lørdag 11. juli 2020

Vinnerlykke, rosebilder og flere tilfeldigheter...

Her om dagen fikk jeg en overaskende melding, for jeg hadde vunnet et gavekort på 500 kr etter å ha svart på en konkurranse på sidene til Hageland på facebook. Det var et spørsmål om blomster selvsagt!
Gavekortet kom i posten her om dagen, og jeg er jo heldig at her hvor jeg bor ligger det et gartneri som er tilknyttet Hagelandkjeden. Så veien dit var meget kort, og det er bare 5 minutter. Det passer meg utmerket at de er så nærme :)



Så i går var jeg der og fant to roser. Den ene har jeg fra før.  Den heter 'Eskimo Flower Circus'. Jeg søkte i bloggen min, og den kjøpte jeg i 2018. Den lever i beste velgående og blomstrer akkurat nå.

Den er kremhvit med en  svak rosa kant ytterst på kronbladene. Den er sunn og frisk, og jeg liker den veldig godt. Jeg har i år sett flere sorter i salg av denne "Flower Circus" serien, men ingen av de andre har jeg falt for.


Den andre rosen heter 'Aspirin', og det får meg til å tenke på hodepinetabletter, og det selges stadig på apotek.
Nå tror jeg ikke det blir flere roser her. Nå får jeg nyte de rundt 40 rosene jeg har, men det er stadig noen nye sorter (for meg)  som jeg kunne tenkt meg. Det har gått opp for meg at jeg har få lilla roser. 'Burgundy Ice', 'Rapsody in Blue' og 'Nuits de Young' er de tre jeg har. Men nå er rosebedet fullt, så da må nok noen gå ut om vinteren før det blir flere roser.

Tidlig i vår kjøpte jeg flere barrotroser, og jeg googlet vel alle sammen hvordan de så ut. Trodde jeg...
Her om dagen kom det farge på den første knoppen på Austinrosen 'Ambridge Rose', og navnet burde ha gitt meg en pekepinn. Amber begynte jeg da å tenke på, og det betyr rav på norsk. Rav er jo en ganske mørk oransje farge, og den har aldri vært min favorittfarge ;)

Så alarmklokkene ringte høyt i mitt hode når jeg så denne knoppen, for jeg trodde den skulle bli lys rosa eller noe sånt...

Dag 1. Denne bør jeg spa opp tenkte jeg først...

Dag 2. Nja, ikke så verst...

Dag 3. Jeg kan jo nesten like den... ;)


Plutselig slo det meg at den er ikke så ulik den som jeg nettopp kjøpte...

Nemlig denne rosen som heter 'Koko Loco'
Plutselig slo det meg hvor like de egentlig er ;)
Tilfeldighetene har gjort at de nå står rett ved siden av hverandre. Flaks kalles det... 

Og ikke nok med det, for tilfeldighetene har gjort at den første blomsten i den tidligere omtalte Rudbeckia hirta 'Sahara' hadde akkurat samme fargeskala. Den står bare noen få meter fra rosene :)
Det morsomme er at nå begynner jeg å like denne fargen! :))

Disse 'Sahara' kommer til å blomstre til langt ut på høsten, for de har enormt mange knopper. Jeg prøvde å telle de,  men ga opp. 

Se på alle disse knoppene! :)
Det ser ut som veldig mange av de blir som den jeg viste over her, men det gjør ikke noe. De som er helt øverst ser litt lysere ut. Det skal bli spennende å se de spring ut.

Ha en fortsatt god helg/weekend!

42 kommentarer:

  1. Hello dear Marit!
    Your roses have bloomed so beautifully! Great captures!
    I like the soft color of the Koko loco! Enjoy your gift!
    Have a lovely weekend! Take care! Hugs!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you Yes, it have a soft color, and I enjoy the gift very much. Have a lovely weekend you too!
      Take care, hugs!

