torsdag 2. juli 2020

Litt av en vekst...!

 I august i fjor plantet jeg ut noen små frøplanter som jeg hadde sådd av Rudbeckia hirta 'Sahara'.
De var bittesmå, og jeg hadde vel ikke så store forhåpninger til at de ville overleve.

De var kun 5 cm høye da, men klarte likevel å blomstre. Bilde ble tatt 16. august i fjor.

De overlevde sist vinter veldig godt. Her er et bilde fra 6.  april hvor de er i gang med veksten allerede da.

Se på disse nå!  Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at de skulle vokse seg så store og kraftige. De står midt sola hele dagen, og der trives de åpenbart!



 De ble plantet ut sammen med frøplanter av Echinacea 'Green Twister' og med god avstand, og de sees her til venstre og på midten nederst. De er jo nærmest blitt fortrengt!

Snart vil de blomstre, og det blir spennende å se på fargene på blomstene.  

Her er et google søk på de, og det er utvilsomt mange spennende fargekombinasjoner blant disse her.

Det er mulig at solhattene må flyttes hvis disse fortsetter å breie seg utover.  Er det noen som har erfaringer med hvor store de blir og om de kommer igjen hvert år?
 Jeg trodde de var ettårige i utgangspunktet for det som sto på frøpakken.
 De er i hvertfall toårige, for det har de bevist nå.

Jeg ser hos Chiltern seeds at de omtales som annual/perennial.  

Det er mye spennende som skjer i planteverdenen :)



40 kommentarer:

  1. Hello, Marit,
    Your garden must looks beautiful, seeing it all come together. The Rudbeckia is one of my favorites. The sunhats are pretty too. I love them all! Have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, it's a lovely flower. I like it very much too. Yes, they are. Have a very nice day!

      Slett
  2. You have obviously developed the perfect technique for growing Rudbeckia, Marit. You can perhaps give seminars to all the other gardeners having trouble with this plant. You will wish to charge a hefty fee of course, but no doubt the classes will fill up quickly.

    SvarSlett
    Svar
    1. I guess so, David, but seminars are something I don't have or give to others. I hate to speak to many people at a time. I prefer to be a little hermit in my big garden :)

      Slett
  3. Hello dear Marit!
    All the plants in your garden are very beautiful ad healthy.
    And because you have the knowledge how to take care of them.
    Your work is admirable! My favorite are the sunhats!!
    Have a lovely day and a happy July! Take care!
    Dimi...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello dear Dimi!
      Thank you. Yes, they are very pretty.
      Enjoy your day, and Happy July to you too!
      Take care!

      Slett
  4. Det er en udpræget succeshistorie. Måske udvikler de sig til regulære stauder og ikke etårige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og det blir spennende å følge med på.

      Slett
  5. Hei Marit

    Alletiders at så mange af frøplanterne klarede sig - I Värmland har jeg selv haft en overvintrende Rudbeckia hirta - det kommer jo nok an på vinteren og hvor meget sne der har beskyttet.
    Men sikken en vækstkraft de udviser - imponerende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja det var jo morsomt at så mange klarte seg. Det viser jo at de tåler mye når de overlevde hos deg i Värmland. Vinteren har garantert mye å si.
      Ja, den er imponerende :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  6. Hej Marit!
    Den är riktigt fin, skulle så den i år, men glömde att skaffa frön. Får ta det till nästa år. Så trevligt när frösådderna blir bra.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, da må du huske på å så den til neste år! Ja, det er så hyggelig.
      Ha det bra.

      Slett
  7. Så roligt att läsa detta Marit. Och vet du, mina 'Sahara' har också övervintrat och är kraftiga och fina med massor av knoppar. Du kommer säkert att tycka om dom. Dom kan få flera olika färgkombinationer och även lite olika form på blommorna. Det ska bli extra spännande i år att se hur mina kommer att se ut. Jag hade även några 'Prairie Sun' och 'Cherry Brandy' i den rabatten så jag vet inte vilka som klarat sig bäst av dessa tre sorter. Ska bli jättespännande att se när dom börjar blomma.

