fredag 18. februar 2022

Favorittplassen...

Dette er ukens tema hos TrädgårdsFägring, og det er nok ikke så vanskelig å gjette hva som blir årets favorittplass her i år. Det er selvsagt drivhuset! :)

Etter mye om og men ble det satt opp to dager før snøen kom, og  det var virkelig i siste øyeblikk i slutten av november i fjor. Siden har vi satt inn et lite telt for å holde det varmt nok gjennom vinteren. Det ble virkelig redningen når det ble så kaldt som det ble i vinter. Siden har det blitt vel varmt inne der, men nå har jeg lært meg metoden for å holde det passe varmt der inne. Det er å åpne den ytterste døren opp tidlig om morgenen de dagene det er meldt om sol, og så åpne opp døren til teltet. Da er det passe varmt der inne og mellom 10-15 grader. 

Sånn så det ut i begynnelsen av desember inne i drivhuset, men nå er det altså et telt der inne.

Her er et helt nytt bilde som er tatt inne i teltet i dag. Jeg har kjøpt og satt sammen tre sånne hyller som jeg skal brukte til å ha frøplanter inne i teltet enn så lenge.

I begynnelsen/midten av mars tror jeg at vi vil ta ned teltet, for nå blir det etter hvert varmt nok der inne uten å ha på så mye varme. Solen er nå oppe veldig lenge i forhold til i desember, og solvarme er helt supert for å varme opp et drivhus.

Jeg har allerede mange planter der inne, og flere skal det bli bare teltet er pakket ned. Jeg har fra før mange camellia som er fulle av knopper nede i kjelleren, og de skal ut dit bare det blir varmt nok der om natten. I forrige uke snublet jeg over to stykker hos Plantasjen og tro det eller ei, men  de hadde sortsnavn! Det må jeg berømme de for, og det er virkelig noe nytt ;)

De heter Camellia 'Bonomiana' og C. ''Spring Festival''

Jeg får fortsatt ikke linket til sider, og har sagt fra til Google hjelpesenter uten at de har fått fikset det. Må nok si i fra på nytt i dag. Det er så irriterende når linker ikke virker :(

Nå er problemet løst, så da fikk jeg plutselig linket til de to camellia jeg kjøpte :)



Ellers er området rundt dammen også en favorittplass. Dette er fra april når magnolia blomstrer ved dammen.

Litt senere på sommeren har magnolia fått blader og det har da blitt veldig frodig der, og mange fugler besøker området rundt dammen flittig.

Jeg har alle mine vannliljer/Nymphea stående i teltet nå, men om sommeren vokser de i hagedammen.

I april for flere år siden kom det en stokkand/Anas platyrhynchos på besøk i dammen. Det var veldig morsomt! Dammen er også tilholdsted for frosker og padder.

Vann i hagen er livgivende for mange insekter også, så dette er en favorittplass for flere enn bare meg :)

God helg/weekend!

47 kommentarer:

  1. Good morning, Marit. Yes, as February nears its end, the sun climbs higher in the sky and brings more warmth to our cold northern lands. It won't be long before you are taking the plants outside to install in the ground, and the whole annual ritual will begin again. I hope the duck makes a nest this year and lays eggs. Imagine how much fun it would be to have little ducklings in your garden! Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning David. Yes, it goes fast, and the sun is much higher now. I am looking forward to it. It had been very nice if the duck came back, but I have not seen it since then.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello,
    The greenhouse was a great addition to your property, it would be my favorite too. The magnolia blooms and waterlily are beautiful. It is great you have so much wildlife around your pond, the duck is a cute visitor. Take care, have a good day and a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, it will be my favoritespot this spring and summer. Thank you.
      Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  3. Hello Marit,:=) A pond in the garden attracts all kinds of wild life, and the waterlily adds beauty and charm, which your garden already has in abundance. Beautiful images, and I enjoyed seeing your Mallard visitor.
    Take care and hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia :)
      Yes, it does indeed. Thank you.
      Take care, and have a wonderful weekend!
      Hugs from Norway.

      Slett
  4. Hei Marit

    Kan godt forstå at du må vælge drivhuset - det udvider jo din sæson med mange måneder!
    Vidste ikke at du har dine vandliljer der om vinteren - din havedam er måske ikke frostsikker nok?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, drivhuset utvider min sesong med minst to måneder og kanskje mer. I fjor vinter hadde jeg de i kjelleren. Min dam er kun 30 cm dyp, for det er ikke lov å ha den dypere uten å ha enten gjerde eller gitter i dammen. Det er for å forhindre drukningsulykker. Så derfor bunnfryser min dam hver vinter, og det liker ikke disse vannliljene jeg har ;)
      De er beregnet for vanndyp på ca 30-40 cm. Vi har ute i naturen her hvite vannliljer som vokser naturlig i dype vann i skogene. De kan vokse ned til 1,5 meters dyp. Der bunnfryser det ikke så klart ;)
      Så til ditt spørsmål så er min hagedam ikke frostsikker :)

      Ha en deilig weekend.

