mandag 20. januar 2014

Ny gjest på fuglebrettet...

Først skal jeg fortelle om dataproblemer, internettproblemer og snø...

Internettforbindelsen her er til tider veldig treg. Så noen ganger nytter det ikke å skrive på bloggen, for alt blir borte av det jeg skriver, eller så faller internett helt bort. Vi bor helt i "enden" av internetttilkoblingen her. Så det gir ikke stabil linje dessverre. I det siste har det vært helt fryktelig, så derfor er jeg til tider ikke på nett dessverre. Så jeg er dessverre på etterskudd med å kommentere på blogger...

I dag tidlig når jeg satte på pc, så kom det en fryktelig lyd. Det hørtes ut som et vilt dyr, men det var bare viften inne i pc som hadde kilt seg fast. Etter mye dunking og harde støt kom den til seg selv igjen. Det gjorde meg litt skremt, så i dag har jeg sikkerthetskopiert alle mine bilder tre år tilbake i tid, og flyttet de over på en ekstern harddisk. Hvis pc skulle krasje, så blir ikke bildene borte i alle fall.

Fra torsdag til lørdag fikk vi tilsammen 50 cm med snø, så nå vil dere ikke høre noe klaging om dårlig dekke av plantene. Det har blåst mye og snøen ligger i fonner her. Noen steder er det ikke snø, mens ander steder er masse! Det er -5 grader og det er så deilig. Det er meldt om mye kaldere vær fremover, men det gjør ikke noe med en sånn dyne på plantene :-)

Etter at snøen kom tilbake har vi endelig fått besøk av et dompap par. De er så fine å se på, og jeg har savnet de veldig mye. Der vi bodde før var det masse dompap, mens her har jeg ikke sett noen. Endelig kom de på besøk her også!

Jeg har fått lagt inn mange nye bilder som er tatt i det siste så noen av de kommer her.

Her er den første snøen kommet og endelig kom dompapen på besøk

Vindmåleren har fått fint besøk



Tett snøvær på fredag!


Trangt om plassen

Nøtteskrika er sulten

Dompapen i lerketreet

48 kommentarer:

  1. Så lyst og fint det blir med all den hvite snøen dere har fått.
    Dommpapper har æ masse av i hagen min, den er så fin og plystrer så fint.
    Kjedelig med trægt innternett, her går det greit heldigvis.
    Fine bilder, Marit.

    Lisbeth :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir alltid mye lysere når snøen kommer. Så heldig du er som har så mange dompaper hos deg! Ja, det er fryktelig kjedelig.
      Takk!

      Slett
  2. Jeg fikk besøk av dompapen litt tidligere i vinter. Veldig koselig gjest å få på besøk i hagen syns jeg også.
    Bra at du slipper bekymre deg for plantene, nå som de har fått snødyne på. Her er det nesten helt bart igjen, men så er det heldigvis ikke så kaldt heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en koselig gjest å få besøk av. Det er så mye snø her nå ja, så nå trenger jeg ikke tenke på plantene mine. Du slipper den kulden som det er her, så det må være deilig.

      Slett
  3. Vilken tur att du är tillbaka! Jobbigt när det strular.
    Domherren är så vacker, har inte sett den i trädgården på flera år.
    Det är rejält med snö du fått, vi har mest barmark här. Det blåser isvindar och är så kallt.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye styr og stress når internett ikke virker.
      Det er en vakker fugl, ja. Barmark hos deg, og en halv meter med snø her. Skal si det er forskjell. Det er surt og kaldt her også.
      Klem Marit

      Slett
  4. Hei Marit

    Ja internet-problemer burde forbydes, Men godt du er online igen!

    Og alletiders med sneen - det var lige det der skulle til, dejligt at se! O
    g når våren kommer 1 marts er planterne friske til en fantastisk sæson 2014 :)
    Dompap er en favorit - flotte farver og især nu om vinteren!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, kanskje det finnes lover mot det ? ;-) Det burde det gjøre!

      Ja, nå er det mer enn nok snø her, så nå trenger jeg ikke mer av det. Men det er deilig for plantene ute i hagen. Vår 1. mars tror jeg kanskje du får, men ikke her... Dompapen er vakker, ja, og den har så flotte farger som du sier.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  5. Fine snøværsbilder!

    Så bra at du fikk kopiert over bildene :-) Jeg har blitt flinkere til det etter at jeg mistet en del bilder ved et data-kræsj....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!

      Ja, det var veldig godt å få gjort det. Det er ikke noe gøy nå miste mange bilder,nei...

