lørdag 25. januar 2014

Helgegleder #52...

 Det er et uttrykk på engelsk som heter " be careful  what you wish for" , og det jeg skal prøve å legge meg på minnet ;-) Den 8. januar tok jeg dette bildet i hagen

Jeg husker også at jeg ønsket meg masse snø...

Det har gått i oppfyllelse så det holder...

Det virker som et lavtrykk med masse nedbør har satt seg fast, for det gjør ikke noe annet enn å snø her...

Bilde tatt for en uke siden

Bilde tatt i går av samme tre

Syrinhortensia

Lønn

Thujahekk

Snø er jo ganske dekorativt da ;-)



Fuglene sitter i lerketreet for å vente på å komme til på fuglebrettet

Det er så koselig med mange småfugler på besøk

I dag fylte jeg det opp til randen, for nå spiser de det tomt i løpet av kort tid. Skal lage noen hjemmelagde meiseboller i dag, for de blir også spist opp på kort tid. Det er tydelig at de er veldig sultne nå etter at all denne snøen kom...

Jeg klager ikke over snøen, selv om det kan høres sånn ut ;-) Jeg er kjempeglad for at plantene har fått et godt dekke. Enkelte steder i hagen virker det som det er over en meter med snø, men det kommer nok av at det har blåst opp i fonner. Målt i cm når snøen har kommet ned har det nok kommet omtrent en meter, men den har sunket mye i sammen nå, så det er nok ca 50 cm her. Det er i alle fall den offisielle målingen for Kongsberg, nemlig 50 cm. Jeg har måket taket på drivhuset i dag og det er annen gang i løpet av to uker. Det er lett å glemme det bort, så husk på det alle som har drivhus og har mye snø!

Denne måtte bare bli med hjem i dag når jeg var i matbutikken ;-)

Vakre blomster er alltid en glede!

Se flere helgegleder hos Vivi

46 kommentarer:

  1. oh, my! lots of snow! but it looks beautiful. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, we have a lot og snow :-)
      It is beautiful but it gives us a lit og work.

      Slett
  2. Oi, det var mye snø på en gang. Her er det mer eller mindre bart, og det har omtrent ikke vært snø i vinter. Merkelig! Kjenner jeg ønsker meg vår av hele mitt hjerte, men jeg vet at jeg må vente lenge enda… Fin lørdag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ønsker meg også vår, men det er alt for tidlig å ønske seg det nå :-) Her fortsetter det å snø hele tiden, så det er nok lenge til det blir bart her.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  3. Hej Marit
    Din have er blevet" snesmuk". Det ser skønt ud. Og du har ret fuglene spiser godt i denne tid. Her er det frost og blæsende.
    God weekend
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette
      Ja, snøen er vakker, men jeg håper at det slutter å snø snart. Det blir alt for mye snø...
      God søndag!

      Slett
  4. Hello Marit!
    In the real you, snowy winter.
    I also I covered your plants fiber.
    Unfortunately, so far there is no snow and the big freeze.
    I'm afraid that once again my plants not froze.
    I wish you a nice weekend.
    Greetings.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia
      It is pity that you do not have snow. Plants with no snow to cover them freeze.
      I hope you will het sone snow.
      Have a nice sunday!

      Slett
  5. Snø er veldig pent på bilder :-) Det har faktisk snødd her også i dag, men det ser ikke ut til å legge seg så vi er nok på pluss siden :-) Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er enig i det ;-) Hos deg blir det vel aldri mye snø, så du får hygge deg med snø på bilder ;-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Hei Marit

    Ja, godt med lidt isolering! Det er så ærgerligt at miste planter til frosten! De klarer sig bedre under sne!
    Spændende at se hvor længe den bliver liggende - her nede tror de på frost i de næste 14 dage. Men sne: det får vi først på tirsdag.

    En dejlig helg til dig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, snø isolerer godt mot frost, men det spørs om den kom for sent for vi hadde - 16 her uten snø. Men jeg krysser fingrene!
      Håper du også får litt snø!

      Ha en deilig dag!

      Slett
  7. Jeg er lidt misundelig på dit winter wonderland :-) Hvor er det smukt! Dejligt også at du fodrer fuglene. Her har vi en isnende kold vind, der gør, at fuglene kæmper om maden, og jeg lægger foder ud til dem mange gange om dagen. Klem og ha' en dejlig aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg forstå, for det er jo pent ute nå. Ja, fuglene trenger masse mat når det er så kaldt.
      Klem, og ha en deilig søndag!

      Slett
  8. Hei Marit! Snøen skaper vakre skulpturer i hagen din.
    I dag har jeg brukt snøen til å vanne i kjelleren. Det var veldig tørt i krukkene så jeg håper det går bra. Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, hagen får et annet uttrykk med masse snø. Smart å bruke snø til å vanne med! Håper plantene dine klarer seg!
      Ha det godt.

      Slett
  9. Her har vi bare noen få cm snö, og jeg kunne faktiskt tenkt meg noen cm til fpr plantenes skyld.
    Det går med mye fuglemat nå ja, men det er en koselig sak å holde på med på vinteren.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig lite snø du hadde, men håper at du får litt mer til plantene dine.
      Det er veldig koselig med alle fuglene ja.
      Klem!

