mandag 17. januar 2022

Et hus i huset...

 Hva er det jeg har funnet på nå da...? ;)

 Jo, nå har min mann (igjen) montert et innvendig plast telt inne i drivhuset. Altså et minidrivhus som kunne i teorien kunne stått ute om våren, og hvis en hadde festet det til bakken. Det er nok bare i teorien, for jeg tror det ikke hadde det hadde tålt mye vind. Her på natt til fredag hadde vi et fryktelig vindvær med vindkast på 20 meter pr. sekund (m/s), og det hadde vi i natt også. Det hadde dette lille teltet ikke tålt ;)

Det er på 3 x 3 meter og 2 meter høyt. Der inne har jeg satt en varmovn som står på 500 watt. Jeg har  hengt opp en gradestokk som vil fortelle meg hvor varmt det er der inne. Jeg har satt inn alle mine hortensia og mine vannliljer/nymphea som står i vannbøtter. I fjor vinter hadde jeg de i kjelleren under lys, men i dette teltet kommer lyset fra drivhuset inn gjennom den tynne plasten som teltet er laget av. Jeg har veldig mange alpefiol/cyclamen frøplanter i kjelleren som jeg også har tenkt å flytte ut der. Mine camellia vil jeg vente med å flytte ut dit, for nå må jeg bli "kjent" med mitt nye minidrivhus og finne ut hvor varmt/kaldt det blir der. Grunnen til at jeg kjøpte dette teltet var at det store drivhuset ble for stort å holde varmt i en sånn iskald vinter som dette. Om fersken og aprikos trærne har overlevd vet jeg fortsatt ikke, men de står utenfor teltet i det store drivhusrommet.  Når det blir  varmere skal de flyttes til det ytterste rommet i drivhuset. De skal ikke ha det varmere enn så vidt over 0 grader. 

Dette skrev jeg i går på søndag.  I dag har jeg vært der, og sjekket temperaturen og ble litt skuffet. Den sto på kun 1 grad og jeg hadde jo trodd at det ville bli litt varmere der inne. Jeg vet hva problemet er/hva det kommer av, og det er at det har vært så kaldt så lenge. Derfor er det så mye tele i bakken, og det vil ikke endre seg før det blir vår og den forsvinner igjen. Det skal ikke være enkelt å drive med drivhus året rundt her hvor jeg bor uten at det koster veldig mange penger. Men jeg gir ikke opp av den grunn. Det neste jeg  skal prøve er å legge isoporplater oppå gulvet inne i teltet. Til neste høst vil det uansett ikke bli like mye tele i bakken under der som drivhuset står (håper jeg).  Det er en bratt læringskurve jeg må gå i gjennom nå, men det er jo morsomt også. En lærer så lenge en lever heter det seg, og det stemmer jo :)


Gradestokken henger fritt der, så den skal vøre sånn nogenlunde riktig. Min digitale måler når ikke frem der som teltet står dessverre, for den kan jeg avlese her inne uten å måtte gå ut. 

Her er det alt av hortensia/hydrangea og vannliljene/nymphea som står.

Jordsekken får også stå her. Den må jeg ha tint opp så klart.

På gulvet her skal jeg legge isoporplater, og håpe at det hjelper på varmen der inne. 

33 kommentarer:

  1. Det er litt gøy å drive med ting en ikke kan, da lærer man masse. Gjør man bare det man er trygg på så vil man få et ganske kjedelig liv...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant, og da lærer en jo nye ting. Ikke sant... :)

      Slett
  2. Good morning, Marit: I can see that this greenhouse is going to tax all of your ingenuity. Now you have a greenhouse within a greenhouse. It will be like those Russian dolls where you open one and other one lies below and so on. Your husband is a very patient man. I suggest you keep him! Hugs and kisses. David

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon David. Yes, that is very true, but I will not give up. Haha, yes maybe my greenhouse will be like that after a while. He is very patient, but so am I. I've had him for over 30 years, so maybe I will keep him for a few more years ;)
      Many hugs, Marit

      Slett
  3. Hello,
    It is interesting to have a tent inside your greenhouse, I would think the temperature would get even warmer inside the tent. You and your plants should be happy. Take care, enjoy your day! Have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes it is interesting, but I hoped it would be warmer inside the tent than it was. Yes, we are very happy!
      Take care you too, and have a great new week!

