søndag 6. februar 2022

Noen nye orkidéer...

 Ja, det har blitt noen nye orkidéer i det siste. Salg overalt både i nettbutikker og på det lokale gartneriet, og da er det jo bare å slå til ;)


Denne her har jeg aldri sett eller hatt før, men den måtte jeg bare prøve. Den blomstrer om vinteren, og heter Ludisia discolor. Det er en norsk blogger som har skrevet omtalen så da får dere den flotte beskrivelsen av den. Det er morsomt å få en plante jeg ikke kjenner!

Dette er knoppen på min andre Vanda som ikke er knekt. Den ser lovende ut nå, så jeg må se på den hver dag.

Dette er en ny Vanda som jeg fant i en nettbutikk, nemlig Solheim gartneri
De har et utrolig utvalg av planter, så der er det mye velge i ;)

Denne ble med hjem fra det lokale gartneriet.

Denne lille her kjøpte jeg til jul. Det er en mini St. Paulia som jeg har klart å holde liv i den siden da. Før var de oftere å se i salg med mange forskjellige farger, men her har jeg bare sett de hvite til jul. Blomsten er dobbel og ser ut som en liten rose.

40 kommentarer:

  1. Good morning dear Marit,
    The Ludisia is a wonderful plant to have. I have it and I also love the pretty foliage that it has. Back in years it was called poor mans orchid. Special in wintertime it´s great to have plants inside.
    Have a wonderful sunday
    Marijke

    SvarSlett
    Svar

    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, it is a lovely plant to have, and the foliage is also beautiful as you say. I have heard the name before. Yes, that is very true.
      Have a wonderful day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  2. Hej Marit
    Jeg nyder dine orkidéer. Jeg tænkte faktisk på dig i dag i madbutikken, for der er nogle fine orkidéer, jeg overvejede at købe, men jeg har haft en før, jeg kan ikke få dem i blomst igen, det er nemmere med phalaenopsis, selvom jeg heller ikke er specielt god til dem. Jeg fik ikke navnet på den, det er nogle med en lang stængel op og blomster hele vejen op og rundt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbet
      Tusen takk. Så hyggelig da :)

      Den heter nok Cymbidium hvis jeg ikke tar feil. Ja, phalaenopsis er mye enklere å få til.
      Klem

      Slett
  3. Hello,
    I love the orchids, very pretty blooms. I have never tried to grow an orchid, I should catch one on sale.
    Take care, enjoy your day! Have a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      I love them too. Thank you. Yes, you must try one some day. Take care you too, and have a great day!

      Slett
  4. Var innom et par hagesentre i går, veldig mange fristende orkideer, men så langt har jeg klart å styre meg, for jeg kan jo ingenting om dem, og har to halvdøde allerede :D Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er orkidetid nå ja, og hagesenterene er fulle av de nå ja. De er egentlig veldig enkle, men en må vite litt om de. Ja, det er lett å få noen hak døde av de ;)
      Ha en fin kveld.

      Slett
  5. Å ja, orkideene er veldig takknemlige fordi de blomstrer veldig lenge.
    Jeg liker også spesielt den lille fiolette.
    Mange hilsener til deg Marit. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de blomstrer utrolig lenge. Tusen takk. Mange hiksener til deg ogdå, Viola.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  6. Hej Marit!
    Så vackra orkidéer. Hoppas du får blommor på din Vanda, de är så fina.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, jeg håper at jeg klarer å få den til å blomstre. De er veldig fine ja.
      Ha det godt.

      Slett
  7. Hvor spændende at få en ny orkide - jeg tænker at hele din dag var reddet (ved ikke om man også siger det på norsk).
    Og en ny Vanda... du har sandelig været heldig.
    Så gør det vist ikke så meget, at du stadig har sne derude.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jo vi sier omtrent det samme her, at det reddet dagen min :)
      Det var ingen knopp på denne nye, men nå vet jeg jo at jeg klarer å få knopper på de og blomster på de selv bare jeg ikke knekkerde ;)
      Neida, jeg hygger med med planter både i drivhuset, i kjelleren og inne her. Så det er ingen fare med meg! Snøen er nok borte i slutten av mars tenker jeg (håper jeg).
      Hilsen Marit

      Slett
  8. Så klart du måste pröva den nya sorten Marit :) Vilken tur att knoppen ser ut att utvecklas fint på din Vanda. Det verkar finnas ett väldigt stort utbud av orkidéer i affärerna hos dig. Och vet du var jag köpte igår ... jo en ny kamelia. Kunde inte låta bli. Den var ljusrosa och vit, i varje fall enligt bilden. Den såg så tät, frisk och fin ut så jag kunde inte låta bli :) Massor av knoppar har den men vi får väl se hur många som orkar slå ut. Om någon slår ut kommer bild på bloggen.

