søndag 23. januar 2022

Frø jeg kanskje skal så...

 Frøkatalogene har kommet både i postkassen og digitalt på mail siden før jul, og det har blitt kjøpt inn frø i flere omganger. Jeg er så lett å friste når det gjelder frø selv om noen av de ikke blir sådd. Likevel kjøper jeg nye frø hvert år ;)

Fra før har jeg bestilt agurk, tomat, og purre. Noen grønnsaker har jeg tenkt å dyrke i drivhuset, men det blir nok mest blomster. Jeg gikk amok her om dagen, og frøene som ble bestilt da var:

Zinnia 'Envy'

Solsikke 'Black Magic'

Nicotina 'Avalon Lime/Purple Bicolor'

Zinnia 'Queen Lime Bush'

Akeleie/Aquelegia 'Lime Sorbet'

Blomkarse 'Salmon Baby'

Jeg venter på div. cyclamenfrø fra Jelitto i Tyskland, og fikk disse nå nettopp:

Lobelia 'Cambridge Blue'

Zinnia 'Red Lime'

Cornflower 'Black Ball'

Kattemynte/Catmint

Cosmos 'Apricot Lemonade'

Aster alpinum Pinkie

Ringblomst/

Calendula 'Bronzed Beauty'

Phormium tenax Purpureum

Her om dagen fant jeg noen frø på gartneriet også. Det var forskjellige valmuer og mørkbladede dahlia. Dahlia har jeg sådd før med godt resultat.

Jeg får sikkert ikke sådd alt sammen i år, men kan også så de til neste år. 

Her om dagen da jeg pottet om mine cyclamen frøplanter fant jeg denne i blomst i det ene brettet. Disse frøene er innsamlet av medlemmer av Cyclamen society, og kan sikkert også  få med frø fra noen andre sorter også. Lappen jeg hadde skrevet som sto i potten var Cyclamen coum 'Tilebarn Elizabeth', men uansett navn var den fin synes jeg. Bildet er  veldig forstørret. Men jeg fant en bilde av den her, og den ligner faktisk ganske mye :)


Så over til noe helt annet. Jeg er medlem av Det Norske Hageselskap, og ti ganger i året kommer bladet Hagetidend. I januarnummeret som kom på fredag fulgte det med  en plakat over typiske norske fugler som en kan se i hagen eller på fuglebrettet. Det var fine bilder som var satt sammen til en plakat. I går så jeg to flaggspetter på bakken som spiste solsikkefrø. Etter alt vindværet som har vært her i det siste har fuglematen flydd alle veier. Så nå ligger det mye mat på rett på bakken.

Her om dagen hørte jeg kvitring fra veldig mange fugler ute i hagen. Plutselig fløy det sikkert 50 fugler ut fra de to kjempethujaene som vokser ved det gamle drivhuset. Det har blitt deres tilfluksted om vinteren når det er veldig kaldt. Der er det sikkert mye varmere enn mange andre steder. De er sikkert nærmere 5 meter høye, og jeg har tidligere vurdert å fjerne de på grunn av høyden. Men nå har jeg ombestemt meg når fuglene bruker de to gjennom vinteren. De to har vokst sammen til et stort tre, og jeg forstår at fuglene liker seg der om vinteren. 


44 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Så mycket fint du skall så. Jag gör nog lite lika, det är inte alla fröpåsar som blir sådda i år. Ser att du har pionvallmo, jag glömmer att så dem, men skall försöka komma ihåg dem i år, har flera fröpåsar sedan tidigare. Otroligt att du redan fått en blomma i din cyklamensådd. Fåglarna blir nog glada om du lämnar kvar de stora thujorna. Det blir nog varmt och skönt där inne i skydd för blåst och regn och rusk. Ha en skön söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det blir nok sådd mye, men ikke alt i år tror jeg. Jeg sådde pionvalmue i fjor, men det var ikke så vellykket. De liker ikke å bli pottet om, så det beste er nok å så de direkte i bedet. Ja, det er morsomt at de allerede har begynt å blomstre. De er nok det, for de store trærne gir god beskyttelse mot vind og regn.
      Ha en fin søndag du også!

