onsdag 8. januar 2014

Forberedelser på kulden som kommer...

I dag har jeg dekket til som best jeg kan ute i hagen. Jeg har tatt barnåler og dekker til noen sarte planter så langt det var mulig. Jeg var i drivhuset og hentet biter av markduk (tykk duk som brukes under belegningstein for å forhindre ugress) som jeg hadde liggende, og også agrylduken ble hentet frem i dag.

Yr har nemlig endret på hele værmeldingen, dvs. det blir like kaldt, de har bare tatt bort -14 og satt -13 i steden. Det kommer omtrent ikke noe snø, og det er jo typisk. Når jeg virkelig ønsker snø kommer det ikke noe så klart...

Her har jeg lagt agryl/markduk over Helleborus orientalis. De tåler kulden dårligst av alle de jeg har av helleborus.  Håper det hjelper litt...

Jeg har fått dekket klatrerosene mine med markduk som er festet med klyper.
Det ser ut som jeg har spøkelser i hagen, men det får ikke hjelpe ;-)
Jeg hentet frem gamle laken og dekket roser flere andre steder også. Dessverre så får jeg ikke dekket trær og busker på samme måten. Så i dag at en magnolia hadde begynt å åpne hamsene på blomsterknoppene. Lønn sto med store bladknopper omtrent som det var i april/mai. Salix helvetica hadde store grønne skudd. Jeg tror ikke dette går bra, nei, og er redd at jeg kommer til å se døde trær i sommer også. Trepeonene sto med store bladknopper de også, klare til å sprette ut... 

Det er ikke ofte det er grønne plener og 7 pluss i januar som på bildet i dag. Det er kun isen på dammen som indikerer at det er kaldt i bakken...


44 kommentarer:

  1. Lykke til med "bekledningen"! Vi får tro og håpe at det går bra med plantebarna dine! Hos oss har det ikke vært så varmt at plantene er blitt narret, så jeg slipper heldigvis å gjøre tiltak. Bra du har duk liggende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Vi får bare håpe på det beste. Godt at dine planter ikke er kommet i vekst.
      Duk er kjekt å ha på lager ja :)

      Slett
  2. Zima nie jest dobra w tym roku. Ja też się u nas boję mrozów, a nie ma śniegu. Pozdrawiam.
    Vinteren er ikke bra i år. Jeg har også med oss redd for frost og ingen snø. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. No, I wish that we had a little snow now. Freezing frost and no snow is not good.

      Slett
  3. i hope your plants survive the freeze!

    SvarSlett
  4. Du får rita ögon och munnar på dina ros-spöken! Kanske kan du skrämma bort den värsta kylan då. Hihi
    Kram från Törnrosa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det var det jeg skulle gjort! :) Kanskje det hadde hjulpet! :)
      Klem fra Marit

      Slett
  5. Det var jo for godt til å være sant.
    "Engelsk vinter" var behagelig, men nå blir det å hutre seg igjennom et par-tre måneder. Jeg trøster meg selv med å følge med på daglengden som øker. Almanakk er fast julegave til meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var absolutt for godt til å være sant...
      Vi må nok bare regne med at det vil bli vinter en stund i år også.
      Almanakk er godt å ha ja, og det er en trøst at dagene blir lengre nå :)

      Slett
  6. Det er fint, at du skærmer dine sarteste planter mod forsten - jeg har gjort det samme her. Kunne vi bare få lidt sne til at lune og til at lyse op :-) Klem og ha' en dejlig dag, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må jeg jo, og det er fint at du skjermer dine planter også. Her har det kommet 1 cm, men det hjelper ikke mye. Det bare lyser opp litt :)
      Klem, og ha en deilig aften,Gitte!

      Slett
  7. Takk for tips og påminnelse! Jeg har dekket til noen planter tidligere i vinter, men nå som alt er vått er jeg redd for hvordan det blir med kulde og frost uten snø:-( Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får dekket dine planter også, for det blir hardt for plantene med en sånn brå overgang uten nevneverdig snø.

      Ha en fin kveld! :)

      Slett
  8. Uha ikke godt med det barfrost, krydser fingre for dine planter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Lisbeth, jeg krysser fingrene jeg også :)

      Slett
  9. Jeg krysser fingrene for deg og hagen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Turid! Jeg kunne trengt litt av snøen din... :)

      Slett
  10. Håper det går bra med plantene når du dekker dem bra til.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også at hjelper!

      Ha en fin kveld :)

      Slett
  11. Hei Marit

    Tror du har gjort hvad du kan. Når nu solen vil til at frysetørre planterne:(
    Dine roser og magnoliaen er nok sværest at beskytte - og roserne nok mest sårbare? Dine træpæoner der er i vækst, vil klare sig fint eller bare skyde fra jorden, og mon ikke de nyplantede har fået lavet rødder nok nu i varmen? - eller har jorden været frosset også?

    Vi håber det bedste og på en 20cm sne:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg tror ikke at jeg får gjort noe mer for de nå. Rosene er helt klart veldig sårbare, og det er nok lønnene og magnoliaen også. Ja, trepeonene kan skyte fra roten og de tåler det nok sånn sett. Nei, det har ikke vært tele i bakken på en stund nå, så jeg håper de har fått dannet litt mer røtter.

