onsdag 5. august 2020

Clematisblomstring del 3...

I dag skal jeg ta dere med litt rundt i hagen og vise clematis som har blomstret litt tidligere og som blomstrer nå. 

Disse ble plantet for to år siden, og står i samme område som veldig mange rhododendron. 

Jeg bruker her noen frittstående stativer som passer perfekt til clematis. Det vokser tre forskjellige clematis her, og det er 'Arabella', 'Piilu' og 'Jackmanii Purpurea'. 

Dette er 'Piilu' og jeg håper stadig at den skal utvikle doble blomster, men det har den ikke gjort så langt. Fin er den likevel :)

'Jackmanii Purpurea' har en nydelig mørk lilla farge.

Her er også 'Arabella' med på bildet. De tre kler hverandre godt synes jeg :)

Denne Clematis 'Multiblue' står i et "nytt" bed nede i hagen sammen med syrinen som ble flyttet tidlig i vår. Der står det også en "gammel" 'Multiblue' som blomstret tidligere i sommer. Disse klatrer begge i syrinen. I dette bedet plantet jeg tidligere i sommer isbegonia/Begonia x semperflorens-cultorum, og de trives godt der.
Jeg har aldri prøvd isbegonia før, så dette var et morsomt eksperiment. Jeg var redd de ville bli spist opp av snegler, men de har fått stå i fred så langt i sommer.

Denne har endelig begynt å blomstre nå i den første clematisbuen jeg viste fra tidligere. Den heter 'Entel'

Det gjør denne også, og den heter 'Pernille'.
Begge disse to tilhører viticella gruppen, og de blomstrer på sensommeren. Altså Clematis gruppe 3. (lll)

Denne har jeg vist tidligere, men dette er et helt nytt bilde av den. Den har blomstret sammenhengende siden i mai, og bare fortsetter og fortsette blomstringen. Den heter 'Broughton Bride'

Denne var nyplantet i fjor og blomstrer for første gang nå. Clematis viticella 'Super Night'

Denne står ved samme clematisbue, og ble også plantet i fjor. Den er en liten clematissort, men den har også blomstret veldig lenge i sommer. Jeg blir mer og mer glad i disse små integrifolia sortene :)
Clematis integrifolia 'Twinkle'

Etter flere fine dager med sol så regner det i dag. Da behøver jeg ikke vanne på lenge :)

Ha en fin dag!

40 kommentarer:

  1. Hello, Marit

    You have a lovely collection of Clematis, the blooms and colors are gorgeous. Clematis is one of my favorites. Enjoy your day, have great week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, clemtis is a lovely plant to have in the garden. Enjoy your day too!

      Slett
  2. Hei Marit

    Det ser faktisk rigtig godt ud med de 3 Clematis sammen, de er flot afstemt og det roder ikke!
    Det er en imponerende samling du har fået dig efterhånden!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Tusen takk. Ja, jeg prøver å unngå at fargene roter for mye, og clematis er takknemmelige planter å ha når det gjelder farger. De fleste fargene harmonerer godt til hverandre.
      Ja, det har etterhvert blitt riktig mange her, og det er lett å få dilla på den planteslekten :)

      Ha en deilig dag

      Slett
  3. It is a very impressive display, Marit - just reward for all your hard work.

    SvarSlett
  4. Hei Marit.
    Imponerende samling du har fått.
    Her regner det også i dag. Deilig å slippe all vanningen.
    God onsdag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det har blitt mange her i løpet av noen år. Det er greit at det regnet litt bare det ikke fortsetter :)
      Ha en fin dag.

      Slett
  5. Kjempefine klematis! Jeg har noen av de samme, for eksempel nydeligste 'Piilu'. Den blir dobbel enkelte somre, men slett ikke alltid. Det er vel når den har en tidlig blomstring i tillegg til sen. 'Entel' har jeg plantet et par ganger, men den vil ikke (foreløpig).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. 'Piluu' er helt nydelig ja, så jeg får nyte den som enkel nå, og håpe at den kan komme med noen doble blomster senere en gang. Jeg trodde at 'Entel' hadde blitt borte, men p,utselig så begynte den å blomstre nå. Så en skal ikke gi de opp.

      Slett
  6. Jeg tror, clematis må være min yndlingsblomst, Marit - hvor er det dog smukt at se dine billeder! Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke har held med dem.
    Er du begyndt at bruge bloggers nye brugergrænseflade? Den driller mig og vil selv bestemme billederne størrelse og placering.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, clematis er en veldig fin blomst. Det er jo så synd at du ikke har hell med de, Gitte.
      Ja, det ble jeg tvunget til, for nå er alt i redigeringen av blogginnlegg helt annerledes. Størrelsen tror jeg ikke du får bestemme, for da kommer bildene utenfor i selve blogginnlegget. Men når en klikker på bildene er de nå mye større i den visningen av de enn før (tror jeg) :)
      Klem

      Slett
  7. Dine billeder står så fint her hos dig - hos mig er de rykket ud til højre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var inne på bloggen din nå nettopp, og jeg synes at bildene dine ser ut som de skal :)
      Klem

      Slett
  8. Hej Marit
    Du har mange fine clematis, jeg har også Arabella og Broughton Bride siger mig også noget, jeg har nogle stykker, som ikke har blomstret i år, måske er det en af dem.
    Det er fint, at du blander dem i stativerne, det ser godt ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er nok flere av de som jeg har som du også har hos deg. Jeg synes at de utfyller hverandre når jeg blander de.
      Klem

      Slett
  9. Nice collection of clematis, Marit. I love clematis 'Arabella' it's pretty.
    I see they look lovely after rain.
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda. Yes, it's very pretty. Yes, the rain makes them so nice.
      Hugs!

