torsdag 7. juli 2022

Litt nytt til å ha i hagen/drivhuset/kjelleren...

 Ingen sommer uten litt nytt :)

Jeg har fått en ny samledille (det kom neppe som noe sjokk) ;)

Det er sitrus/citrus jeg har begynt å samle på. Her om dagen fikk jeg kjøpt en Meyer sitron/ Citrus x meyerii til. Jeg skrev om den på bloggen i mars, og det er det innlegget jeg linker til. Den nye planten har så mange kart, at der blir det mange modne sitroner ut på vinteren en gang. Det tar ca. 9 måneder fra fruktene dannes til de er spisemodne. 

Jeg kjøpte også en sitrusplante til, og det er en som heter Citrus x latifolia. Det er den som kalles lime når en kjøper den i matbutikken. Det ble også med en ny afrikalilje/ Agapanthus ned hjem. Den heter Agapanthus 'Poppin' Star'. I år har jeg fått til at to agapanthus til å blomstre nå i sommer og det er ny rekord. En blå som blomstrer nå, og en hvit som snart vil blomstre.

Agapanthus 'Poppin' Star'

Jeg synes disse blomstene er så vakre!

Denne har jeg fra før, og den blomstrer også nå. Den er litt lysere i fargen.

Jeg lager jo masse ekstra arbeide for meg selv med disse plantene, for alle må inn i kjelleren til vinteren. Men en plante til eller tre går nok fint :)

32 kommentarer:

  1. Tänk att du har fått ett samlardille ytterligare Marit ;) Men jag förstår dig, det är något visst med citrusfrukter. Och det är verkligen något visst med Afrikas blå lilja. Så vacker blå färg den har. Grattis till att du fått dom att blomma. Den vita kommer säkert att vara jättevacker den också.

    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk at jeg har fått meg en ny dille, Anita ;)
      De er så fine ja, og det er så morsomt å se på at fruktene utvikler seg. Ja, de er så flotte de også. Tusen takk. Det er ikke alltid at jeg får de i blomst, men det er kult når de endelig gjør det.

      Ønsker deg også en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hej Marit!
    Förstår att du gärna vill ha dem, hoppas du får dem att överleva. Jag har satt tre stycken frön från apelsin, tycker det är skoj att se hur länge de överlever. De är ungefär 10-15 cm höga nu. Har provat förr men då har de dött efter ett tag.
    Agapanthus är också min favorit, har lyckats övervintra en, en gång men sen lyckades det inte mer.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Så langt har jeg lykkes med å få til til å overleve. Så spennende med egne frøplanter. Det som de behøver er et lyst og kjølig sted som de kan overvintre.
      Ja, de kan også være vanskelig med overvintringen.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Hei Marit.
    Agapanthus er en av mine favoritter i hagen. De er nydelige. Sitrusplanter har jeg ikke da jeg er allergisk mot sitrusfrukter. De er også dekorative.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, de er så fine. Så synd at du er allergisk mot de. De er dekorative de også ja.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Jamen intet kan overraske mig mere...
    God fornøjelse med din nye dille og de flotte blå Agapantus!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :))))
      Tusen takk!

      Hilsen Marit

      Slett
  5. Hello Marit, I have finally got around to seeing your always enjoyable posts.You can lift my spirit with your beautiful colourful plants. My agapanthus are in flower right now, and have been so, for several weeks, both the blue and the white.The citrus plants are all in the orchard, such as oranges, and lemons, but no lime. We also have tangerines in winter. I can't buy new plants because my garden is well established and there is no room for any more, but not so on my balcony. I will now and again buy new small flowering plants. I admire your passion for what you love doing. If it brings you joy, then it's worth the hard work involved. My daughter says "Mum, why do you make more work for yourself," when she sees I have bought some new plants, but to me it's so pleasurable to see things grow. Marit, we are on the same page!:=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      Thank you so much. I guess that you must have a perfect climate for them where you live. It must be wonderful to grow them outside, but that's not possible here. I'm looking for a tangerine plant, and I hope I can find it.
      As you say, I love to grow plants, and then I also must enjoy the hard work.
      Yes, we are on the same page, Sonjia :)

      Slett
  6. Hej Marit
    Ja nye diller hos dig kommer ofte :) Jeg synes, det er spændende med citronerne, men jeg har ingen steder at have dem, alene for duften af blomsterne, kunne jeg tænke mig det.
    Agapanthus har ikke min store interesse, men jeg har dem, og der er blomster på vej.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, de gjør det :)
      Ja, det er vanskelig å overvintre de hvis en ikke har en kjølig plass med godt lys. De dufter så godt ja, og blomstene er jo så vakre. Så fint at du også får blomster på dine :)
      Klem

      Slett
  7. I left a comment, Marit, but it has disappeared.

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm so sorry, David. Thank you for telling me.

      Slett
  8. Hello Marit, :=) I just came over to say you were absolutely right about the Camellia. Mine have long since bloomed, but he photo was taken in early April.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      Yes, they bloom early from January to April :)

      Slett
  9. Hvor mange samlediller har du nu, Marit?
    Din Agapanthus er flot, blomsterne er store, og den blå farve er så fin.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et veldig godt spørsmål, Elna! Det vet jeg faktisk ikke...☺
      Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Hej Marit,

    Sån lycka med två "gamla" Agapanthus som blommar i år. Klart du behövde en till när det går så bra ;) De är verkligen vackra, båda i färg och form.
    Lycka till med dina citrusar. Du klarar dem säkert galant med tanke på hur bra det går med kameliorna. De behöver väl ungefär samma förhållanden. Tänk att kunna skörda egna frukter i vinter!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er veldig morsomt å få to til å blomstre på en gang. Det er nemlig ikke hvert år de vil blomstre her. Tusen takk
      De skal ha omtrent samme stell ja, så jeg håper at de overlever. Ja, jeg gleder meg til det!

      Ha det godt!

      Slett
  11. Det var noen nydelige Afrikaliljer som blomstrer hos deg nå. Det blir aldri for mange diller i hagen synes jeg.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Nei, det synes ikke jeg heller :)

      God helg!

      Slett
  12. Hi Marit!
    Agapanthus are one of my favourite flowers.
    Have a nice weekend!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Tania!

      I guess they like your warm climate :)
      Have a nice weekend!
      Hugs!

      Slett
  13. Hei Marit.
    Nå har jeg tenkt å gjøre det motsatte - redusere antall planter jeg skal ta inn om vinteren. Jeg har funnet ut at jeg rekker jo aldri å ta de ut om sommeren sånn at de får litt frisk luft og st jeg få nyte de ordentlig. De tar også altfor mye plass på planterommet.
    Jeg skjønner at du faller for fristelsen - det er jo så eksotisk både med agapantus og sitrus. Men litt mer brukbart klima hos deg tross alt.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena!

      Jeg er helt enig med deg i det, og det er sånn jeg også har tenkt, men så plutselig så faller jeg for fristelsen(e) ;)
      Ja, her er det et litt mer stabilt varmere klima.

      Ha det godt.

      Slett
  14. Lycka till med citrusarna. Spännande.
    God lördag!

    SvarSlett
  15. De är verkligen vackra, Agapanthusarna! Dock har jag svårt att hantera dem över vintern så jag har ingen. Men jag kan njuta av dina här!
    Hälsningar Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er ikke lett å overvintre de hvis en ikke har en kald kjeller. Det kan du!
      Hilsen Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...