fredag 17. januar 2014

Mitt beste frøtips...

Blommig fredag har denne gangen tema om det beste frøtips/beste sommerblomst. Her i huset går det stort sett i en sommerblomst som såes i stor skala, og det er Blodbeger/Torneroses kjortel/Rosenslynge eller Rhodochiton. Kjært barn, mange navn....

Den kan være litt lunefull, og det er ikke av de enkleste å få til å spire hvis en ikke vet hvordan en skal få det til. Men som det meste annet, så er det bare å finne den rette metoden.

Første betingelse for å lykkes er modne frø. Jeg pleier å ta inn plantene inn i kjelleren om høsten og lar frøkapselene henge på. Da kan jeg høste modne frø i desember/januar når jeg skal så til årets nye planter. Det går an å så de inntil midten av februar, men jo tidligere enn sår de, jo tidligere kommer de i blomst om sommeren. Frøene skal være mørke brune.


Et annet tips er å bruke undervarme for å få de til å spire. Noen setter de på varmekabler.
Jeg setter de på et plantebrett hvor jeg har lystoffrør under som varmer de nedenfra. Jeg pleier ikke å ha problemer med spiringen da. Har også hørt om folk som setter de på varmtvannsberedere, så poenget er undervarme ;-)

Når de spirer kan de prikles over i potter.




Her har de blitt ca 2-3 måneder gamle og har kommet ut i drivhuset.


Den blomstrer hele sommeren og til langt ut på høsten, så den gir veldig lang blomstring.

Se flere bidrag hos Hélena
                                                             

69 kommentarer:

  1. Hei Marit
    Tak - lige hvad jeg manglede. Jeg har nemlig købt frø til rosenslynger ved Albinus frø, jeg har aldrig prøvet det før, jeg er blevet fristet her hos dig. Jeg har ikke mulighed for en varmekilde under, men har tænkt mig at sætte det her inde i stuen, hvor der er god varme fra brændeovnen. Men det var godt med lidt tip, for selv om jeg har læst om såning hos Albinus, er det rart at få råd fra en med erfaring i at så rosenslynger. Jeg har netop lavet så og priklemuld klar til at så i dag eller i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så har jeg sået rosenslyngerne, det er godt nok nogen små bitte frø, der var 18. Så er det bare med at krydse fingre :)

      Slett
    2. Hei Lisbeth

      Så bra at du har fått sådd dine frø! Jeg krysser fingrene, og håper du får god spiring på dine :)

      Slett
  2. Vilket informativt och bra inlägg. Här kallar vi den nog oftast för 'Törnrosas kjortel'. Den är väldigt vacker och användbar. Jag såg ett annat inlägg som någon gjort i Blommig fredag som använde den som ampelväxt.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita

      Den kan fint brukes som ampelplante, ja.

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  3. Ja nå er jeg spent på om frøene mine er modne, er redd jeg har plukket dem for tidlig,hmm. Lærer noe nytt hele tiden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en tabbe jeg gjorde første året også. De må være helt mørkebrune, ellers vil de dessverre ikke spire.

      Slett
  4. Upptäckte de där fina kjolarna via bloggar i somras. Din bild med den i kruka var jättefin. Tack för tipsen, det är en växt jag vill ha. Så nu får jag leta frö :-)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper du får tak i frø, for de er verdt å ha. Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  5. Visst är den en underbar växt! Så vacker! Jag sådde för första gången förra året, i år har jag övervintrat dem i blomsterrummet. Men kanske borde jag så några i år också för säkerhets skull. Så fin din stora planta är/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du lykkes med overvintringen!
      Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  6. Tack för alla tips...=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

    SvarSlett
  7. what a beautiful, thick plant!

    SvarSlett
  8. Vi har tydligen samma favorit - den är jättehärlig! Jag hade den första gången förra sommaren och blev helt frälst. Den är så läcker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok mange som liker denne planten! :)

      Slett
  9. Hei Marit! Tusen takk for kjempefine tips. Sådde i fjor, men bare noen få spirte. Så nå skal det brukes undervarme. Starter såingen i morgen. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Håper du lykkes med sådden!

