tirsdag 7. januar 2014

Iskaldt vær i vente...

Ja, når jeg leste på yr i dag fikk jeg nesten sjokk. I går sto det inntil -11 når jeg så på været på Kongsberg som er det som stemmer best med de vi får her. Nå melder de først om snø på torsdag og på lørdag, og på mandag melder de om -14....! Fra mandag til så langt som de melder som er neste torsdag er det bare tosifret blå tall. Stakkars alle roser og sarte vekster ute i hagen. Det må bli en brå overgang fra 7 pluss som det har vært her i lang tid til -14...  Jeg ønsker meg 30 cm med snø, men det kommer neppe så mye. Jeg skal være glad for hvert snøfnugg som kommer som kan hjelpe plantene til kanskje å overleve kommende Sibirkulde...

Jeg hørte på radioen i dag tidlig at rett etter vintersolverv blir det ikke noe særlig lysere om morgenen. Da øker bare daglengden på slutten av dagen. Det kan sees her. Den oversikten jeg viser er fra desemeber 2013.
Soloppgang er fra 21.12 - 31. 12  09.21 omtrent hver dag. I dag sto sola opp 09.16 så der er det bare en økning på 5 minutter.
Men hvis en ser på solnedgang så går den ned  21. desember 15.19. I dag den 7. januar går den ned 15.39, så altså har dagen blitt 20 minutter lengre på slutten av dagen :)  Det er godt å ta med seg når det likevel er så mørkt ute! Når det blir 31. januar går solen ned 16.34, altså øker det med nesten en time fra nå og til slutten av måneden....Da begynner det virkelig å merkes!

Så det er bare å glede seg til det, og det er jo ikke lenge til :)

Her kommer noen bilder av rimfrost tatt 20.11.13.  Akkurat det kan jeg synes er pent, men ellers er ikke jeg så veldig glad i hverken snø eller frost... ;-)




Is på hagedammen



Rimfrost i gresset



54 kommentarer:

  1. Det er spennende å følge med på vær og temperatur, håper du får så mye snø som du ønsker deg. Her er også 8 grader, men den kulle synke mot helgen, håper det ikke blir for kaldt.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dessverre så ser det ut som det ikke kommer noe snø i det hele tatt :( Akkurat nå hadde det vært bra for plantene ute...
      Nei, vi får håpe på at det ikke blir så kaldt.

      Ha en fin kveld!

      Slett
  2. Å hutte meg tu!!!! Sånn kulde vil vi da ikke ha! Her spår du forelöpig ikke kaldere enn 7-8 minus, men det virker ikke som at vi får noe särlig med snö heller og da er det skummelt nok med så få kuldegrader synes jeg.

    Takke vet jeg vår og sommer:-) Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke noe ønskedrøm akkurat. Heldige deg som ikke får det kaldere! Vi får ikke noe snø vi heller ser det ut som, og det er synd.
      Vår og sommer kommer nok ikke riktig enda...
      Klem!

      Slett
  3. Ja det meldes om mye kaldere vær her også i Skjomen fra Torsdag av, du får pakke inn rosene dine, var idag og så på syrinbuska mi og ho var enda mere spruttet ut, stakkars korsen skal dette gå.

    Fine bilder, Marit.

    Lisbeth :0))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel luft fra Sibir vi får, så det blir nok kaldt i hele landet nå. Jeg har pakket de inn de fleste i dag, men jeg får ikke pakket inn hele hagen dessverre. Jeg har også sett planter i dag som har kommet alt for langt i utviklingen mot vår...

      Tusen takk!

      Slett
  4. Kan du ikke dække dine roser og sarte planter med gran og på den måde skåne dem for den bratte overgang til iskoldt vejr? Det er meget smukke billeder!
    Jeg glæder mig til, at man rigtigt kan mærke, at dagen er blevet længere. Her har vi stadig regn og blygråt vejr. Ha' en dejlig dag, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, jeg har prøvd å dekke de jeg kan i dag. Ikke med granbar, men med noe som kalles for markduk. Den dekker godt rundt rosene håper jeg. Tusen takk!
      Ja, det hjelper veldig bare om tre uker. Vi får holde ut!
      Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  5. Det er ikke godt med frost uden sne, men det er da altid noget, at de lover sne, så får man håbe, at I får et pænt lag. Jeg har lagt mærke til de 20 min. længere om eftermiddagen, om morgenen er der ganske rigtig ingen ændring. Det er flot med rimfrost, men skal helst ikke blive koldere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde det nå enda blitt noe av snøen. Sånn det ser ut nå, så får vi bare kulde og ikke noe snø.
      Det er deilig at dagene blir lengre selv om det omtrent er like mørkt om morgenen.
      Håper du slipper unna streng kulde hos deg, og det gjør du sikkert :)

      Slett
  6. Hei Marit. Ja, jeg merket meg også at temperaturene skal skifte drastisk! :-( I svenskehagen er det meldt -4 og mye snø like før inngangen til "ekstremkulden", for i år oppleves virkelig -14 som ekstremkulde etter en så mild vinter!
    Jeg håper du får dekket alle sarte planter med barnålskvister og/ eller sekkestrie!
    Ha en fortsatt fin dag.

