torsdag 9. juli 2020

Fornying av et gammelt bed...

Dette var opprinnelig et sted i hagen hvor det sto en formklippet gran. Det var mørkt og dystert under der, og det var mest løvetann som vokste der. Da sønnen lagde veien med belegningstein i 2013 gikk den på siden av granen. Jeg begynte da å plante noen bregner fra skogen under der og noen småhjerte/dicentra, og de likte seg veldig godt der.

Pga. utbyggingen på huset måtte denne granen til slutt fjernes, og det var jo litt trist. Men sånn er det bare noen ganger. Plutselig fikk dette stedet mye lys, og da begynte stedet å leve sitt eget liv. En lilla akeleie frøsådde seg selv der, og det er på en måte den som har satt fargetonen i bedet. Tidlig i vår kjøpte jeg noen flere bregner/Matteuccia struthiopteris som jeg plantet der sammen med de andre jeg hadde der fra før. På stubben etter granen har jeg satt en krukke med lobelia. Jeg kjøpte også en ny staur i forrige uke til den store fuglemateren, for den forrige ødela hakkespetten. Den  har nå blitt gravd ned i dette området, for da har jeg to fuglematere på samme sted. Når kattene sitter i vinduet i spisestuen/hagestuen så har de orkesterplass der :)  De elsker å se på fuglene som spiser, og fuglematerene er da rett utenfor veggen der. Litt underholdning skal de også  ha som er innekatter. De sitter i vinduet og "snakker" mye når de ser fuglene rett utenfor vinduet :)



                  Men så tilbake til det "nye" bedet.

Dette er det første bildet fra 2006 som jeg tok her når vi flyttet hit, og den formklipte granen sees til venstre. Veldig mye har skjedd i hagen og med huset på de årene :)

Her i 2013 er faktisk den spede starten på et bed der. Her er granen til høyre, og den ga mye skygge der. Perfekt for bregner, men de kan vokse nær sagt over alt så de reagerte ikke når skyggen ble borte. Jeg plantet også inn noen småhjerte/Dicentra formosa 'Aurora', men de finner jeg ikke noe bilde av som er tatt der. De luker jeg fortsatt bort derfra, for de vokser som ugress når de trives. 

Jeg  viser nå mange bilder og alle er fra dette bedet og hva som er plantet rundt det. Bedet er altså på høyre side her. 

Akeleien har blitt veldig stor og er ca. 150 cm høy! Den skal snart klippes ned, men jeg venter til den er avblomstret. Den har altså selvsådd seg, og breier seg ut i alle retninger. Det er jo ikke vanlig at akeleier blir så høye, men denne er jo åpenbart det :)
Jeg bant den først opp med en tynn bambuspinne, men den knakk i et regnvær. Så jeg måtte slå ned en ordentlig stokk!

Jeg tar også med et bilde fra 24. Juni av den, og da hadde den blomstret en god stund allerede. Litt av en blomstring på den, og jeg blir mer og mer sikker på at den er en form av Aquilegia vulgaris 'Clematiflora'. 

Her fra en annen vinkel av bedet, og her sees også stubben med lobelia på.

Denne lille rosen her plantet jeg ut i her om dagen. Det var den jeg fikk av barnebarna i mai, og da var den veldig liten. Potteroser blir gitt veksthemmende hormoner, og når de ikke får det mer så skyter de i været. Om den overlever vinteren her gjenstår å se, for jeg har ikke så god erfaring med potteroser.  Det er uansett den eneste måten å få den til å overleve på, for den skal ikke ned i kjelleren! Nå kommer den med knopper på ny, og den er hvit. De vet nemlig at den hagegale farmoren er glad i hvite blomster :)

Sånn så den ut når jeg fikk den. Litt har den jo vokst siden da.

Cimicifuga hybrid 'Chocoholic' x 2 her. 

Her plantet jeg også en Iris sibirica for noen år siden. Jeg har også delt noen hosta, og plantet ut der, men vurderer å flytte de. Jeg har nemlig også plantet ut en stikling av vierhortensia/Hydrangea arborescens 'Annabelle' som jeg fikk i vår av ei venninne. Men som alltid liker jeg å plante tett, for da blir det mindre plass til ugresset ;)
'
Frø av valmuer har også spirt i fugende der

Nok en plante til. Dette er egentlig tre Acer palmatum 'Atropurpurea' som opprinnelig var en bonsai, men jeg ble så lei av å ta den ut og inn vår og høst. Så nå er den plantet ut. Den må selvsagt beskjæres der den nå står, for den vil breie seg mye. Før i min spede begynnelse av hagelivet klarte jeg omtrent ikke å klippe av en grein. Sånn er det ikke nå mer, for nå beskjærer jeg i vei :)

Heuchera 'Black Pearl' på hver side av lønnene.

Heuchera 'Black Taffeta'. Det finnes jo ikke svarte blomster eller blader,  men i full sol kan noen se nesten svarte ut. I realiteten er de mørk lilla.

Et skikkelig rotebed, men jeg liker å lage sånne bed. Det skal legges duk inntil kantene av bedet, og mye gress skal bli borte innover mot veggen som er mot hagestuen og kjøkkenet. En helt ubrukelig "tarm" som skal bort. Da blir dette et "helt" stykke. Fuglene blir nok også fornøyd, og jeg også for da blir foringen av de på et sted. 

