tirsdag 1. september 2020

Ut på tur...

Vi har to katter, så vi pleier aldri å reise særlig langt avgårde. Men ingen regel uten unntak. Vi hadde en båtmotor stående som vi fikk med i vår da vi kjøpte båt. Min mann ville bare ha elektrisk motor, så vi skulle nå selge denne bensindrevne motoren. Jeg la ut motoren på finn.no som er en digital markedsplass hvor en kan kjøpe og selge ting. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at så mange var så intressert i denne motoren, men det var veldig stor interesse for den. Førstemann til mølla som vi sier her, så han som var først fikk kjøpt den. Problemet hans var at han bodde i Stavanger. Stavanger ligger på Vestlandet, og det er ca 40 mil dit herfra. Han kontaktet flere fraktfirmaer, men det var ikke så enkelt å få det til. Vi har lenge snakket om å ta en tur til Vestlandet, og enden på visa ble at vi tok med motoren til han :)

Vi reiste 06.30 herfra på lørdag og det ble en lang dag. Første stopp ble Morgedal i Telemark. Skisportens vugge blir stedet kalt, og for alle nordmenn som vokste opp med ski på beina på 1960 tallet har hørt om Sondre Norheim.

Morgedal

Derfra så reiste vi videre til Dalen Hotell. Veien ned dit er den bratteste veien jeg har kjørt på lenge. Der hadde jeg ikke likt å kjøre på vinteren. Vi stoppet der bare et øyeblikk, men jeg fikk jo tatt et bilde av hotellet :)

Dalen hotell

Så kjørte vi videre over fjellet, og der måtte jeg ta bilder av noen snøflekker. Vi kjørte over det høyeste punktet på ruten, og der oppe lå det på 801 meter over havet. Der var det iskaldt selv om solen skinte den dagen.
Snøflekk oppe i fjellet :)

Vi stoppet så ved en stor demning, og på veien opp dit traff jeg på to sauer.

Jeg gikk videre opp på toppen for å få tatt bilde av utsikten. Jeg tror at dette er Store Bjørnevatn. Der borte på andre siden lå det mer snø. Den tror jeg ikke smelter i år, nei.

Dette bildet er tatt ut gjennom frontruten på bilen, og er veldig illustrerende for hva vi møtte der oppe. Sauer og atter sauer. Hele fjellet var fullt av sauer som beitet der oppe. De holder landskapet åpent og spiser opp små trær og gress der oppe. Landskapet besto av myrull, mose og fjellbjørk

Når vi kom ned fra fjellet kjørte vi rett til Stavanger. Der leverte vi motoren, og jeg fikk også besøkt et stort hagesenter som lå rett i nærheten. Snakk om flaks! :)

Det var veldig pent der, men de hadde egentlig veldig lite planter. De hadde sikkert solgt mye i år, for det var ikke så mye å se på der. Jeg så en flott magnolia i blomst, men den var merket H2 når jeg googlet den så den ble ikke tatt med hit. Den hadde store vinrøde blomster og het 'March-Till-Frost', og var helt nydelig. Men den hadde ikke overlevd vinteren her, så den passet nok bedre til klima i Stavanger. Jeg fant en Echinacea 'Sunseekers Magenta' som hadde en rosafarge som var annerledes enn de jeg har fra før. Jeg fant også Heuchera 'Plum Pudding', og da var jeg fornøyd. Denne har jeg fra før her, men jeg liker så godt de grålilla bladene den har.

Videre kjørte vi så til Jæren som ligger langt vest i Norge, og i landskap minner veldig om Danmark. Helt flatt og en kan se veldig langt, for det finnes ikke noen fjell eller åser som stenger for utsikten.

Ut mot havet

Vi stoppet flere steder langs veien så jeg fikk tatt noen bilder av landskapet der.

Så kjørte vi videre til Farsund hvor vi hadde forhåndsbestilt et rom på et hotell der.

Fortsettelse følger...

1. Hello dear Marit,
    Thank you for taking us on the tour!
    What a gorgeous landscape in Morgedal, and the Dalen hotel is like a castle in fairytales.
    I can't wait to see your adventure! LOL
    Have a great day! Hugs!

1. Hello dear Ella,,
      It's nice to show you something from Norway!
      Yes, it's very beautiful in Morgedal. The Dalen hotel is famous for the old architecture.
      Have a great day you too!
      Hugs!

2. Marit: I think you urgently need to visit the doctor. Something is obviously seriously wrong. This is two posts in a row not featuring your garden! I am sure I am not the only one filled with consternation!

1. Thank you so much for your care for me and my garden David, but we are just fine both of us :)

3. Hei Marit

Sikken fin service den mand fik:)
    Men i fik jo en fantastisk udflugt dertil - det norske fjeld er noget helt særligt
    Morsomt med det flade 'Jæren' det er jo ikke lige det man forbinder med Norge normalt!

Spændende hvad den næste dag bringer:)

Ha en dejlig uge

1. Hej Karsten

Ja, det kan du si at han fikk :)
      Vi fikk en veldig fin tur, og vi hadde tidligere i år tenkt å ta den turen. Så fikk vi et påskudd til å gjøre det! :)
      Ja, de norske fjell er noe helt særlig, så Jæren har et uvanlig landskap til Norge å være.
      Det er nok bare en fortsettele av den samme dagen jeg skal vise bilder fra, men jeg skal ta med de også :)

Ha en deilig uke

4. Hello, Marit
    What a great outing, delivering the engine and a visit to the garden center. The landscapes and views are beautiful. I always love the view of the sea.
    Wonderful collection of photos. Take care, enjoy your day!

