mandag 6. januar 2014

Tungt...


...å komme i gang i det nye året. Jeg har rett og slett hatt litt ferie fra hele bloggingen. Men jeg har ikke vært borte fra hageverden. Jeg har bestilt masse frø, og masse hosta! Jeg kommer til å ha mange for salg  i slutten av mai hvis alt går etter planen. Noe må en jo ha å glede seg til :)

Været er fortsatt veldig mildt her. Jeg var og kikket på noen roser her om dagen, og det er ikke lenge til de begynner å skyte nye skudd. Yr melder om veldig kaldt vær om en uke, helt nede i -11, og det håper jeg ikke skjer. Plantene har ikke godt av det etter en så lang periode med bare plussgrader.

Det har vært lite fotografering i det siste, for det er bare grått vær og regn hele tiden. Så her kommer noen bilder fra 14.12.13 mens vi fortsatt hadde snø her. På det første bildet er det to ekorn, og det er så koselig å se begge to på en gang. Den ene er litt mindre, så de kan kanskje være fra to forskjellige kull. 








52 kommentarer:

  1. Helt underbar bild du har i headern! Jag såg att yr tror på riktigt kallt väder här också, och knappast snö. INTE bra för växtligheten! Funderar på om det är idé att lägga på mer löv eller bark så i alla fall rötterna får det bättre?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ser ut som det blir mye kaldere fremover. Jeg håper at det kommer noe snø innen det blir så kaldt. Løv er sikkert bra å legge på, men jeg vet ikke om bark hjelper når det er så vått som nå.

      Slett
  2. Ekorrar är så söta
    ja,vädret är så konstigt i år
    kram
    maggan

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de!
      Været er rart ja, nå lenger jeg etter litt snø
      Klem

      Slett
  3. Så smukke billeder, Marit, og sneen lyser dejligt op! Her har vi også gråt vejr og regn hele tiden, men nu varsles der en hel del frost fra sidst på ugen - helt ned til 8 minusgrader.
    Ha' en dejlig dag! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte! Ja, den snøen lyste så godt opp, men nå håper jeg at vi igjen kan få litt snø før det blir så kaldt . Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  4. Rar vinter for mange dette her, men hos oss er det ikke uvanlig at vinteren blir slik av og til. Det beste er jo om vi får en passe mengde snø som isolerer for plantene og lyser opp og pynter for oss ande som går på to. Streng kulde etter en lang periode med mildvær er ødeleggende for mange planter så jeg håper det ikke skjer her hos oss heller. Vi har nesten ikke hatt frost her hele vinteren og slett ingen snø, snøklokkene har begynt å spire og det finnes fremdeles rester etter sommerens roseblomstring på noen busker. Julerosene har store knopper og de blir stygge til våren hvis det kommer frost og snø nå. Men jeg håper likevel vi får det for denne brune tiden liker jeg ikke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, hos deg er det nok mer vanlig med en sånn vinter, men ikke her! Her er vi vant til å ha masse snø og ikke regn på denne tiden. Nå melder yr om -14, så jeg frykter for plantene nå ja. Jeg har også juleroser med knopper nå.
      Det har vært en utrolig mørk og våt vinter ja, så litt snø hadde vært bra nå.

      Slett
  5. It's a nice serie Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  6. Ja men jeg har da været lidt bekymret for dig, det var noget siden, du sidst havde kommenteret. Men godt du bare har hygget dig med at bestille, det er en dejlig beskæftigelse, når man er lidt trist. Ja de lover frost, det er ikke så godt, så kan vi godt bruge lidt sne først til at beskytte væksterne, som af gode grunde troede at det var forår.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din omtanke, Lisbeth! Ja, å bestille litt hjelper på humøret ;-)
      Jeg håper inderlig det kommer snø her, for de melder om frost helt ned i -14. Da går det dårlig med mine roser tror jeg... :(

      Slett
  7. Ja det er tungt og komme sæ etter jula, æ e trøtt om morran , men det blir vel bedre fremover nu når dagene blir lysere.
    Det meldes om kaldt vær her også til helgen liker det ikke sia vi ikke har noe sne her.
    Fine bilder av ekornet, vi mistet våre ekorn på denne tia i fjord, håper nye dukker opp her for de er så koselig og ha på matfatet i hagen.