      Slett
  10. De klæder virkelig hinanden.
    Smukke billeder og dejligt med sådan en frodighed i haven lige nu.
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør jo det. Tusen takk. Det er frodig ute nå ja, og det kommer nok av mye regn og mye fint vær. Plantene liker det :)
      Klem

      Slett
  11. Så mange fine og ulike Klematis du har i hagen din. Isbegonia liker ikke sneglene, derfor brukes de på kirkegårdene i Stavanger.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Takk for de opplysningene, for da kan jeg bruke mer av de til neste sommer. De har blomstret uavbrutt siden jeg plantet de ut, så de er jo en flott sommerblomst som krever lite stell.

      Ha en fin dag!

      Slett
  12. Sikke mange forskellige klematis du efterhånden har samlet dig. De giver noget helt specielt til haven.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mange forskjellige her etterhvert, og jeg er veldig glad for de. Ja, de er så dekorative, og har egentlig veldig lang blomstringstid når en har de fra gruppe l til lll.

      Slett
  13. Hej Marit!
    Riktigt fina klematis. de blir extra fint när du samplanterar dem. De ser ut att trivas bra.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, de passer så godt til hverandre, og det ser ut som de trives her.

      Ha det godt.

      Slett
  14. Hei Marit.
    Blir imponert over hvor mange Clematis du har. Utvalget her er ganske skralt på plantesenter. Hvor handler du?
    Falt helt for Integrfolia "Twinkle"
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin
      Ja, det har blitt mange her etterhvert. Jeg har bestilt de aller fleste fra Rom hagemiljø. De har nettbutikk, og har veldig godt utvalg tidlig på våren.
      https://dinlokalegartner.no/
      Ja, den er veldig fin :)
      Ha det godt.

      Slett
  15. Men ... helt otroligt så vackra dina clematis är Marit! Jag blir helt hänförd. 'Multiblue' har jag haft en gång i tiden. Den såg nästan konstgjord ut tyckte jag men visst är den läcker. Tack för en härlig bildserie!

    Önskar dig en fin torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, 'Multiblue' er helt spesiell.

      Ha en fin kveld du også, Anita!
      Klem, Marit

      Slett
  16. Det er dog en helt utrolig samling af flotte Clematis du har, og sikke skønne kombinationer!
    Her har det vist ikke regnet i lang tid og jeg bliver helt misundelig over du kan slippe for at vande. Vi er oppe på 9 på tørkeindekset, og har udsigt til megen varme den næste uge. Ikke engang ukrudt og græs gider vokse.

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det har etterhvert blitt mange av de her. Huff, det høres ikke bra ut. Her har vi nesten regnet bort i juli, så det er stor forskjell på oss da. Jeg håper virkelig du får noe regn snart!

      Ha det godt!

      Slett
  17. Jeg er meget imponeret over din fine clematissamling. Det ser ud til, de står godt i stativerne. Jeg vælger ‘Broughton Bride’ som min favorit.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det ser ut som de trives her, og det er jeg glad for. Den er en av mine favoritter også :)

      Slett
  18. Hej Marit
    Hvor har du mange clematis. Du må have god jord til dem. Her vil de ikke rigtig gro. De tre farver sammen er vel nok fine, men den hvide, der har blomstret så længe, er nu også imponerende.
    Jeg har også bemærket jeres nye blogger, for alle billeder i højformat forvrænges desværre på mobilen - ikke på min bærbare.
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det har blitt mange i løpet av noen år nå. Ja, jorden vi kjøpte når vi gravde opp halve hagen her er god jord. Den er imponerende ja, for de har veldig lang blomstring. Vi får håpe at de får alt dette nye i orden snart. Sånn er det alltid når det gjøres store endringer. Jeg liker det ikke, men det hjelper ikke å si noe.
      Jeg syntes det var bra sånn som det var... ;)
      Det du nevner der har ikke jeg opplevd på min mobil.

      Slett
  19. Nydelig samplanting med Piilu og de andre, masse vakre klematis. Tror jeg har neglisjert mine litt her i år. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de krever jo litt omsorg, men stort sett synes jeg de er lettstelte.
      Ha en fin helg.

      Slett
  20. Hvor vakre de lilla klematisblomstene er ..., jeg har bare plastklematisblomster til dekor av stuen. Jeg er overrasket over den vakre hagen din.

    God helg.
    Hilsen fra Indonesia.

    SvarSlett

Mange fugler på besøk, og mens jeg venter...

 I dag var det veldig mange fugler på besøk her, og til en forandring var det også noen nye på besøk. Det har skjedd lite siden sist i hagen...