      Slett
  4. Marit, I understand your problems with plants. I also transferred the heat-loving ones to the greenhouse for the winter. Inside, I put arcs over the plants and put a covering cloth on top. Yesterday I looked - the rose still has green leaves. So they are good there. You can also use a covering cloth in addition to the tent.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, Nadezda, I have the same problem as you have. Thank you for your good advice! I will try to make arces to some of them and use some covering cloth outside.

      Slett
  5. Så det blev ett hus i huset. Jag har en väninna som har precis så men hon fick problem åt andra hållet. Hon hade en termostat som skulle hålla temperaturen på +7 men den gick sönder och det var +20 i tältet i flera dagar innan hon upptäckte det. Växterna trodde det var sommar igen.
    Jag förstår att det är besvärligt med tjälen i jorden. Men att lägga plattor på golvet borde fungera bra.
    Blåsigt här också och kalla vindar. Mycket kläder på promenaderna men ... solen skiner i varje fall :)

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble det til slutt. Huff da, det hørtes ikke bra ut det heller ;)
      Den er besværlig ja, men til neste vinter står jo drivhuset der, og da vil jeg tro at ikke telen under der blir like ille som i år. Nå er det tele veldig langt ned, men om et par måneder vil den bli borte. Ja, solen skinte her også i dag :)

      Ønsker deg en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  6. Ja, der er vist meget at lære, Marit. Det er godt du morer dig :-)
    Hus i huset... Måske du skal have et af de der små bobleplasthuse inden i de to andre og nøjes med varmen der.
    Du må være glad for den norske vandkraft og olie, der formentlig holder jeres el-priser lavere end hos os andre.
    Mange varme hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare Lisbeth. Ja, men jeg gjør faktisk det :)
      Nei, jeg behøver de 9 kvm. som er grunnflaten i teltet. Så jeg kan ikke ha noe som er mindre enn det allerede er nå.
      Ja, det kan jeg være enig med deg i. I fjor vinter lå prisene på ca 50 øre kilowatten pr time, men i vinter har de vært opp mot 4 kroner pr. kilowatt time, og staten har tjent veldig mye penger denne vinteren. Hvilke strømpriser har dere?
      Varme hilsener fra Marit

      Slett
    2. Jeg tror, den gennemsnitlige pris her i DK var 2,5 kr. i 2021, men prisen er nok steget her i vinter. Men om den har været helt oppe på 4 kr. tror jeg ikke. Det lyder dyrt.

      Slett
    3. Prisen på 4 kr har ikke vært der hele tiden, for det er en spotpris vi har. Men den har vært oppe i det. I dag er strømorisen på 208 øre + moms og nettleie. Strøm er dyrt for tiden ja.

      Slett
    4. Ja det stiger fist i alle lande. Du må have udtænkt noget virkelig isolerende til dit drivhus :-)

      Slett
    5. Jeg har kjøpt en stor rull med bobleplastsom jeg skal dekke plastteltet med. Det gjelder å ikke gi seg :)

      Slett
  7. I am sure your plants are warm and happy in the greenhouse, Marit.

    Have a nice day!

    SvarSlett
    Svar
    1. I try to keep them as warm as I can, Veronica.

      Hace a nice day you too!