      Slett
  2. Hej Marit
    Man kan altså også udvide et bed :) det har jeg stor erfaring med.
    Jeg er misundelig på din Ambridge Rose, den har jeg haft en gang, desværre gik den ud, den kan tilsyneladende ikke købes i Danmark. Den har en fantastisk duft, derfor er jeg ked af, at jeg har mistet den.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, jeg tviler ikke et øyeblikk på det, og det vet du nok alt om :)
      Jeg aner jo ikke om den overlever her, men den står merket H4, og det er nettopp den klimasonen som er her. Så er jeg heldig så overlever den vinteren.
      Så dumt at du ikke får kjøpt den mer i Danmark da!
      Klem

      Slett
  3. HejMarit!
    Du hade mer en flax, du hade dubbelflax, först med vinsten och att du fick en ros som är vacker och har en riktigt fin färg. Sahara är så fina, skulle sått dem, men hittade inga frön. Får bli nästa år.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, det var vel det jeg hadde :)
      Du burde kjøpe frøene tidlig, for den har blitt veldig populær i det siste.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Good morning dear Marit!
    Congratulations on your prize! You were lucky!
    I love all your roses and I think I'll get addicted to that color too!
    Have a great weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Ella!
      Thank you. Yes, I was very lucky.
      Yes, it'a very nice color when you get used to it :)
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  5. Hello Marit,
    Congrats on winning the gift card, I think you need more flowers. Your roses are beautiful, My favorite is the first Flower Circus and I really love the Sahara, you will have so many blooms. Enjoy your day, have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, I think that too ;)
      Yes, I guess they will bloom for a long time.
      Happy Weekend!

      Slett
  6. How wonderful to receive the gift card. A pleasant surprise like that would be welcome once a week. My daughter is visiting us from Ottawa right now, so not a lot of time for blogs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, if was very nice to receive it. I would like to get it once a week, David ;)
      Have a nice weekend with your family!

      Slett
  7. Hei Marit

    Det er da alletiders at du vandt!
    Morsomt at Austinrosen tilsidst lignede den flotte 'Koko Loco'. Ærgerligt dog at Austin aldrig rigtig fortæller hvilke forældre hans roser har - det kunne også være morsomt!
    Ja, det er gode selskabsplanter til 'Sahara':)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det var helt supert! Ja, ikke sant. Det visste jeg ikke, men det er nok en dypt bevart yrkeshemmelighet :)
      Det er nok mange krysninger som ligger bak rosene hans.
      Ja, de passer godt i sammen :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  8. Det blev ju en vacker kopparorange ton på rosen till slut :) Roligt att du vann - bara det är bra och sen 500 kr att handla för som bonus. Jag gillar alla sommarrudbeckiorna numera. De är så tacksamma snittblommor. I rabatten blir de sladdriga hos mig.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fargen ble veldig fin helt til slutt. Det var så gøy ja, og 500 kr en jo en fin bonus. Jeg har aldri hatt de før, så det blir spennende å se hvordan de oppfører seg her.

      Klem, Marit

      Slett
  9. Grattis får man väl säga då :) Härliga färger det där på blommorna, gillar den där aprikosa färgen....
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja, den lyse aprikosfargen er veldig fin.
      Klem fra Marit

      Slett
  10. Gratulerer! Det må være den perfekte premien for deg :-)
    Spennende plante den som heter Sahara. Minner litt om solsikke ser det ut til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ikke sant :)
      Ja, det er en slags minisolsikke, og minner litt om solhatt.

      Slett
  11. Hi Marit, nice flowers, congrats with your giftcard. So you can buy more flowers. Have a nice weekend. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,
      Thank you. Yes, and I have already bought two roses for it :)
      Have a nice weekend.
      Greetings, Marit

      Slett
  12. Så heldig du var! Og ikke sen i avtrekkeren :) En god investering, men du har vel plass til flere roser, for eksempel lilla?? Var på en liten hageutflukt i dag med en venninne. Vi havnet også på Plantebørsen i Lier, og med derfra kom et lass (to til meg) Cerise Flower Circus. Aldri sett maken til blomstringsmaskin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var veldig heldig! Her går det unna, ja ;)
      Jeg kan sikkert få komprimert noen bed, og få ned et par lilla roser. Ja, der er det mange fristelser! Den har jeg ikke sett før. Ja, de blomstrer noe enormt!