    Önskar dig en fin torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er så morsomt. Så bra at dine også har overlevd, Anita! De kan ha så fargekombinasjoner, så det blir spennende å se hvordan de blir. Ja, når du har flere blir det ekstra spennende å se om alle har klart seg.

      Ha en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Hej Marit
    Mine kommer igen hvert år og sår sig gerne rundt om i haven.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Så bra å høre det. Mine rekker nok ikke å frø seg, men hvis de kommer igjen, så gjør jo ikke det noe.
      Klem

      Slett
  9. Oi! Da er det håp for mine småttiser, som nylig (altfor sent) ble plantet ut :) Kanskje de er sånn som løvemunn, som kan komme tilbake etter milde vintre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da er det nok håp for dine også! Tja, det kan jo være det. Det blir spennende å se hvordan de blir i år.

      Slett
  10. Hei Marit! Dette var virkelig godt nytt. Har sådd den fordi den er så fin, men den har ikke nådd dine høyder. Gleder meg! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, da har du noe å se frem til!
      Klem, Marit

      Slett
  11. Så flott at du får denne til å gro så mye på et år.
    Det er ikke noe kjent plante for meg, men har merket meg den.
    Ha en fin avslutning på denne uken og god helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo nesten utrolig at den kan vokse så mye. Den var for eg også ukjent inntil to år siden.
      God helg, Turid!

      Slett
  12. Good morning dear Marit,
    A great experience to see your self seeded plants coming into bloom.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, it's so nice to see them grow.
      Have a wonderful weekend.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  13. Det ble noen frodige Rudbeckia du får i hagen din, ser frem til å se fargene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har blitt veldig frodige. Det skal bli spennende å se fargene ja.

      God helg!

      Slett
  14. Så flott Marit.
    Det der er ei plante jeg ikke har prøvd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når planter trives så godt, Martin. Da burde du prøve den.

      Slett
  15. Det er altid sjovt, når planter lykkes, og din historie er bestemt en succeshistorie. Jeg kan godt forstå, du er spændt på at se blomsterne. Rudbeckia har jeg ikke ret stor erfaring med.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig morsomt når frøplanter blir til store planter. Det har i grunnen ikke jeg heller, så det blir spennende å se hvilke farger de får.

      Slett
  16. "Man starter som lille, og så bli'r man stor", siger en dansk sang. "Kæmpestor" i Norge, åbenbart. Det er spændende, hvad knopperne gemmer :-)
    Jeg troede, at alle Rudbeckia var stauder, men så lærte jeg det.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det er sånn det er. Ja, det blir spennende å se hvordan de blir :)
      Nei, det er flere av de som er regnet som ettårige, men hvis de oppfører seg som stauder forstår jeg ikke hvorfor det står ettårige... ;)

      Slett
  17. Hi Marit, beautiful flowers, they are very big now after one year. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Caroline,
      Thank you. Yes, they have grown a lot since last year.
      Greetings, Marit

      Slett
  18. Ahh, jeg er glad for det. Det blir vakkert når de blomstrer.
    Jeg ser frem til å se det.
    Varm hilsen til deg.
    Ha en fin helg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at de blir fine, og er veldig spent på fargene på blomstene. Tusen takk!
      Ønsker deg en god helg!
      Klem fra Marit

      Slett
  19. Det var da utroligt, så meget dine Rudbeckia er vokset på bare ét år. Man bliver så glad, når det godt med en ny plante. Jeg glæder mig til at se farven.
    Ha' en dejlig weekend,
    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har virkelig vokst mye bare siden i fjor. Så det er spennende å følge med på. Det gjør jeg også :)
      Ha en deilig weekend, klem

      Slett
  20. Härligt att de klarade sig ute! De är perenna men kan bete sig som annueller hos oss. Nu har jag 3 sorter från förra säsongen - kul för de är magiska snittblommor som håller i en evighet. Men Rudbeckia hirta som också är perenn verkar ändå tröttna eller om den ogillar blöta vintrar för mina originalexemplar är döda och frösådder dyker upp på andra ställen. Så i framtiden ska jag spara undan en del frösådder ifall moderplantorna dör.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Det var en snill vinter vi hadde i år, så hvis det kommer en iskald vinter er det jo ikke sikkert at de overlever.
      Ja, det er nok smart å gjøre!

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...