søndag 5. juli 2020

Nesten hjerteinfarkt...

...men bare nesten.  Som om ikke snegleplagen var nok her etter regnet, så er det andre ting som er mye, mye verre...

I dag har det regnet  fra alle sider og kanter, og det kom hele 33 mm fra 06.00 til kl. 16.00. Da det endelig hadde sluttet å regne tømte jeg alle skålene som står under alle mine hortensia. De hadde jeg pottet om på i går og fått ny jord og aluminiumsulfat for at de skal bli blå. Da det var gjort skulle jeg bare hente en hortensia som sto ved steinsirkelen nede i hagen, for  nå har jeg  samlet alle ved sitteplassen inne i gården. Jeg var på vei ned forbi bekken som går ned til dammen da hjertet mitt nesten stoppet. Der lå det da en buorm på den øverste av steinhellene i bekken som jeg har laget...

Finnes det noe verre å se i hagen for meg? Nei, det måtte i såfall ha vært en huggorm :(

Som mange av leserene av bloggen allerede vet, så er jeg livredd alt som har  med orm eller slanger å gjøre. Jeg vet at buorm (Natrix natrix) er helt ufarlig, for det eneste de kan gjøre er å bite. Garantert en  helt grusom opplevelse, men de har ikke gift i tennene.

Ormen buktet seg  bortover og forsvant bort ved den store hengebøken på andre siden av dammen før jeg fikk sukk for meg. Jeg ble så kvalm at jeg måtte bare gå inn. Intellektuelt så vet jeg at den ikke er farlig, men det er andre instinkter i meg som slår inn. 

I evolusjonen er dette noe som menneskene har utviklet gjennom tusenvis av år, nemlig å frykte slanger og med god grunn. De som lærte seg å passe seg for slangene overlevde, mens de andre døde. Så enkelt kan det sies. Min store helt  Charles Darwin har hatt teorier om at de arter som tilpasset seg overlevde. "Survival of the fittest". Jeg skal la Darwin få hvile, men jeg vet at nyere forskning (fra 2013) bekrefter akkurat det. Jeg gjenkjente buormen på et sekund, og det skal jeg sikkert være glad for!

Jeg tror jeg vet hvorfor den var akkurat der, for midt i dammen ligger det en død linerle. Ikke spør meg hvordan den har havnet der, for jeg så i går at det også var masse fjær midt ute i dammen. Kan det ha vært en rovfugl som har tatt den og mistet den ut i dammen? En katt hater vann, så jeg ser ikke helt for meg at en katt kunne ha vært ute i dammen. Men jeg vet jo ikke. Naboens katt er her hver dag, men hun er en gammel dame på 17 år og er stiv i kroppen.  Mine to katter er innekatter, så de er det ikke. 
Jeg får nok aldri vite hva som har skjedd med en av "mine" linerler/ Motacilla alba  :(

En ting er sikkert, den døde fuglen skal fjernes i morgen. Den skal ikke tiltrekke seg orm her noe mer hvis jeg kan unngå det. Noe annet jeg har lagt merke til er at det er ikke et eneste rumpetroll igjen i dammen. Har jeg laget et matfat her for buorm? 

Her er en artikkel som underbygger min teori. Buorm spiser det meste...

For en stund siden fylte jeg opp dammen med mer vann fra lågen, og da så jeg at det kom med mange ferskvannskreps/ Astacus. I lågen er det mye av det. Sist jeg så etter var det ikke en eneste kreps igjen. Hvis det er tilfelle skal jeg ikke redde et eneste rumpetroll heretter hvis de tiltrekker seg buormen :(
Et sted går grensen for min barmhjertighet med dyr! ;)

Jeg ble så perpleks at jeg fikk ikke tatt noe bilde av den, og ikke hadde det vært mulig heller for den forsvant veldig hurtig. Jeg kan jo trøste meg med at den var sikkert like redd for meg som jeg var for den. 

Jeg har noen gamle bilder som jeg har vist før, men for nye lesere kan jeg vise tre bilder av buormen fra tidligere besøk. Det er jo ikke alle som har sett den "live". Det har jeg gjort fire ganger her, så nå holder det!


Dette bildet er tatt for nøyaktig 10 år siden. 


Disse to ble tatt i 2015. Buorm er lett å kjenne igjen pga. de gule flekkene på hver side av hodet.


