søndag 14. juli 2019

En måtte bort, nei forresten det måtte den ikke likevel... del 5

Jeg har noen ganger vanskelig for å bestemme meg. I området hvor jeg arbeider nå dukker det stadig opp nye problemer. Høydeforskjell er en av de, og plutselig var det en plante for mye som var problemet... ;)

Da vi gravde i hagen sent på høsten ble flere planter bare satt ned der. Jeg var så lei både av graving og regnværet som øste ned at det fikk bare bli som det ble.

Nå snart to år etter er det dette området jeg nå sliter med.  Men alt ordner seg til slutt håper jeg.

De som ble satt i sammen der er rosene 'Louise Bugnet' og 'Therese Bugnet' , hortensia/Hydrangea 'Pinky Winky' og en en Philadelpus x lemoinei 'Innosence'. Jeg hadde egentlig tenkt å fjerne den, for den har ikke vært noe fin i de siste årene. Full av svarte lus og dårlig vekst. Jeg klipte den veldig  mye ned og hadde til og med bedt mannen min om å grave den opp. Etter nedskjæringen kom det plutselig en nytt krafig fint skudd, og nå kommer det mange nye. Om det var beskjæringen eller trusselen om å bli spadd opp som er årsaken til at den plutselig kommer med kraftige skudd vites ikke, men det er i grunnen helt det samme ;)
Nå får den lov til å bli. Men den behøver å bli klippet ganske ofte for å holde seg fin lærte jeg av dette. Så heretter skal den klippes på våren.

Her sees det nye skuddet. Ved siden av ligger tre av mine mest brukte redskaper i hagen. "Krafse" til venstre, stikkspade i midten og anleggspade til høyre.  De er uunnværlige når en holder på sånn som jeg gjør ;)


Her til venstre sto et selvsådd tre som jeg sagde ned, og roten må graves opp. Det er mye som dukker opp underveis... ;)

Her dukker den samme høydeforskjellen opp som jeg har jobbet med lenger borte. Her må det også settes ned flere steiner som ble borte i gravingen. Fra området til venstre har jeg gravd opp og trillet bort 8 fulle trillebårer med jord.  
Dette er veldig tungt og tar lang tid.


Her har jeg fått planert og rettet ut det meste av høydeforskjellen på den siden. Hele området skal dekkes  med duk og dekkes til slutt med grus/singel. Hvis jeg vil plante mer der så klipper jeg bare hull i duken. Det blir ikke i år tror jeg.

Lengst til venstre en rødbladet hengebøk, 'Louise Bugnet', Hydrangea paniculata 'Pinky Winky' og 'Therese Bugnet'.
De sto før spredt rundt  i hagen, men ble til slutt plassert i sammen der.  Nå er de beskåret og formet og så får jeg se om jeg skal klippe de mer etter blomstring. 

En navnløs Iris ensata ved dammen

Denne heter Iris ensata 'Gracieuse' og den har jeg hatt i mange år. Den blir ikke noe større så jeg tror at den egentlig ikke trives så godt her. 

Til slutt Clematis 'Dawn'

I går kveld kom den en kraftig regnbyge som var kort og intens men ga kun 2 mm med regn. Det har ikke regnet mye i juli, kun 13 mm alt i alt. Nå er det igjen stor skogbrannfare for det er veldig tørt overalt her nå. Det kan bli tordenvær i ettermiddag, så kanskje det kommer mer regn og det håper jeg jo på. Det er vanskelig å få vannet alt av planter med hageslangen, så et skikkelig regnvær hadde vært fint å fått nå.
Vi har hatt 26 grader flere dager i det siste, så da blir det så tørt. Deilig med sommervarme, men det kunne regnet litt om natten ;)

28 kommentarer:

  1. Der er altid nok at gøre i en have :-) Du er heldig at have fået regn og har mere i vente. Her er alt forfærdelig tørt - det har ikke regnet i flere uger.
    Så spændende, at din Philadelpus 'Innosence' har fået det godt igen og trives.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Huff ja, nå er det forferdelig tørt mange steder. 13 mm er ikke mye så langt i juli, men bedre enn ikke noe. Får håpe at dere også får noe regn!
      Ja, plutselig kviknet den til igjen :)
      Klem

      Slett
  2. Du har virkelig tungarbeid så det holder! Det er så typisk at busker som har blitt klipt ned kommer tilbake på den måten. Vi har aldri hatt finere syrin og sibirkornell enn nå etter at kommunen var og raserte.

    Hva er det som står bak bambusen? Er det en type japansk lønn?

    Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er egentlig alt for tungt, så jeg tar små skritt av gangen :)
      Det samme har jeg opplevd, og det gjelder for mange planter. Vi skulle vel egentlig planter mye mer tilbake enn det vi gjør.

      Ja, det er en japansk lønn som heter 'Bloodgood'. Den har plutselig begynt å vokse noe veldig etter den varme sommeren i fjor.