    Ha ei fin uke, Marit.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så mørkt her at jeg er trøtt hele dagen. Det er ikke nsø her heller, men jeg håper at det kommer noe før det blir iskaldt.
      Ekorn er veldig koselig å ha rundt seg, ja :)
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  8. Åh, ja, det er en tung årstid ... Her lover de også frost, netop som jeg er helt klar til forår! Dejligt at høre fra dig igen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Våren kommer nok ikke riktig ennå dessverre :)
      Takk!

      Slett
  9. Oj, så söta bilder på dina ekorrar! Charmiga små krabater. Här är det också väldigt grått och trist just nu, men jag såg att vi skulle få det kallare i slutet på veckan./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er fryktelig mørkt og trist vær nå, så jeg håper at det kommer litt snø igjen.

      Klem Marit

      Slett
  10. Fine bilder av ekorn på besøk i hagen. Været er tungt og trist her også med mye regn.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det har vært regn her nå omtrent i tre uker, så nå hadde det vært fint med litt snø igjen.

      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  11. Hei Marit

    Når det er gråt og regnigt, så er denne årstid slet ikke spændende nej!
    Og at blogge, det skal man jo have energi og lyst til:)
    Nu truer meteorologerne jo med et vejromslag, hele norden får mindst en uge med kold kold luft fra Sibirien og højtryk.....
    Det kan godt blive hårdt for vore haver - lad os håbe på at vi får sne først - og vi er optimister!
    Selv er jeg igang med et projekt med at "tagge" mine billeder efter et nyt system, det er ikke svært, men der er jo mange billeder:)

    Ha en dejlig uge Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, nå har det vært et fryktelig kjedelig vær lenge! Det er mørkt hele dagen synes jeg..

      Ja, blogging er absolutt et overskuddsprosjekt som en må ha krefter til.

      Luft fra Sibir har jeg ikke lyst på, men det er nok den som kommer nå. Det ser ut til at vi får snø først, og det håper jeg på. Håper at du også får litt snø før det blir alt for kladt hos deg i Dk.

      Det høres riktig spennende ut med "tagging" av bilder i et nytt system. Håper du skriver litt om det!

      Ha en deilig uke du også!

      Slett
  12. Hm, ja litt av et grisevær vi har nå om dagen. Tenk om alt dette hadde kommet som snø! I hagen blomstrer tusenfryden. Løkene titter også opp av jorda. De vil vel gå dukken med minus 11 i vente. Ja ja, vi kan ikke gjøre noe med det. Har en her i huset som IKKE liker grønn vinter. Han nemlig elskersnø og skiføre. Og det må han kjøre langt nå for å oppsøke.
    Har også bestilt frø. For første gang. Noe må man pusle med når man er syk og ikke er på jobb.
    Ny god uke ønskes deg Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke til å tenke på. Da tror jeg ikke at jeg hadde kommet ut, for da hadde det vært mye snø her...
      Det er skummelt for plantene hvis det blir så kaldt ja. Jeg hørte på radioen i dag at det var snø i Uvdal. Så mannen din må nok langt avsted for å finne snøen :)
      Frø må en ha! God bedring til deg :)
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  13. Godt nytt år, til deg Marit. Eg kjenner veldig godt att den følelsen av at det er tregt å komme igang. Eg går liksom i dvale om hausten. Flott årskavalkade du har laga, utruleg kor mykje som skjer igjennom eit hageår. Triveleg besøk du har på foringsbrettet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og godt nytt år til deg også! Ja, det har vært uvanlig tungt å komme i gang nå. Jeg går også litt i dvale nå, for det skjer jo ikke noe ute.
      Ja, det skjer mye i et hageår når det er vår, sommer og høst, så det ble veldig mange bilder i år :)
      Ja, det er så koselig med besøk av ekorn.

      Slett
  14. Godt nytt hageår. Flotte bilder.Da vi fjernet noen gamle grantrær, forsvant også ekornene. Savne de. Ha ei fin uke. Nå går vi mot ei flott tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og det samme til deg! Ja, de må nok ha noen trær å klatre i disse ekornene. Her er det masse trær heldigvis.
      Ha en fin uke du også. Ja, heldigvis er det snart vår om noen måneder :)

      Slett
  15. U na też nie ma zimy. To co jest przypomina wiosnę. Wiewiórki ślicznie wyglądają wśród domków dla ptaków. Pozdrawiam.
    Om vinteren er det ingen. Hva er som våren. Ekorn ser av pene fuglekasser. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. The winter is terrible. I like spring and summer much more :)

      Slett
  16. Så hyggelig at du er tilbake=) Ønsker deg et superfint nytt år=) Gleder meg til å se hva du skal finne på i hagen i år=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og det samme ønskes deg! Jeg har noen planer, og så får vi se hva det blir ut av det :)

      Slett
  17. Hello Marit!
    In winter, the animals need our help.
    Lovely pictures.
    I wish you a nice week.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes, they do! I must feed them every day. Thank you!
      I wish you too a nice week!