    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein

      Ja, det er ikke det vi ønsker nå etter så lang tid med mildvær. Her melder de ikke om snø lenger, bare kulde. Jeg har fått dekket det lille jeg kan ja, men mye får jeg ikke dekket sånn som trær som har begynt å skyte...
      Ha en fin kveld!

      Slett
  7. Hm, ja vi får bare krysse fingre for at det ikke blir slik som i fjor. Da ble det endel ødelagt pga frosten i min hage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er dessverre redd for at det samme skjer i år, og kanskje enda verre. Det var flere trær som døde her også. Vi får ikke se resultatet før langt ut på sommeren...

      Slett
    2. Ja, det får vi gjøre, men jeg er redd det kan bli like mange skader i år...

      Slett
  8. Det er pæne isbilleder, men jeg er altså mere klar til forår end til frostvejr! - Og det kan vi jo nok godt blive enige om, men bare ikke bestemme ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Nana! Ja, det er vi veldig enige om, og det hadde vært fint om vi fikk bestemme ;-)

      Slett
  9. Hei Marit

    Uha ja - det ser vildt ud prognoserne bliver mere og mere sikre på et klart vejromskift...

    Jeg måtte lige tjekke ved mit hus i Värmland -26 grader natten mellem mandag og tirsdag - og der er barmark nu - heldigvis lover de sne i pæne mængder både fredag og lørdag:)
    Det håber jeg også du får - det betyder så meget!
    Og under sneen ligger planterne godt i 1½ måned og 1 marts kommer foråret! Ja, for der har vi bestilt våren til at komme:)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, at det blir omslag i været synes helt klart nå.

      -26 grader høres fryktelig ut, og håper at de tar feil! Her har de tatt bort nsøen vi skulle få, så her blir det barfrost :-(

      Ja, jeg håper du har rett i at vi får vår i mars! :)

      Ha en deilig aften!

      Slett
  10. Nice winter pictures Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  11. Det meldes kuldegrader her også fra slutten av helgen, men ikke så kaldt som hos dere. Jeg er spent på hvordan denne vinteren utvikler seg.
    Det er godt at dagene blir lengre etter hvert. Når vi kommer ut i februar, syns jeg det merkes godt at det er lysere om ettermiddagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir vel kaldt i hele landet tror jeg, så du slipper nok ikke unna du heller.
      Denne vinteren har vært merkelig så langt, så det gjenstår å se hva som kommer etter kulden som kommer.
      Ja, det blir heldigvis lysere for hver eneste dag som går, og etter januar ser en det tydelig.

      Slett
  12. Ska det bli så kallt, det vill jag inte! Växterna kommer väl få en rejäl chock.
    Här visar de nu -7 som lägst.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ikke jeg heller! Jeg er redd at du har rett, de må jo få sjokk etter en så lang mild periode.
      Ha det godt, Maria

      Klem Marit

      Slett
  13. Hei Marit.
    Vi får håpe det kommer litt snø før kulden kommer, men det er jo vinter så vi får vel ta det vi får.
    Så fine bilder du har tatt.

    God kveld fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det hadde vært fint hvis vi hadde fått det, men nå ser det ikke sånn ut.
      Tusen takk!

      God kveld til deg også!

      Slett
  14. Flotte rimfrostbilete du har teke før varmen sette inn. Eg og tykkjer det er skummelt no når det melder kaldt og det er mykje som held på å bryte i hagen. Men vi lyt vel berre la det stå til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det har bare vært mildt etter de bildene ble tatt, så det hadde ikke vært mulig å få tatt sånne bilder nå. Men etter i morgen blir det nok mulig igjen...
      Det er skummelt ja, men vi får dessverre ikke gjort noe med det.

      Slett
  15. Hej Marit
    Fine rimfrostbilleder! Jeg håber snart vi får lidt frost og sol her- det trækker ud..
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette

      Tusen takk! Det blir nok sol bare det blir kaldt, for da pleier det å klarne opp.

