mandag 16. august 2010

Solhatter og iris

I år har det sneket seg inn en ny dille her (trodde nesten ikke det var mulig)... ;)
Det er solhatt, Echinacea som plutselig har kommet i mange bed i løpet av sommeren.

'Coconut Lime'
'Fatal Attraction'
'Milkshake'
'Irrestible'
'Razzmatazz'

Jeg har også en som heter 'Art's Pride', men den er ikke helt fotogen for øyeblikket.
Har sådd mange selv i år, men ingen av de har blomstret enda. Det blir nok sådd endel av de til neste år også tror jeg.

Jeg har flere ganger sagt at nå er det den siste irisen som blomstrer, men jammen har jeg tatt feil. Det er nå to Iris ensata som har kommet med blomster for første gang her.

'White Lady'
'Rose Queen'

8 kommentarer:

  1. Fine Echinaceaer og Iriser :-)

    SvarSlett
  2. Kjekt med nye "diller", spesielt i form av lekre Solhatt.
    Trodde ikke Iris blomstret så sent på sommeren, men flotte var de.

    Ønsker deg en fin hageuke!

    SvarSlett
  3. Ja, det er rart hvor lett nye diller oppstår, men vi får bare lære oss å leve med det... :) Riktig fine, dine nye dillerepresentanter!

    SvarSlett
  4. Takk for det, Sigrid!

    Randine, ja det er jo morsomt med nye diller. Jeg er også overrasket over hvor sent disse irisene blomstrer. Ha en fin hageuke du også!

    orchis, ja der er det lite en kan gjøre ;)

    SvarSlett
  5. Echinaceadilla er ikke den verste dillen man kan ha :) Milkshake var lekker, den har jeg notert meg. Og så Razzmatass da, med det artige navnet og ditto utseendet! Det eneste 'dumme' med Echinacea er at de ikke blomstrer før andre året etter såing og da ganske sparsomt. Men tredje året kommer de fint. Jeg er litt for utålmodig til det! Jeg har kjøpt frø for å så i vinter, men finner jeg noen av sortene i utsalg kjøper jeg dem :)
    Som alltid, nydelige iris hos deg :)

    SvarSlett
  6. Ninni, nei det har du rett i. Takk for opplysninger om blomstring på de, da har jeg noe å glede meg til neste sommer. Spennende å så frø av de, for det finnes mange flotte sorter.

    SvarSlett
  7. Det er visst ingen som synes dette er umulig ;-)

    Har ikke dilla, jeg, altså! Må bare ha litt forskjellige fordi de er så veldig fine...

    Milkshake er min nyeste, og seiler opp som en favoritt :-) Tror jeg må prøve å så noen.

    SvarSlett
  8. Villrose, ja det var sånn det begynte her også ;) Plutselig var det blitt mange i løpet av en sommer. Artig å så de ja, og morsomt å vente på resultatet.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...