      Slett
  2. Hej Marit
    Du er så flittig med såning, det er jeg ikke god til, selvom jeg synes, det er spændende, hvis det kommer op, men det gør det ikke så tit hos mig. Jeg har da sået nogle liljer i efteråret, men de kommer ikke lige. Det er dejligt for fuglene, hvis der er nogle træer, de kan sidde i. Hos os er det mest mejser og skovspurve. Spætter ser vi jævnligt.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg synes det er morsomt å så. Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig, for noen frø krever både varme og kulde. Ja, de trives i disse store thujaene. De samme fuglene er her også.
      Klem

      Slett
  3. Hello,
    That is a nice list of seeds, I love the Zinnias, Cosmos, Poppies and Sunflowers. I bought some catmint last year, it did really well. Your Cyclamen has a lovely bloom. The birds sound like they have a nice spot to roost for the night. Take care, enjoy your day! Have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you.
      Take care you too, and have a nice Sunday!

      Slett
  4. Det er jo så gøy å bla i frøkataloger, velge og bestille!
    Jeg ryddet godt opp i frøboksene i fjor og forfjor, men har selvfølgelig greid å bestille en del nye. Alt blir ikke sådd, nei. Men du har jo fått et digert drivus å flytte sådden ut til når det blir for trangt inne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig gøy! Det burde jeg også gjøre. Sånn er det bare ja. Ja, i år har jeg veldig god plass :)

      Slett
  5. Hello Marit: This is the second time I am trying to leave a comment. The blogger gremlins are playing games again. I am happy to know that you are taking good care of the birds in your garden. The thought occurs to me that you probably have many, many packages of seed bought over the years and not used, so you could disperse them all over the garden for the birds to eat. A few would get missed of course, but you would would have great fun seeing where unknown plants start to appear in places where you didn't want them! A gardener's delight! Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello David,
      I am so sorry, but as you say it is the blogger gremlings who have fun. I have experienced it myself.
      I have always taking good care of "my" birds. When I bought my first apartment in 1989 I put up a bird tray outside the window at once. I have feeded birds since then. I like your idea, but I prefer to sow them in trays. Seeds can germinate for many years :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Wow, det var mange frø. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe noen nye frø i år, siden jeg har så mange planter jeg tar frø av hos meg selv, men jeg har vel allerede kjøpt et par frøpakker, ble litt fristet da jeg kom over et Impectastativ hos Plantasjen. Det ble sikorisalat, som jeg hørte Monty Don skrøt sånn av på et av hageprogrammene hans, en Sommerasters, som faktisk stod på listen min, og en rosa Blomkarse, med en utrolig fin rosafarge. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange frø, men det er ikke sikkert jeg sår alle i år. Ja, Impecta har mye spennende frø. Det blir nok flere frø på deg også :)
      Ha en fin kveld.

      Slett
  7. Hei Marit, jeg elsker også å se på fuglene ved fuglemateren, når det er veldig kaldt og det er snø kommer den flotte hakkespetten til fuglemateren også. Det er kjempegøy å se de mange forskjellige fuglene. Skogsfuglene kommer bare når det er snø.
    Men dessverre regnet det igjen i dag og nesten all snøen er borte.
    Jeg tok meg en tur uansett.
    Det er spennende at du bestiller frø, vi har mange gartnere og jeg kan kjøpe planter og frø der... det ville vært perfekt for deg. Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Viola,
      Ja, det er så hyggelig å se på fuglene. Så synd da at snøen regnet bort. Her er det fortsatt snø og kaldt. Ja, det hadde nok passet meg veldig godt.
      Klem, Marit

      Slett
  8. Morro med frø ja Marit. Det er spennende å vente på spiringen.
    Jeg startet litt tidligere med frø fra utlandet (England), og det gikk greit.
    Jeg slapp toll, og nå blir det snart spirer håper jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid moro med frø, Martin. Det er det så absolutt. Ja, jeg har også startet med frø fra England, og det er mine cyclamenfrø. Så bra at du slapp toll, og det gjorde jeg også. Ja, det er bare å smøre seg med tålmodighet.