      Slett
  13. Very nice. I love the roses !!

    SvarSlett
  14. Gratulere med gavekortet og nye Roser. Jeg likte godt fargen på dem, nydelig aprikosfarge.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, aprikosfargen er nydelig.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  15. Tillykke, Marit
    Og tillykke med at du nu har en farve mere, du kan lide. Jeg synes, det ser aldeles smukt ud med de farver sammen. (Der er godt nok mange knopper... wow).
    Kh Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Lisbeth. Ja, plutselig har jeg det!
      Jeg vet at du er veldig glad i de fargene :)
      Det er helt vilt hvor mange knopper det er der ja.

      Slett
  16. flower trees and flowers look normal, but with your photo technique I like them to be a beautiful flower and really need to see the details in order to enjoy the beauty of the flower

    SvarSlett
  17. God söndag Marit och grattis till vinsten! Jag har redan varit inne och läst ditt inlägg och var helt övertygad om att jag kommenterat, men det hade jag tydligen inte, börjar visst bli lite disträ :)

    Så roligt att du börjar tycka om aprikosfärgade blommor. Jag har alltid gillat den milda nyansen av aprikos, däremot inte den alltför starka orange. Så jag förstår att alarmklockan ringde när du först såg färgen. 'Koko Loco' är verkligen fin och vilken lyckträff att dom råkade stå bredvid varandra. Och dina 'Sahara', wow! Jag har ju en hel del också men inte alls så många knoppar som du har. Det ska bli spännande att följa dom utslagna blommornas färger. För jag anar att du kommer att visa många bilder på dom :)

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. God søndag til deg også, Anita!

      Tusen takk. Det har jeg opplevd også, så det er ikke sikkert at det er du som er distre ;)

      Ja, den lyse aprikosfargen kan jeg også like veldig godt. Jeg pleier å si at jeg liker alle farger så lenge de er pastell/lyse i fargen. De sterke fargene er ikke noe for meg. Ja, noen ganger er man heldig :)
      Ja, den er wow! Jeg forstår egentlig ikke hvorfor den har bkitt så kraftig, for de var små tidlig i vår. Jeg kommer nok til å vise mange bilder av de, ja :)

      Ha en fin søndag!
      Klem, Marit

      Slett
  18. Kjekt med vinnerlykke! Jeg liker også de fargene, og det er utrolig hvordan en rose forandrer seg underveis. Jeg kjøpte forresten Eskimo i fjor, men tror ikke den har begynt å blomstre ennå. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det er nesten utrolig hvordan en rose kan endre seg. Da kommer nok din i blomst snart.
      Ha en fortsatt fin søndag.

      Slett
  19. Hei Marit.
    Grattis. Ikke værst og kan bruke gavekortet på nye blomster. Jeg vinner aldti. Fine farger og Koko Loco har jeg sansen for.
    God ny uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Det er jo en drøm å kunne gjøre det. Det er ikke ofte at jeg gjør det heller. Det har jeg også.
      Ha en fin ny uke.

      Slett
  20. Tillykke med præmien, Marit - det er dejligt at kunne købe for 500 kroner på en planteskole. Den perfekte gave til dig :-) Og tillykke også med, at du har endnu farve, du kan lide.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det var en flott premie, og den perfekte gave til meg ja :)
      Ja, den lyseferskenfargen har jeg blitt glad i nå i sommer.
      Klem

      Slett
  21. Ambridge Rose kunne sagtens friste mig; men i disse dage, hvor jeg beskærer de historiske roser og har fingrene fulde af stikker, synes jeg, vi har alt for mange roser.

    SvarSlett
    Svar

    1. Ja, det kan jeg forstå, for disse nye "moderne" rosene har nesten ikke torner. De er langt mer behaglig å arbeide med.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...