mandag 13. januar 2014

Knekking av koder og kattebesøk...

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har prøvd å ha azalea inne her, men som regel etter en meget kort stund så bare dør de. Enten har de fått for mye vann eller for lite. Azalea er så vakre, men akk så vanskelige. Nå har jeg hatt en på kjøkkenbenken i tre uker uten at den har dødd... Jeg satte den der for på kjøkkenet er det kjøligere enn i stua. Uansett grunn så lever den enn så lenge i beste velgående. Kan varme eller mangel på varme være nok til at den har trives der så lenge? Når det gjelder planter så er det ikke så mye som skal til før de trives.

Min nye rosa azalea

I går kveld var det ikke mindre enn -16 grader her og det er -14.5 her nå. Det har begynt å snø bittelitt, og alt hjelper. Jeg håper det kommer masse snø, så plantene får bedre dekke enn nå. Enn så lenge er det knappe 3 cm her...

Her om dagen fikk kattene mine besøk av nabokatten som stadig kommer bort hit. Nå har hun begynt med noe nytt, nemlig å sitte utenfor stuevinduet og bare stirre inn på kattene her. Kattene mine mjauer i kor når de ser henne. Jeg lurer på hva de sier... ;-)

Kattebesøk

61 kommentarer:

  1. uh oh. i think you might be getting another cat. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, maybe I will get another cat ;-)

      Slett
  2. Potteplanter er ikke min sterke side så jeg skal ikke pröve meg på å gi noen råd.
    Her har vi også ca 3 cm snö. Når det allikevel er så kaldt vil jeg også ha mer snö. Nå får vi krysse fingrene for at plantene klarer denne kulda med et så tynt isolasjonslag.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke alle som driver med potteplanter ;-) Nå har vi fått 10 cm til sammen, så nå begynner det å hjelpe litt. Vi får håpe på det beste, ja.

      Klem!

      Slett
  3. Gys, minus 14.5 lyder frygtelig koldt :-)
    Din rosa azalea er vel nok smuk, og det er flot, at den holder stadigvæk. Hvor er det sjovt, at kattene mjauer i kor, når de ser den fremmede kat. De siger sikkert: Hold dig væk fra vores have :-)
    Klem og ha' en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har virkelig vært kaldt i noen dager nå. Takk! Ja, katter er noen spesielle dyr, og mjaue kan de alle sammen. De snakker nok om noe i sammen, ja ;-)
      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  4. Morsomme katter! Skulle likt å kunne snakke med dyra. Så bra det går bra med azaleaen, kanskje den overlever til våren og kan få en ny "vår" ute. Det hadde vært spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært veldig gøy hvis en kunne det. Håper de klarer seg gjennom vinteren ja, men det skal nok mye til tror jeg...

      Slett
  5. Vilken härlig färg på din Azalea! Jag tror dina katter säger: kom in i stugvärmen så bjuder vi på fika...men man vet ju aldrig så noga med katter:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har en nydelig farge. Ja, kanskje det er det de sier ;-)

      Slett
  6. Azalea er vanskelige. Jeg har ikke haft held med dem- knopperne falder af.
    Sikke koldt du har. Kun let frost her.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig. Jeg pleier aldri å få de til å leve lenge, men har vært heldig denne gangen. Det er kaldt her, ja!

      Slett
  7. These two cats are so adorable. Azaleas are always difficult I cannot keep them either, inside or outside.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! They are very difficult, and I am not sure if I can keep them during the winter.

      Slett
  8. Uf, så koldt I har det! Her har det kun frosset i dag, og nu er det tøvejr igen!
    Hvor ser dine katte bare søde ud som de sidder der og hvisker om naboens kat :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå kom plutselig vinterkulden hit. Heldige deg som har tøvær.Takk!

      Slett
  9. Azalea er så flotte! Hos meg pleier de ofte være en tørkeperiode som tar knekken på de. Men nå har jeg hatt en hvit, oppstammet i flere år. Fikk en ny denne julen, og håper jeg skal klare å holde liv i den også. De liker absolutt ikke å tørke ut.Så jeg tror trikset er rikelig vann, men at de får renne av seg etterpå, så de ikke blir stående i vann.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det her også, for de tåler jo ikke å tørke en eneste gang dessverre.
      De skal ikke stå i vann heller nei, så de er ikke lette å ha med å gjøre.

      Ha en fin uke du også!

