torsdag 18. juli 2019

Roser både her og der, og en på flyttefot...

Jeg har hatt velduftende roseblomstring her ganske lenge, men de kommer litt i bakgrunnen av en eller annen grunn...

På tide å gjøre noe med det, så her kommer noen bilder tatt i det siste.

'Constance Spry' som klatrer i lerketreet


Rosa helenae 'Lykkefund' klatrer også i lerketreet bare fra motsatt kant. Den har spredd sin deilige roseduft i mange dager. Det er synd at duft ikke kan sendes via bloggen :)
'Mary Rose' helt til venstre er omtrent begravd av den.

Den vokser veldig fort bare den kommer i gang.


Denne 'Nuits de Young' har vært på flyttefot før.  Nå håper jeg at den tredje plassen den får blir den siste.
Dette bildet er tatt rett før flytting.

Jeg fylte en trillebår med vann og satte den rett opp i vannet etter jeg hadde gravd den opp. Det gikk veldig fint. Selv i 25 graders varme ;)
Ideellt sett så skulle jeg ha ventet, men den måtte i bakken med en gang pga. mine veiprosjekter her. Den fikk masse vann og jeg tror den klarer seg helt fint. Den var en utfordring å flytte den, for den hadde 1 million torner (minst) og sto midt i en tue av pseudatairis. 


50 kommentarer:

  1. Hej Marit
    Skønne roser, som godt kan komme lidt i baggrunden, når man har mange projekter. Min lykkefund var lidt længe om at komme i gang, den står også meget skygget.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det meste kommer i bakgrunnen når jeg holder på med prosjektene her. Jeg fotograferer at de blomstrer, og så kommer bildene senere.
      Min står i halvskygge og blomstrer noe helt vilt i år.
      Klem

      Slett
  2. Hello Marit: A million thorns is a mere distraction to a dedicated gardener like you. In addition to being a gardener you would make a fine general contractor. There is not an earth moving or plant shifting project you are not willing to handle! And if you can't see one right away you will find one!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      You are as always spot on, David! You must know many gardeners.

      Slett
    2. It is fun following your antics I can tell you that!

      Slett
    3. I'm glad that you're having fun! :)

      Slett
  3. Lykkefund har den mest fantastiske duft. Jeg har to Lykkefund og elsker at blive mødt af duften, når jeg nærmer mig matriklen i blomstringsperioden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den dufter helt fantastisk. To må dufte noe helt enormt!

      Slett
  4. Roser kommer vel ikke i bakgrunnen :0 ?
    'Nuits de Young' er utrolig vakker! Har den ikke selv, da jeg ikke har funnet en egnet plassering (ha-ha). Håper din vil finne seg til rette på sin nye plass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, akkurat nå kommer de og mye annet i bakgrunnen ;)
      Ja, det er den, og den dufter helt utrolig.
      Hehe, jeg tenker at du finner en ganske snart :)
      Jeg håper på det jeg også.

      Slett
  5. Hei Marit

    Ja det er jo lidt af et luxusproblem når vi har så meget i haverne.
    Roser er noget af det mest robuste. Når vi tænker på hvad efterårets barrodsroser må udstå....!
    Lærk og roser er en flot kombination:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant. De tåler mye ja, så det skal nok gå godt med den. Tusen takk. Jeg synes at bladene på rosene og lerken har nesten samme farge og kler hverandre godt.

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Det var fint, at det lykkedes at flytte din rose - de stikker så forfærdeligt :-) Bare du kunne sende dufte via bloggen af de mange smukke blomster.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de stikker noe helt forferdelig, men det gikk helt fint. Ja, tenk om det hadde vært mulig! :)
      Klem

      Slett
  7. Det var flotte roser som blomstrer i hagen din nå, roseduft er deilig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, roseduft er så deilig.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  8. Dine roser er smukke og jeg forstiller mig duften :-)
    Jeg flytter også gerne planter i utide, for ellers går det hele i stå, og det er NU, jeg har lyst til at lave om. Som regel går det godt. De skal bare have masser af vand og evt. klippes tilbage.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Roseduft er virkelig deilig. Nettopp sånn er det! Da kan en ikke vente. Det er mulig at jeg klipper den litt, ja.