Helt til slutt skal jeg vise min nyeste hortensia. Det  bildet skal jeg stirre lenge på resten resten av kvelden for å fortrenge ormen jeg så før i dag.... ;)

Denne måtte bare bli med hjem i dag :)

Jeg kjøpte den på Plantasjen, og på potten den står i står det Gardener's Own. Det er et dansk firma som bl.a. produserer nettopp hortensia :)

38 kommentarer:

  1. Grøss.
    Tror jeg foretrekker Hortensia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hortensia er absolutt å foretrekke!

      Slett
  2. Hello dear Marit!
    Oh my,what a bad experience you had with the snake!
    If the translation is correct ,the snake comes and eat the fish from the pond?
    I hate snakes and we have many species here in my area! I saw a snake in my yard ,many years ago!I hope it didn’t bite you. Love your gorgeous Hydrangea! Have a lovely week! Take care!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Yes, it was a bad experience in my garden. Yes, I think it's looking for food in the pond.
      Oh, it sounds awful for you! No, it didn't bite me.
      Thank you!
      Have a wonderful week ahead!
      Take care!

      Slett
  3. Hu vilken obehaglig upplevelse Marit! Jag får rysningar bara jag ser bilderna. Men jag måste säga att den översta bilden är väldigt bra. Det som är skräcken är att man inte vet direkt om det är en huggorm eller ej. Jag är livrädd för huggormar i och med att det dessutom kan vara livsfarligt för vår hund Lucy. Jag låter henne aldrig gå i högt gräs när jag inte har koll på vad som kan finnas där.
    Jag tror att det säkert är så att det är fågeln i dammen som den fått vittring på.

    Och till sist ... din nya hortensia är ljuvlig!

    Önskar dig en fin kommande vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en veldig ubehagelig opplevelse, Anita! Ja, det var min yngste sønn som tok det bildet for ti år siden. Den lå helt stille på komposthaugen.
      Det er huggorm rundt om i området her også, men jeg har aldri sett noen. Ja, de kan bite hunder, så det forstår jeg godt. Det er nok det ja.
      Tusen takk!

      Ha en fin uke!

      Klem, Marit

      Slett
  4. Hei Marit.
    Uff, jeg får frysninger. Som du vet er jeg like redd for slanger som du.
    Bildene av buormen bladde jeg raskt forbi.
    Flott hortensia.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-!ise
      Ja, jeg vet at du har det på samme måten.
      Tusen takk.
      Ha en fin uke.

      Slett
  5. I think it is really ironic, Marit, that I just reviewed a book on snakes and you indicated your complete dread of them. At least it is non-venomous, but I am sure that it terrified you nonetheless. I am sure that an intense fear of this nature is nothing trivial, and I am glad that everything turned out well for you.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, it's really ironic. I was very afraid, and it's not the first time either. It turned out well, and I hope I never see it again.

      Slett
  6. Jeg håber for dig, at snogen forsvinder og aldrig kommer tilbage.
    Hortensiaen er derimod smuk, jeg håber den bliver glad for at bo hos dig.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også på. Tusen takk. Jeg skal pleie den så godt jeg kan.

      Slett
  7. Hei Marit

    Sikken en historie med snogen - den blev nok også selv skræmt...
    Men det er da alletiders at du har flodkrebs i elven - den er jo fortrængt af signalkrebsen rigtig mange steder:)
    Hortensia er nu flotte!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gjorde nok det. Ja, det er jo fint med mye forskjellig liv rundt her, men det kan også bli for mye av det gode for meg ;)
      Hortensia er veldig flotte blomster, ja.

      Ha en deilig ny uke

      Slett
  8. Hej Marit
    Jeg var ikke i tvivl, da jeg læste overskriften, straks tænkte jeg, at du havde set en bueorm. Det var ikke rart for dig, jeg føler med dig, ved lige hvordan du har det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, du har jo lest om disse besøkene før, sp du visste nok hva jeg hadde hatt besøk av. Tusen takk. Det er helt grusomt, og vi som er redd for orm har det ikke godt når vi ser dem.
      Klem

      Slett
  9. Det å plutselig treffe på en slange uansett hvilken, kan gi hvem som helst nesten hjertestans. Vakker farge på Hortensiaen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, og jeg blir like redd hver gang. Det synes jeg også.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Skjønner godt at du ble skremt av den ormen. Siden jeg er vokst opp i nord, har jeg ingen erfaring med ormer (er ikke ormer der), og skvetter veldig de gangene vi har kommet over en. Det er gjerne på markatur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så spesielt at dere ikke har orm der, me det er kanskje for kaldt for de? Ja, de er jo ute i marka her på Østlandet, og det er skikkelig skremmende å plutselig støte på de.