      Så langt ar det kommet 1 cm med snø her i kveld, så det er langt igjen til 20 cm ;-)

      Ha en deilig aften du også!

      Slett
  12. Ja, det er bare med at få dækket de sarte vækster. Jeg skal også i gang med at lægge gran.
    God aften
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok best å dekke det en kan få dekket med duk eller granbar. Håper du ikke får så streng frost.

      God aften!

      Slett
  13. Huff, får håpe meterologene tar litt feil - og at det bare blir -3 grader! Det er så kjedelig når en mister planter pga kulda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært fint om de tok feil, men det ser ikke sånn ut. De blir bare sikrere på kulden for hver dag som går...
      Det er leit ja, og jeg mistet to trær i fjor pga. det samme :(

      Slett
  14. Ja, huff æ har også tenkt og dekke til , men vi har så mye vind her bestandig at trur det blir vanskelig for alt blir antagelig og fly avgårde, så naturen får bare gjøre som den vil, idag e det minus 4 og iskald østavind av sterk kuling så det kjennes mye kaldere enn det e .
    Vi får bare krysse fingrene for hagene våre, ser det meldes om minus 16 her på søndag :(

    Lisbeth :0))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du gjøre! Kan du ikke legge noen steiner der slik at det ikke blåser bort? -16 høres fryktelig kaldt ut hos deg! Håper de tar feil.

      Slett
  15. Hei Marit! Jeg krysser virkelig fingrene for at plantene dine klarer seg. De pleier å være ganske tøffe. Jeg så akkurat på værmeldingen, der sa de -6 på søndag. Håper at det ikke er så mye kaldere hos deg. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Takk for det. Hadde det vært en "normal" vinter haded jeg ikke vært bekymret, men i og med at plantene tror at det har blitt vår er saken en hel annen.
      De melder om -10 her på søndag og verre skal det bli...

      Håper de tar feil...

      Slett
  16. Riktig godt nyttår Marit! Du steller godt med plantene dine. Nå har de fått lunende dyner over seg, så da skal det nok gå bra. Det har vært en underlig og milde vinter, så på en måte kommer værvarslet om kulde litt brått på. Jeg har ikke dekket godt nok borte på Enerhagen og rekker ikke bort dit før kulden setter inn. Vi får håpe på det beste. Lykke til med dine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og godt nytt år til deg også, Janibele! Ja, det er jeg bare nødt til. Det ligger både arbeid og penger bak en hage, og en må jo gjøre det en kan for å redde de en kan. Det kommer brått på ja, for jeg hadde håpet at vinteren bare skulle fortsette som den har vært til nå :-) Håper det ikke blir så kaldt i Enerhagen, Lykke til med dine planter også!

      Slett
  17. Så godt du steller med plantene dine.
    Jeg burde nok vert flinkere, nå gav du meg litt inspirasjon.
    Håper det går bra.

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må jeg jo bare gjøre, for jeg har ikke lyst til at de skal dø hvis jeg kan forhindre det. Det er jo ikke sikkert det går bra likevel, men da har jeg i alle fall førsøkt. Takk!

      Ha en fin kveld
      Klem

      Slett
  18. Vi får krysse fingre og tær for at frosten ikke ødelegger like mye som i fjor.
    Da mistet jeg blandt annet 4 sommerfuglbusker. I år hat jeg pakket dem inn i strie og pakket godt med kukompost rundt røttende. Håper tiltaket hjelper. Time will show.

    God helg oppe hos deg her sørfra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi gjøre. Jeg mistet to trær, en lønn og en magnolia, så jeg frykter at det samme kan skje nå. Vi får bare håpe på det beste.

      God helg til deg også i sør!

      Slett
  19. Så smart! Her har det lagt seg et tynt lag snø, og jeg håper virkelig det hjelper=) Ønsker deg ei superfin helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er du heldig som har fått en tynt lite lag. Her er det kun 1 cm, så det er ikke mye å skryte av. Ønsker deg en fin helg også! :)

      Slett
  20. Ja, nå blir det væromslag her også. Jeg dekker ikke noe, så får det gå som det går.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får det nok ikke like kaldt som her, men samtidig har det sikkert kommet lenger hos deg i utvikling av plantene. Håper det går bra!

      God helg!

      Slett
  21. Tvi, tvi :O) Vi får håpe at det går best mulig. Det kunne vært greit med noe snø nå.

    mvh UnaCita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noe annet kan vi ikke gjøre. Det er ikke ofte jeg ønsker meg snø, men akkurat nå gjør jeg det.

      Slett
  22. Ja nu märks det att det är vinter även här, vi har fått 10 cm snö över natten. Så växterna får ju lite skydd i alla fall. Hoppas dina julrosor klarar sig. Ha en skön helg/ Kram Titti

    SvarSlett
  23. Så heldig du er som har fått så mye snø, for det ønsker jeg at det kom her også.Ja, det er bare å håpe på det beste :) Ha en fin helg!

    Klem Marit

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...