torsdag 9. juli 2009

Utfordring




I går fikk jeg en utfordring fra Villrose om å finne de fem vakreste akkurat nå. Ikke så lett, for det er mye som blomstrer akkurat nå. Men jeg tok noen helt nye bilder i går kveld, og da har jeg valgt ut 5 bilder.


Øverste bilde er en martagonlilje som jeg ikke husker navnet på i skrivende stund. Bilde nr. to er av Meconopsis 'Lingholm' som jeg synes er så vakker. Den har blomstret i over en mnd. og har hatt utrolig mange knopper. Bilde nr. tre er av den siste Iris siberica som blomstrer her. Den sprang ut i går for første gang, og heter 'Silver Edge' . Den hadde besøk av en gjenstridig humle som ikke ville forlate blomsten, så da fikk den bare bli med på bildet ;-)

Bilde nr. 4 er 'Rosepoint Lace' som kommer fra den første gangen jeg importerte liljer fra Canada i 2007. Det gjør også lilje på bilde nr.5 som heter 'China'. Disse liljene derfra blir bare større og frodigere for hvert år som går.

8 kommentarer:

  1. Se det! Regnet med at det ville bli smal sak for deg å finne fem vakre i din rikholdige hage. Nydelige, alle sammen.
    Når jeg ser bilder av martagonliljer i blogger får jeg veldig lyst å forsøke en her. Men vet ikke om de liker så mye varme. Vel, det kan kun finnes ut ved å prøve! :)

    SvarSlett
  2. Så flotte fem utvalgte!
    Valmuesøsteren falt jeg pladask for. Jeg har forsøkt med blå valmuesøster et par tre ganger, men de vil ikke her, eller jeg gjør noe galt. Men akk, så lyst jeg har på en slik en.

    SvarSlett
  3. orchis, det er mulig at martagonliljer kanskje trives i litt kjøligere klima ja. Leste akkurat i en liljebok at liljer liker kalde vintre og varme sommere. Men du har lite å tape ;-)
    Den martagonliljen jeg har bilde av kjøpte jeg av en dame for to år siden. De er verdt å vente på!

    SvarSlett
  4. Juni, valmuesøstre er vakre blomster! Jeg har lest at de ikke liker varme, og min står plassert i nordveggen på divhuset. Der får den kun morgensol. Jeg har lest at de kan gå ut etter blomstring hvis en ikke fjerner frøkapslene. Så nå har jeg klippet vekk alle blomstene etter tur. Håper den kommer igjen til neste år.

    SvarSlett
  5. Lekkert, lekkert!
    Ikke minst 'Rosepoint Lace' og 'China'.

    Jeg er også veldig fornøyd med min Meconopsis grandis som endelig ser ut til å trives (avblomstret nå).

    Kanskje Martagonliljen er var. daugova. Ligner veldig på min.

    SvarSlett
  6. Villrose, ja der var navnet. Takk skal du ha! Jeg kjøpte min i fra Inger Lise Wiersdalen for et par år siden.

    'Rosepoint Lace' er en av mine absolutte favorittliljer :-)

    SvarSlett
  7. Dette var virkelig 5 på topp ja! Martagonliljen var virkelig slående flott! Du verden, for en farge! Valmuesøsteren med fargespill og blått og lilla var kjempelekker. Og liljene..du har så mye fint i haven din!
    God helg til deg :)

    SvarSlett
  8. Takk for det, Ninni. Valmuesøsteren er veldig spesiell med det lilla blandet med blått. Jeg håper den kommer igjen til neste år.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...