      Slett
  9. Januar er måneden for å kjøpe frø, det er så mye som frister. Det blir spennende å se hva du kommer til å så. Fugler i hagen er hyggelig.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det ja, og det er mye som frister nå. Fugler er alltid så hyggelig å få besøk av.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Marit, Marit, Marit... Du er da gået helt amok ;-) Ih hvor jeg morer mig. Heldigvis ved jeg jo, at du også morer dig. Og til sommer, når det hele blomstrer, vil jeg misundeligt beundre det hele.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har gått helt amok, og jeg morer meg veldig ja :)
      Det kan jo hende du blir litt misunnerlig ja, men det blir mye å vanne. Så da er det ikke sikkert at du blir så misunnerlig likevel :)
      Hilsen Marit

      Slett
    2. Ha ha, ja du må huske at fortælle, at du vander :-)))

      Slett
    3. Ja, det skal jeg huske på å fortelle :)))

      Slett
  11. Det er dog helt utroligt så mange frø du køber hjem! Ja, du er et nemt offer for reklamen Marit, men jeg håber du hygger dig.
    Dejligt med alle fuglene i haven, og godt du fandt ud af hvor de bor om vinteren. De stedsegrønne træer er et godt opholdssted for de små når det er koldt. Her bor de fleste spurve i hækken om vinteren, men den har også lidt blade endnu, og somme tider kvidrer hele hækken, selvom man intet kan se:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hygger meg alltid når jeg kjøper frø. Jeg er lett å overbevise ja, så reklamen virker veldig godt på meg ;)
      Ja, det er åpenbart at de trives godt i vintergrønne busker og trær. Ja, sånn er det her også. De høres, men ses kun når de flyr :)

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det är ju den här tiden på året som man börjar ha så mycket längtan till trädgården och då är det inte konstigt om man gärna vill köpa på sig ett antal fröer.Vad vore en trädgård utan fåglar ganska så tom och trist faktiskt dessutom så är det så trevligt att sitta och titta på dem.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, for nå lengter vi etter vår og blomster. Fugler er en viktig del av hagelivet, og det er så hyggelig å ha besøk av de.
      Ha det godt.

      Slett
  13. I can't wait to see your garden in full bloom, Marit!

    Happy Monday!

    SvarSlett
    Svar
    1. You will se it in a couple of months, Veronica!

      Happy Monday!

      Slett
  14. Øh! Det lyder som temmelig mange frø. Der ligger en del arbejde forude, men det ved du jo godt, og jeg ved, du kan lide det. Det er altså også spændende at så og at følge de små spirer på deres vej fra såbakken til de blomstrer i havens bede.
    Du må hygge dig med arbejdet.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange frø, og som jeg har nevnt er det ikke sikkert at jeg sår alt i år. Jeg vet alt om hvor mye arbeide det er, men jeg liker det ja. Det er veldig spennende å følge de ja.
      Tusen takk.

      Slett
  15. Så deilig det er å planlegge for vår og sommer i hagen! :)

    SvarSlett
  16. Hej Marit,

    Så många fina blommor du planerar att så. Jag är som du, köper nya fastän jag redan har alldeles för mycket sedan tidigare. Kan inte låta bli. Tänk så vackert det kommer bli när allt blommar :)
    Roar mig också med att försöka identifiera de fåglar som besöker våra fågelmatare. Hos mig söker fåglarna skydd i ett stort rododendronparti i närheten.