      Slett
  10. Hei Marit
    Jeg kan heller ikke med Azalia indendøre, men i bedene går det fint. Den ser fin ud din, håber du kan holde liv i den. Det var da godt nok koldt hos jer, det smitter ikke af ned til os, vi må nøjes med tøsne som er væk og sjap og regn :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth

      Ute i bedene har jeg aldri hatt de, for jeg har aldri fått de til å leve så lenge at de kommer ut på sommeren. Azalea har jeg ingen av ute, så det må jeg nok få meg.
      Her er det ikke noe mildevær, bare kulde og snø.

      Slett
  11. Asalia er en vakker plante, æ pleier og sette den i vasken og vanne den godt der så vannet får renne av seg før æ setter den tilbake i potten igjen, pleier og kaste den når den er avblomstret, kjøper mæ bare en ny da :)
    Din var nydelig, æ liker best de hvite hos mæ.
    Br... så kaldt dere har det, vi hadde neste minus i helga, men idag er det mildere minus 6 - 7 og nydelig vær , men vi har ikke et snefnugg..


    Ha ei fin uke

    Lisbeth :0))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en vakker plante, og det hadde vært gøy å få den til å leve litt lenger enn jeg pleier. Jeg synes de oppstammede er så fine. Jeg har en som er akkurat maken som er hvit. Jeg liker også de hvite best.
      Det er både snø og kulde her nå. Ha en fin uke!

      Slett
  12. Hei Marit

    Ja, det var koldt oppe hos dig! Her har det først sneet og nu, Ja, nu så regner det. Er det vinteren der er aflyst hernede?
    Din Azalea - er det Rhododendron simsii?, rådet er at holde den køligt som du gør og: "de kræver fugtig luft og vil hurtigt tabe bladene, hvis de ikke en gang daglig douches med kalkfrit vand".
    Men det ved du sikkert alt om:)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, nå er det skikkelig vinter her. Kanskje dere ikke får noen vinter i år?
      Ja, det er det den heter. Jeg har satt den ene opp i en potteskjuler med steiner i bunnen, og da får den jo den fuktigheten den trenger. Jeg har ikke dusjet de, for da blir blomstene så stygge... ;-)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  13. Azaleaen din er nydelig. Det kan jo virke som du har fått dreisen på den nå:) Her er det også kald og snøvær nå. I dagtidlig måtte jeg ut med hårføner for få dreid nøkkelen rundt i bildøren! Brrrr.... 17 kuldegrader i går, litt mindre i dag.
    Nabokatter kan være morsomme. Jeg har en som har bestemt seg for å flytte inn til mine katter og det er vanskelig å hindre dem når de har bestemt seg. (Spesielt om sommeren når dørene står åpne hele dagen.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den lever enn så lenge ;-)
      17 grader var enda kaldere enn her i går. Det har plutselig blitt vinter igjen, ja.
      Katter liker å gjøre som de vil ja, og kommer gjerne inn hvis de får sjansen ;-)

      Slett
  14. Visst kan det vara svårt att hålla dessa skönheter vid liv, men som du gjort, med en svalare plats, brukar hjälpa rätt bra. Men ibland verkar de vara alltför hårt drivna där de blivit "födda" för att orka med vårt inomhusklimat. Jag brukar doppa ner dem i rumsvarmt vatten och hålla krukan under vattennivån till dess att all luft bubblat upp. Då får krukan droppa av och sedan tillbaka igen i sin ytterkruka.
    Roligt att du hann ta fotot på dina katter och deras uppvaktning där utanför.
    Hej och kram från Törnrosa

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Azalea er jo en skjønnhet, men den er ikke enkel å ha med å gjøre. Ja, den trives absolutt best på en kjølig plass. Det blir nok en for stor overgang for de, ja. Ja, det er en metode jeg også pleier å bruke.
      Ja, jeg måtte jo bare ta bilder av de når de sto sånn :-)

      Klem

      Slett
  15. Hvis du knekker koden med Azeala, vil jeg gjerne ha et tips. Min har stått på kjøkkenet hele jula, men blomstene har visnet og bladene faller av...... Vi var borte noen dager, så det kan jo være at det ble for lite vann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være greit å knekke koden på de hvis det går an. De tåler ikke å tørke en enste gang, så det kan nok være det den gjorde mens dere var borte. Da er det bare å kaste den, for de kommer seg aldri igjen etter det.

      Slett
    2. Den ser veldig puskete ut selv etter vanning og stell, så det stemmer nok.

