tirsdag 16. oktober 2012

Utrolig, men sant...

Her om dagen når jeg gikk ute i hagen så jeg at nesten alle hostaene mine var frosset ihjel. De lå som slaktet i hele hagen med sine gule, slappe blader. Plutselig får jeg se noen som står under noen trær. De var like fine, for de hadde hatt "tak" over seg. Nesten utrolig at de ikke var skadet av frosten... Det er spesielt de med tykke blader som tåler litt kulde. Det var jo hyggelig å se de like fine nå som før i sommer.

Ha en fortsatt fin tirsdag!

Hosta  'Empress Wu'

Hosta 'Great Escape'




28 kommentarer:

  1. Det var synd at mange af dine hostaer er frosset ihjel - men dejligt at nogen stod lunt og godt inde under træerne! Ha' en fin aften, Marit, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men sånn er det med hosta på høsten her. De er så fulle av vann og fryser veldig lett. Men de som står lunt har altså klarts eg fin enn så lenge. Ha en fin onsdag! Klem

      Slett
  2. Ja, det er stor forskjell på Hostaene nå. Noen er fremdeles fine, mens andre er helt ferdige. Finest hos meg er 'Sum and substance', June og 'Krossa regal'.
    Ha en fin tirsdag! Selv skal jeg gå på foredrag om Magnolia ikveld og drömme meg bort med vakre Magnoliablomster:-)
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker som de med tykke blader klarer seg best. Sånn som f.eks 'Sum and Substance' er like fin her også. Det var sikkert et flott foredrag du var på!
      Ha en fin onsdag! Klem

      Slett
  3. Velkommen Marit!
    I tillegg frøs ikke alle dine favoritt verter.
    Disse prøvene er vakker. De ser ut som denne sommeren.
    Ha en fin dag.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lucia!

      De ser ut som det er sommer, ja! Dessverre er det bare et par stykker som ikke har fryst, de andre er døde nå.

      They look like it's summer, yes! Unfortunately only a few plants that have not frozen, the others are dead now.
      Have a nice day!

      Slett
  4. Ja det er jo helt utrolig at de greier frost , og så fint de står ennå da.
    Ha en fin kveld , Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig overraskende at de har klart seg, for de andre er helt slappe av frosten. Ha en fin onsdag!

      Slett
  5. Vad härligt att några av dina hostor klarat kylan. Det är intressant att träd kan ge ett sådant bra skydd. Jag märker det också här.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, trær gir en fin beskyttelse for den første frosten. Det skal ikke så mye til når det ikke er så kaldt.
      Ha en fin onsdag! Klem Marit

      Slett
  6. Hostaene her hos meg er også gule og visne. Her har me ikkje hatt frost ennå, men mykje regn.
    Nyt hagen din så lenge du kan :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hostaene blir jo gule uansett på høsten, men pga. frosten har flesteparten av de blitt helt slappe også. Ja, jeg nyter hagen så lange det går an. Det er nok ikke så lange til før det er helt slutt på plantene nå.

      Slett
  7. Selv her har vel hostaen mer eller mindre takket for seg. Ikke sikker på hva som er verst, regn eller kulde.. God tirsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Regnet gjør også mye skade, så det går vel ut på et til slutt antar jeg. Ha en fin onsdag!

      Slett
  8. Så synd på dina hostor som fick för kallt. Vi får väl tyvärr vänja oss vid frostnätter snart.
    Kram Kicki

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, frosten kommer til slutt enda vi vil eller ikke. Det er helt som forventet, så hagen tar snart pause frem til våren igjen.
      Klem Marit

      Slett
  9. Ååååå.... det må ver dagens glede Marit!!!!
    Ha fine dagar, kanskje hagen har meir haust overraskelsar til deg :)
    Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg som er så glad i hosta, ble veldig glad når jeg så det. Kanskje det kommer flere overraskelser, ja!
      Klem

      Slett
  10. Sjovt med de hostaer som de reagerer forskelligt. De fleste af mine er også gule eller slaskede, men så er der pludselig en imellem, som ser ud som om den lige er kommet op af jorden, helt fin og i orden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er morsomt å se hvor stor forskjell det er på de. det virker som de med tykke blader tåler mest frost. Du får hygge deg med dine som fortsatt er fine!

      Slett
  11. Det var trist med hostaene, men hyggelig med den som holder stand! Jeg er ikke så god på hostaer, de virker ikke å trives særlig i hagen min!
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var rart, for jeg trodde at hosta trivdes omtrent over alt! Du burde prøve noen flere :-)
      Ha en fortsatt fin uke du også!

      Slett
  12. Ja, de så riktig spenstige og flotte ut. Man må glede seg over slike ting :-)
    Så fine høstroser du viser under!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå gjelder det å glede seg over det som er ute. Snart er det helt slutt for i år.

      Slett
  13. Synd at dine hostaer er frosset ihjel....men heldigt at du stadig har nogle.
    Ønsker dig en god dag:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare. Jeg får glede meg over de som stadig lever. Ha en fin dag du også! Klem Marit

      Slett
  14. Your 'Great Escape' looks good. I particularly like Hosta with white borders, as they show up so well in the shadows. My Hostas that have survived the frost best are under the spruce and pine and close to the north side of my house. The location is more sheltered, so they still have their leaves.

    SvarSlett
    Svar
    1. 'Great Escape' is one of my favorite hostas because of the white thick leaves. Yes, they freeze not so easy under pine trees or under other trees. They get protection from branches and leaves as well. Most of my hosta are frozen because they are without protection.

      Slett

God jul eller var det god påske?

 Vi er så heldige her nå for værgudene ombestemte seg brått angående våren. Snøen har lavet ned i to dager her, men heldigvis så blir det ik...