37 kommentarer:

  1. What an amazing garden! Marit you work hard and do not waste time. I love your new bed and I also liked the acer, hope it grow straight and not tall. I see you move many stones-I can't do this, take care yourself.
    Bird feeder is pretty!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda! Yes, the summer is so short here in the north, so I must use the days of summer well. Yes, J move many stones, but not many in one operation. I put them in my wheelbarrow, and move not many of them at once. Take care you too!
      Yes, I like it very much.
      Hugs!

      Slett
  2. Hello dear Marit!
    Your garden is admirable! Wonderful photos!
    Like the new bed and the bird feeder!
    Have a lovely day! Take care! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you. Have a wonderful day you!
      Take care, hugs!

      Slett
  3. Hello dear Marit,
    Your garden has undergone a real transformation and is very beautiful!
    The bird feeder is gorgeous!
    Enjoy your day!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Ella!
      Thank you.
      Enjoy yourcday too!
      Hugs!

      Slett
  4. The garden of course is splendid. We already knew that since you tend to it better than most people take care of their children. But I would be remiss if I didn't comment, Marit, that the most encouraging thing I read in this whole piece is that you keep your cats indoors to watch birds and do not permit them to roam outdoors to kill birds. For this I award you a medal. The David Martin Gascoigne Medal for Responsible Gardening. It will be in the mail shortly! Few others have ever been awarded this honour!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David for your kind words, and the medal of course!
      I have always have cats since I was a little girl, and all of them have been going outside. When we mooved here I finally had space enough to have a catyard outside our house. They go throug the cellar, and can go out and in as they please. The mainroad goes only 50 meters from here, and I have seen very many dead cats beside this road. So I keep my cats indoors for many reasons, and also for the birds of course! :)

      Slett
  5. Hello Marit,
    I like your birdhouse and the hanging feeders. Your garden beds look wonderful, the clematis is beautiful. The garden path looks nice too. Everything looks lovely there, happy gardening. Enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you!
      Enjoy your day!

      Slett
  6. Artig med den fine akeleien som viste vei! Flere av mine akeleier er blitt høye, særlig avkom av Nora Barlow-typen. Greit å kommer over aversjonen mot å beskjære Acer. Ser du har fått noen nye, flotte Heuchera :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så artig at den plantet seg selv der! Ja, det må være noen andre gener som slår inn på høyden. Ja, noen ganger må de også beskjæres. Ja, de ble med hjem her om dagen :)

      Slett
  7. Hi Marit, you have a beautiful garden. I love your house too. That's a nice bird house that you have. Do you have much rain ? In the Netherlands we have much rain this week. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,

      Thank you. Yes, kately it have rained every day, and it have been only 6 degrees at night here. Brrrr....
      Greetings, Marit

      Slett
  8. Utrettelige Marit med alle hageprosjektene.
    Bare fantastisk :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg holder på med stadig nye hageprosjekter :)
      Tusen takk.

      Slett
  9. Hagen din ser vakrere ut etter å ha fått en asfalteringsblokk. Glad hagearbeid. Hilsen fra Indonesia.

    SvarSlett
  10. Hej Marit
    Ja det er blevet et flot bed, der er sket meget siden starten.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det har skjedd veldig mye her siden starten.
      Klem

      Slett
  11. Hei Marit

    Sikken en forandring, man kan godt se mulighederne for at få en spændende have ud af det hele på det første billede! ja væk med den gran:) Akelejer er noget så livsjraftige!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det har blitt litt forandringer her ;)
      Granen ble borte, og det var i grunnen helt greit.
      De er veldig livskraftige, ja. Det er den jeg har et godt eksempel på,

      Ha en deilig aften

      Slett
  12. Rodebed?? Overhovedet ikke. Og hvor ligger det godt, helt ugeneret af skyggen fra høje træer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er det kun skygge veldig tidlig om morgenen. Resten av dagen er det sol der ☀️

      Slett
  13. Hei Marit.
    Moro å se før og etter bilder.
    Ja, mye har skjedd hos dere. Og du holder stadig på. Imponerende. Ta deg tid til å slappe av og nyte også.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det er alltid moro å se forandringer. Jeg står på ja, og er dårlig på å nyte. Det er alltid noe som skulle ha vært gjort...
      Ha det godt.

      Slett
  14. Så kjekt å se endringer du gjør i hagen din og kombinasjonen av ulike planter.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig å høre.

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Det er fantastisk at se dine smukke billeder, og hvordan du fornyer din have! Tænk at du har en Akeleje, som er blevet hele 150 cm høj!
    Klem og rigtig god weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :)
      Ja, den er helt utrolig, og den har sådd seg selv.
      Klem, og riktig god weeken vtil deg også!

      Slett
  16. Vilken fantastisk akleja! Wow! Underbara bilder från din trädgård...
    Ha en fin sommar!
    Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er noe spesiell :)
      Tusen takk.
      Ha en fin sommer du også!
      Klem fra Marit

      Slett
  17. så fint du har i din trädgård och så mycket jobb du lägger ner.
    Vilken hög akeleja, enorm.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, jeg legger ned mye jobb her. Den er enormt stir og høy ja.
      God helg!

      Slett
  18. Hej Marit!
    Ser fint ut hos dig, och du har nya projekt på gång. Din akleja är helt fantastisk, och att bara hitta en sådan skönhet som självsått sig. De mörka Heuchera är fina, har skaffat mig några nya i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, stadig nye prosjekter på gang. Den er ganske utrolig, ja. De mørke heuchera er så fine, ja.
      God helg.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...