mandag 3. august 2020

Grønne skypumper og nye solhatter...

I fjor sådde jeg Echinacea 'Green Twister', men da var frøplantene så små at de rakk ikke å blomstre. I år derimot er det full blomstring her :)

Jeg har tidligere år hatt flere grønne solhatter som 'Green Jewel' og noen andre navnesorter, men felles for de er at de har blitt borte alle sammen. 

Så jeg var spent på disse "grønne skypumpene" (fantasifullt navn) og hvordan de ville bli i år .

Jeg kan til en viss grad forstå navnet, for det ser ut som blomsten snurrer rundt når jeg ser lenge på den ;)

De overlevde sist vinter med glans, og nå har de blomstret her i over en uke. Det morsomme er at det ser ut som de også blir like forskjellige akkurat som rudbeckia jeg også sådde i fjor. Jeg er veldig glad i solhatter og jeg er så glad for at de trives her. 

Jeg får ikke sett nok på disse...

Denne varianten er blitt den nye favoritten!


Her sammen med Rudbeckia hirta 'Sahara'. 

Denne har hatt besøk av noen som har spist på den, men jeg tror ikke at det er snegler, for selve planten er ikke rørt. Bemerk den grønne knoppen til høyre, for det er ingen tvil om det er mye grønt i blomsten.

Favoritten igjen :)

I forrige uke bestilte jeg noen nye solhatter fra Hesleberg gartneri, og dette er den ene av de. Den heter Echinacea 'Southern Belle', og de andre heter 'Funky White' , og 'Virgin'. Begge de to er hvite. 

Jeg tar med til slutt denne 'Satisfy' som stadig overrasker med sine spennende nye fargenyanser. 

28 kommentarer:

  1. Kjempefine! Nesten så man får lyst til å så dem...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er det :)
      Du burde prøve, for det virker som disse tåler mer enn de andre grønne jeg har hatt.

      Slett
  2. Hej Marit
    Så flotte skypumper, den sidste er også flot med alle nuancerne. Jeg har også haft flere solhatte, som bare er forsvundet, det går bedre med de almindelige Magnus og hvad de nu hedder. Mine sår sig selv, så de er ikke alle ens.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, de er egentlig flotte alle sammen, og jeg er veldig fornøyd med alle de nye i år. Ja, Magnusene finnes det mange av, og de tåler mye. Noen av de har sådd seg her også.
      Klem

      Slett
  3. Fine billeder af din grønne solhat. Man kan rigtig se, hvor mange forskellige faser, den gennemløber.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er mange stadier, og det er morsomt å se på utviklingen på de.

      Slett
  4. Hello,

    Your Echinacea are beautiful, they are all lovely blooms. Take care! Enjoy your day, have a happy week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you.
      Take care, and enjoy your day and the new week!

      Slett
  5. Hei Marit

    Super at du har succes med frøsåede Echinacea!
    Green Twister' er rigtig flot, det er imponerende at den er så relativ frøkonstant....

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, jeg er veldig glad for at de har klart seg så fint.
      Den er veldig fin ja, og den er jo relativt frøstabil. Litt variasjon er det jo, men det er bare morsomt.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  6. Echinacea, in all its varied forms, is a wonderful plant and the flowers are delightful. They always remind me of bright sunshine somehow. When you talked about Green Twister, Marit, I thought you were talking about yourself, the whirling dervish of the garden, twisting and turning around the garden with green pursuits in mind. Perfect!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, they are wonderful flowers. Butterflies and bees loves this plant very much.
      Yes, maybe I must change my name to Green Twister. I can look like that in the garden, so the name fits very good ;)

      Slett
  7. beautiful blooming...lovely pinks

    SvarSlett
  8. Fine Solhatter og Rudbeckia som blomstrer hos deg nå. Det kan godt være snegler som spiser blomster, selv im de ikke tar bladene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det kan jo selvsagt være det. Det er vel favorittmaten deres :(

      Ha en fin dag!

      Slett
  9. Den är nästan overkligt vacker. Förstår att det är en favorit hos dig Marit. Ser ut som "storebror" tillsammans med de mindre 'Sahara'. Mina 'Sahara' har börjat blomma nu. Ska äntligen också få lite bilder :)

    Önskar dig en fin tisdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, de er veldig fine, og enkle å så. Ja, disse er høyere enn 'Sahara'. Så flott at dine også har begynt å blomstre, og det gleder jeg meg til :)

      Ha en fin tirsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Hej Marit!
    De är riktigt fina, lyckades övervintra Green Twister, den slår ut snart. Kom på att jag saknar mina White Swan. Den röda Magnus kan man lita på, den kommer år efter år.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Så bra at dine også klarte overvintre. Jeg savner også en hvit solhatt, og dessverre er de hvite mer ustabile. Det er Magnus som er "orginalen" tror jeg, og derfor er den mye mer stabil.

      Ha det godt.

      Slett
  11. Veldig fine, grønne blomster er så fascinerende. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fascinerende, og en veldig uvanlig farge på blomsten.
      Ha en fin dag.

      Slett
  12. Hei Marit.
    Flott skypumpe!! Ekstra fint at du har fått den til fra frø:-)
    En kommentar til forrige innlegg. Steinlim er ganske så bra å bruke på kanter!
    Det var lurt å bruke det:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!
      Tusen takk. Ja, det er ekstra mosomt å ha sådd de selv. Det var veldig lurt ja, for nå ligger de stødig. Ja, ikke sant :)
      Ha en fin uke!

      Slett
  13. Hej Marit
    Nogen vil muligvis finde det irriterende, at solhattene udvikler sig forskelligt, men jeg synes, de er meget charmerende. Jeg kan godt forstå, at du er glad for dem.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, noen gjør sikkert det, men jeg synes bare det er spennende å se alle de forskjellige som kommer. Ja, jeg er veldig glad for de.

      Slett
  14. Så vakkra solhattar!
    Du har så mycket fint i din hage!
    Ha det godt!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...