      Slett
  8. Det høres lurt ut, selv om du foreløpig syns det er for kaldt. Jeg varmer ikke opp drivhuset om vinteren, faktisk er det ofte en to, tre grader kaldere der enn ute. Alle plantene som ikke kan være ute her må ned i kjelleren. Alt snøen er borte her nå og det er forsåvidt mildt, men er meldt ned i en grad om natten fremover. Håper du får huset i huset til å funke. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må bare prøve meg frem. Ja, den kalde "gamle" luften bør luftes ut for å få inn ny frisk luft der. Den varmes opp hurtigere enn den gamle har jeg lest et sted.
      Ja, sånn er det her også. Ut og inn plantene tåler ikke en norsk vinter. Det håper jeg også.
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Det blir en testperiod nu innan du vet hur det fungerar. Det kommer att bli bra. Jag har några växter inne i ett litet plastväxthus inne i det stora utan värme, och det har fungerat bra. Men det är nog bäst som du har med termostat och en värmevakt. Isopor plattorna kommer att isolera fint mot kylan.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er nettopp sånn det er. Jeg må bare prøve meg frem. Ja, jeg håper at at det blir bra til slutt. Det blir jo samme prinsippet ja. Her er det nok litt kaldere enn hos deg, men derfor har jeg på litt varme ja for sikkerhets skyld. Det har jeg lagt på der i dag, og håper at det hjelper.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Idag var det en solig och härlig dag även om vinden delvis var kvar. Fint att du fick på plats ett hus-i-huset men en förklaring kanske är att det är en enkel plast. De jag har sett använda såna har använt tält i bubbelplast som isolerar bättre.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var sol her også i dag, og det er så herlig å se den høyere opp på himmelen for hver dag som går. Ja, det er helt rett, men jeg er redd for at mye av lyset blir borte hvis jeg legger bobleplast på toppen. Jeg har en stor rull med bobleplast her, så jeg vurderer å bruke den i tillegg.

      Klem, Marit

      Slett
  11. Hej Marit
    Tænk at det kun bliver til 1 grad, jeg troede, at det ville blive varmere derinde, men ellers en smart løsning. Her har det også stormet voldsomt, men vi er mere vant til det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det trodde jeg også, så jeg ble litt skuffet. Ja, det blir uansett et mindre volum å varme opp. Her er vi ikke vant til det nei.
      Klem

      Slett
  12. Det var smart med et plastdrivhus inni ditt store drivhus. Isopor vil nok hjelpe på kaldt gulv.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, isoporen hjalp veldig.

      Ha en fin dag!

      Slett
  13. Det er jo næsten en helt ny videnskab du har kastet dig over Marit, og jeg forstår der er meget at lære, men du kan vist heller ikke holde ud at stå stille! Uanset hvad du gør bliver der sikkert en regning at betale - navnlig her i det første år.
    Hvad med at lave en plantekasse på størrelse med det lille plastik-drivhus? Jeg tænker det kunne være godt at sætte potterne ned i noget jord som også kan suge lidt varme til sig når solen skinner. Om sommeren kan du jo bruge plantekassen til tomater eller andet nyttigt.
    Ja, der kan du se! Nu har du også fået mig til at tænke på dine problemer... Nej, men det er helt ok! Jeg kan måske også lære noget af dine erfaringer og følger meget gerne med i din spændende føljeton:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nja, om det er en vitenskap vet jeg nå ikke, men heller mange erfaringer jeg ikke hadde fra før, Ulla :)
      Det er mye nytt å lære ja men det går da fremover der inne. Jeg har dessverre ikke plass til noen kasse der, for jeg har så mange potter/krukker som må stå der inne. Det er bare 3 x 3 meter der inne nå, og halvparten er allerede brukt opp :)
      Huff da, du må ikke gå helt opp i mine problemer da ;)
      Ja du får ta til deg alt du selv kan ha nytte av da.
      Det kommer en oppdatering i morgen eller noe sånt. Da får du bare følge med!

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Espero que funcione bien el invernadero. Un beso.

    SvarSlett
  15. I think it will work. Many hugs.

    SvarSlett
  16. Vilken bra idé med ett hus i huset.
    Så mycket snö ni har kvar. Här är det barmark.
    Ha det godt!

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...