    Önskar dig en fin söndag eftermiddag och kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte jo bare gjøre det, Anita. Det er alltid så morsomt prøve en ny plante. Ja, enn så lenge ser det lovende ut. Her er det veldig orkidéer til salgs ja. Vi har jo en lang vinter, og grønne planter har også blitt veldig populære.
      Åh, så heldig du er, og det hadde jeg også gjort. Ja, det må du vise frem hvis noen blomster kommer frem. Kan jeg spørre hvilken butikk du kjøpte den i? Vi har tenkt oss en tur til Strömstad om en stund, og der har de hatt Camellia før. Den butikken heter Blomsterlandet tror jeg.

      Ha en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  9. Roligt med dina orkidéer och vandan som är på väg att blomma. Den första ser jag ofta här men har aldrig skaffat någon. Nu har jag bara två olika småblommiga som jag har på tillväxt.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig morsomt med min Vanda. Den småblomstrende skal være lett å ta avleggere av. Jeg har allerede tatt en avlegger så det blir spennende å se hvor lett det er.

      Klem, Marit

      Slett
  10. Hei Marit.
    Så flotte orkideer. Jeg har bare to planter som jeg prøver å holde liv i. De blomstrer ikke akkurat ofte, men av og til. Jeg har fått forbud mot for mange planter inne hehe. Kanskje like greit. Jeg har nok å holde på med ute om sommeren.
    Ha en fin dag,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!
      Tusen takk. Nei, mange av de blomstrer bare en gang i året. Min mann har prøvd på det samme uten resultat :D
      Jeg har også nok å holde på med ute, men stueplantene mine må jeg bare ha.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  11. Nydelige planter til vindueskarmen. Du har en særlig evne til at opsnuse nye planter både til ude og inde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg har nok det 😂

      Slett
  12. A few new orchids will always keep a gardener happy! Great selection, Marit. Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh yes, David. That's the way it is. Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  13. Orkieer er vakre og mangfoldige. Så gøy med mange nye:)
    Husker godt da vi var på orkidefarm i Thailand for mange år siden. Utolig vakker og inspirerende å se de i sitt rette element.
    God ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de så absolutt, og det finnes jo også så mange forskjellige. Det høres ut som et flott sted å se de de i sitt rette element ja.
      Ha en flott ny uke!

      Slett
  14. Så fine orkideer! Moro med nye planter :)
    Den doble St paulia'en var også veldig fin !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er alltid moro med nye planter! :)
      De er veldig fine ja, men dessverre sjelden i salg.

      Slett
  15. Las orquídeas son mis favoritas, pero últimamente no me va muy bien con ellas, ayer compre tres geranios de colores preciosos. Tus orquídeas se ven preciosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. They are mine favorites too. Yes, they can be difficult. I like gerianium too. Thank you.
      Hugs.

      Slett
  16. Spennende med nye orkideer, likte godt "Ludisia discolor". Søt liten St.Pauli med fylt blomst.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er alltid så spennende å få i hus. Jeg likte også den, og er spent på om jeg får den til. Tusen takk.

      Ha en fin dag!

      Slett
  17. Hei Marit

    Ja, du har så ret - det er altid spændende med nye arter!
    Ludisia discolor kender jeg ikke - den ser fin ud - med blomster der kunne ligne Epipactis?
    Vandaen ser ud til at trives:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det er helt sikkert at det er alltid spennende å prøve ut de. Ikke jeg heller, men den tanken har slått meg også at de ligner på hverandre. De er sikkert i slekt :)
      Ja, den gjør det, så jeg krysser fingre og tær for at den vil klare å få frem blomsten!

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  18. Det är alltid trevligt med lite nya växter, vad vacker färg den har den som du inhandlade på den lokala plantskolan.Orkideèr är ju så tacksamma då de blommar så länge.Jag har en som jag fick i höst och den blommade så vackert men nu har den tagit en vilopaus.St Paula är ju även de så tacksamma den du har fått tag på är så jättefin som en ros som du säger.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Tusen takk. Det er nettopp det de er, for de blomstrer lenge av gangen. De kan ha pauser lenge, men så plutselig kommer de med en ny blomst. Det gjelder å være tålmodig. Ja, St. Paulia er også enkle å få til.
      Ha det godt.

      Slett
  19. Orkideer er bare helt fantastisk vakre og mangfoldige. Hadde satt vekk noen avblomstrede i julen. De ser friske ut, og det ser ut som det er noe på gang! Gleder meg til det! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Det er alltid moro å se etter nye knopper! :)

      Slett
  20. Beautiful flowers. I see you have enough snow.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, I have more than enough snow here. I am sorry for it :(

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...