søndag 4. desember 2022

Det finnes stadig motiver i hagen hvis en bare går ut og finner de...

 Ja  og det var nettopp det jeg akkurat gjorde. Det er 0 grader og lett kornsnø som drysser ned her i dag, men det blir veldig lite ut av den. Kornsnø er helt runde små snøfnugg, og minner om små korn :)

Jeg hadde akkurat vært ute med mat til fuglene, og da kunne jeg like gjerne ta noen bilder når jeg likevel var ute. 



Grafiske mønstre av hageslangen


Gammel snø pyter opp rhododendron.


Irisblader har visnet til en vifte der de ligger


Hagedammen har fått et tynt islag, og det blir nok tykkere når kulden kommer for alvor fra i natt.


Flere grafiske mønstre :)




Det er ingen tvil om at rhododendron kler snø!


Noe er fortsatt grønt i hagen, og det er min bambusplante som har blitt så stor. Når jeg plantet den i 2009 var den bare en bitte liten plante.



Min nye meisebolle og ekornsikre mater. Den var litt vanskelig å åpne de første gangene jeg brukte den. En liten intelligenstest altså ;)

Felix følger med i vinduet på hva jeg holder på med ute. Det er hans faste utkikkssted for der er det mange fugler å se på.


Det er flere planter som fortsatt er grønne, og som denne epimediumen.


Kristtorn / Ilex som den kalles her er virkelig dekorativ nå med sine røde bær og med snø på. 


Pausebenken har en lang pause nå...


Rustkattene mine vokter hagen mot rådyr sammen med bambuspinnene. Etter at jeg har satt pinner rundt i hagen har jeg ikke sett rådyr her. Bank i bordet!




Denne vannkrukken snur jeg opp ned om vinteren. Plutselig ble den et motiv i seg selv med snø på.


Jeg kunne jo ikke motstå å ta bilder av disse julerosene som nok hadde fortsatt å blomstre hadde det ikke vært for kulden
 som er meldt. Yr melder helt ned i - 8 i uken som kommer, så
 stakkars plantene som ikke har en dyne av snø over seg. Denne heter Helleborus niger 'Jacob'

Jeg var innom drivhuset og merket meg at det var 2 graders forskjell på inne og utetemperatur der nå. Jeg satte på litt varme der inne, for allerede i kveld er det meldt om - 5 grader. 


28 kommentarer:

  1. Selv hageslangen blir dekorativ :)
    Ja, nå skal visst kulda sette seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Den skal visst det ja, og jeg ønsker meg 10 cm med snø. Det ser dessverre ikke ut som det kommer med det første.

      Slett
  2. You are such an artist. The Van Gogh of the garden, the Renoir of the rosebud, the Vermeil of the verbena, the Toulouse-Lautrec of the trellis, the Dali of the dahlia. And I thought you were a mere and humble gardener, yet here you are with your camera, casting an eye here and there, to create delightful swirls and sweeping images of objects so common as a hose (time to put it away by the way), to show to the world. I think you should run for Prime Minister. You would be instantly elected so that you can begin the environmental renewal of the country. Oh, the friends I have! Hugs and kisses artiste supérieur. David

    SvarSlett
    Svar

    1. Dear David, you make me laugh so much that my tears of joy runs very quickly!
      You are a true master of words, and I think you are a very funny person. Miriam must be very happy and laugh all day long :)
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Ja tänk vad mycket vackert man kan hitta även denna dystra tid i trädgården! Du har bra öga för att se det :) Söndag igen och stormsteg mot jul!!
    Varm kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant bare en orker å gå ut i kulden. Tusen takk.
      Det går veldig hurtig mot jul nå ja!
      Varm klem fra Marit

      Slett
  4. Hello,
    Lovely photos! The plants looks so pretty with a dusting of snow. I like the bamboo and your cute rusty cats. I do see your kitty Felix at the window, he is waiting for the birds to visit the new feeder. Take care, enjoy your day and have a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, they look very pretty with a blanket of snow. He is waiting to see the birds in the new feeder.
      Take care you too, and have a great new week ahead!

