tirsdag 2. mars 2010

Plassmangel...

I går fikk jeg sådd mange frø. Måtte få tomat og agurksåingen unnagjort før det ble for sent. Jeg startet egentlig med å så i slutten av januar, men har ikke fått somlet meg til å lage noen skikkelig såliste. Det har i hvertfall blitt mye forskjellig her. Lobelia, stokkroser, blodbeger, juleroser, purre, tomater, agurk, Festuca glauca 'Elliah Blue', Millium effusum 'Aureum', flere sorter akeleier med varigerte blader, mørkbladede dahlia, cyclamen hederifolium, valmuer, aurikler, kattemynte og ørten sorter iris som ikke vil spire. Men de må jeg ha tålmodighet med vet jeg. I hvertfall begynner jeg å bli alvorlig bekymret for hvor jeg skal sette alt dette. Planterommet i kjelleren er overfylt, og plantestativet fra grønt fokus er mildt sagt overlesset. I tillegg kjøpte jeg i forrige uke Tolmiea menziesii 'Taff's Gold' (tror jeg den heter). Den har jeg formert opp i veldig mange småplanter. Så det er temmelig fullt her nå.

Når jeg jobbet i blomsterbutikk ble den "kalt mor med barn på fang" pga. at den danner avleggere i bladhjørnene. Den jeg kjøpte er limegrønn med varigeringer på bladene. Jeg har en grønn variant i hagen som er vinterherdig, og vokser temmelig mye. Jeg bare lurer på om den jeg har er helt grønn pga. at den står i skygge. Det finner jeg ut til våren, for da skal jeg plante ut disse limegrønne ut i hagen. Leste at de kan trenge vinterdekke hvor det er mye barfrost. Mine har stått ute i to vintre nå, og lever i beste velgående. Artig staude i hvertfall, og er fin sammen med hosta.

Tempraturen er mildt sagt varierende her for tiden. I natt var det 18 minus, men på dagen ble det tre plussgrader og det smeltet i sola. Herlig! Jeg fikk måket taket på drivhuset i dag, og snøen nærmest bare deiset ned av seg selv. Så jeg trang ikke bruke mye krefter. Inne i drivhuset var det 7 pluss mens jeg var der, og det var sent på ettermiddagen. Så det går rette veien. Kommer ikke til å starte opp der før det blir noe mindre snø. Jeg pleier å sette på varme der rundt 1. april, for før det er det alt for kaldt. En må bruke så mye strøm pga. kulda om natta, og da har jeg heller plantene inne til det blir litt mildere. Men pga. plassmangel kan jeg bli tvunget til å endre planene. Det gjenstår å se.

3 kommentarer:

  1. Da jeg kom inn i drivhuset i går ettermiddag, var det nesten 20 grader der inne. Ovnene kobler ut ved ca. 10, så det er sola som har gjort resten av jobben :-)
    Deilig at det går rette veien slik at vi kjenner sola varmer igjen og ser snøen smelter dag for dag.

    SvarSlett
  2. Her har det også vært nydelig vær siden i går, drypp drypp fra taket og synlig mindre sne på verandaen :) Og de har meldt det samme været ut uken :D

    SvarSlett
  3. Trine, ja det er godt det går den rette veien. Sola varmer skikkelig og snøen har så vidt begynt å smelte her også. Men nå melder de om masse snø igjen i morgen :(

    Ninni, får håpe langtidsvarselet slår til med plussgrader i hele neste uke!

    SvarSlett

Oppdatering fra planterommet...

 I går pottet jeg om 5 paprikaplanter, og 15 chiliplanter. Jeg priklet også 9 bifftomatspirer over i små potter. Så nå skal jeg ikke så mer ...