lørdag 20. juli 2013

Lett blanding...

Det fine og varme været holder seg, og i går var det 28 grader her. Det er så deilig med varmen, men når det begynner å nærme seg 30 grader er det nesten litt i overkant. Jeg sover så dårlig når det blir så varmt, men jeg skal ikke klage. Det er tross alt ikke så lenge dette varer, så en får nyte det mens en kan. Høsten kommer alltids fort nok...

Det er mye som blomstrer ute nå, men til og med inne er det en blomst som har kommet frem. Sikker fordi den ikke har fått vann på evigheter...Om vinteren får den ikke så lang tørkeperiode som den trenger for å blomstre. For stueplantene mine lever godt hele vinteren, men når sommeren kommer går de i glemmeboken. Men det er jo fint at manglende vanning får frem denne midt på sommeren...

Clivia miniata 'Citrina' blomstrer nå...


To nye Iris ensata. Den ene knoppen på det øverste bildet er høyere enn meg...

Nå er det mange blomster på den mørke  martagonliljen

Denne prestekragen kjøpte jeg i fjort, og først i år har jeg fått sett hvordan den er. Den har doble blomster, og de er veldig frynsete i kanten. Den heter
Leucanthemum maximum Flore Pleno i følge lappen. Den har fordoblet størrelsen på et år, så den må jeg nok dele og flytte andre steder. Men jeg liker den veldig godt, så det er bare fint med den flere steder :-)

Ha en fin lørdag!

19 kommentarer:

  1. Dejlige billeder og din clivia er meget smuk - jeg havde også clivia i mange år. Pyha, 28 grader er virkelig varmt! Her skulle vi få 20 grader og sol hele dagen, og det passer fint til en lørdag på loppemarked :-)
    Ha' en dejlig sommerdag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, clivia er en ganske vanlig stueplante. Det som er spesielt med denne er at blomsten er gul. Ja, nå er det så varmt at det holder for min del. 30 grader som det ble i går og helt vindstille blir i meste laget. 20 grader høres bedre ut :-)

      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  2. It's the same with me when the garden brings flowers i almost forgot what is growing inside.
    Beautiful Clivia and garden perennials.
    Have a great sunday Marit and enjoy Summertime.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is difficult to have focus both inside and outside. Thank you!

      Have a wonderful sunday, Marijke!

      Slett
  3. Marit, du har så utrolig mange fine blomster. De irisene er fantastiske=) Jeg begynner å få en lang ønskeliste for hagen. Du må glede deg over sommervarme. Her er det fortsatt bare 12 grader og regn!!! Brrr! Skikkelig guffent sommervær!! Goood helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er bare å skrive opp en lang ønskeliste, så vet du hva du skal kjøpe! :-) Jeg gleder meg veldig over denne herlige sommervarmen, for dette er så herlig. Etter den elendige sommeren vi hadde i fjor, så er dette superdeilig. Håper været bedrer seg hos deg. God helg til deg også, Vibeke!

      Slett
  4. Her er det også godt og varmt om dagen! Deilig for kroppen, men ikke like deilig for plantene i hagen.

    Håper finväret fortsetter i Norge for nå skal jeg hjem på ferie:-)

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er vanskelig å få det helt perfekt for alle parter ;-)
      Ja, været skal fortsette i følge yr. God sommerferie i Norge!

      Klem!

      Slett
  5. Dobbel prestekrage har jeg ikke sett før. Kjempefin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig spesiell, og jeg hadde heller ikke sett den før.

      Slett
  6. Hei Marit

    ja de 30grader skulle jeg også synes var for varmt, men meteorologerne lover jo fortsat varme, så vi må vel vende os til det...

    Fine Ensata - mine bliver også højere end vanligt i år - dejligt når planter trives!

    Martagoner ser også godt ud - det er den du før har vist?

    Ha en dejlig lørdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er i overkant varmt, men vi klarer nok å venne oss til det ;-)

      Ja, de vokser så det knaker. Jeg tror aldri at de har vært så store og høye som i år. Det er deilig at de trives, ja!

      Ja, det er den samme som jeg kalte for var. dauga. Nå er det blomster langs hele blomsterstilken, men den varer ikke lenge nå i denne varmen dessverre.

      Ha en deilig søndag! :-)

      Slett
  7. Ja det er alt for varmt, vi er helt enige, det er svært at sove, når det er så varmt. Det var da godt nok en anselig højde på din ensata iris.
    Din Clivia Citrina er jeg vild med, hvor er den fin. Jeg er heller ikke god til stueplanterne om sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir ikke kjølig nok om natten når det blir opp mot 30 grader på dagen. Luften rekker ikke å kjøle seg ned innen en legger seg. Men det er et luksusproblem ;-)

      Ja,de har aldri før vært så høye. Kanskje alt regnet før i år har en sammenheng.

      Ja, den er veldig fin, jeg liker så godt den lysegule fargen. Nei, det er vel bare sånn det blir når en er ute hele tiden :-)

      Slett
  8. Åååååå.....send litt varme hit, vi frys. Her har ikkje sommaren kome enda og no er eg på veg til å gi opp heile veret. Det er fortsatt veeeeeeeeldig grått (tjukk skodde) og kaldt. Blomstrane på vekstane i hagen rotna opp av regnet.
    Artig at Cliviaen din blomstra og fin er den også....lurt å ha det travelt ute slik at vatninga inne blir gløymd:)
    Kva er det slags Iris som er så høg?...den høyrest spennande ut.
    Nyt sommaren og det herlige veret :))
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skulle jeg gjerne ha gjort, MarJE! Det er jo trist at du fryser nå, mens her så svetter vi og får ikke sove om natta pga varmen. Skal si det er kontraster i dette landet vært værmessig.
      Håper at du også får litt fint vær snart!

      Ja, en skal visst glemme de bort, for da blomstrer de. Det er Iris ensata som har blitt så høy. Jeg har de flere steder, men det er bare to stk. som har blitt så høy.
      Det kan du være sikker på at jeg gjør :-)

      Klem fra Marit

      Slett
  9. Her var det mye fint Marit, hagen din er som en oppdagelsesreise.
    God søndag i sommervarmen, Marit.

    SvarSlett
  10. Den lilja kaller jeg for Mønjelijle jeg Marit. Det er kanskje feil navn det. Koselig med litt blomster innendørs også.
    Nyyyyter varmen om dagen jeg.

    SvarSlett
  11. He he, ja jeg kjenner meg godt igjen - om sommeren er det ikke høysesong for å stelle potteplantene inne. Men er jo veldig fint når de vokser og trives til tross for varmen - er så herlig å ha og stelle med om vinteren.

    SvarSlett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...