torsdag 27. august 2020

Blomstring i hagen akkurat nå, og et "monster"...

 Bildene ble tatt i går så de er helt ferske :)

Det er jo hyggelig at det er så  mye som fortsatt blomstrer.


En helt ny og lysere utgave enn de andre jeg har hatt av denne som jeg sådde i fjor. Echinacea 'Green Twister'. I bakgrunnen Rudbeckia hirta 'Sahara'
Denne har jeg tenkt å så flere av, for den er så fin og lett å så.


Disse temyntene/Monarda 'Beauty of Cobham' begynner å bli litt pjuskete i blomstene, men det legger ingen demper på insektene som besøker de. Humlene er fortsatt helt ville etter disse.  Jeg kjøpte tre små planter som var 40 cm høye i fjor. Nå er de på godt over en meter høye, og de har også vokst mye i bredden. 
Den gule Ligularia  'Garden Confetti' i bakgrunnen har ikke hatt besøk av et eneste insekt så langt jeg har sett. Det er merkelig, for de pleier å være insektmagneter. 

'Sahara' igjen. Den har insektene også vært veldig glad i. 

Echinacea 'Double Decker'

Disse flyttet jeg i fjor, og de liker seg godt på sin nye plass. Søyleblomst/  Liatris spicata med både hvit og lilla utgave.

Echinacea 'Magnus Superior' som også ble flyttet i fjor. Av alle de jeg flyttet av solhattene er det bare en jeg savner. Det er fortsatt en plante som ikke har blomstret i år, så det blir spennende å se til neste år om det er den jeg savner.  Så flyttingen i fjor har gått over all forventning. 

Noe så uvanlig som en hostablomst her på bloggen :)
Den står i skygge, og er litt sent ute i forhold til de andre jeg har.
Knoppen er så vakker synes jeg. Hosta 'Abiqua Drinking Gourd'

Denne sommerfuglbusken kjøpte jeg i blomst i juli. Jeg klippet senere av alle visne blomster, og nå remonterer den også akkurat som rosene  :)
Buddleia 'Ile de France'


Noen clematis blomstrer fortsatt. 'Polish Spirit' er dette. Det er en veldig rikblomstrende sort. Rosen 'New Dawn' må snart klippes hardt tilbake, for den vokser helt vilt nå.

Nok en clematis som bare blomstrer og blomstrer. 
Clematis integrifolia 'Arabella'. Den har blomstret siden slutten av juni, og ser ikke ut til å ville stoppe med det første.


Det gjør ikke disse solhattene jeg kjøpte i juli heller. Echinacea 'Salomon Sunseeker'


Jeg må bare vise til slutt "monsteret" som kom i posten i går :)

Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne når jeg åpnet pappesken. Den var enormt stor, og hadde røtter som var veldig lange. Jeg måtte til det lokale gartneriet og kjøpe en ny vase, for jeg hadde ingen fra før som var stor nok.  Jeg ble helt vill når jeg oppdaget at det var en knopp helt øverst på planten. Det blir spennende å se om den trives godt nok her til å få den frem. Jeg har aldri hatt Vanda orkidé før, så jeg har null erfaring med disse. Spennende!
Denne heter 'Lilac Starlight'. Jeg fant også gartneriet som produserer de. Grøss og gru, dette kan bli en dyr og omfattende dille ;)
Jeg visste ikke at de fantes i så mange farger!


Må avslutte med denne "lille" her som jeg hadde fra før. Den er veldig liten sammenlignet med den nye ;)



Disse kommer fra Nederland, for det satt en lapp på denne nye som var lik den som satt på den jeg kjøpte først. Hun på det lokale gartneriet sa at de hadde fått besøk av en bil fra Nederland som reiste rundt og solgte mye forskjellig. Så de må reise land og strand rundt, for denne nye kommer fra et lite gartneri som ligger i Skudeneshavn langt bort på Vestlandet og heter  Solheim gartneri. De har utrolig mye spennende av potteplanter, og jeg har handlet fra de flere ganger. Det blir nok ikke siste gang... ;)

49 kommentarer:

  1. Jeg er fuldstændig betaget af dine Echinacea i forskellige farver! Hvor har du mange blomster stadigvæk - det er vel nok smukt. Jeg er ikke så god til at sørge for, at der hele tiden er nyt, der blomstrer :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg glemte at skrive, at jeg også har gode erfaringer med at klippe de visne blomster af sommerfuglebuskene - så blomstrer de igen :-)

      Slett
    2. Tusen takk! Ja, de er så fine nå, og de har blomstret veldig lenge i år. Prøv å så 'Sahara' til neste år, og du vil blomstring i hele sesongen :)
      Ja, når en klipper bort de visne blomstene så blomstrer de på nytt :)
      Klem

      Slett
  2. Wow Marit! Jag är djupt imponerad av ding blomning. Den översta bilden är så läcker. Med den stora blomman mot de mindre 'Sahara' . Har du inte ovanligt riklig blomning i år? Din trädgård måste vara ett eldorado för alla insekter, vore jag insekt skull jag tro jag kommit till himmelriket ;)
    Och jag kunde inte låta bli att skratta när jag såg monstret! Förstår att det var lite av en chock när du fick se hur enorm den var. Men väldigt frisk och fin ser den ut.

    Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Jo, i år har egentlig alt blomstret noe helt utrolig. Det skyldes nok passe mengde regn og sol :)
      Det har vært og er fortsatt mange insekter her, og det er hyggelig at de liker seg i hagen min :)
      Ja, jeg trodde ikke at den skulle være så stor! Ja, den ser veldig frisk og fin ut, og jeg håper at den vil fortsette å være det.

      Ønsker deg også en fin torsdag,
      Klem, Marit

      Slett
  3. Hello Marit,

    I just love all your flowers today, gorgeous post. The orchid is huge, Lilac Starlight is a pretty name. Beautiful post and photos. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, it's a very pretty name :)
      Enjoy your day, and take care!

      Slett
  4. Marit, love your Echinacea and Liatris, they look very pretty.
    I see your Vanda feels well in your greenhouse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. I hope it will thrive here.

      Slett
  5. Your garden looks truly beautiful, Marit. The results of your hard work are there for all to see. Maybe the cool weather of fall will be delayed a a couple of weeks and you can enjoy the garden a while longer. I certainly enjoyed seeing all this wonderful colour.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. I have worked there for many hours, so I'm glad for the result. Yes, maybe it will. Today it's 17 degrees, and it feels like summer again. Maybe the autumn will be a litlle delayed.

      Slett
  6. Det var en fornøjelse at se alt det, der blomstrer i din have lige nu. Det er næsten utroligt, at dine solhatte har klaret flytningen så fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, og det hadde jeg nesten ikke trodd. Jeg flyttet de for omtrent et år siden. Så god drenering hjelper veldig på overlevelsen av solhatter.

      Slett
  7. Hei Marit

    Alletiders at du har fundet den originale producent! Kan godt forstå at Vanda kan gå hen og blive en rigtig dille - de er vist iøvrigt de eneste ægte blå orkideer?
    De er jo nok dyrere hos dig - men prisen i Europa ser ud til at ligge mellem 35 og 43 € for din.
    Spændende med de forskellige frøplanter af Echinacea 'Green Twister' - det er så morsomt at se hvordan de bliver, og måske selv tage frø af de mest spændende? Ligularia kender jeg også som insektmagnet - mon ikke de kommer senere?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, nå tenkte jeg å komme deg i forkjøpet, for du finner jo alle produsenter ;)
      Ja, jeg tror nok at de fort kan bli det ja. Det tror jeg de er, for de blå phalaenopsis er jo spraymalte. De er redselsfulle!
      De er omtrent dobbelt så dyre her, men det er jeg jo vant til at alt er :(

      Ja, det er spennende å se hvor forskjellige de er. Jeg kunne sikkert gjort det ja, men det glemmer jeg som regel å gjøre ;)
      Jeg har fulgt med på den lenge, men de kan jo ha vært der likevel.
      Denne ligularia har spesielle blader, så kanskje det har gåttbpå bekostning av noe annet?

      Ha en deilig dag

      Slett
  8. Hej Marit
    Det ser godt ud med dine mange fine solhatte.
    Jeg har to Polish Spirit, men de vil slet ikke blomstre hos mig, det er ærgerligt.
    Godt dine vil, flot Vanda.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, de liker seg godt midt i solen :)
      Den trives veldig godt her, så det er jeg glad for. Så ergerlig at din ikke vil blomstre. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  9. Så flotte og så mange solhatt i bedene dine! Jeg syns dette er en nydelig sensommerblomst, men det deler jeg med mange snegler. Så hos meg blir de rett og slett spist opp, dessverre.
    God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg er veldig glad i de. Her er sneglene under kontroll enn så lenge, så mine får stå i fred. Ja, det er jo så synd.
      God helg til deg også :)

      Slett
  10. Vanvittig vakkert, rett og slett, med de fargenyansene :o

    SvarSlett
  11. Det er nogle virkelig smukke sensommerbede med blomster i dejlige afstemte farver. ‘Sahara’ er vel nok blomsterrig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. 'Sahara' overgår alt jeg har sett av blomstring, så den er veldig blomsterrik, ja.

      Slett
  12. Så frodig hagen den ser ut i slutten av august, flotte Rudbeckia og Solhatt. Spennede med ny Vanda orkide og se fargen på blomsten.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det veldig frodig her. Det blir veldig spennende om knoppen klarer å komme frem og fargen på blomsten. Orkidéer spennende.