      Ha det godt!

      Slett
  10. Ja, blodbeger kommer høyt på listen når det gjelder sommerblomster. Lurt å så de nå for å få tidlig blomstring.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er nr. 1 her ;-) Ja, de må tidlig i jorden, ellers blir det sen blomstring!

      Slett
  11. Det var spændende at læse om undervarme til frøspiring, og at du tager planterne ind i kælderen om efteråret! Din blodbæger er meget smuk på den hvide baggrund.
    Ha' en dejlig aften, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen triks må en jo lære seg. Det er mye jobb med disse, men de er verdt det.
      Tusen takk!

      Ha en deilig aften du også, klem!

      Slett
  12. Du är ju så makalöst duktig att få alla dina frön att bli något.
    Lycka till i fortsättningen med så vi får njuta av dina fina bilder sen.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Meta!

      Ha en fin ny uke!

      Klem Marit

      Slett
  13. Hei Marit

    Ja det kunne godt lyde som om undervarme er det det får det til at lykkes så godt!

    Nok især for planter der kommer fra sydlige lande:)

    Alletiders at vi har noget fornuftigt at bruge disse mørke vintermåneder til;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er noe som jeg har funnet ut, og det ser ut som det hjelper.
      Det er nok en sammenheng der, ja!

      Ja, ikke sant! ;-)

      Ha en deilig aften du også!

      Slett
  14. Jeg har prøvet uden held, men kunne godt overveje nok et forsøg, hvor jeg bruger din opskrift, for den er flot, når den lykkes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg du lykkes denne gangen!

      Slett
  15. Duktiga du på att så! Fina bilder med bra information. Jag har aldrig provat att så törnrosas kjortel.
    Trevlig helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Kanskje du skulle prøve de i år? ;-)

      Ha en ny fin uke!

      Klem Marit

      Slett
  16. Ja, dette er plantar som eg også må ha. Merkelig nok har eg lykkast med den kvart år :)
    Eg sett frøa på badegulvet til spiring og der undervarme som du skriv om her. Tek også inn plante som frøa får henge på til dei er modne. Men eg må nok vente ei stund med såinga fordi eg har ikkje noko rom inne med plantelys. Her må dei stå litt rundtomkring til dei får kome i drivhuset.
    Supert innlegg frå deg.
    God Fredagskveld.
    Klem MarJE

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er som får de så lett til! Tusen takk!

      Ha en fin ny uke!

      Klem fra Marit

      Slett
  17. Nog är Törnrosas kjortel bra vacker, flera år sedan jag hade den nu. Bra med all kunskap som delas mellan bloggar som din utprovade metod.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint at vi kan dele kunnskap med hverandre på bloggene!

      Slett
  18. Så vakre de er! Godt tips å sette frø til spiring over varme. Tror jeg skal prøve det :-)

    SvarSlett
  19. Hej Marit
    Tak for dine fine frøtips. Jeg vil prøve din metode.
    Rigtig god weekend!
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette

      Jeg håper du vil lykkes med å få de til å spire.
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  20. Denne prövde jeg meg på ifjor uten hell. Iår har jeg ikke frö, men hvis jeg pröver igjen en annen gang skal jeg sjekke tipsene dine så går det kanskje bedre:-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at du ikke fikk dine frø til å spire! Håper du får tak i noen frø og lykkes med de en gang :)

      Klem

      Slett
  21. Den är såå makalöst vacker att ha i en ampel,min stora favorit!!
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig vakre både i ampel og i potte.

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  22. Tackar så mycket för bra såtips! Har beställt den för första gången och behövde verkligen goda såtips!
    Trevlig helg!
    Ulrika

    SvarSlett
  23. Jag älskar Törnrosas kjortel men förra året ville den inte växa så bra för mig! Hoppas det går bättre i år.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er an vanskelig plante å få til , ja, men noen ganger får en de til.
      Håper det går bedre i år!