      Slett
  6. En fin liten fargeklatt mot hvit snø det der :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nå vi skulle hatt jul, for dompap og snø hører jo med til det ;-)

      Slett
  7. Dla roślin śnieg to dobra pierzynka, dla ludzi czasem jest kłopotliwy. Ślicznego gościa miałaś w ogrodzie. Mam nadzieję, że internet będzie Ci działał i życzę tego. Pozdrawiam.
    For planter teppe av snø er bra for folk er noen ganger forvirrende. Søt fyr du hadde i hagen. Jeg håper at internett vil få deg til å jobbe, og jeg skulle ønske det. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, now the plants in the garden are well covered with snow. The bird is very cute.
      I hope the internett stays well.

      Slett
  8. Godt du fik taget sikkerhedskopi i tide. Det er sådan noget vi alle ved vi skal gøre og alligevel ikke får gjort.
    Jeg elsker også at få besøg af dompappen. De har sådan en sjov lyd, synes jeg.
    Flot skud også af nøtteskrika - skovskade på dansk. Den plejer at være så sky, at enhver bevægelse får den til at flyve væk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sånt en tenker på, men ofte glemmer.

      Dompap er en søt og vakker fugl, og jeg håper jeg får se mer til den fremover. Den lager flotte lyder, ja.

      Nøtteskrika er veldig sky ja, så en skal ikke bevege seg mye før den er borte.

      Slett
  9. Hvor er det dejligt, at du er her igen og sikke nogle smukke billeder. Jeg er lidt misundelig på al jeres sne - her er alt bare gråt - og dine planter har fået et smukt dækken. Klem og ha' en god aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det kan jeg forstå, for det er så kjedelig når det ikke er snø om vinteren. Plantene har endelig fått et godt dekke, ja.
      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  10. Bei dir herrscht richtig Winter, wie schön!
    Hier in der Mitte Deutschlands soll es langsam auch Minusgrade geben.
    Ich füttere unsere Vögel schon lange. Aber bei dem warmen Winter kommen nicht viele zum Futterhaus.
    Gruß, Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, es ist jetzt groß mit viel Schnee hier. Ich bin so nicht viele Vögel hier, wenn es so heiß hier in diesem Winter. Nun gibt es viele Vögel besuchen jeden Tag.

      Slett
  11. Hei Marit! Det er slitsomt med en pc som ikke er helt til å stole på. Jeg har også bildene på en ekstern harddisk. Boksene ved siden av bloggene i blogglista er tomme også hos deg ser jeg. Det skjedde en gang i dag, men det går vel over.
    Når dompapen dukker opp, er det glede. Nå er det ikke så innmari lenge til at linerla kommer tilbake.
    Det er godt at dyna er på plass. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, det er helt sikkert. Det er lurt å ha en ekstern harddisk, ja. Det er noe galt med blospot om dagen, så det er ikke bare min pc og internett som lager krøll.
      Ja, det er så koselig å se den her. Linerla kommer nok ikke før i april, men det er jo ikke lenge til. Ja, dyna er veldig god å ha.
      Ha det godt!

      Slett
  12. beautiful snow and gorgeous bullfinch. glad you backed up all your files and photos just in case. i hope your computer will last!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, it is very good to have backup on my pictures just in case. I hope it too!

      Slett
  13. God idé med sikkerhedskopi af billederne, hvor ærgerligt med internetproblemer, man kan ikke holde ud, når det ikke virker. Men heldig med sneen, det er du, vi kunne godt bruge noget hos os, så vi ikke skal have barfrost.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe alle burde gjøre innimellom. Det er helt fryktelig når det ikke virker, ja, jeg blir helt oppgitt. Ja, det er helt sikkert at det er deilig med snø nå midt på vinteren. Barfrost er ikke bra, nei. Får håpe du slipper det.

      Slett
  14. Sikke en masse sne I har fået!
    Jeg er ikke god til at huske at sikkerhedskopiere, men det skal man altså. Godt at du nu har alle dine billeder et sikkert sted :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå fikk vi plutselig masse snø! Ja, det er lurt å gjøre det innimellom, i tilfelle det skulle skje noe med pc. Ja, ikke sant! :-)

      Slett
  15. Så mye snö dere har fått! Her har vi bare fått 5-10 cm, men mye av det har blåst bort så snölaget er veldig ujevnt.
    Dompapp har jeg bare sett en gang her i löpet av de fire vintrene vi har bodd her. De er nydelige og du har fått til fine bilder av dem.
    Krysser fingrene for at pc'n din ikke finner på noe tull!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så det holder her nå. Jeg er veldig glad for snøen, men det holder nå! ;-)
      Synd at du ikke har dompap hos deg.
      Takk!

      Klem!

