lørdag 18. februar 2023

Farger i hagen...

 Som i de aller fleste hager så er det mye grønt her, og kanskje mer enn i andre hager fordi det er skog på alle kanter og sider. Vi har både gran/ Picea abies og furu / Pinus sylvestris rundt her i tillegg til bjørk / betula, gråor  / Alnus incana og osp / Populus tremula.  Det blir jo da mye grønne blader på trærne, grønt gress og jeg har også plantet mye thuja rundt hagen. For å bryte opp alt det grønne har jeg plantet inn mange japanske lønner / Acer palmatum. De har som regel røde blader, og det synes jeg er så fint mot alt det grønne. Jeg planter lønner inn overalt hvor jeg finner en ledig plass. Da jeg etablerte hagen her i fra 2006 hadde jeg hostadilla. Jeg importerte store mender fra Nederland, og resultatet synes på bildene. Da vi måtte grave opp dette området for noen år siden måtte jeg spa opp hele dette området og flytte veldig mange hosta midlertidig. Jeg delte da mange av de, og da ble det jo enda flere hosta :)


Alt dette er bladlilje/ hosta for de som ikke kjenner til denne planten fra før (bortsett fra de røde lønnene). 
















En annen god grunn til å plante mange lønner i hagen er jo de flotte høstfargene de får.


God helg / weekend!

27 kommentarer:

  1. Prachtige tuin Marit met mooie kleuren. Je header van de sneeuw is ook heel mooi. Fijn weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline. Happy weekend!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Det är fint med allt det gröna. Lönnarna har vackra färger. Är spänd på om mina nya Japanska lönnar har överlevt vintern.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Ja, det har de. Det blir spennende å se ja, og jeg tror de har klart seg.
      God helg.

      Slett
  3. Det var virkelig en overraskelse for mig at se, hvordan du har valgt at bruge oplægget om farver i haven. Jeg havde forventet, at hele farvepaletten var kommet I spil🙂 Godt gået.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, hele fargepaletten er nok i bruk, men grunnfargene er i grønt og mørkerødt 😊 Tusen takk. Det er så morsomt å leke med farger.

      Slett
  4. Dejligt at se dine hostaer, dem holder jeg også meget af, jeg fik heldigvis lidt med mig, nu skal jeg "bare" have dem plantet, det er ikke nemt med hånden.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er flotte planter. Så bra at du fikk med deg noen av dine planter. Det forstår jeg veldig godt er vanskelig.
      Klem

      Slett
  5. Det er helt utrolig å se på bilder fra hagen din, det er noe nytt hver gang. Skulle tro du hadde tatt bilder i hele nabolaget noen ganger, Det er så mye forskjellige små detaljer en legger merke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Alle bildene er nok tatt i hagen her 😊

      Slett
  6. Good morning dear Marit,
    I love the beauty of your garden!!! I wish I had the space to plant the Acers. But we can't have it all!!!
    Have a wonderful sunday!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Thank you so much. No, we can't have it all! I envy your warm climate, but we can't have it all!
      Have a wonderful Sunday you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  7. Hosta og diverse annet grønt under lønn med røde blad er et sikkerstikk. De mørke kattene i stål/jern (det ene bildet) gjør seg mot det grønne bakenfor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de røde lønnene gjør seg godt sammen med alt det grønne. Tusen takk.

      Slett
  8. Yes, they need a lot of water, and I guess it is to dry for them in your climate. Thank you. Many hugs.

    SvarSlett
  9. Dit indlæg er et meget smukt eksempel på, hvordan de røde løn markerer sig sammen med alle de grønne farver. Dine hostabede er meget flotte og frodige.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  10. Dejlige billeder fra din have Marit! Hosta er en god plante for den er ikke 'bare' grøn, men har så mange skønne nuancer af den vigtigste farve, nemlig grøn. Dine billeder viser jo også hvor fint man kan indrette sig uden blomster, når blot man planter nogle gode kontrast-farver rundt omkring. Meget smukt indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Ja, det er helt sant. De finnes i så mange fine grønne nyanser. De røde bladene lager en helt egen stemning i hagen ja. Jeg har jo masse blomster her i mange andre farger, men disse to lager en grunnstamme i fargene her.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Hej Marit,

    Bra val! Vackert gröna hostor (som ser otroligt välmående ut) och den vackra mörkröda färgen hos de japanska lönnarna. Sen klär de ju varandra alldeles förträffligt också :)

    Ha det gott!
    Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Ja, de kler hverandre godt :)

      Ha det godt!

      Slett
  12. Jag minns hur fascinerad jag var när jag började följa dig Marit och du skrev om alla dina hostor. Och jag förstår att du fick dille på hosta för dom är verkligen fina. Jag bara älskar hostor och det kommer att bli fler i min trädgård i sommar. Hostorna är även fina precis innan dom "ramlar ihop" av den första djupare frosten som kommer. Men när dom går över i gult blir det verkligen som guldhav. Och så lönnarna. Dom är ju så fina och dom är fina från tidiga våren till sena hösten då vi behöver lite varma färger som livar upp.
    Här är det vitt idag, det snöar för fullt. Men senare ska det övergå i regn så då blir det riktigt slaskigt.
    Önskar dig en fin måndag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det husker jeg at du var, Anita :) Ja, de er flotte planter, og nå er jo utvalget av hosta veldig stort. Ja, det er ikke fine npr de "klapper" i sammen etter den første frosten, men i tiden rett flr det er de veldig fine. Ja, lønner er så fine, og de bryter opp alt det grønne. Uten dem hadde det blitt for mye grønt her ;)
      Jeg håper du finner mange fine hosta til hagen din til sommeren.
      Her blåser det veldig i dag, men solen skinner og det er 6 grader her nå. Usj, snø vil jeg ikke ha mer av nå, for her er det nok av den fra før ;)
      Ha en fin mandag du også!

      Klem, Marit

      Slett
  13. Du har så fint i din trädgård med mycket i grönt men även vinröda träd som bryter av fint.Hosta är en jättefin växt som passar in lite här och där precis som du har det,de passar även tillsammans med olika blommande växter.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det vinrøde må jeg bruke her, for ellers blir det for mye grønt. Hosta passer inn overalt, ja.
      Ha det godt.

      Slett

Shopping våren 2024...

 Dette innlegget var egentlig tenkt som et  "note to self", men så ble det til et innlegg likevel. Det ble etterhvert også til et ...