      Slett
  11. Det er et stort dyr at støde på helt uventet. Selvom fornuften siger et, kan jeg sagtens forestille mig, at instinkterne siger noget helt andet. Sådan tror jeg også, at jeg ville reagere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Fornuften vet at den ikke er farlig, men det hjelper ikke når jeg plutselig ser den. Ja, det er mange som reagerer som meg.

      Slett
  12. Hej Marit!
    Förstår din reaktion, skulle nog reagera likadant. Hoppas den flyttar ut från din trädgård. Vacker hortensia.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er mange har det på samme måte. Det håper jeg også. Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Hei Marit.
    Skjønner godt reaksjonen. Vi har de i hagen her også, hylte av forskrekkelse da en plutselig passerte mellom bena mine mens jeg klippet roser...
    Fine bilder av bueorm:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin!

      Huff, det var trist å høre at de finnes hos dere også. Da hadde jeg også hylt! Tusen takk.
      Ha en fin dag

      Slett
  14. Oh my gosh! I get goosebumps ... Did you agree with David to write both about snakes? LOL
    Glad to be able to read you again!
    Wish you a nice and sunny week!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are not nice at all. No, I didn't! ;)
      So nice that you are back!
      Thank you, and have a nice new week ahead!
      Hugs!

      Slett
  15. Hello, Marit,
    That looks like a big snake, I would keep my distance. I think even non- venomous snakes can bite if they feel threatened. We could use some rain here, it has been dry. The new hydrangea is lovely.. Take care! Enjoy your day, have a great new week!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it was very big and thick. It was my son who took the picture. Yes, I'm sure they can. Here it rains every day, and it's not possible to work in the garden. I will send you some rain :)
      Enjoy yor day!

      Slett
  16. Oh my god .. it was really scary! I don't like snakes, I'm afraid of them!
    Take care!
    Greetings

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was very scary! I don't like them either. Take care you too!
      Greetings

      Slett
  17. Kære Marit
    Som Lisbeth vidste jeg straks, hvad der var sket, da jeg læste overskriften. Stakkels dig, for uanset om den er farlig eller ej, er du jo livræd for den.
    Skal vi ikke hellere snakke hortensiaer? Jeg læste forleden at den type hortensiablomster du viser kaldes lace-cap. På dansk er det kniplingsblomst eller blondeblomst, men det har jeg aldrig set brugt på dansk. Det er ellers sådan et fint ord. Bruger man disse betegnelser på norsk?
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth

      Ja, jeg har skrevet om det før, så dette er et tilbakevendene problem her. På grensen til tomten her renner det en liten bekk/å, og disse ormene kalles også vannsnok. Den lever der nede i vannet, og tar seg turer rundt om her for å lete etter mat.
      Men nå glemmer vi ormen :)

      Jeg har også lest at de kalles det. De er ikke så ofte å se i handelen her. De kalles her tallerkenhortensia, og den henspeiler nok på den litt flate blomsterformen tror jeg. Kniplingsblomst eller blondeblomst var da et pent ord på den, ja. Hvis du googler teller hortensia kommer det opp mange bilder av nettopp sånne blomster. Hortensia er en flott blomst. Jeg har pr. nå 16 stk. i krukker ;)

      Slett
  18. Det är en reflex som räddat oss genom många århundraden. Jag hittade en kopparödla i planteringarna och första reaktionen är flykt, och då är jag inte superrädd.

    Här pratar man om att just buormen, snok, trivs vid och i vatten.

    Hortensian var en ljuvlig, rosa och väldigt lämplig avslutningsbakelse :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg helt sikker på er noe vi har utviklet som et overlevelseinstinkt. Jeg måtte google hva det var, og den kalles stålorm på norsk. De har jeg aldri sett her. Du kan tro at den er ikke er "bare" for meg ;)

      Ja, ikke sant :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...