      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Du har verkligen satsat och lyckats få till en både vacker och mycken sensommarblomning. Härligt!! När jag tittar på det som blommar hos mig nu så tänker jag att det ska bli mer sensommarblommande. Crocosmian har exploderat sen jag flyttade den i våras. Har aldrig blommat så. Och den och perovskia klär varandra förträffligt :)

    Ska titta på länken - om jag vågar ;)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har vært veldig heldig med disse Rudbeckia og Echinacea i år. Jeg nyter synet av de hver dag :)
      Sensommerblomstringen er veldig viktig, for snart er det jo høst. Så en må få med seg den siste blomstringen! Crocosmia har jeg aldri prøvd før. Den klarer seg neppe her, og er litt for rødoransje for meg ;) Men den er jo veldig fin! Perovskia har jeg heller ikke prøvd, for den tror jeg ikke overlever her. Den har en nydelig farge!

      Ja, det var det da... ;) Du er advart, for det er mange fine der!

      Klem, Marit

      Slett
  14. Hey Marit: The garden looks so wonderful, but just think how much nicer it would look with a nice stand of Canada Goldenrod and a big patch of Lupins. Shall I send you some seeds?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi David,

      It's very kind of you to think of me with a lot of seeds, but no thanks! ;)

      Slett
  15. Hei Marit.
    Flotte solhatter. Når du har et stort bed blir det ekstra fint. Det har ikke jeg dessverre. Får klare meg med mine 2. Fin blomstring ellers hos deg i august.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Jeg har bare store bed, for det er så god plass her.
      God helg.

      Slett
  16. Bellissimo con la ghiaia! È il giardino ideale e poi le piante si disseminano benissimo in quel materiale! Complimenti!

    Buona serata.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gabrielle.
      I wish you a nice weekend!

      Slett
  17. Hei Marit!
    Nå blomstrer det innmari fint hos deg. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk!
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Milde himmel, Marit!
    Det kan blive en bekostelig affære du har indledt med din nye dille:) - en monsterdille fristes jeg til at sige. Snart skal du vel have bygget en ny havestue også...
    Men du har jo så meget andet at glæde dig over i haven! Hvor ser det dog fantastisk ud.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulla!
      Ja, det kan bli en dyr dille, men jeg får nok la være å bygge på huset noe mer :)
      Tusen takk!

      Slett
  19. Dine solhatte står vældigt flot. Især billedet med den røde acer? i baggrunden er så fint i helheden.
    Som Ulla vil jeg mene, at næste års projekt er en ny havestue ;-)))))
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er en rød acer som står i bakgrunnen. Tusen takk.
      Nei, det for holde med den vi har bygd :)))

      Slett
  20. Hej Marit!
    Så fint det blommar hos dig, dina solhattar är så fina, och Salomon Sunseeker har en mycket vacker färg. Nu har jag sett till att jag har frön av Sahara.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika
      Tusen takk. Jeg liker også den fargen på den. Det høres bra ut! Den er veldig enkel å så.
      Ha det godt.

      Slett
  21. Så vackert det blommar hos dig!
    Härliga sensommarblommor.
    Skön söndag!

    SvarSlett
  22. Nydelig blomstring hos deg!
    Lekre solhatter :)
    Ble flott bed med grusen og plantene!

    SvarSlett
  23. Der var Vandaene dine, ja. De er flotte! Håper virkelig at den knoppen kommer ut. Ansu kjenner jeg godt til. De slet i vår da viruset kom, det er godt at det gikk bra med dem. Solheim kjenner jeg også til. Hun holder akkurat på å utvide med et stort nytt lokale!

    Vandaen min kommer på onsdag. :D Det er en risiko nå som det blir mørkere og mørkere, men jeg håper og tror at det går bra.

    Flotte solhatter også. Den grønnaktige var tøff!

    Ha ei fortsatt fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! :) De er veldig flotte ja. Den blå kjøpte jeg her på det lokale gartneriet, og den har stått like fin i en måned nå.
      Knoppen på den andre ser ut til å utvikle seg veldig fint, så jeg håper jo at den vil blomstre om en stund.

      Så bra at Ansu har klart seg. Ja, det har jeg lest om på fb. Det blir spennende å følge virksomheten deres der.

      Så fint da! Du må kanskje gi den tilleggslys? Jeg har satt mine to i et sørvent vindu hvor de får masse lys, og i tillegg får de lys fra takvinduene. Så jeg håper at de vil trives her.

      Ja, den grønne 'Green Twister' er så tøff! Den er også veldig lett å så selv.

      Ha en fin søndag! :)

      Slett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...