      Slett
    3. Det var jo synd! Kanskje du må kjøpe deg en ny nå når du ikke er på ferie? :-)

      Slett
  16. Azeala er veldig fine, men jeg er skikkelig dårlig på inneplanter. Av en eller annen merkelig grunn er det mye lettere å passe de som er i hagen=) Så rar katt, og jeg er enig, det hadde vært veldig artig å vite hva de snakker om=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig fine,men vanskelige. Jeg må ha inneplanter å stelle med om vinteren, for jeg må ha noen planter om vinteren også. Ja, kattespråket hadde vært greit å kunne ;-)

      Slett
  17. Söta de är katterna när de pratar med varann:). Burr så kallt hos dig, vi har haft -6,5° i natt.
    Så roligt att du lyckats så bra med Azalean, lycka till i fortsättningen också:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er søte! Ja, her er det blitt skikkelig vinter nå med både kulde og snø.
      Takk, jeg håper at de klarer seg.

      Klem Marit

      Slett
  18. Śliczna azalia i niech długo ci pięknie kwitnie. Kotki niech sobie mają swoje tajemnice. Pozdrawiam.
    Nydelig azalea og la deg vakkert lange blomstrer. Kvinner la dem ha sine hemmeligheter. Hilsen.

    SvarSlett
  19. Han/hon säger säkert: vill ni inte komma ut och leka med mig:)
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det sier hun sikkert! :-)

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  20. Azalea er vanskelig og innmari flott. Håper du får mer snø snarest, her er det snart nok.
    Fin dag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så flotte, en akk så vanskelige...
      Det er kommet ca 10 cm med snø her, men ønsker meg dobbelt så mye ;-)
      Fin dag til deg også!

      Slett
  21. Ja Azalea er en som vet hva den vil, jeg tror også at kvaliteten ikke bestandig er så bra heller.
    Men nydelig er den og hvis en får den til står den lenge og gir mye glede.

    Ja nå kom vinteren da Marit, det er nok bra med litt snø og kuldegrader for planter og ikke minst snegler og utøy.

    Ha en fin vinterdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, kvaliteten er det nok stor forskjell på. Ja, det gjelder å få de til å trives med en gang ellers er det for sent tror jeg.

      Ja, nå ble det lyst og fint igjen. Jeg håper vi får litt mer snart.

      Ha en fin vinterkveld!

      Slett
  22. Fin rosa Azalea, jeg har aldri knekket koden for å få de til å overleve.
    Kjekt at kattene får besøk og noe nytt å følge med på.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den koden er ikke så lett å få knekket. Det vet jeg for jeg har prøvd veldig mange ganger før.
      Ja, det er greit med litt kattebesøk :)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  23. Azaleor inne är ingenting för mig, jag klarar dem inte. De dör lika fort.
    Den där synen av en stirrande katt brukar möta våra grannar var och varannan dag men då är det vår katt som är och hälsar på hos dem...
    Ang. Dalior, som jag skrev om i går: Nu läste jag på Dahlia-sällskapets hemsida att det visst går att föröka dalia med sticklingar så jag kanske inte är helt fel ute ändå, fast jag minns inte om jag har satt någon "skarv" på sticklingen under jord, vilket tydligen är bäst.
    Min knöl som jag köpte på Bulbs.se var inte heller så stor och gav inte mer än en stam upp i somras, men sen jag började klippa den kommer det nu minst två skott från roten så fortsätt kämpa med din så håller jag tummarna för att den tar sig :-)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei. det er ikke alle som får disse til, det er helt sikkert.
      Jeg har to innekatter og det er naboens katt som kommer og hilser på her. Koselig med katter som kommer på besøk :)

      Ja, jeg håper at du lykkes med din. Jeg har tatt stiklinger av dahlia før av de som jeg har sådd, og det har gått veldig fint. De var ikke så store, nei, men jeg håper at min har overlevd nede i kjelleren. Jeg skal ta de opp til våren, og er veldig spent på om den har klart seg.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  24. Azalea och jag går rätt bra ihop. Jag sänker hela krukan i vatten 2 ggr i veckan, så vattnet går över kanten och när det har slutat bubbla låter jag azalean rinna av ordentligt. Den vill inte stå för varmt och soligt och inte över ett element. och absolut inte torka ut mellan vattningarna. Då kan jag hålla dem fina 5-6 veckor. I år ska jag testa att klippa ned dem därefter.
    Dessa katter, ibland är de sams och ibland tål de inte varandra. Ju äldre de blir ju mer angelägna är de att försvara sitt revir. Då använder de sin röst också.
    Kram Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du får til azalea! Det er en velkjent metode du beskriver, jeg bruker også den. Jeg håper at mine kan leve så lenge at jeg kan dette de ut til våren.
      Ja, katter kan ha stor eiendomrett på sitt område. Mine er innekatter, og er kastrerte. De liker likevel ikke at andre katter kommer inn i gården her :)

      Klem Marit

      Slett
  25. I have been very busy last week, so I haven't been on your blog to see your posts. I enjoyed reading them Marit!