      Slett
  10. Det er herlig med snø, selv om det kanskje er nok snart. Tenk deg den dagen, som sola skinner igjen. Da skal jeg smile tilbake til den :)

    Vinterlig og fin helgeglede. Ønsker deg en fortsatt fin helg. Kelm

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå begynner det å holde her. Det snør hele tiden og det er meldt om snø i hele langtids varselet også. Jeg lengter også etter sola. Ha en fin søndag!
      Klem

      Slett
  11. Ja du har nok ret, jeg ønskede sne og frost, men fik kun frosten, det ville ellers være godt at få lidt til isolering for planterne.
    Fin orkidé du købte med hjem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja en skal være forsiktig med hva en ønsker seg. Håper du får litt snø hos deg til dekke over plantene.

      Slett
  12. Ja, det har virkelig lavet ned de siste ukene. Det isolerer nok godt for plantene. Morsomt å se forskjellen fra tidligere i januar hos deg. Det er jo så vakkert nå med snø ute :)
    Koselig at du fórer fuglene. De trenger nok masse mat for å holde varmen. Har du tellet fugler i dag da? Hvis ikke kan du jo gjøre det i morgen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja og det ser ikke til å slutte heller. Det er vakkert men det holder nå med snø ;-) Stor forskjell på to uker ;-)
      Jeg har tellet de i dag.

      Slett
  13. Når alt kommer til alt, så hører snø vinteren til :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er sant. Men det holder med snø nå...
      Ha en fin søndag!

      Slett
  14. Bra for plantene dine med en god snødyne på!
    Fine farger på orkideen din.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de har endenlig fått en god dyne. God søndag!

      Slett
  15. No to teraz rośliny mają grubą pierzynkę i nie zmarzną. Pozdrawiam.
    Vel nå plantene har tykt teppe og ikke bli kaldt. Hilsen.

    SvarSlett
  16. Så fint med all snö. Här har vi mest barmark och i natt var det -6°, inte bra för växterna. Tror det ska komma snö i veckan, men nu vill jag ha vår:). Jag fyller på frön till fåglarna mest hela tiden, de äter och äter:)
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok snø her så jeg kan sende litt til deg ;-)
      Det er nok for tidlig med vår enda er jeg er redd.
      Ha en fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  17. Så fin og spennende farger på orkideen!
    Fine vinter- og fuglebilder også!
    Er ikke bortskjemt med så mye snø her.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg likte godt den fargen. De finnes i veldig mange fine farger. Takk!
      Du må gjerne få litt snø herfra ;-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  18. No snow and cold overhere. The snow changed you garden into a fairytale.
    Have a wonderful sunday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the snow is pretty. It must be seldom with snow in the Netherlands.
      Have a wonderful sunday you too!

      Slett
  19. Fine vinterbilder :-) Snø er veldig flott, selv om det kommer mye av den nå. Det blir lyserer ute da :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er mye lysere ute nå ja, men nå holder det ;-)

      Slett
  20. Härliga vinterbilder....är så glad att även vi fått lite snö....bor man i norr så vill man ha snön som tar hand om kylan och om alla plantor som får ett skyddande täcke....=)

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja vi her i nord er vant med snø og det gir et godt dekke til plantene.
      Klem Marit

      Slett
  21. Flotte vinterbilder fra hagen din og fuglene får god servering ser jeg. Vakker orkide inneblomster er hyggelig om vinteren.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Fuglene får mye mat ja.
      Inne blomster må til for å holde ut vinteren :-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  22. Huhuu...mye snø hos deg ja...selv her ved kysten er det bra mye...vet ikke dybden..men godt oppå leggen-dybde...:) det går i fugle-mating og innehygge her:)
    Fin søndag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mye snø som har kommet i det siste. Innehygge her også ;-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  23. Nej men oj så mycket snö ni har! Här har vi en knapp decimeter. Inte mycket till skydd för växterna men vi har inte heller speciellt kallt, bara 3-4 minusgrader. Förstår att fåglarna får svårare att hitta mat när ni fått så mycket snö. Dom är nog glada över att du lägger ut mat. Jag har ju fågelräkning och jag ska kolla lite imorgon också innan jag rapporterar in. Det var tur att jag satt idag och kollade för jag fick för första gången i mitt liv se en Steglits. Jag vet inte om dom heter samma sak i Norge. Dom är jättevackra, dom ser nästan ut som burfåglar. Jag hade turen och kunde fånga den på bild. Imorgon när det skymmer ska jag skriva in min rapport och sedan ska jag skriva ett inlägg på bloggen och tala om resultatet.

    Önskar dig en skön söndag kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita

      Ja, her er det fryktelig mye snø nå, og det stopper heller ikke å snø. Bare i natt har det kommet 15 cm med snø og det blåser fra alle kanter.
      Steglits har jeg ikke sett her, men har lest om at andre i området rundt her har sett den. Tror den kalles kjernebiter på norsk. Så heldig du var som fikk tatt bilde av den!

      Ønsker deg en fin mandag!

      Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...