onsdag 19. august 2020

Symmetri i blomstene...

 Noen ganger blir jeg så forundret over hvor intrikat og forunderlig naturen er. Her om dagen så jeg på et bilde jeg hadde tatt av en solhatt, og plutselig så ble jeg  nesten svimmel. De fleste blomster er faktisk bygd opp symmetrisk, men ikke alle er like iøynefallende.

Solhattene er veldig symmetrisk oppbygd og det er de jeg viser flest av i dag.


Blomsten er jo fantastisk i seg selv...

...men det er på dette bildet at mønsteret i midten danser rundt :)



Alle de solhatter jeg har er bygd opp med det samme mønsteret i midten...

Denne minner nesten om en vindmølle...


Her er det den lille nøkkerosen som er symmetrisk. Den et bitteliten og kun 3 cm i diameter :)

Clematis er også veldig symmetrisk oppbygd. Dette er Clematis 'Multiblue' som har mistet de opprinnelige kronbladene, men blomsten som sitter igjen er også symmetrisk.

Naturen er bare helt fantastisk å studere!

Etter et veldig godt tips fra Marie så tar jeg med navnet på dette fenomenet. 
Fibonaccis heter visst spiralen :)
Her er en engelsk forklaring i Wikipedia.

25 kommentarer:

  1. Det var meget smukt at se dine billeder og symmetrien i blomsterne - ja, mønsteret i midten af solhatten danser jo rundt :) Der er så meget inspiration at finde i naturen, også i måden den sætter farver sammen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, ikke sant. En kan bli helt svimmel av å se på den :)
      Det er helt sikkert! Vi andre prøver å gjenskape det, men det naturen setter i sammen passer alltid så fint.
      Klem

      Slett
  2. Det er helt utroligt at iagttage. Det er vel et eksempel på det, der kaldes Fibonaccis talrække, uden at jeg overhovedet skal gøre mig klog på det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Takk for tips, og da skal jeg oppdatere mitt innlegg og ta det med 😊

      Slett
  3. Hei Marit

    rigtig meget i naturen er jo symmetriskt, blomster er vel ofte symmetriske om et punkt - feks trillium og geranium med henholdsvis 3 og 5 kronblade, mens de med 4 kronblade også er symmetriske om en linie. Der er dog masser af planter hvor symmetri er mindre synligt - Digitalis og Aconitum feks.

    Flotte billeder! Alletiders at du sådan laver dig inspirere af naturens finurligheder:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det har du helt rett i. Trillium er jo veldig symmetrisk! :)
      Tusen takk. Ja, plutselig slo deg meg når jeg studerte bildet av solhatten. Det er jo ikke til å bli klok på hvorfor det er sånn, men sånn er det bare :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  4. Hej Marit
    Flotte billeder af solhatte og symmetrien i dem det har jeg ikke tænkt på, men naturen er fantastisk.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Ja, naturen er så fantastisk. Det er bare å nyte alle det flotte som er i den.
      Klem

      Slett
  5. Naturen slutter man aldri å undre seg over.
    Ja, den midten på solhatter og prestekrager "suger" en jo innover! Kanskje de er beregnet på å tiltrekke insekter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt sikkert. Det er stadig noe nytt å observere. Ja, ikke sant :)
      Det er neimen ikke godt å si...

      Slett
  6. Hello Marit,
    I love all these images of the sun hats and the clematis. The water lily is beautiful. Great observation on the symmetry, nature is amazing. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, the nature is amazing, and full of surprises.
      Enjoy your day!

      Slett
  7. Tak for at blive mindet om naturens forunderlighed i det store og ikke mindst det små. Det er dejlige billeder du viser.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo hyggelig at du likte det, Lisbeth. Tusen takk.

      Slett
  8. Hej Marit!
    Riktigt fina solhattar. Och en fantastisk klematis. Visst är det märkligt att det kan bli så fint och symmetriskt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, det er ganske merkelig at det blir en sånn symmetri.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Makalöst vackra bilder Marit! Jag har tittat på alla solhattarna och visst är det precis som du säger. Och den lilla näckrosen. Dina gröna solhattar är så vackra. Och din klematis ... oj, oj, oj ... en riktig skönhet.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tueen takk, Anita! Ja, de har denne spiralen i seg alle disse solhattene. Den lille nøkkerosen er så søt.

      Ha en fortsatt fin uke du også!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Fine bilder av naturens symmetri, nydelige Solhatter og ikke minst Klematisen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  11. Der er intet tilfældigt i naturen, og denne fine Fibonacci-spiral kan nok ses som planternes måde at anbringe alle blade, kronblade eller støvdragere, så de får mest mulig opmærksomhed (lys eller insektbesøg). Det er forunderligt og fantastisk og man kan godt blive lidt svimmel, som du siger.
    Flotte solhatte!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant. Ja, det er nok sånn det er. Det er så fantastisk laget alt som er i naturen, og vi forstår nok ikke helt hvor utrolig det hele er laget. Ja, jeg blir noen ganger helt svimmel av det hele.
      Ja, de er så flotte akkurat nå :)

      Slett
  12. Mmm - härlig reflektion! Jag tittade på en utblommad dahlia idag där kronbladen fallit helt och det var en väldigt vacker och gulgrön symmetri. Tänkte fota med makrot men så prioriterade jag rensning istället.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var sikkert veldig fint å se på, Carina! Ja, noen ganger må en gjøre andre ting enn å fotografere :)
      Jeg har endelig blitt ferdig med planting av Epimedium og dekking av duk med grus. Nå holder det for i år ( tror jeg) :)

      Klem, Marit

      Slett
  13. Hei Marit!
    Ja, naturen er mirakler. Det slår meg ofte når jeg jeg betrakter den. Fine bilder du har tatt. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er helt sikkert. Vi er heldige som kan betrakte naturen så tett på. Tusen takk.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...