søndag 8. august 2010

Slangen i paradiset...

Jeg må si at "100" års feiringen fikk en annen vri enn det jeg hadde planlagt. Dagen startet strålende med kjempeflott varmt vær. Vi var hele 12 stk. her og skulle gå vise frem hagen til de som var her. Broren min hadde ikke sett det siste nye i hagen her, og vi startet med å se der hvor "woodland 1" er med stien bak trærne er. Det er der hvor jeg kaster alt hageavfallet. Pluselig så sier samboeren til broren min; hva er det som ligger i skråningen her? Jeg tenker at kanskje det var de svarte skogsneglene som noen ganger ligger der, men der tok jeg skammelig feil...

Jeg vet ikke om jeg gjorde noe annet enn å skrike; nei, nei nei... Tror jeg fikk kjempesjokk. Der lå en svart orm! Husker jeg spurte naboene her før vi flyttet hit om de noen gang hadde sett orm her, men det hadde de ikke. Jeg har fullstendig slange/ormeskrekk, så dette er mitt store skrekkscenario i denne verden. I fire år har jeg bodd her uten å se så mye som snurten av en orm, inntil i dag...
Sønnen min tok en pinne og løftet opp granbaret som lå rundt ormen, og da var det akkurat som den våknet. Den hadde en stor kul på magen, så den hadde sikkert spist en frosk eller noe sånt, og lå nok og slappet av etter måltidet.

Jeg har alltid sagt at den eneste slangen som får være her er hageslangen. Men heldigvis var dette ikke en svart huggorm, men en svart bueorm. Den er i hvertfall helt ufarlig. Den svarte er faktisk sjelden og fredet i likhet med alle ormer. Men jeg misliker det meget sterkt at det finnes ormer rundt her, og det gir meg en utrygghetsfølelse. Heretter skal jeg alltid ha gummistøvler på beina!

11 kommentarer:

  1. Lekker orm, skikkelig Black Adder. Men det er greit å ikke tråkke på dem.... ;)

    SvarSlett
  2. Æsj, det var ikke noe trivelig!

    Her ser jeg stadig stålorm, og huggorm er det også rundt her :O(

    Håper det var en engangsforeteelse!


    Mvh UnaCita

    SvarSlett
  3. Flotte bilder av slangen i Paradis!
    Ikke noe hyggelig møte, selv om det var en flott slange.

    Vel overstått 100-års feiring!

    SvarSlett
  4. Ikke noe særlig trivelig 'husdyr' det der. Selv om de er helt ufarlige så er det likevel noe med dem som gjør en utrygg. Jeg ville heller ikke likt å ha den i hagen min.

    SvarSlett
  5. Anita, jeg liker bedre "Black Adder" på tv enn i hagen... ;)

    SvarSlett
  6. Una Cita, ja jeg håper at det var første og siste gang jeg så den i hagen...

    SvarSlett
  7. Randine, ja den er sikkert en flott skapning, det er bare jeg som ikke ser det sånn...

    SvarSlett
  8. Marit, jeg setter pris på både fugler, ekorn, padder, frosk og mus her, men ikke den der nei...Sånne husdyr liker jeg ikke!

    SvarSlett
  9. Stilige bilder!!

    SvarSlett
  10. Uæææck...for en ekkel sak å finne i haven... Yngstesønnen min hjalp meg litt i helgen og flyttet bl.a to digre stein i en skråning. Under der lå det to stålormbarn. Jeg så dem ikke, ville ikke se selv om jeg burde. Jeg har som deg, totalt angst og skrekk for de buktende vemmelige tingene.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...