1. Hello Eileen
      Yes, it was a very nice trip. I live to see the sea too because I see it very seldom. Thank you.
      Have a great day, and take care!

5. Da ble det jo et påskudd til en mini-norgesferie!
    Fjellveien til og kystveien tilbake, kanskje? Flott (men lang) tur, som vi har tatt noen ganger, særlig da dattera bodde et par år i Sandnes.

1. Ja, ikke sant! Det var fjellveien bort, og motirveien lanfs kysten hjem ja. En annen gang skal vi reise kystveien fra Kragerø til Kristiansand.
      Flott, men langt tur ja. Det gikk temmelig hurtig hjemover, men det var en veldig fin tur.

6. Sikke en fantastisk tur - det er meget smukke billeder! Jeg elsker det norske landskab, som er så anderledes end vores her i Danmark. Det er meget vildt :-) Jeres tur minder mig om mine mange ferier i Norge.
    Dalen Hotell er bare så smukt!
    Klem

1. Ja, det var en helt fantastisk tur. Tusen takk. Det kan jeg forstå, for jeg liker også veldig godt det danske landskap. Vi liker det kanskje fordi det er så annerledes enn de vi begge ser hver dag :)
      Ja, det er veldig flott!

7. Hej Marit
    Spændende tur I har været på, og med havecenter det var ikke så dårligt :) Du har taget mange fine billeder undervejs. Jeg venter spændt på fortsættelsen.

1. Hej Lisbeth
      Ja, det var en spennende tur. Ja, det var jo veldig bra :)
      Tusen takk.
      Klem

8. I 1974 var jeg på sommerferie i Norge og fik blindtarmsbetændelse og måtte køres med ambulance til sygehuset. Da fik jeg stor respekt for de stejle veje, som Norge er så rigt på.

1. Det var da trist å høre, Marie. Jeg håper da virkelig at du har vært i Norge etter det 😊
      Ja, Norge har mange bratte veier!

9. Det var godt, den motor skulle leveres, så vi kunne komme med på en køretur i jeres dejlige norske natur. Jeg håber, kattene klarede at være alene hjemme.
    Jeg glæder mig til fortsættelsen.

Hilsen Elna

1. Ja, det kan du si, for det ga oss en flott tur. Kattene klarte seg veldig fint, for vi var jo bare borte en natt. De hadde mat og vann nok, så de led ingen nød. Han ene klagde høylytt når vi kom hjem, så vi var nok savnet :)

10. Du har hatt en fin tur over fjellet til Stavanger, mitt hjemsted. Godt at du fant et hagesenter på veien. Jæren er flott område med alle steingjerdene og utsikt.
    Så mange flotte bilder du har tatt, fra områdene.

Ha en fin dag!

1. Ja, det var en veldig fin tur over fjellet. Ja, jeg vet at du bor i Stavanger. Der vi leverte motoren hadde de mørkeblå hortensia. Jeg husket du sa at hortensia var blå i Stavanger, så det må være veldig sur jord der hos dere. Jæren var veldig fin å se for meg som ikke hadde vært der før. Steingjerdene var veldig flotte. Det er nok stein der! :)
      Tusen takk.

Ha en fin dag!

11. Tak for de fine billeder - det er da en fin tur, I har været på.
    Tænk, jeg troede ikke at der var noget fladt i Norge :)
    Glæder mig til næste afsnit.

1. Ja, det var en veldig fin tur.
      Nei, det trodde nesten ikke jeg heller, men jeg har lest om før at Jæren var veldig flat :)
      Det stemte veldig godt, og det var veldig mye stein der.
      Det neste avsnittet kommer om noen dager :)

12. Hej Marit!
    Jag såg ditt inlägg igår men kände då att jag måste läsa det i lugn och ro och titta ordentligt på alla bilder så nu är jag tillbaka innan det är dags för morgonbestyren.
    Vilken utflykt ni gjort! Vilken tur att han som köpte motorn bodde där han bodde ;)
    Makalösa vyer. Det ser så ensligt ut, kargt men så vackert. Älskar stora vidder, alla färger. Och fåren som håller landskapet öppet, fantastiskt.
    Och tänkt att du i denna enslighet hittade en plantskola :) Och några växter fick du med dig också. Lät konstigt med en magnolia som blommar nu. Det kanske är en sådan som är meningen man ska ha i kruka i ett orangeri eller så, om dom säljer den där.
    Nu ser jag fram mot fortsättningen av er lilla resa!

Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Anita

1. Hej Anita!
      Ja, det var litt av en utflukt vi var på :)
      Det var jo fint at han bodde der han bodde, og så fikk vi endelig reist til Vestlandet. Ja, over fjellet var det øde, men det var veldig pent der. Sauene var det så nange av, at til tider kunne vi nesten ikke komme frem. De ville ikke flytte på seg ;)
      Den planteskolen lå rett i nærheten av dit vi skulle, så det var veldig bra. Ja, det var merkelig at den blomstret nå. Den var så vakker, men den hadde ikke overlevd her.

Ha en fin torsdag du også!
      Klem, Marit

13. Hej Marit!
    Vilka fina vyer, ser så annorlunda ut. Du hade tur som hittade ett hagecenter, fick leveransen av mina heuchera som jag beställde i början av augusti. Så i morgon skall jag plantera.
    Ha en trevlig helg /Marika

1. Hej Marika!
      Ja, utsikten der er veldig fin. Det er fint å få tak i heuchera, for noen ganger er de vanskelig å få kjøpt rundt her.
      Det blir nok veldig fint hos deg når du får plantet de ut.
      Ha en fin søndag!

God jul eller var det god påske?

Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...