mandag 15. august 2022

Æres den som æres bør...

 Jeg leste på en blogg i forrige uke om en alldeles nydelig rose som heter 'Old College Centennial'. Hun som skrev bloggen sa at den var utsolgt. Jeg sendte en mail til mitt favoritt rosegartneri som heter Hesleberg, og hvor de i hovedsak selger roser + alt mulig annet som clematis, trær, stauder og løk :)

 Jeg bestilte denne rosen til neste sommer, men så oppdaget jeg at han hadde sendt meg en pakke i dag. Da måtte jeg bare ringe han og spørre, og da sa han at han hadde hatt en igjen som jeg er så heldig å få nå snart  :)

Snakk om super service!


Jeg holder på arbeide i mitt nye skogsområde, og det kommer snart et innlegg om det. Det er tungt og krevende å arbeide i 29 grader som det ble til slutt i går, men nå ser jeg slutten på det jeg har tenkt å få fullført i år.

Så til litt innendørs blomstring. Jeg oppdaget en dag her for ca 14 dager siden at det hadde kommet en knopp på min mønjeklivia/ Clivia miniata. Disse blomstrer som regel om vinteren, men min har ikke blomstret i år før nå. Bedre sent enn aldri er det noe som heter :)

Her er knoppen 5. august.

7. august

9. august

Sånn ser den ut i dag 15.august  :)

34 kommentarer:

  1. Grattis till rosen! Såg den och den såg fin ut. Jag har hittat ett par jag funderar över som är nyframtagna. Men jag får se...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg har fått sansen for ferskenfargede roser. Har noen forskjellige sorter av de fra før :)
      Ja, roser pleier ikke du å kjøpe så mange av, men du får tenke over det :) Roser blomstrer jo veldig lenge.

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello, Marit
    You have the magic touch. The plant and blooms are beautiful. Take care, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a great new week!

      Slett
  3. Du er nok en god kunde som får og fortjener ekstrasevice :) Og så vakker oransje blomst! Herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er nok en god kunde :)
      Tusen takk!

      Slett
  4. Hej Marit
    Ja det må man sige er god service, du er helt sikkert en god kunde ;) Det er en smuk rose, håber den klarer sig godt hos dig. Jeg har også den Clivia, den lever desværre en trist tilværelse, men den er da i live endnu.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg er nok en god kunde ;)
      Det er en canadisk rose, så jeg tror den skal klare seg her.
      Da kan jo du også få blomster på din :)
      Klem

      Slett
  5. Heldigt at planteskolen havde en rose tilbage til dig. Og ros til dem for at være hurtige.
    Det var sjovt, at din Clivia fandt på, at den ville blomstre nu. Den trængte nok til lidt opmærksomhed ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av et hell at de hadde en igjen til meg. De er alltid så hurtige, og ros fortjener de.
      Ja, det er ikke egentlig årstiden for den å gjøre det nå. Ja, kanskje det ;)

      Hilsen Marit

      Slett
  6. Det lønner seg å være god kunde, da får en litt service tilbake. Den blomsten der var det vel verdt å vente på ja, den var nydelig. Det er ikke alltid blomstene inne skjønner når de skal blomstre eller ei, du har nok glemt å fortelle den at det var på tide...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt klart at lønner seg å være det. Tusen takk. Den var verdt å vente på ja. Det må jeg nok fortelle de ja...

      Slett
  7. Det var god service og spennende med ny rose. Så flotte blomster på Cliviaen din. Jeg liker også Clivia og har to som aldri har blomstret.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gir så god service, og det skal bli spennende å se hvordan den liker seg her.
      De er ikke av de enkleste å få i blomst synes jeg. Får håpe at du også lykkes med dine.

      Ha en fin dag!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Så fin ros, förstår att du gärna ville ha den. Man blir glad av att få bra service.
    Du lyckas fint med inneväxterna också, vacker blomning på Clivian.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den ser så fin ut. Det er helt sikker at en blir av det ja. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Super-service til en super-kunde, og dejligt for di du ikke skal vente et helt år, selvom du har mange andre planter at hygge dig med i mellemtiden! Flot blomst i stuen - jeg glæder mig til at se dit skovbed efter alt dit hårde arbejde!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint at jeg slipper å vente i et helt år. Jeg hygger meg veldig med de plantene jeg har kjlpt den siste måneden. De blomstrer så fint akkurat nå. Tusen takk.
      Det kommer snart et innlegg selv om jeg ikke helt er ferdig med skogbedet. Ting tar mye mer tid enn jeg tror, men sånn er det bare.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Oh my, twenty-nine degrees and you are doing heavy work? I will immediately make an appointment for you with the local psychiatrist, who I have been advised is very experienced in the treatment of the condition known as Gardener's Encephalitis. It commonly affects the brain and the afflicted person is seized with an uncontrollable urge to add to, change, modify, ameliorate, rearrange and otherwise disturb a landscape that is already the envy of all who see it. Secretly, I think that the psychiatrist knows there is no cure, but he will be able to charge you a hefty fee and send you on your way. Surely there must be another tree to be moved, a path that must wind in the opposite direction, too much shade here, too little there, wheelbarrows to be pushed, hoses to be moved, gravel to be spread, loam to be added, mulch to be raked, compost to be worked in, flowers to be planted, divided and propagated. Yep, Gardener's Encephalitis is what you have, Marit. There is no cure. It will afflict you for the rest of your life. And I know you are happy about that! Hugs and kisses from your Canadian counsellor, David.

    SvarSlett
    Svar
    1. When I read your comment I laughed so much that I could not stop. Your comments are very funny. Yes, I know there is no cure for me, but as you said I am very happy about it. I love gardening in summer. As you know very well the summer is very short here. I work every day in my garden if it's not raining. Yesterday we got some rain, and we will get more this afternoon. No work today, but I'm very happy about the rain.
      Hugs and kisses from your mad Norwegian gardener, Marit

      Slett
  11. Vilken fin service av din handelsträdgård men du är säkert en bra och trogen kund då ska man få extra service.Underbart med en Clivia som blommar nu de är ju så vackra närhelst de blommar.Ha det gott/Margareta.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en vekdig god service der. Jeg er nok det ja :)
      Clivia er vakre ja, og det er helt det samme for meg om de blomstrer om sommeren. Jeg er veldig glad for at den ville blomstre her.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Hi Marit!
    Congratulations on your new rose! It will give you happy moments.
    Have a good week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      Thank you. I am sure it will.
      Have a nice week you too!
      Hugs!

      Slett
  13. Ja, rosepusher'n min er grei, han ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Han er veldig grei :)

      Slett
  14. Alletiders at du kan plante rosen ud i haven allerede nu i stedet for at skulle vente til foråret. Det bliver spændende at se, hvad du har udrettet i skoven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint at jeg får plantet den ut allerede i år. Da får den kanskje tid til å få rotet seg innen det blir vinter.
      Jeg har akkurat postet et innlegg om det :)

      Slett
  15. Grattis till rosen. Jag tittade på bilden och den är verkligen vacker. Och grattis till cliviablomning. Ja en del blommor blommar lite när dom har lust :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den ser veldig fin ut, og jeg vet at du også liker roser med den fargen.
      Ja, de blomstrer når de vil, og ikke ellers :)

      Klem, Marit

      Slett
  16. Imagínate mi jardín con 39 0 40, todos los días. Se ve preciosa la clivia. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It sounds terrible, Teresa. I do not like it too hot here. I feel sorry for you. Thank you.
      Kisses.

      Slett
  17. Siguen mal los comentarios, te escribí uno ayer. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. I am sorry about the problems with blogger. I found your comments. Kisses.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...