      Slett
  5. Jeg kan tænke mig, at det er drivhuset, der er dagens favoritsted, Marit. Der må være dejligt forår derinde, ikke mindst nu, hvor du har fået styr på temperaturen.
    De andre steder ser også dejlige ud - det syntes anden åbenbart også.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det måtte det jo bare bli, Lisbeth. Det er så deilg der inne nå. Vi har hatt sol i hele dag, og når jeg lukket den ytre døren i drivhuset var det fortsatt 16 grader der ute. Primula og cyclamen blomstrer så fint der, og de to nye camellia har stått der i en uke nå. Det har gått veldig fint til tross for vekslende temperaturer.
      Ja, nå har jeg fått orden på temperaturen der ute, og det gjelder egentlig bare å komme seg tilig ut de dagene solen skinner og få opp alle dører der. Hvis ikke blir det alt for varmt der inne i teltet alt nå.

      Hilsen Marit

      Slett
    2. Åh, det lyder skønt i dit drivhus. Det gad jeg godt besøge :-)

      Slett
    3. Ja, det er så skjønt å være der. Ja, skulle du en gang være i nærheten, så må du si i fra.
      Da skal du få komme på besøk der så klart! :)

      Slett
  6. Hej Marit!
    Det kan jag förstå, att växthuset är en favorit. Men så otroligt vackert du har det vid dammen. Magnolian är så vacker, snart är vi där igen. Trevligt med besök av gräsanden, alltid skoj med fåglar som hälsar på.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det vil jo være det i år så klart. Tusen takk. Ja, snart om noen få måneder er vi der igjen. Ja, det var veldig hyggelig å få besøk av den i dammen.
      God helg!

      Slett
  7. Hej Marit
    Ja det er godt med favoritpladser i haven, jeg har også nogle, men lige nu kan jeg ikke finde ud af hvilke det er :) jeg har fanget en forkølelse, det er ikke sjovt. Tænk at du kunne få camellia med sortsnavne, ja det sker ikke tit.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er godt å ha de, og du har vel så mange at du ikke husker alle sammen :)
      Huff da! Vi har ligget rett ut her med omikron/covid i en uke. Min mann begynte forrige fredag, og jeg ble syk på søndag. Masse feber vi hatt, og det har vært en vond uke. Men i kveld føler jeg meg litt bedre, så da går det nok rette veien. God bedring til deg!
      Klem

      Slett
  8. Ingen stor overraskelse at drivhuset er den nye yndlingsplassen. Blitt så fint der, atte. Men plassen ved dammen er nydelig! Og så gøy med and på plass :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er vel ikke det :) Tusen takk. Anden har kun vært der en gang, men det var moro å oppleve det. Det var en stor opplevelse :)

      Slett
  9. Hei Marit!
    Nydelig drivhus du har og flott tid der nå - smak av vår! Fine praktiske hyller du har anskaffet.
    Og veldig mange flotte plasser i hagen din!
    God helg!
    (Sikret meg to Camellia 'Spring Festival' for en uke siden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!

      Tusen takk. Ja, det blir så gøy å oppleve våren der nå.
      De kjøpte jeg fra Hageglede.no, og de er veldig praktiske og plassbesparende. Tusen takk. Det kunne jeg tenke meg at du gjorde, og jeg vurderer å kanskje kjøpe en til av den jeg også ;)

      God helg!

      Slett
  10. Good morning dear Marit,
    I love your favorite places! I wish I had space for a greenhouse. The pont is a place where a lot is to see and enjoy!
    Have a wonderful weekend
    rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you! Yes, I can very well understand you.
      Have a wonderful weekend you too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Spennende med søte små frøplanter i drivhuset ditt. Det er et fint område du har rundt dammen din.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir spennende å få dit ut. Tusen takk.

      God helg!

      Slett
  12. Härliga favoritplatser och vilken ynnerst att en and hälsade på!
    Jag har samma bubbelplasttält som du för vinterförvaring, men ska köpa till fler hyllor. Tack för tipset!
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det var helt spesielt å få besøk av den ja. Ja, hyller er bra å ha der inne, for der gjelder det å utnytte plassen. Bare hyggelig!
      Ha det godt!

      Slett
  13. Vi er priviligerede, når vi kan have forskellige yndlingspladser, alt efter hvilken årstid vi har. Tænk, hvor skrækkeligt det ville være, hvis vi kun havde et.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, og det er jo en luksus å ha en egen hage også. Så der er vi veldig heldige. Det hadde vært skrekkelig ja.

