onsdag 29. januar 2014

De første grønne...

I går så jeg de første grønne spirer på mine sådde blodbegerfrø! Det er alltid er stor glede å se de komme opp, for da er årets blomstring (omtrent)sikret. Da er det bare å holde liv i de inntil det er vår ;-) Det kan være litt av en jobb det også, men det får jeg håpe går bra i år som i fjor.



Jeg har bestilt noen gaver til meg selv fra Garden Living.

Boks med hyssing
Jordsåld -det har jeg trengt lenge
Firkantet og rund jordstamper
Frøboks til å endelig få orden på alle frøene jeg har. Med skilleark til sortere de etter månedene de skal såes.
Priklepinne.

Da skulle alt være klart til å så masse frø fremover ;-)

Bortsett fra å dykke ned i frøene mine så er det snømåking det går i her. Det er lenge siden det har vært så mye snø her. Men med kontant snøfall i over 14 dager så blir det jo litt ut av det...
I morgen må jeg til min mor og hjelpe henne med å fjerne snø hos henne. Garasjetaket må måkes, for det er enda mer snø der enn her. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, det er mye fin trim i å måke snø.
Men jeg skal ikke opp på noe tak, det er helt sikkert. Min mann skal få den jobben... ;-)

Ha en fin kveld!

28 kommentarer:

  1. Så dejligt at se de første små spirer dukke op! Uha, sikke en masse sne I må have nu, når det har sneet i 14 dage! Men I får god motion :-) Ja, med alt det spændende, du har bestilt, skulle du være klar at så en masse frø fremover ;-)
    Ha' en dejlig aften, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er så deilig å se de første grønne spirene. Ja det har kommet så mye snø her nå at det er helt utrolig. Det er god mosjon bare en tar det litt rolig.
      Her blir det mye såing fremover, ja :-)
      Klem, og ha en god aften!

      Slett
  2. Det er alltid kjekt når frøene spirer. Smarte ting du har bestilt fra Garden LIving.
    Snømåking er nok bra mosjon, bare det ikke blir for mye av det gode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en går jo stadig og titter etter grønne spirer, så det er alltid gøy når de endelig dukker opp. Ja jeg har bruk for alt sammen nå!

      Nei en skal være litt forsiktig for det er tungt for armer og rygg!

      Slett
  3. Herlig! Det er så godt når de første spirene viser seg :)
    Her går det også i snømåking. Nesten daglig. Jeg håper jeg slipper å ta taket, men skal det fortsette slik så spørs det...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er det! :-)
      Det er meldt om mer snø fremover, så det kan bli aktuelt å måke tak flere steder.

      Slett
  4. Når man ser de fine, små spirer ved man at det bliver forår :-) God arbejdslyst med snerydningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er et godt vårtegn! Takk :-)

      Slett
  5. Herlig med de første spirene!
    Snømåking er jammen god trim..kjenner det etter noen dager nå:)
    Fin kveld til deg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er veldig etterlengtede! Det er godt å bevege seg utendørs igjen, så litt trim er bare fint. Fin kveld til deg også!

      Slett
  6. Hei Marit

    Ja det ser godt ud, denne sæsons første små grønne frøspirer, de vækker altid glæde:)
    Selv har jeg netop modtaget en masse Irisfrø fra SIGNA, nu må jeg finde ud af hvordan de lige skal i jorden:)
    Snømåking, det ord har vi slet ikke på dansk:) Men man forstår jo hvad der menes - Godt du kan klare det uden at gå op på taget!

    En dejlig aften til dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja det er godt å se nye grønne spirer.
      Der har jeg kjøpt frø fra før, så da har du noe å glede deg til.
      Nei dere har jo nesten ikke snø, så det kan jeg forstå ;-) Min mann sier snø skovling - forstår du det bedre? ;-)
      Ha en god aften!

      Slett
    2. Sneskovling har vi også på dansk - på svensk siger man: "skotta snö" - jeg synes det er spændende med nye ord:)

      Slett
    3. Min mann er halvt dansk, så han kjenner det danske språk bedre enn meg. Snøskovling er det ikke noe som heter i det norske språk ;-)
      Jeg synes også det er gøy å lære nye ord, og vi burde kunne forstå hverandre her i Skandinavia! Vi får utveksle noen nye ord en gang i blant ;-)

      Slett
  7. Blodbeger er populært ja. Ikke uten grunn, den er jo flott. Det er bare tilfeldigheter som gjør at jeg ikke har hatt den de siste årene.
    Sprøtt med så mye snø på din kant av landet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det skal være sikkert! Får håpe du får deg noen planter i år.
      Ja det er uten ende på snøværet her. Hos deg er det knusk tørt så Norge er delt i to angående nedbør.

      Slett
  8. God arbejdslyst med snerydningen.
    Jeg måtte ud og fjerne sne foran indgangsdøren i mandags.
    Fine små grønne spirer hos dig.
    Glæder mig til forår. For hver dag der går kommer vi jo nærmere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja jeg har sett bilder fra Danmark med snø. Dere får dog ikke så mye som her ;-)
      Ja det er deilig å se nye grønne spirer. Det er ikke så lenge til vår hos deg, men her tar det nok lenger tid. Mye snø som skal smelte først ;-) Jeg gleder meg jeg også.

      Slett
  9. Visst är det härligt när det börjar spira. Man blir liksom glad inombords. Det där med snöskottning är i varje fall inget problem här. Det snöar lite till och från men det kommer så lite så det blir knappt något. Lite mer som skydd i rabatterna hade varit bra.

    Ha en bra dag och hoppas det går bra med snöskottningen hos din mor.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er som herlig å se de flotte små spirene. En blir veldig glad da.
      Det er så mye snø her at du vil ikke tro det :-( Jeg sender deg gjerne litt snø ;-)
      Takk, det gikk fint.

      Ha en fin kveld.

      Klem Marit

      Slett
  10. Kjekt når nye små spirer kommer opp av jorden. Små gaver til seg selv er viktig mens vi venter på vår.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er flott å se de nye spirene.
      Det er greit å skjemme bort seg selv litt midt inne i snøværet ;-)
      Ha en fin kveld

      Slett
  11. Det var ett deilig syn, du og du hvor mye glede disse små grønne spirene kan gjøre.

    Lykke til med årets første sådd og god helg fra Marit.

    SvarSlett
  12. Ja det er helt sikkert. Tusen takk, og god helg til deg også!

    SvarSlett
  13. Ja på dansk hedder det at rydde sne eller skovle sne, det har din mand ret i, men han må jo også vide det, når han er halv dansk :)
    Noget helt andet er, at jeg for første gang nogen sinde har sået blodbeger, og ved du hvad de er kommet op, jeg er helt stolt. Desværre bliver de allerede noget lange i det, fordi de rækker efter dagslyset. Tror du jeg skal flytte dem i et køligere rum, jeg er jo helt uerfaren i at så dem? De kom faktisk ret hurtigt op, hurtigere end jeg havde regnet med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth
      Jeg så ikke at du hadde skrevet her før nå. Ja, han har en dansk mor så han burde vite det ;-)
      Så flott at dine blodbeger allerede har spiret! Du burde nok flytte de til et kjøligere sted og sette de under noe lysrør hvis du har det . De trenger mer lys eller så blir de alt for lange i veksten. Dine spurte veldig hurtig!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...