torsdag 26. august 2010

Grønn blomst og grønn i ansiktet...

'Dizzy'
'Green Jewel'

I forrige uke fikk jeg tak i denne grønne juvelen. Den må vel være en smaragd? ;)
Håper den overlever vinteren!

Blåregnen vi fikk kommer nå med knopper! Jeg er virkelig spent på om den er så herdig som de sa i hagesenteret. Tror jeg skal kjøpe sekkestrie og kle den inn første vinteren sammen med halesiaen. Klarer de første vinteren her er sjansen større neste vinter for overvintring.

På tirsdag var vi på handletur til Sverige. Jeg fikk bange anelser på mandag da de meldte om liten storm i Skagerak, men jeg tenkte vel at de tok feil som de ofte gjør. Det gjorde de ikke... Allerede i Sandefjord skjønte jeg at dette kom til å bli litt av en husketur. Trærne lå flate, og det bølget godt i båten allerede før vi hadde kommet ut i åpent farvann. Når vi var kommet godt utpå havet ble det virkelig ille. En dame besvimte foran meg, flaskene rullet i hyllene på taxfreen og i det hele tatt var det mange grønne fjes å se, inklusiv undertegnede.
Resten av båtene ble innstillt utover dagen, og det var stiv kuling og liten storm i kastene, ja. Det gikk heldigvis fint tross alt, for jeg hadde tatt en sjøsyketablett på forhånd. Var glad når vi endelig kunne sette føttene ned i Strømstad en halv time forsinket. Maken til regn og vind skulle en lete lenge etter, men det gikk i hvertfall bra resten av turen. Værmeldingen skal sjekkes bedre neste gang vi skal over til Sverige! ;)

4 kommentarer:

  1. Fy flate. Nå angrer jeg på at jeg ikke bestilte denne på importen :-( Direkte (unskyld uttykket) dritlekker var den.

    SvarSlett
  2. Trine, ja den er virkelig lekker! Den er nok å få tak i senere også :)

    SvarSlett
  3. Det var en fasinerende grønn blomst, riktig spennende. Håper også at den overlever vinteren hos deg.

    Bølger på sjøen er ikke å spøke med, håper grønnfargen i ansiktet er gått over.

    God helg til deg!

    SvarSlett
  4. Randine, ja grønne blomster er noe for seg selv, for de er det ikke så mange av. Grønnfargen i ansiktet har gitt seg, ja! ;)
    God helg til deg også :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...