      Ha en fin ny uke!

      Slett
  24. Flott beskrivelse av såing av Blodbeger fra frø til vakre planter.

    God helg til deg!

    SvarSlett
  25. Skickligt av dig att lyckas med denna komplicerade frösådd!
    Kram

    SvarSlett
  26. Jeg har sådd mine første blodbeger fra egne frø nå. Jeg satte dem på badegulvet og nå har de spirt opp. Hva slags temperatur trives de med videre? Jeg har et kjellerrom med ekstralys som de kan flytte ned i.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du har fått de til å spire! De trives i ikke alt for varmt eller alt for kaldt. ca 15 grader er nok ganske bra tror jeg. Jeg har hatt mini kjelleren når det bare har vært 10 grader, og det blir for kaldt. Ekstralys er veldig bra, ja!

      Slett
  27. Du er sannelig flink å få det til! Blodbeger er ikke verdens enkleste, men ingen sak for deg med grønne fingre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nok ikke grønne fingre, Ingvill, men ganske svarte ;-)

      Slett
  28. Tusen takk for tips.
    Nybegynnere, som meg, med mine heller grå enn grønne fingre, trenger et hvert tips som kan plukkes opp.

    Ha en finfin helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra hvis jeg kan hjelpe deg litt! :-)

      Ha en ny fin uke
      Klem

      Slett
  29. Jeg hadde Blodbeger for første gang i sommer. det skal ikke blir den siste. Tror jeg satser å kjøpe ferdige planter, da jeg ikke har drivhus å sette det ut i. Vet du noen gartneri i området vårt som selger plantene litt billigere?
    God helg fortsatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en plante som er lett å bli glad i.Det er lett å bli hektet på den. Nei, jeg vet ikke om noen som har de til salgs billig. Men hvis jeg får et overskudd kan du få kjøpt planter av meg i slutten av mai/begynnelsen av juni.
      Ha en ny fin uke!

      Slett
  30. Mmmmm... These are the first signs that spring is coming ;-)

    Hope you'll have a great week!
    http://dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is nice to see new plants grow. These are old pictures, but soon I can show new one :-)

      Hope you have a nice new week too!

      Slett
  31. Great header Marit, I love to see the snow. Overhere 8C and no signal of king winter My roses are looking like it's march and I want to go outside to clean up the garden. But I have no idea what weather will be in the coming weeks. I hope a lot of your seeds will bring you great plants. Have a fantastic week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Marijke! Nice to hear from you!
      Here it is 50 cm with new snow. All of it came this weekend...
      It was like spring here too, then suddeltly it became winter again.
      I hope it will be spring in Netherland soon!
      Thank you!

      Have a nice new week, Marijke!

      Slett
  32. Enig, blodbeger er et must hvert år! Undervarme er bra, og jeg pleier å sette de på varmekablene på badet om de ikke spirer raskt nok. I år har jeg også mange små spirer, og de skal prikles så snart de har fått sine første ordentlige bladpar! Gleder meg til våren!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre i fra deg igjen da! Ja, disse er et must! Tenk at du er kommet så godt i gang!

      Gleder meg til våren jeg også!

      Slett
  33. Ja, de er virkelig verd jobben og "risken" med såingen. Lykke til! Jeg har aldri sådd dem selv, men var heldig å få en småplante hos naboen. Den ble jo så fin. Har den til overvintring og håper den tar like fin form som din:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert! Håper din plante overlever fint, da!

      Slett
  34. Alltid noe å lære :-) Jeg sitter som mange andre og koser meg med frø som skal gi blomsterglede til sommeren eller kanskje til neste år?! Ha en flott ny uke Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det alltid! Ja, nå er det tid for frø igjen, og det er bra. Ha en ny flott uke du også, Marit

      Slett
  35. Eg er grøn av misunning, det er ikkje antydning til spiring på mine blodbegerfrø enno. Eg har flytta dei rundt til stadig varmare plassar så får tru det skjer noke snart.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...