      Slett
  5. Det er trist når kunden kommer før snøen. Jeg har vært på jakt etter snø på trærne i dag for å ta litt julebilder av hundene. Det bar ikke så enkelt å finne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det burde ha vært motsatt, men sånn er det ikke. Jeg trodde nesten at du hadde snø, men det har jo vært så mildt lenge.

      Slett
  6. Visst finns det alltid motiv, bara man letar ordentligt. Tycker så mycket om dina rostiga katter för dom ser så naturliga ut. Blir lurad varje gång jag ser dom :)
    Ilex, det måste vara det vi kallar järnek på svenska. En typisk växt för juldekorationer i England tror jag. Vacker med sina röda bär.
    Här har vi nu också kommit in i en period med minusgrader och i nästa vecka ska det bli ner mot minus 7 -8 grader och eventuellt komma lite snö. Jag har satt på väldigt svag värme i uterummet men får nog höja den då.
    Önskar dig en fin andra advent! Och så hoppas jag att du mår mycket bättre i din tand.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med det, for de er jo der hvis en leter :)
      Jeg har ingen hund som jeg må ut med, og jeg innrømmer at det er mye tyngre å komme seg ut om vinteren. Tusen takk. På avstand ser de veldig naturlige ut ja.
      Ja, det er sikkert den som kalles det hos dere. Her selges buketter med de før jul. Enten så brukes de i dekorasjoner ja, eller så står de på trappen ute til pynt.
      Det er det samme de melder her, så vi går nok begge inn i en mye kaldere periode enn det har vært i det siste. Jeg skulle gjerne hatt snø her, men håper jo at det kan komme noe her også. Ja, litt varme må en ha på så de ikke fryser.

      Ønsker deg en fin kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  7. Ja, sikke mange fine motiver du fandt i din kolde have. Grafiske ja! - men nærmest som negativer med hvidt på sort/mørkt, og det er jo elegant! Stadig skønne planter som bispehue, men din kristtorn tager prisen i dag! Bare lækker:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Det er mye en kan finne som motiver selv jå, men da må en gå ut i kulden ;)
      Ja, den er så lekker nå, og fargen på bærene passer godt til juledekorasjoner. Her selges de i buketter til jul.

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Hej Marit
    Ja hvis man ser sig godt for, er der stadig motiver, men selvfølgelig nogle andre end dem vi plejer at tage billeder af. Du havde endda sne, det kan vi ikke klare. Du fik taget fine billeder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er bare sånn det er, og som du eier så blir det andre motiver nå. Det er bare litt, men det er jo snø.
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  9. Hej Marit!
    Så fin din Kristtorn är. Kände inte igen namnet men fick fram det vi kallar den, Järnek. Så vacker och fin till Jul, med glansiga gröna blad och röda bär. Här har snön försvunnit helt men det skall komma lite till.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takl. Det er ofte at svenske og norske navn er forskjellige, og detcer derfor jeg alltid tar med latinske navn. De er like uansett. Den har veldig fine blanke blader ja.
      Da er du heldig hvis du får mer snø.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Det fine snepudder gør bestemt sit til, at du kan finde så mange nydelige motivet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, snøen hjelper alltid til når en skal ta bilder om vinteren. Det er noe eget med snø om vinteren. Jeg ønsker meg mer snø, men enn så lenge kommer det ikke noe mer. Det er - 7 grader her nå, og litt snø hadde lunet noe.

      Slett
  11. Hi Marit!
    Beautiful the snow in the garden, I love it! I like cat sculptures.
    Happy advent time!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!
      The snow is always pretty in the garden. Thank you.
      Happy Advent tine to you too!
      Hugs!

      Slett
  12. Hej, du har hittat fina motiv ute i trädgården nu när snön har kommit men det gäller att se sig omkring då ser man dem.Dina rostiga katter är så dekorativa.Din Holly växt är verkligen vacker med sina röda bär som passar bra in nu när julen står för dörren.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej,
      Tusen takk. Vi har dessverre ikke fått så nye snø, men håper på at vi kan få noe mer. Ja, de er dekorative der de står. Den passer godt til jul ja. I år har den fått veldig mange bær.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Siempre hay algo bonito para fotografiar y tu lo has sabido captar. Un abrazo.

    SvarSlett
  14. Beautiful Marit. Nice winter garden. i am not very much on blogger because of my parents. Greetings Caroline

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...