      Slett
  14. Härliga uteplatser under olika årstider.
    Växthuset är en fantastiskt plts, förstår dig.
    Lite snö på marken här idag, vi får se hur länge den får ligga kvar. Lyser upp så vackert med snö.
    God lördag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, uteplasser må en ha, og det er fint å kunne bytte på de.
      Drivhuset har blitt en ny favorittplass ja. Vi fikk også litt snø i natt, og mer skal det komme. Vinteren er ikke helt over her enda. Ja, det blir lyst og fint av snø.
      God helg!

      Slett
  15. Dejligt at have forskellige yndlings-steder til vinter og sommer, og det var ikke den helt store overraskelse at dit foretrukne sted her om vinteren var drivhuset. Godt du nu har fundet ud af at styre dine installationer tilfredsstillende!
    Jeg forstår din glæde over vand i haven, men i dag efter mange dages regn er hele vores have fuld af vand - og det var ikke en del af planen:) Der er trods alt forhold vi ikke kan styre...

    Dejlige billeder Marit!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når en har en egen hage er en jo så heldig at en kan ha flere yndlingsplasser. Drivhuset kan nå brukes hele året ja. Det er jeg veldig glad for ja, men det tok litt tid å finne ut av det. Ja, en dam er godt å ha, men den er jo planlagt. Det er verre å få hagen full av vann. Jeg håper at det snart forsvinner igjen. Nei, det en ikke kan styre må en bare ta i mot...
      Tusen takk, Ulla!

      Hilsen Marit

      Slett
  16. Fint val av plats och naturligt tänker jag :) En härlig plats att vara på i vår. Det är så fint runt din damm och ja det är ju inte så långt kvar innan magnoliorna blommar igen.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det måtte jo bare bli drivhuset og dammen. Tusen takk. Det går veldig hurtig nå ja, og jeg kan de de nye blomsterknoppene fra kjøkkenvinduet. Det er bare å glede seg!

      Klem, Marit

      Slett
  17. Very nice ! I love the Magnolia !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I love the magnolia too :)

      Slett
  18. Un invernadero también sería favorito para mí. Mis magnolias ya están florecidas. Besos.

    SvarSlett
  19. Fina val av favoritplatser tycker jag inte alls konstigt att du gillar ditt växthus och så många växter som du redan har där som redan är på gång.Du har även en fin plats vid din damm och vilken glad överraskning när det kommer fåglar utifrån och hälsar på som simmar runt i din damm.Mysigt även med andra djur som bor där.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det måtte jo bli drivhuset som favorittplassen nå. Jeg trives veldig godt med hagedammen senere i sesongen. Jeg synes det er så hyggelig at mange dyr trives rundt der.
      Ha det godt.

      Slett
  20. Hoi Marit, mooi huis en mooie tuin. Leuk dat er kikkers en padden in de vijver zitten. Wij hebben storm en veel regen gehad. Groetjes Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,

      Thank you. Today we have 5 degrees and the snow is melting. I hope the winter soon will be gone.
      Greetings, Marit

      Slett
  21. Hela din trädgård är som en riktig oas Marit med många vackra platser. Att det nya växthuset är en favorit förstår jag så väl. Jag har tittat på dina nya kamelior och dom är verkligen vackra. Skrev just på ditt inlägg där du var orolig om dom skulle klara frostnatten. Jag hoppas verkligen att dom gör det. Att du hade en så stor och fin damm fick jag inte klart för mig förrän för ett tag sedan. Det är ett så vackert dammområde och det tyckte ju även anden som kom på besök. Ett bra betyg :)
    Nu håller vi tummarna för dina kamelior. Vill gärna se bilder på dom!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita!
      Jeg så ikke din kommentar før nå, for vi var i Sverige i går :)
      Ja de har klart seg fint til tross for kulden. Jeg skal legge ut bilder av de snart.
      Ok, men da vet du det nå! :)
      Ja, det var så morsomt med besøk av den anden. Den likte åpenbart dammen.

      Klem, Marit

      Slett
  22. Hej Marit,

    Är riktigt avundsjuk på ditt fina växthus. När du väl lärt dig hur det fungerar under olika årstider så kommer du ha glädje av det under hela året. Fyllt av fina växter! Sen kan jag gott förstå att du tycker om dammen. Precis som du njuter jag av att se hur mycket "liv" den ger till en trädgård.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, etter mye prøving og feiling har jeg nå lært meg hvordan det fungerer ja. Det er ment som et helårsdrivhus ja, så det gjelder bare å finne ut hvor mye varme jeg må ha på der når det er på det kaldeste her. Ja, en dam gir veldig mye "ekstra" liv i hagen.

      Ha det godt!

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...