      Slett
  18. Jeg har jo selv virkelig tatt meg bloggpause både før og etter jul :-) Det har skjedd så mye i det vorkelige liv at det virituelle har måttet velges vekk for en stund. Koselig med ekorn :-) Her har de ikke dukket opp på foringsplassen enda, men vi regner med at de kommer når det blir kaldere vær. Ha en flott ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har lagt merke til det! Det kan være godt å ha en liten pause nå midt på vinteren, for så å komme sterkere tilbake!
      Ja, det er alltid koselig med ekorn på foringsplassen.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  19. Hei Marit! Det er innmari morsomt å følge med på ekorn når de fyker fram og tilbake.
    Ja, nå er det mørkt, men vi er ferdig med den mørkeste måneden (14 dager før og 14 dager etter vintersolverv).Dagene blir 3 minutter lysere for hver dag. På denne tida av året er er sånne ting viktige. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er veldig gøy å se på de hver eneste dag utenfor vinduet her. De er noen aktive krabater som er veldig sultne :)
      Ja, heldigvis begynner det å hjelpe på lyset nå fremover. 3 minutter blir mye i løpet av en uke, så det er deilig å tenke på.
      Ha en fin dag!

      Slett
  20. På vei opp trappa til loftet i dag, slo det meg at nå er det sannelig noen dager siden Marit skrev noe på bloggen. Men vips var du der igjen, og godt er det. For nå savnet jeg deg. Herlig med ekorn i hagen! Så gøy å se dem litt på nær hold.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du tenkte på meg, Ingvill! Det varmer virkelig. Ja, det er så hyggelig å se de på nært hold, for de er bare noen få meter fra stuevinduet. Jeg har en flott utsikt til de :)

      Slett
  21. Ekorren är så söt! Trevligt att beställa frön och växter. Här ska det bli kallare till helgen, och det vill vi inte!
    Ha det gott Marit. Skönt att du är tillbaka:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de! Det er alltid hyggelig å bestille frø og planter :)
      Nei, jeg vil absolutt ikke ha det så kaldt som de melder her.
      Tusen takk, Maria!

      Ha det godt!

      Klem Marit

      Slett
  22. Håper ikke det blir så kaldt! Ser at flere planter tror det er vår.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det håper ikke jeg heller.... Det er jo ikke rart at plantene tror at det er vår når det er så mildt i så lang tid.

      Slett
  23. Ja, nå håper jeg det kommer et tykt lag med snø! Lei av alt regnet, og plantene har ikke godt av det. Så heldig du er som har så søte ekorn i hagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også på. Alt dette regner er ikke bra for noe, ognmed frost nå er jeg redd det ryker mange planter...
      Ja, det er jeg :)

      Slett
  24. Hosta for salg? Det höres spennende ut - jeg er kandidat til å handle når den tid kommer. Det går jo greit å ta med seg planter fra Norge til Sverige har jeg skjönt:-) Regner med at du sier fra når den tid kommer?
    Her skal det også bli kaldt om noen dager - ikke noe jeg liker, men sånn er det nå. Håper vi kan få litt snö også så det ikke blir barfrost.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i år har jeg bestilt utrolig mange hosta, så det blir mange for salg i år ja. Det er ikke noe problem å ta med seg planter til Sverige, det er bare den motsatte veien som er problematisk ;-)
      Jeg skal si i fra til deg når de er klare for salg, ja!
      30 cm med snø står på min ønskeliste nå før det blir iskaldt...
      Klem!

      Slett
  25. Kallare, men tydligen ska jag inte få nån snö hos mig. Hade känts bättre med ett nätt litet lager bomull över växterna. Men stora solar på väderkartan och DET ser jag fram emot. Massor av Hosta! Det låter väldigt spännande. Några roliga du vill berätta om?

    Kram, Carina

    SvarSlett
  26. Hei Carina

    Ja, jeg har bestilt mange hosta og jeg husker omtrent ikke navnet på noen av de for det var så mange. Ice Follies, Emerald Paisley, Bright Star, Molin Rouge er noen av de :)

    Klem Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...