    Warm greetings! ;-)
    Gert Jan Hermus
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gert Jan! Nide to hear from you :)

      Warm greetings!

      Slett
  26. Azaliaen din ser virkelig frodig ut. Det er planter som eg MÅ ha kvar haust. Eg brukar å kjøpe dei tidlig og eg klarer å holde dei fine til jula er over. Det gjekk akkurat i år også. Det er nok den tørre og varme lufta vi har inne no for tida som gjer at dei kan ver litt vanskelige å holde liv i.
    Når eg vatnar dei fyller eg opp vasken med vatn og sett krukka heilt unde. Held den der til det sluttar å boble. Slik har eg gjort det i alle år og det har ivertfall fungert her.
    To av dei eg hadde har eg sett kaldt no. Vil sjå om eg klarer å holde liv i dei til sommaren. Må berre huske å vatne dei av og til :)
    Så artige kattane dine er....ja det hadde vore artig å visst kva dei sa :))
    Det er for lite snø her også til at plantene får isolasjon. Kom 2 ekstra cm i dag, men det er ingen ting.
    Ha det godt, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de er så vakre, og det er jo derfor jeg stadig kjøper nye i håp om at de en gang skal overleve. Det er den tørre og varme luften som tar knekken på de ja, så nå står mine på kjøkkenbenken hvor det er kjølig og mer fuktig pga. opvaskmaskinen. Håper det hjelper!
      Katter snakker mye, og det hadde vært så morsomt å vite hva de sier, ja ;-)
      Her er det kommet tilsammen ca. 10 cm, og nå kan det komme så ye som 30 cm hvis yr har rett. Da holder det med snø her for min del ;-)

      Ha det godt!

      Klem fra Marit

      Slett
  27. Så härligt du fångat katterna på din bild! Man undrar verkligen vad dom pratar om.

    Så fin din azalea är. Jag sparade ofta mina azaleor förr och en del hade jag under många år. Om du lyckas spara den så kommer du troligen att märka att den ändrar karaktär efter ett tag. Ofta är dom hårt drivna när man köper dom och ofta har dom fått en form av retarderingsmedel som innebär att dom blir kompakta i växtsättet och bladen blir små och mörkt gröna. När det medlet släpper blir bladen större och ljusare gröna och även blommorna blir större. Då blir dom också mer lättskötta. Jag planterade om mina i rhododendronjord och skötte dom som vanliga krukväxter. Och när dom blommade blev dom helt makalöst vackra, blommorna liksom öppnar sig mycket mer när retarderingmedlet försvunnit. Så jag håller tummarna att du lyckas spara din. Jag har slutat köpa azalea för nu för tiden glömmer jag jämt vattna dom. Jag har väl för fullt upp med alla möjliga andra växter :)

    Ha en bra dag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, en kan lure på hva de sier, og noe er det jo!

      Ja, enn så lenge er den fin. Skal bli moro å se hvor lenge jeg klarer å holde den sånn ;-)
      Ja, det du sier om retarderingsmiddel har jeg også lagt merke til med julestjerner. De har virkelig mørke blader når en kjøper de, men etter en stund blir de lysegrønne. Takk, jeg håper at jeg kan klare å holde liv i de. De tåler ikke å glemmes, nei, så derfor har jeg de på køkkenet ;-)
      Du har vel mange camellia å passe på tenker jeg!

      Ha en fin kveld.

      Klem Marit

      Slett
  28. Ja..hva sier de...det kan en lure på...artig bilde:)
    Her snør det sidelengs idag..full vinter med andre ord...tror jeg går i hi:)
    Fin dag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så lett å finne ut hva de sier ;-) What does the cat say...
      Det gjør det her også, så nå er det blitt vinter.
      Kan få lyst til å gå i hi, ja ;-)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  29. Katter er artige dyr.
    Kattene mine har ofte besøk. De liker seg i lysthuset der kattene mine har sin egen plass. Noen ganger finner jeg ganske mange katter der og selv så har jeg bare to.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at katter kan være ganske sosiale av seg. Det er sikkert derfor du har så mange på besøk :)

      Ha en fin kveld!

      Klem

      Slett
  30. Har samma erfarenhet som du av Azalea. Men jag har kommit fram till att jag har för varmt inomhus, den gillar inte det. Den är nog som sina släktingar och vill ha det kallt. Katter är för härliga djur!

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de trives nok best ute hvor det er kjølig i forhold til inne. Men på et kjølig sted inne går det an å få de til å trives. Jeg har mine to azalea på kjøkkenet hvor det ikke er så varmt. Har hatt de i en måned nå og det er
      ny rekord!
      Ja, katter er herlige dyr :-)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...