tirsdag 8. februar 2022

Endelig en Vandaorkidé i blomst...

 Jeg har skrevet mange innlegg om orkidéknopper og knekte knopper, men i dag kan jeg endelig vise en blomst på min Vanda! Jeg trodde den var blålilla, men den var ikke det. Den er mer rosalilla, men det har jo ikke jeg noe i mot :)



Dette er potten/krukken som min nye Vanda orkidé kom i. Den er egentlig genial, for potten er så porøs at den først trekker til seg mye vann og så slipper den sakte vannet fra seg igjen. Vanda skal alltid ha litt vann stående nederst i potta. Jeg har den stående oppi en glasskrukke slik at jeg kan vanne rett oppi den.

I dag er det strålende sol og 6,5 grader akkurat nå. Det er så jeg får vårfølelse når det er sånt vær, men vinteren er neppe over enda. Men det smelter på den snøen som ligger her, og drivhuset er helt fritt for snø. Det går uansett mot vår selv her :)

28 kommentarer:

  1. Til lykke med den fine orkideblomst:-)

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Tillykke tillykke! Alletiders med sådan en succes -
    Vanda har ry for at være temmelig vanskellige udover det første år, så dette er flot:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk. Det er gøy å ha fått det til ja, for de er ikke regnet som de enkleste nei ;)

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. Hello, Marit
    Congrats on your pretty bloom. Your Vanda orchid is beautiful. That pot sounds really neat, a great idea. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, the pot is a great idea.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  4. Endelig...!!!! Stort tillykke. Hvor er den smart, krukken. Sådan en vil jeg se, om jeg kan finde.
    Mange hilseer Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig! Tusen takk. Ja, den er veldig smart, og den krukken tror jeg må være laget spesielt for Vanda.
      Hilsen Marit

      Slett
    2. Det var ærgerligt med krukken, for jeg skal ikke rode mig ud i Vandaer, men tænkte ellers at det også må være smart til andre orkideer.
      Kh Lisbeth

      Slett
    3. Det er bare en teori jeg har, men Vanda har veldig mange røtter som du kan se på bildet. Men det går helt sikkert an å bruke en sånn krukke til andre orkidéer også. Så du må bare lete etter sånne krukker 😊

      Slett
  5. Det var jo hyggelig. Så flott!
    Ikke sant det er litt vårlig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig. Tusen takk.
      Det er absolutt vårlig ja :)

      Slett
  6. Good evening Marit,
    Yes you did it!! Flowers in the Vanda don't seem to be easy to get. Special pot!
    Enjoy the beauty of the flowers
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, I did! No, they are not do easy to take care of.
      Thank you.
      Have a wonderful evening!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  7. Hei Marit!
    Så gøy! Flott er den!
    Deilig vær om dagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Ja, det er veldig gøy å få den til å blomstre. Jeg har hatt den i et år, og det er første gang jeg får en Vanda til å blomstre. Det er det så absolutt, og jeg håper at det fortsetter :)

      Slett
  8. Hej Marit
    Nej for dit vedkommende er det nok for meget at håbe på, at vinteren er forbi. Måske er den heller ikke for os, der kan nemt komme frost i marts-april.
    Flot Vandaorkidé, jeg kan godt forstå, du er glad for den, sikken en fantastisk potte den har.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det er nok for mye å håpe på ja, men 10 dagers varselet for været er mildt, og det er bare meldt om litt regn. Vi har "bare" tre uker igjen av februar, og da går det hurtig fremover mot vår her også :)
      Klem

      Slett
  9. Det var en fin blomst på orkideen "Vanda", lekker farge.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin dag du også,

      Slett
  10. Hej Marit!
    Den är mycket vacker, och vilken fin kruka. Har inte sett en sådan förut. I blomsteraffären där de har många olika orkidéer har jag bara sett en blå variant. Din har en härlig färg.
    Vi hade också ett härligt vårväder igår, idag är det grått igen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Nei, det har ikke jeg heller. Den blå hadde jeg også kun sett før, men nå har jeg sett at de finnes i veldig mange farger. I dag blåser det kraftig her og det er 5 grader ute.
      Ha det godt.

      Slett
  11. Forhåbentlig varsler Vanda om vår, men ellers må vi jo glæde os over det der gror i vindueskarmen. Smart krukke til din orkidé - og den var jo værd at vente på! Tillykke med den fine blomst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo lov å håpe på det, men inne ligner det om ikke annet på vår. Ja, den er veldig smart. Blomsten var absolutt noe å vente på ja. Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  12. La flor se ve preciosa. Las orquídeas son mis favoritas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. They are mine favorites too.
      Kisses.

      Slett
  13. Godt det lykkedes! Hvor er den flot, bladene er også fine.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så flott å se at den klarte å få frem knoppen. Ja, de synes jeg også er fine.

      Hilsen Marit

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...