      Slett
  9. Good morning dear Marit,
    Lovely to see your beautiful roses. I love the color of Nuits de Young.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,
      Thank you. Yes, it's a beautiful color.
      Have a nice weekend.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Hej Marit!
    Min Lykkefund har inte kommit så långt ännu, men den blommade fint. Nuits de young har en härlig färg. Hoppas den trivs på sin nya plats.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      De er så fine når de blomstrer. Godt at du har en også. Ja, den har en fin farge. Det håper jeg også.
      Ha en fin helg.

      Slett
  11. Hei Marit.
    Skjønne roser. Skjønner ikke at roser kan komme i bakgrunnen. Jeg har også en rose som trengs å flyttes. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg skal sette den. Rosen din vil klare seg. Bare husk å vanne den godt.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Tusen takk. Det er fordi jeg har så mye å gjøre med andre ting i hagen. Det er et problem når en ikke har mer plass, ja. Her regner det nå, så jeg tror det går fint.
      God helg.

      Slett
  12. Jeg har det nogenlunde på samme måde med roserne. Jeg vil gerne vise hele busken frem for en enkelt blomst, og det kan godt blive lidt kompliceret, og doven som jeg er, finder jeg et lettere motiv i stedet for.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, roser kan vokse på steder hvor det kan være litt vanskelig å komme til. Det forstår jeg godt at du gjør :)

      Slett
  13. Hello dear Marit!

    Everything is so nice in your garden!
    I wish you a nice summer again!
    I'm on vacation!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!

      Thank you! Have a nice summer you too!
      Hugs!

      Slett
  14. Hello, Marit! I love the beautiful roses and their colors. Lovely garden images. Enjoy your day! Have a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Have a nice weekend!

      Slett
  15. Roser som dufter er det beste som finnes!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Den duften slår alt annet :)

      Slett
  16. Hei Marit!
    Jeg er også så glad i Lykkefund. Det er en herlig tid når den sprer sin gode duft i haven.
    Ha det godt!
    Vigdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis!
      Ja det er en vakker rose. Den dufter så herlig av den, ja.
      Ha det godt!

      Slett
  17. Roses are one of my favourite flowers.
    Lovely to see yours here in the photographs.

    All the best Jan

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Roses are very beautiful.

      Slett
  18. Hei Marit!
    Så flott roseblomstring hos deg. Vann er alfa-omega når planter skal flyttes og plantes.
    Ha det så godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Tusen takk. Ja, det er helt sikkert, for de behøver mye vann da.
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  19. Det verkar vara ett mycket bra rosår i år. Vacker blomning hos dig. Håller tummarna för att flytten går fint.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker sånn. Tusen takk. Nå har det regnet i to dager, så jeg tror det går bra.
      Ha det godt.

      Slett
  20. Ow, that's nice. I love your roses !!

    SvarSlett
  21. Nyfelige roser, Marit!
    Ha en fin søndag,

    Klem, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida!
      Ha en fin søndag du også.

      Klem, Marit

      Slett
  22. Mi piace sempre vedere le tue rose, sono sempre sane e fiorite alla perfezione, anche in estate :)

    Buona settimana :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. The roses grows well in the middle of july.

      I wish you a nice week ahead :)

      Slett
  23. Eg er sikker på at angen av roser og andre velduftande blomster svever i lufta når du
    spaserer i hagen din.
    Så mykje nydeleg du har å nyte.
    Ha ei fin ny veke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en merker det når en er i hagen.
      Ha en fin ny uke du også.

      Slett
  24. Vilket arbete du lagt ner. i million torner. Räknade du dem alla? :)
    Jag hade gärna doftat på alla dina rosor och annat.
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selvsagt telte jeg alle sammen :)
      Det er synd jeg ikke får sendt duften frem til deg!
      Klem fra Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...