tirsdag 24. november 2020

Flere sommerminner...

 Jeg fortsetter med litt sensommerblomster. I dag er det akkurat som det ikke blir lyst selv om det er midt på dagen, og da passer det å muntre oss opp litt. Jeg må le litt selv av dette bildet, for jeg har utallige bilder hvor det enten  er en rosa eller blå trillebår som blir med på bildet. De er med meg over alt :)

Det virker ikke så lenge siden synes jeg, men bildet er tatt 11. september. Tiden går fort, og om en måned snur sola. 
Denne høsten har gått fort likevel, og det er bare å glede seg til neste vår. Planten som blomstrer så fint er sommerfuglbusk/ Buddleia 'Pink Delight'
Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at de nå trives her, så sant det ikke blir -20 grader igjen da...

Så langt denne vinteren har jeg kun sett litt snø i noen øyeblikk, og det kaldeste så langt er -2,4 grader. 
Det holder seg mildt, og all nedbør har så langt vært regn og atter regn. Det er stadig mildt ute med 5 grader nå. Helt utrolig til at det snart er desember, men jeg klager ikke :)

Dette er fra samme bed bare i motsatt retning. 

Admiralen er en trofast gjest her.

Jeg lengter allerede etter sommerfuglene :)

42 kommentarer:

  1. Beautiful photos Marit. I hope it will be soon clear in your country. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline.
      Greetings, Marit

      Slett
  2. Hej Marit
    Der er en måned til juleaften, så solen snur et par dage før ;) Vi har 10 grader her hos os og ingen regn som i overhovedet ingen regn. Lidt vinter må der godt komme, men det skal være inden 1. marts.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er sant :)
      Det regner ikke her heller akkurat nå. Ja, helst innen det så vi kan nyte våren tidlig.
      Klem

      Slett
  3. Din pink sommerfuglebusk er vidunderlig, Marit, og også med sommerfugle. Det var lige hvad jeg trængte til at se på en grå dag, hvor det nærmest ikke er blevet lyst. Vi må glæde os over, at det er ret mildt indtil videre.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det er sånn her også, så vi har likt vær i dag :)
      Ja, det må vi gjøre.
      Klem

      Slett
  4. Ja, precis en månad till julafton. Och idag är utebelysningen här hos oss tänd hela dagen. Fina buddlejor du har och riktiga fjärilsmagneter är dem. Ha en fin vecka-

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det visst det i dag. Det er det samme grå værer over alt ser det ut som. Tusen takk.
      Ha en fin uke du også.

      Slett
  5. Min mand synes, trillebøren skal stilles på plads hver dag, men jeg synes som dig, at det er sådan en hyggelig ledsager, som godt må kunne ses.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt mer praktisk å ha den med seg, og de er absolutt hyggelige å ha med seg rundt i hagen ja.

      Slett
  6. Hello, Marit

    Your butterfly bushes are beautiful, I like the color of the blooms. I am looking forward to spring too. It is sunny but cold here today! Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. The pink color attracs butterflies. They like the color very much.
      Take care, and have a great day!

      Slett
  7. Hei MArit

    Hyggeligt med trillebøren!
    Super at sommerfuglebusken trives hos dig, I Värmland går mine til i de vintre der har snefrie perioder, og det har de fleste jo efterhånden....
    Det ligner en Actaea der slanger sig op i højderne, det ser godt ud!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant, og den er jo en god venn å ha med seg i hagen.
      Det er jeg veldig glad for, og tidligere er det mange som har dødd her. Jeg vil tro at det er noe som vil vedvare...
      Det har du helt rett i som vanlig :)

      Ha en deilig uke

      Slett
  8. Flotte sommerbilder, Marit, langt fra det vi har ute nå.
    Men det er mildt her også, varmeste november på det vi kan huske.
    Jeg koser meg inne med min vinterhobby som er ved symaskinen.
    ha fortsatt fine novemberdager!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid. Nei, det er jo ikke sommer mer, men det har vært en usedvanlig høst på alle måter ja.
      Det høres hyggelig ut. Ha fortsatt fine dager du også!

      Slett
  9. Det gir sommerminner å se Sommerfuglbusk med sommerfugl. Det er godt at de nærmer seg solsnu igjen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er så deilig å de nå i november, og vi vet at de kommer igjen :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. "New Imagine" i forrige innlegg ligger nå i minnet mitt :-)
    Jeg har blackout akkurat nå, og husker ikke navnet på den høye stauden som troner bak sommerfuglbusken. Men jeg har sådd den (uten spiring) før, og prøver pånytt i år.
    Rosa Buddleia er flott ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig flott og en uvanlig rose :)
      Det forstår jeg veldig godt, for jeg husket bare Actaea. Den heter Actaea simplex 'Chocoholic' og den er en flott staude. Lykke til med spiringen!
      Ja, de er jo det :)

      Slett
    2. Nå husker jeg det. Måtte bare ha litt hjelp :-)

      Slett
    3. Ja, ikke sant. Det er sånn det er, og jeg vet alt om det ;)

      Slett
  11. Så underbart med lite sommarbilder av blommor och sol. Precis vad jag behövde denna regniga och mörka morgon i Wales!
    Sköt om dig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt å se på sommerminner nå, for november er en grå og litt trist måned. Så bra!
      Ta vare på deg du også!

