onsdag 11. august 2010

Stokkroser og dagliljer

'Appleblossom'  Disse fikk jeg av Ninni i fjor. Nå står de i full blomst er så vakre!
'Cathrine Woodbury'
'Dad's Best White' som ikke er så veldig hvit...
Ukjent bitteliten dagliljeblomst
'Strutters Ball'
'Strawberry Candy'
'So Lovely'
'Autumn Red'
'Wayside King Royale'

Etter alle ormebildene er det bedre å se på alle dagliljene som blomstrer for fullt.

På søndag fikk vi tre plantegaver som var Hydrangea 'Boden See', Wisteria frutescens 'Amethyst Falls' og Fagus purpurea 'Pendula'. At den hengeblodbøken overlever vet jeg, men det er verre med de to andre. Har plantet blåregnen i sydveggen på garasjen, og håper at den kanskje kan klare seg der. Det er i hvertfall det beste stedet jeg kan finne for den.

14 kommentarer:

  1. jøss, dagliljedag i dag på bloggene?
    Nå skrev jeg akkurat så kjekt hos sigrid at dagliljer var noe jeg ikke trengte å ha i egen hage, det var nok å se den i andres, men nå må jeg nok spise de ordene gitt... den siste der var gørrlekker... jaja, blogg er skummelt ;)

    SvarSlett
  2. Der fant jeg navnet på den mørklilla min, ja :-) Wayside King Royale var det. Takk skal du ha :-)
    Fine bilder!

    SvarSlett
  3. anne, ja blogg får frem fristelser som en ikke visste at en ville ha! ;)Dagliljer er flotte planter, og blomstrer lenge selv om hver blomst står bare en dag. De setter utrolige mengder med knopper...

    SvarSlett
  4. Sigrid, bare hyggelig å kunne være til hjelp vet du :)

    SvarSlett
  5. Tror den ukjente røde spideren er Autumn Red.

    SvarSlett
  6. Takk Line, da satser jeg på at du har rett!

    SvarSlett
  7. kor har du kjøpt den lilla daglilja? må ha...

    SvarSlett
  8. Åh så mye lekkert, dagliljer er bare fantastisk. Og den siste der skled rett inn på ønskelisten :-)

    SvarSlett
  9. solfrid, den kommer nok fra en import fra U.S.A.

    SvarSlett
  10. Wenche, ja daglijjer er virkelig fine. De står bare en dag, så en må nyte de mens de er der. Den lilla er lekker, ja ;)

    SvarSlett
  11. Der var 'So Lovely', ja. Den er jo veldig lik min som jeg eterlyste navn på. Nå har jeg altså ørtenhunder som ligger klare til å plantes. Det ble en del, har ikke turt å telle opp...

    God helg!

    SvarSlett
  12. Solfrid, ja jeg tror nok at den er riktig, for min dufter svakt den også. Den har vært ekstra gul i år, kan ikke huske at den var så gul før. Kan jo ha noe med tempratur å gjøre. Jeg endte opp med 20 nye dagliljer plutselig jeg også, så det blir stadig flere av de ;)

    SvarSlett
  13. Ååå...så FIN den er! Nå ble jeg glad :) Lekre dagliljer også

    SvarSlett
  14. Ninni, ja var de ikke fine? Jeg liker de så godt :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...