blir nok flott når det blir ferdig. Søt liten Primula.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er store. Jeg håper jo på det. Den er så søt, ja.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  17. Hmm en betraktare skulle nog säga att jag också har många projekt på gång och borde jag inte fokusera att göra färdigt på ett ställe... Men det de inte vet är att genom att köra ut jord lite överallt så får den ligga och sjunka ihop lite, och det gör den ju, samtidigt som jag hinner se om det kommit med något ogräs i jorden. Men för betraktaren... ..ja då är jag överallt.

    Det där du skriver att lösningen av höjdskillnaden tagit tid... så blir det ofta hos mig. Lösningen kommer alltid men under tiden gör jag något annat.

    Du har gjort massor och det är så snyggt. Blir kul att se i verkligheten. Och förresten.. nu har det kommit en vitblommande variant av det gulbladiga löjtnanshjärtat :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn har det nok lett for å bli for oss som roter rundt med både det ene og andre i hagen :)

      Ja, en må tenke igjennom ting og ofte over litt tid. Løsningen kommer som regel til slutt.

      Du får se det i morgen :)
      Åh, det høres ut som noe jeg må få tak i :)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Duracelbatterierne blegner helt ved siden af din energi 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan kanskje se sånn ut, men jeg føler meg absolutt ikke som en Duracellkanin ☺

      Slett
  19. Hej Marit!
    Du har stora projekt på gång, men det blir fint resultat. Och din trädgård är stor, så det finns alltid något att göra. Att sitta i en vilstol, verkar inte vara din melodi.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg har alltid det. Tusen takk. Det er alltid noe å gjøre her, ja. Nei, det har jeg ikke tid til :)
      Ha det godt.

      Slett
  20. Altså, Marit. Det er da helt utroligt imponerende, hvad du hele tiden kaster dig ud i...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye forskjellig jeg prøver meg på, Lisbeth. Jeg får ikke gjort så mye galt når jeg gjør det, så det er bare å prøve seg :)

      Slett
  21. Oj, oj, oj Marit! Så många projekt du har. Men så fint det blir. Otroligt vacker näva som verkligen gifter sig med hostan. Nävor tillsammans med hosta bildar ett vackert äktenskap. Jag har blå nävor som blommar på försommaren tillsammans med gulbladig hosta. När dom blommat över kommer de ceriserosa och dom fortsätter att blomma till hösten. Vackra kombinationer båda.
    Så besvärligt med hål i dammduken. Men 10 år är ju en lång tid så ...
    Ja du Marit, du har många projekt men jag märker att du njuter av ditt jobb i trädgården.

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant Anita, for det er jo det jeg har. Mange prosjekter, og blir vel aldri helt ferdig.
      Primula og hosta er fine kombinasjoner ja, og den som blomstrer nå er den siste av de jeg har. Jeg husker et bilde du tok av de ja, og det var veldig fint i sammen.
      Ja, sånn er det bare. Får se om det blir i år eller til neste år jeg bytter den. Begge hullene er på kanten, så det forsvinner ikke så mye vann.
      Ja, jeg gjør det :)

      Ha en fin uke du også, Anita!
      Klem, Marit

      Slett
  22. Ser flott ut, Marit, spennende med nye prosjekter..
    Ha en fin juli,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er alltid spennende med nye prosjekter, Ida.
      Ha en fortsatt fin juli.

      Klem, Marit

      Slett
  23. Dette blir veldig flott, Marit! Alltid spennende prosjekter hos deg.
    Takk for hyggelig hilsen og alle fine komentarer hos meg.
    God sommer, og jeg kommer innom deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Inger Marie. Det blir spennende med alt du foretar deg. God sommer ønskes deg også!

      Slett
  24. Nye prosjekter er alltid spennende... lykke til.
    Kos deg i hagen... i tillegg til de mange verkene, som også er fin.
    Vi har det for tørt her hos oss, egene er gule og brune. Regnet er nødvendig.
    Hilsen til deg og klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg koser meg veldig i hagen. Det er tørt her også, så litt regn om natten hadde vært fint :)
      Klem

      Slett
  25. Hello Marit,
    I see your project is finished and it was a great work.
    You're right covering your road with special weed-control cloth.
    hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Nadezda,
      The roads are finished, but not the area around :)
      Yes, I must use it, or else it will be very much weed here.
      Hugs!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...