    Ha det fint. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, jeg håper om ikke annet at jeg kan lykkes med noen av de. Det er nok flere av oss hagegale som gjør det :)
      Ja, ikke sant!
      Det er morsomt å se på fuglene, og fint å kjenne til de som kommer her og spiser. Ja, det vil jeg tro de gjør. De vintergrønne vekstene gir god beskyttelse.

      Ha det godt!

      Slett
  17. Klokt med thujorna, fåglarna behöver mer än mat. Lite skydd är mycket uppskattat. Jag ser hur de piper in och ur några granar här. Det där med namn och fröplantor är spännande. Om det var en rhododendron skulle jag skriva 'Tilebarn Elisabeth' seedling men så noggrannt ser jag det inte i så många andra sammanhang. Oavsett - de som gror här ska bara planteras ut i lunden utan etiketter så småningom :)

    Har inte ens börjat gå igenom vilka fröer jag har och inte tänkt på vad jag vill så. Det kanske blir ett år utan sommarblommor...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør jo det, så thujaene skal bare stammes opp litt mer. Jeg begynte på det i fjor sommer, og skal fortsette med det i år.
      Ja, det er veldig spennende, for noen ganger stemmer det som står på frøposen :)
      Jeg skal beholde noen av de fineste i potter, men resten blir nok plantet ut her også.

      Nei, men det er jo enda masse tid til det, for vi er fortsatt bare i januar.... :)

      Klem, Marit

      Slett
  18. Me encantan las semilla, estoy pensando en comprar unas cajas, ya tengo el trozo de tierra para sembrar... será como un prado salvaje. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. It sounds wonderful Teresa. It is fun to sow seeds.
      Hugs.

      Slett
  19. Good morning dear Marit,
    You have a lot to look forward too! It´s great that you have space to seed. Hope your weather is better as it is here. We haven´t seen the sun since november. It´s the light that the sun brings what I miss. But better times will come.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, I have. Here we see the sun almost every day. It eounds awful to not see the sun for such a long time.
      Yes, soon it's spring at your place.
      Have a very nice day!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  20. Lätt att gå amok när det gäller fröer, så frestande, men också så trevligt.
    Nu när man inte rest och gjort många andra saker, kan man ju lägga mer tid och pengar på trädgården och få det fint runt sig.
    Trevlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det så absolutt! Det er veldig hyggelig ja.
      Ha en fin dag!

      Slett
  21. Ja det är lätt att falla för frestelsen när man ser bilder och läser om olika fröer. Det var en hel del du fått ihop. Jag köpte lite fröer igår men här blir det bara ätbart.
    I helgen är det fågelräkning här och det brukar vara en högtidsstund för mig. Men tyvärr har jag varit tvungen att sluta mata fåglar då det har synts råttor i området. Så inga fåglar för mig och det känns så ledsamt. Det känns som jag övergivit dom. Men jag ser dom ändå i trädgården. Dom får ju en hel del mat i och med att jag inte klipper ner något i trädgården. Dom klarar sig säkert utan min mat men det har varit så trevligt att ha dom här.
    Att dom söker skydd i tujor har jag sett hos grannen tvärs över gatan. Dom har stora tujor och där sitter det alltid fåglar under kalla vinterdagar.

    Önskar dig en fin onsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og på bildene ser jo alt så flott ut, og det er lett å la seg friste ja. Det så jeg at det skulle være her også, og da tenkte jeg på deg, for jeg vet jo hvor glad du er i det. Så trist at du ikke kan fore fuglene mer. Jeg vet om problemet, for bare noen mil herfra har de også rotter. Her hvor jeg bor er det mus, men jeg har aldri sett en rotte her. Ja, de finner helt sikkert frø i hagen din, Anita, men jeg forstår at du savner de.
      Jeg har også en lav gran som kalles fugleredefran, og den flyr de også inn i.
      Ha en fin onsdag!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...