      Ha en fin søndag du også! :)

      Slett
  3. Hei Marit

    Lyder godt med det nye flotte skud på Philadelphus x lemoinei 'Innocence', bare det ikke et vildskud fra under et podested? Det har jeg lige oplevet med en rose...
    Godt værktøj er bare så vigtigt, især når man -som du- er igang med så stort et arbejde!
    Flotte Ensata - Det er da egentlig tidligt?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er godt at den skyter på nytt, og jeg tror ikke det er bilksmudd da skuddet er så variegert. Hadde det vært helt grønt så kunne det jo ha vært det. Roser får ofte villskudd, ja.

      Godt redskap er halve jobben sies det rundt her, og det stemmer veldig godt.
      Nja, jeg tror denne sorten blomstrer omtrent på denne tiden hvert år. Men det finnes ensata som blomstrer mye senere enn disse.

      Ha en deilig søndag

      Slett
  4. Så flitig du är!
    Alltid roligt att se vackra bilder från din fina trädgård.
    26 grader, lite för varmt och vatten behövs alltid.
    Önskar dej en riktigt fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      26 grader er litt for varmt ja, og det behøves regn her nå.
      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det är tungt att arbeta med grävning i värmen, men du kämpar på. Resultatet blir fint, gillar de mörkbladiga träden, vackra Iris och klematis. Vi hade ett riktigt åskväder härom natten med mycket regn, tycker nästan det är lite otäckt när det blixtrar och dundrar.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det er tungt arbeide, og i varmen går det sakte fremover.
      Tusen takk.
      Jeg liker ikke tordenvær hvis det kommer for nerme. Det føles litt skummelt ut, ja.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Hello dear Marit,

    It seems that the soil is very dry so it is difficult to work.
    In the Netherlands it wasn't that hot in recent days and there was a bit of rain, which was good for the garden.
    I wish you good luck with your beautiful garden! The Iris are very beautiful!

    Heave a beautiful Sunday!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Yes, it's very dry here right now. You are lucky who got rain. Here it will not rain, so I must watering my plants.
      Thank you!

      Have a nice evening!
      Hugs!

      Slett
  7. I can see, Marit, that you have learned how to make your plants obey you. You have only to threaten to dig them up and throw them on the trash heap, and they soon smarten up. Here comes the executioner with the spade they say. I think that Gardening by Tyranny should be your motto from now on,

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, of course they obey me ;)
      I hope I'm not a terrible garden tyrant. I hope my plants love me most of the time.

      Slett
  8. Hello, I am sure it takes time to plan a garden, where to put each plant. I love the iris and clematis, pretty blooms. Happy Sunday, enjoy your day. Wishing you a happy new week ahead

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Yes, it takes quite long time to plan a garden. Thank you!
      Happy Sunday, and have a nice new week ahead you too!

      Slett
  9. Hei Marit.
    Oj, oj hvor mye du jobber, pass på armene og ryggen!
    Men det blir veldig fint - rene parken hos deg snart.
    Hvite Iris er så fine. Jeg må nok få tak i det også etter hvert.
    Ha fortsatt fin søndag.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid!

      Jeg har ofte vondt i både armer og rygg, og må da ta lange pauser. Det går ikke så fort fremover som jeg gjerne ønsker.
      Tusen takk. Ja, hvite iris er så fine.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  10. Hej Marit
    Det er ikke rart med den tørke, vi har heller ikke fået mange mm i juli.
    Jeg klipper altid Philadelphus efter blomstring, de bliver grimme og rodede, hvis jeg ikke gør det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, nå må vi snart få noe regn, for det er veldig tørt ute nå.
      Takk for tips, og da skal jeg gjøre det fremover.
      Klem

      Slett
  11. Lousie Bugnet skal visst tåle det meste, så det er bra den får en sjanse til. Den har så deilig duft når den blomstrer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Begge de to rosene er kanadiske og tåler omtrent alt. Ja, den dufter helt nydelig :)

      Slett
  12. Hei Marit.
    Det blir skikkelig fint hos deg. Men det er tungt arbeid du holder på med.
    Må være godt å se resultatet:-)
    Her har det vært litt pause med det meste, og vi prøver nå å skynde oss langsomt, mens vi venter på regn. En fin sommer for rosene i år.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,
      Tusen takk. Ja, det er veldig tungt, og derfor går det ikke så fort fremover. Det er det alltid etter en sånn jobb :)
      Regn er det lite av her i vertfall. Det var mekdt om regn, men vi har ikke fått en dråpe. Ja, de stortrives nå.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  13. Hei Marit.
    Jeg har sagt det til deg før. Pass på helsen din. Jeg håper du tar pauser og slapper litt av. Flott blir det hos deg.
    I dag har tåken ligget her og vi har ikke sett sola. Nå skal det bli varmere så det er bare å vanne.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, du er snill som passer på meg. Jeg vil så gjerne klare alt mulig selv, men kroppen vil ikke alltid gjlre som jeg vil.
      Jeg tar jo pauser for det må jeg, men antagelig ikke mange nok. Tusen takk.
      Her har det vært overskyet først på dagen, men så kom solen og det ble 24 grader. Vanning må til, ja.
      Ha en fin uke!

      Slett
  14. Vakre iris som blomstrer nå i hagen din. Det er litt av et arbeid du har gått i gang med, men det blir nok flott når du er ferdig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre :)
      Det er jo det, men jeg håper at det blir bra til slutt.

      Ha en fin dag!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...