      Slett
  16. Hei på deg Marit. Frost er fint, men jeg vil ha snø. Hagen står i is, og det blir spennende å se til våren om hva som overlever.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi! :)
      Ja, jeg ønsker meg snø jeg også, men får det ikke ser det ut som. Kanskje du er mer heldig?
      Ja, det blir nesten litt for spennende...

      Klem Marit

      Slett
  17. makes for lovely photos, but can make driving treacherous.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, frost is lovely, but can be dangerous.

      Slett
  18. Hello Marit!
    I hope it snows.
    I'm afraid that the frosts come and destroy all plants.
    I wish you a nice, quiet night.
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia!

      Yes I have hoped it too, but it do not look like that now. The weather forecast is changed... I am afraid of that too.

      I wish you too a nice and quiet evening!

      Slett
  19. Jeg setter veldig pris på de 20 minuttene :-) Håper du får nok snø til plantene. Vil jo gjerne se så mange som mulig av dem til våren :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør jeg også! :-) Det ser ikke sånn ut dessverre, men håper de tar feil. Det kan bli mange døde planter til våren ja... :(

      Slett
  20. Skjønner godt at du bekymrer deg for det som vokser i hagen, for det er jeg også. Det er meldt omtrent samme vær her! Fine bilder=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det er det all grunn til! Tusen takk!

      Slett
  21. Niech Wam spadnie śnieg, nie za dużo oczywiście, i otuli rośliny. Pozdrawiam.
    La deg falle snø, ikke for mye, selvfølgelig, og brytes seg forsiktig rundt anlegget. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. I am afraid thet it will not come snow tomorrow or any other day in the future. Just very cold weather...

      Slett
  22. Underbara bilder men lite snö som skydd skulle jag gärna ta....inte barmark och frost i Januari....=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, barmark er ikke bra sammen med masse kulde. Men vi får dessverre ikke gjort noe med det.

      Klem Marit

      Slett
  23. Åååå, føler med dere som ikke har snø nå når kulda setter inn. Har rundt 60 - 70 cm her nå, heldigvis får man si, bare 1 mil lenger ned mot bygda er det ikke snø i det hele tatt. Hmmm, det har sine fordeler noen ganger å bo høyt opp. Andre ganger er det skikkelig dritt, nå H sonene og jeg ikke er enige om hvor skapet skal stå.
    Ha ei fin uke og vi krysser både fingre og tær for at kulda ikke setter alt for hardt inn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du er virkelig heldig som har så mye snø. Det er absolutt en fordel å ha mye av det når kulda kommer. Jeg skjønner at det kan bli konflikt med H sonene hos deg ja. Det er vanskelig å få alt som en vil ;-)
      Ja, jeg håper det at det blir mindre kaldt enn meldt.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  24. Ja...det blir en overgang til minusgrader nå...helt grønt og 7+ idag....
    vet ikke hva de spår her ved kysten,men jeg håper på ikke altfor mange minus siden det ikke er en fnugg snø.
    Ønsker deg en fin dag:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det her i dag også. 7 + til mange minus på få dager. Ikke bra...
      Det blir nok ikke like kaldt hos deg tror jeg for det ligger jo langs kysten.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  25. Jeg prøvde å kommentere i går, men det ble visst ikke noe av det, fått ny pc :-). Huff, bekymrer meg litt over kulda, men det kan jo ikke bli langvarig... håper jeg. Hadde vært så flott med en tidlig vår :-). Jeg får dekke med granbar og løv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ny pc er ikke bare enkelt, nei ;-) Jeg gruer meg til deg dagen kommer når jeg må bytte ut min...
      Vi får håpe den ikke blir langvarig, nei, men det har jo ikke vært kaldt nesten i hele vinter. Det er sjelden det er en vinter uten noe kulde.
      Jeg har dekket så godt jeg kunne i dag jeg også. Vi får håpe på en tidlig vår ja :)

      Slett
  26. Er enig i at rimfrost i seg selv er vakkert (men ikke på bilruta). Optimistiske væranalyser du presenterer i dag, det er til å få vårfornemmelser av! :):)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, på bilruta trenger det ikke være is eller frost ;-)
      Du mener det ja ;-))

      Slett
  27. Här har det knappt varit någon frost denna vinter, men vi har också blivit "lovade" vinterväder till helgen. En liten kort vinter skulle ju vara ok ;) Och att ljuset kommer tillbaka är bara underbart. /Anette

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...