      Slett
  12. Hello Marit!
    Your butterfly bush is very beautiful!
    Thanks for sharing !
    Wishing you all the best!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Ella!
      Thank you!
      Have a very nice day!
      Hugs!

      Slett
  13. Trillebøren er også en trofast medarbejder her:)
    Tænk at du allerede er begyndt at længes efter forår... Jeg nyder vintertiden med dens ro og tid til andre gøremål, og helt bogstaveligt er vinteren jo end ikke startet, så der er langt til de friske blade og blomster.
    Håber du kan nøjes med din indendørs have!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det forstår jeg veldig godt. For hvem kan unnvære den i hagen? :)
      Ja, men det er bare sånn jeg er. Jeg liker også vinterens ro, men både vinteren og sommeren går så hurtig at jeg må planlegge litt nå også :)

      Jeg storkoser meg med den nå ja, for der har jeg veldig mange planter som behøver stell :)

      Slett
  14. Ja, tænk at det ikke er længere siden, at buddlejaen blomstrede så flot. Hyggeligt med trillebøren i baggrunden.
    Snart kommer de første forårsblomster.
    Vi har det også meget varmt for årstiden, men ingen regn. Det gør ikke noget.
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden går veldig hurtig ja, og det virker ikke så lenge siden...
      Ja, og det synes jeg også. Den er en god venn :)
      Ja, det er helt sant. Jeg kikket i en potte jeg hadde stående, og der var det crocus på vei opp! 10 grader her i dag, og det er jo helt vilt...
      Nei, det gjør ikke noe.

      Slett
  15. Marit and her pink wheelbarrow....now that would make a great cover shot for a gardening magazine! I am sure that these images, recalling the glory of summer as they do bring you great happiness, but perhaps the memories of a few sore muscles too! Stay well, stay safe, stay calm, stay happy, and most of all stay away from COVID!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, David, you and your bright ideas ;)
      My muscles have been quite sore, and that's the way it is in summertime.
      Stay healthy, stay safe, be happy, and stay away from Covid!

      Slett
  16. Jeg er veldig fornøyd, vi har 5 grader og vakker sol her hos oss ... denne dager ... og noen få ringblom blomstrer fremdeles i utkanten av åkeren. Jeg samlet frøene og vil fortsette å spre blomstene. De vakre bildene dine i rosa og lilla setter deg i godt humør. Takk, Marit. Mange hilsener til deg.
    Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Her var det hele 11 grader før i dag. Det er fint at du fortsatt har blomster i hagen. Her er alt visnet nå.
      Tusen takk!
      Ha det fint, Viola!

      Slett
  17. Så herlig med sommerminner! Har nesten glemt hvordan det var, dette rare året.
    Takk for en gledelig påminnelse:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi kan behøve de nå i dette mørket som er nå.
      Det var da så lite :)

      Slett
  18. Hej Marit!
    Oh vilka fina bilder, en riktig vitamininjektion. Tiden går så fort, snart är vi där igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, heldigvis er vi snart der igjen.
      God helg.

      Slett
  19. Marit, I love your recollections of the summer, buddlea, wheelbarrow, butterflies.
    It seems it was far away on these dark and rainy days, when the trees, bushes and sky is gray.
    Take care, hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Nadezda.
      Soon it's Christmas, and then we get more light day by day.
      Take care, hugs!

      Slett
  20. Härliga, soliga bilder! Igår och idag har jag härligt solsken här också och det var ljuvligt ute igår. Upplever att det är därför hösten gått så fort tillsammans med lika härliga temperaturer. Du borde ju ha riktig vinter hos dig med snö vid det här laget väl?

    Det skulle bli minusgrader här i natt så igår tog jag in fuchsiorna och satte in kameliorna under tak men fortfarande ute...

    Fjärilsbuskar går inte bra här och tänkte först skriva - får pröva igen. Men så kom jag på att det är nog det eviga regnandet de flesta vintrar som de ogillar... Men ok jag kan väl testa en till, någon av de blåvioletta :)

    Ha en fin första advent! Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det har vært så fint med sol her også nå i flere dager. Ja, denne høsten har vært mild, men vi har fått veldig mye regn, og det fikk vi i oktober også.
      Ja, i fjor fikk vi snø som la seg 12. november, men så langt ingen snø nå i år.
      Mine kom i kjelleren for en måned siden. De hadde sikkert kunne stå ute, men jeg var så lei da at jeg bare fikk alt inn. Jeg orker ikke å holde på ute med planter som skal inn hvis det har blitt vinter. Har prøvd det noen ganger og det er ikke kult. Så nå har hortensia allerede fått lus, og jeg kjenner at heretter blir det færre hortensia, og mer cyclamen ;)
      De veier mindre og er enklere å stelle inne.

      Så rart at de ikke trives hos deg? Regn og fuktig jord lijer de nok ikke nei. Håper at mine overlever til tross for veldig mye regn. Hvis mine overlever kan du få stiklinger av en som heter 'Glass Slippers'. Den er lys lilla og helt nydelig :)

      Ha en fin 1. advent du også!
      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...