søndag 29. august 2010

Og så var sommeren over...

Jeg har kjent det en stund nå, for med omtrent tre uker med mer eller mindre sammenhengende regn er det bare å innse at nå er det blitt høst. I går fyrte vi i ovnen for første gang, og da vet jeg hva klokka er for å si det sånn. Sist helg fikk vi fem favner med bjørkeved i hus, og det var visst ikke for tidlig. Det er heldigvis meldt om bra vær i uka som kommer, og da kan en jo håpe på at det blir litt varmere i været. I skrivende stund er det kun 9 grader ute nå.

På fredag var det markensdager her, og plutselig var det 50% avslag på alle busker og trær på gartneriet. Jeg klarte jo ikke å være, og kom hjem med en Hydrangea paniculata 'Grandiflora', en Hydrangea paniculata 'Limelight' og en Rhododendron ponticum var cheireanthifolium 'Variegatum' . De fikk jeg plantet i dag, og da gikk det bare noen få timer før det regnet i strie strømmer igjen. Kjenner at jeg er sånn passe hagelei nå, og det stemmer godt når høsten nærmer seg for alvor. Startet sesongen rundt 1. januar, så da holder det med hage for en stund. Har masse frøplanter i drivhuset av hosta og iris som må settes ut før vinteren i kasser. Det er endel å gjøre i hagen før vinteren kommer. Som f.eks å ta opp pumpene i dammen og få kjøpt et nett som skal spennes over dammen for å forhindre at det kommer så mye løv i dammen. Det skjedde i fjor, og det førte til masse jobb på våren med å få tatt vekk løvet igjen.

Drivhuset skal tømmes for tomat og agurkplanter, og det skal vaskes og spyles. Jeg har fortsatt masse planter som ikke har kommet ned i bakken enda, og det bør prioriteres snarest. Eksotiske vekster som sitron, mandarin, fuchsia, brugmansia, oleander, phormium osv. må inn før frostem kommer. Så det er nok å gjøre den nærmeste måneden.

14 kommentarer:

  1. Usch, hösten kommer med stormskritt och hagen är inte direkt kul längre. Känner mig litt bedratt på augusti, fy vilken månad det har varit. En fin september hade inte varit så dumt nu, så man räcker sätta allt i stand till nästa år..

    SvarSlett
  2. Det har begynt å bli høstlig her også og det er tidlig synes jeg.
    Flotte planter du har kjøpt, håper at du får satt ned og ryddet opp før høsten setter inn for fullt.

    Ha en fin hageuke!

    SvarSlett
  3. Hausten kan også være flott sjølv om det ikkje vert det same som sommarsdagar her etter.
    I bloggen min kan du finne ein award til deg om du er innom! ;)

    SvarSlett
  4. Jeg har også hatt høstfølelsen en stund, og enda er det ikke september. Altfor tidlig å finne frem ullsokker og vintergensere, men jeg har gjort begge deler. For det er kaldt, hufsende grøssende kaldt. I dag skinner solen og klarer forhåpentligvis å varme opp huset igjen. Jeg nekter å sette på varme i august! Makan! Det bare har å bli flott ettersommervær så vi har litt å gå på når vinteren kommer.
    De to syrinhortensiaene du har kjøpt har jeg også, Limelight er ny av året og jeg har store forventninger til den. Den er i blomst, utrolig vakre blomsterklaser!

    SvarSlett
  5. Så flotte planter du fikk tak i. Jeg kjenner også på høsten nå. Og gleder meg egentlig til mer håndarbeid og mindre hage. :D

    SvarSlett
  6. Mia, ja jeg er enig med deg at august har vært en våt og ekkel måned. Den er jo egentlig en sommermåned, men det har ikke vært sånn i år. Får håpe du rekker å få gjort i stand i hagen din til vinteren :)

    SvarSlett
  7. Randine, ja jeg tror at det har blitt høst i store deler av Norge plutselig. Jeg ser det er meldt fint vær i en uke i hvertfall, så jeg skal nok få gjort noe. Ha en fin uke du også!

    SvarSlett
  8. Hajal, helt det samme blir det ikke nå som om sommeren, men fint vær en stund nå vil hjelpe veldig.

    SvarSlett
  9. Ninni, ja det er både trist og tragisk at en må fyre i august som egentlig er en sommermåned. Jeg hadde 'Limelight' fra før, men synes den er så fin så jeg kjøpte en til ;)Den må bare plasseres i endel sol, for hvis ikke rekker den ikke å blomstre :(

    SvarSlett
  10. smgj, ja det er håndarbeide jeg også skal drive med litt fremover mot jul og såsesong igjen. Det hjelper mot vinterdepresjon. Er nødt til å ha noe å drive med selv om armene mine ikke liker strikking så veldig godt ;)

    SvarSlett
  11. Kjedelig med høst. Jeg er overhodet ikke klar ennå. Må få ned flere planter i bakken og så har jeg de 77 som kommer til våren i tankene.....

    SvarSlett
  12. Tove, nei det er ikke jeg heller klar for heller. Jeg vil egentlig ha mere sommer... ;)
    De plantene som kommer neste vår har jeg ikke begynt å tenke på hvor jeg skal ha engang!

    SvarSlett
  13. For å se positivt på det: Godvær framover nå er en bonus. Og det er brukbare meldinger. Høsten er enda bare en dag gammel! (Men jeg må innrømme at vi har måttet fyre litt i smug i sommer.)

    SvarSlett
  14. Berit, ja fra nå og utover erd et meste av fint vær bonus. September har begynt bra, så vi får håpe på noe Indian summer ;)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...