søndag 17. juli 2022

Ferdiggjøring av et stort blandingsbed del 1...

 På tirsdag denne uken fikk jeg endelig tid til å få begynt på og gjøre ferdig et område her som jeg begynte på i fjor i august/september. Det ble aldri gjort ferdig for da var jeg lei og da var det blitt oktober. 

Det uplantede området har bare vært dekket med duk og grus oppå der igjen. I vår kjøpte jeg flere trær og busker, men jeg har ikke fått tid/ork til å gjøre noe med de før nå. Det jeg startet med å plante var:

Tre forskjellige amerikanske blåbær/ Vaccinium corymbosum. Den ene kjøpte jeg fra Zimtrade i vår og den var bitteliten. Den heter 'Sunshine Blue'. De to andre heter 'Bluecrop' og 'Sweetheart'. Felles for disse er at de får flotte høstfarger, og det gjør jo ikke noe.  Jeg har lest meg frem til at den første er selvpollinerende, men det er visstnok ikke de to andre. Så de må pollinere hverandre for å få avling på de. De to største plantene er fulle av blåbærkart, så det blir spennende å smake på de senere i høst. Jeg synes de er vakre å se på, og den egentlige grunnen til at der jeg plantet de der er at de har sol hele dagen. Det må ha det her i "nord" for at de skal nå å bli modne innen det blir høst. Jeg hadde egentlig tenkt å plante de et annet sted, men sånn ble det ikke. Blåbærbusker er vakre å se på, så jeg har ingen motforestillinger mot å plante de sammen med andre prydbusker ;)

Jeg fortsatte med å plante:

Japansk lønn/ Acer palmatum 'Bloodgood'

Magnolia soulangeana 'Black Tulip'

Hageriddersporer/ Delphinium elátum 'Cha Cha'

Parykkbusk / Cotinus coggygria 'Lilla'

På torsdag fikk jeg plantet resten av de fleste plantene jeg hadde stående. 

Det var:

Hosta  Great Escape

Hosta Firn Line  Disse to er veldig like, men jeg er så utrolig glad i hosta i akkurat denne fargekombinasjonen.

Pion/Paeonia Itoh som jeg nettopp kjøpte fra Hesleberg Gartneri, og de var :

'Cora Louise' Itoh

Serene Pastel silkepion

Pink Ardour Itoh

Disse pionene sto i 5 liters potter, og plantene var veldig store. 

Jeg flyttet også en Itoh pion jeg hadde fra før, og plantet den i samme område. Den heter 'White Emperor'

Jeg plantet også Salvia x sylvestris 'Schneehügel' der, og de er biene og humlene helt ville etter. Jeg plantet også lavendel/ Lavandula 'Munstead', og  alunrot/  Heuchera 'Forever Purple'. 

Dette er et bilde fra 28. september i fjor. Det er her hvor det ligger duk og gress jeg har holdt på nå.  Der synes også irishekken jeg plantet i fjor.


Sånn ser irishekken ut nå! Nyplantede bed ser alltid så merkelige ut, men etter nesten et år i bakken ser det mye bedre ut :)

Fortsettelse følger...

37 kommentarer:

  1. Men Marit! Jag blir verkligen imponerad! Så jättefint det blivit. Det är så roligt att se före och efter-bilder. Irishäcken är jättefin. Så grön och frodig. Det här kommer säkert att bli en alldeles fantastiskt vacker plats i din trädgård.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita. Ja, det er alltid kult å se før og etter bilder. Jeg er ikke sikker på om noen vil blomstre i år, for alle ble flyttet i fjor. Men til neste år blir det sikkert en fin blomstring.

      Ha en fin søndag du også!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Fresh blueberries are one of life's great treats, Marit, so I hope you will succeed in getting a fine crop. I have picked them wild in northern Ontario, and they are the very best, but you have to be careful. Bears are very fond of them too and it's good to keep your eyes wide open.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, they are very nice to eat. Here in Norway we also have a lot of wild blueberries in the woods. They taste very good.
      Haha, I have never seen a bear here where I live, but they live here in Norway too. I am more afraid of our only poison snake/ worm. They live very near here. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hoggorm

      Slett
  3. Lots of wild blueberries here too, Marit. But I do not think to grow it in the garden, because it must grow in special soil and in symbiosis with trees. I love how your new garden looks. Very neat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, the wild blueberries must grow in special soil. They don't grow in my garden either. Thank you.