      Slett
  16. Men du blev väl drabbad! Tur att den lilla röda gentlemannen kom flygande med lite tröst i allt det trista.
    Kram/klem från Törnrosa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble mye på en gang. Det var fint å få se dompapen, ja.
      Klem Marit

      Slett
  17. Det är bra med teknik, men jobbigt när det inte fungerar som det ska! Skönt att det ordnade sig. Fint besök du fick i trädgården./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er kjedelig når det ikke virker.
      Ja, det var hyggelig med besøk :-)
      Klem Marit

      Slett
  18. Så kjedelig med dårlig nettforbindelse! Det sliter jeg også med i perioder. Koselig med Dompap på besøk. Her myldrer det av dem, hele året faktisk, men nøtteskrike har jeg aldri hatt på besøk. Synd, for de er jo så fine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig. Synd at du også har det! Ja, de er så søte å se på. Her har jeg som sagt ikke sett de før, men jeg håper nå å få se flere. Nøtteskriker ser jeg hver vinter her. De er veldig fine, ja.

      Slett
  19. Huff så ekkelt at pc-vifta kilte seg fast! Jeg liker også så godt dompapen - har sett den noen ganger i vinter. Masse snø her og, men heldigvis ikke så mye vind, så den ligger der den skal :-). Vindmåler har jeg lyst på også! I sommer ble det meldt frisk bris eller noe sånt, men det var mye kraftigere vind i kastene - egentlig tror jeg hele vinden var sterkere. Da har en lyst på vindmåler for å se!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var skikkelig ekkelt. Jeg trodde noe alvorlig hadde skjedd i huset her, for det bråkte noe fryktelig.
      Her har vi hatt mye vind, så noe av snøen har flyttet på seg ;-)
      Ja, vindmåler er veldig fint å ha, den hører til en værstasjon jeg har, så jeg kan følge med på internett over hvor mye vind det er her og nedbør. Du må nok kjøpe deg en sånn ;-)

      Slett
  20. So lovely to have goldfinches in your garden. Until now we have no frost and no snow, but very mild weather. But we always say when there is cold in the north countries we will get it too, so I am afraid we will get frost and snow in February.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have them here in the winter. We had also very mild winter here until 14 days ago. Now we have both snow and cold.
      It is possible that you also get it too.

      Slett
  21. Så hyggelig at dompapen endelig kom :-)

    SvarSlett
  22. Kjedelig med internettproblem. Godt å høre at du er fornøyd med snømengdene som har kommet.
    Dompaper er søte fugler med sjeldne på mine trakter.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig kjedelig. Snømengdene har blitt veldig bra her. Nå har plantene fått det dekket de trenger.
      Dompapene er søte, ja.

      Ha en fin kveld.

      Slett
  23. Kjedelig med dårlig nett, men så heldig du er som har dompap. Den ønsker jeg meg også, men det er mest meiser og finker her om dagen.
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjedelig.med dårlig nett. Dompaper hører med til vinter og snø og jeg er veldig glad for at de endelig er kommet.

      Slett
  24. Jag undrade just. Jag var inne i måndags eftermiddag hos dig och tittade och då var fortfarande Blommig fredag det senaste inlägget. Det är inte roligt när internet krånglar. Och när dessutom datorn börjar låta konstig även om du kom på att det var fläkten. Det var nog bra att ta ordentlig backup. Jag har alltid dubbla backuper på mina bilder. Jag har varit med om en datorkrasch en gång då jag hjälpligt lyckades få igång datorn och ta backup på mina bilder innan den dog helt. Jag kommer ihåg hur orolig jag var.

    Så du har fått besök av domherren. Här har jag bara sett en hona, inte mer och det var precis innan jul. Annars har fåglarna börjat komma tillbaka nu efter den hemska rovfågelattacken i lördags. På fredag börjar något som heter "Vinterfåglar inpå knuten" här i Sverige som innebär att alla kan räkna fåglar och rapportera in vilka sorter och hur många av varje sort man ser vid en viss tidpunkt. Det pågår i fyra dagar, 24-27 januari. Man gör så att man räknar t.ex. alla talgoxar vid olika tillfällen och så rapporterar man det högsta antalet. Så gör man med alla olika sorter. Jag har deltagit i två år så det här blir min tredje rapportering.

    Hoppas det löser sig omkring allt med dator och internet.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita

      Nei, internett som krangler er det verste som er. Det er fortsatt ustabilt her, og jeg vet ikke hvorfor. Men det har fungert sånn nogenlunde. Backup er viktig ja, datakrasj er fryktelig hvis en ikke har sikret bildene sine.

      Ja, det er en vakker fugl. Så spennende hos deg med rovfugler på besøk. Det har jeg ikke sett her. Vi har det samme her i Norge, men det heter Fugletelling ;-)

      Ja, det håper jeg også!

      Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...