      Slett
  4. Hej Marit!
    Så fint det har blivit. Växterna du planterat är fina. Black Tulip, en mycket vacker Magnolia, och så tycker jag mycket om de Hosta du har valt. Bra med en bänk där man kan sitta och njuta en stund.
    Det är riktigt fint /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. De hosta jeg har plantet der er mine favoritter blant hosta. Der er det så herlig å sitte, og det gjør jeg ofte.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hei Marit.
    Så flink du er og det blir flott. Lurt å sette en benk hvor en kan sitte og bare nyte. Det er viktig det også i en hage.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Tusen takk. Ja, der sitter jeg ofte, og bare nyter. Det er helt sant, for det er lett å glemme bort det.
      Ha det godt.

      Slett
  6. Hej Marit
    Det er et fint bed, du har fået lavet. Jeg håber, du får blåbær, vi er allerede i gang med vores blåbær, vi har en del, de modnes dag for dag, de smager godt :)
    Det ser flot ud på sidste billede.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det er blåbær på to av buskene, men om de når å bli modne vet jeg ikke. Ja, de smaker godt.
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  7. I am excited to see the plants in full bloom.
    I could see on that bench in your lovely garden all day, Marit.

    SvarSlett
  8. Det blir et flott nytt bed du lager i hagen din. Blåbær er kjekt å ha i hagen, fuglene liker også blåbær så jeg har nett på mine i kolonihagen om høsten.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er kjekt å ha i hagen. Takk for tips om nett. Ja, fuglene er glade i bær.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  9. Irishekk, ja - du verden! Faktisk en irisallé. Blir skikkelig flott. Utrolig mye snadder som skal ut i det nye bedet. Smart å blande spiselig med vakkert. Jeg skal også til å flytte et par peoner nå, som har kommet litt feil ut, for å si det sånn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja, det har jeg ikke prøvd før, men jeg har oppdaget at blåbærbuskene faktisk er vakre å se på. Vinn, vinn! :)
      Ja, sånn blir det noen ganger, men heldigvis er plantene til å flytte på! :)

      Slett
  10. Bedet er selvfølgeligt ret så åbent nu, hvor det er nyanlagt. Men de fleste af de planter, du har valgt, bliver jo temmelig stor, så det kan vel ikke være anderledes her i starten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Det blir nok bedre til neste år 😊

      Slett
  11. Jeg husker godt dit projekt fra sidste år, og nu tegner det godt Marit! Blåbær kan sagtens bruges som prydbuske og høstfarverne er virkelig spektakulære, men de smager jo også dejligt! En hæk af iris er virkelig originalt og til næste år bliver den fantastisk. I det hele taget bliver dit bed sikkert bare bedre år for år, så jeg glæder mig til at følge udviklingen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det, Ulla. Ja, blåbær både smaker godt og får så flotte høstfarger. Jeg håper på det. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Gleder meg til å se den irishekken din når den står i full blomst!

    SvarSlett
  13. Hei Marit!
    Så flott det ble! Stor forvandling :)
    Kjempeflott med irishekk! Spennende at du valgt det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar!
      Tusen takk. Ja, det ble ble en stor forvandling. Jeg hadde så mange iris som jeg skulle flytte, og da fikk jeg idéen om en irishekk :)

      Slett
  14. Det blir jättefint och tänk när det gått ytterligare ett par säsonger :) Firn Line är en superfin hosta.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja når det får gått et par år så blir det nok fint å se på området der. Den er veldig fin ja.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Hello Marit, :=) I eat Blueberries with my cereal every morning. I love them with yogurt too. I hope you have a large crop to enjoy.
    All the best Hugs from Portugal.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia!
      I eat a lot of them too. Yes, they are nice with yougert. I hope for it!
      All the best, and hugs from Norway.

      Slett
  16. Du har nok å holde på med Marit.
    Men det blir jo skikkelig fint !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har nok å holde på med Martin. Tusen takk.

      Slett
  17. Hej Marit,

    Jag ligger lite efter med både bloggandet och bloggläsandet och kunde inte låta bli att kika på det här inlägget innan jag läser fortsättningen.
    Så många fina växter planteringen kommer att ha och där finns något för hela säsongen. Irishäcken var en kul idé och kommer bli en riktig prydnad i juni (och även efter när bladen står kvar).

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, sånn blir det moen ganger. Så hyggelig da :)
      Jeg prøver å plante noe for hele sesongen, ja.
      Disse irisene er de siste som blomstrer her, og det er alltid i juli. De er fine uten blomster også ja.

      Ha det godt.

      Slett

Det går mot vår selv om det ikke virker sånn, og drivhuseffekt...

 I går kom det en en kort snøbyge når jeg kjørte til butikken. Det varte kun i noen minutter, men det var som å være midt inne i en snøstorm...