søndag 15. mai 2022

Trillium og primulatid...

 Trillium har vært en favoritt her lenge, og det samme med primula. De får jeg aldri nok av. Kuleprimula/Primula denticulata selvsår seg her, og plutselig så dukker de opp på de merkeligste plasser. Det er jeg bare glad for :)

Denne husker jeg ikke navnet på.  T. chloropetalum kanskje? Den er veldig lav i forhold til de andre jeg har med samme navn. Den har så fint mønster på bladene.

Trillium grandiflorum

Trillium erectum

Fylt trillium, T. 'Snowbunting' som i år har overgått seg selv med hele ni knopper. Den har aldri hatt mer en fem knopper, så den får dere høre og se mer om siden :)

Primula denticulata


Primula

Primula 

Denne Anemone nemorosa står i samme bed. Blomstene er veldig store, men de blir aldri flere.

Hvit Primula denticulata 

Anemone nemorosa 'Allenii'

Denne vokser der vi felte et stort tre i fjor høst. Plutselig dukket den opp, og jeg vet ikke hva den heter. Jeg tror at det er en Anemone nemorosa ut i fra bladene.


Anemone nemorosa 'Royal Blue'. Jeg har samlet på div. utgaver av disse blå, og jeg klarer egentlig ikke se stor forskjell på de "blå", men 'Allenii' er kanskje litt lysere.

Så noe helt annet. Bregner som ruller seg ut nå. Jeg har før tatt vare på disse bregnene, men nå dukker de plutselig opp overalt. Jeg må nok begrense de her i fremtiden, men fine er de når de ruller ut bladene sine. De ser nesten ut som et dyr ;)
Ormetegl/Dryopteris filix-mas.

18 kommentarer:

  1. Wonderful spring flowers, Marit. Perhaps I have mentioned before that Trillium grandiflorum is the official flower of Ontario, and is much loved by everyone. Now you can fully appreciates what cultured, intelligent people we are!
    Hugs and kisses, David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, David. Yes, you have mentioned it before, but that's ok. I love my trilliums too. They are so beautiful when they grow wild in nature. Yes, of course you are, and I did know it before you mentioned it! :)
      I like canadians very much!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    The Trillium is beautiful, I usually only see it growing wild on my hikes. The variety of Primula and Anemone are lovely. Take care, enjoy your new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, they are so beautiful. Here they only grow in gardens. Thank you.
      Take care you too, and have a great week ahead!

      Slett
  3. Hej Marit
    Jeg har skønne rhododendron, det har du nok også snart, men sikken en skøn flok af trillium du har, dem har jeg desværre ikke rigtigt held med.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, det har du. De begynner snart her også nå. Trillium trives godt her ja, og det er jeg glad for. Så synd at de ikke trives hos deg.
      Klem

      Slett
  4. Hej Marit!
    Så mycket fint, den dubbla trillium är särskilt vacker. Anemonerna gillar jag, jag har också en med riktigt stora blommor och den har förökat sig, fick flera blommor i år. Dina primula är så fina och gillar speciellt färgerna. Har haft bollprimula, men de trivs bara en säsong hos mig. I vilken sorts jord har du dem?
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, den er helt spesiell. Anemoner finnes det veldig mange forskjellige av. Her er det mye leirjord, og den er mer sur angående ph verdi. Jeg har blandet endel bark inn i jorden også, og da blir den temmelig sur. Likevel trives de godt her.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Du byr på vakre hvite blomster i dag. Jeg har kjøpt meg hvit klematis som jeg har plantet i dag. Den blå jeg har står full av knopper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så gøy da! Klematis er så fine.

      Slett
  6. Gorgeous spring flowers, Marit.

    The trillium is stunning!

    Happy Monday!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica.

      Happy Monday!

      Slett
  7. Sjovt nok er det lige omvendt her. Kugleprimulaen går ud, men trillium sår sig selv. Hvorfra mon?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så merkelig det er. Det er flere som sier at kuleprimula går ut hos dem. Hvorfor de trives her vet jeg sannelig ikke.

      Slett
  8. Beautiful photos of your flowers Marit, next thursday I go on holiday to Denmark. Greetings Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Caroline. Then you are very lucky.
      Greetings, Marit

      Slett
  9. Tus flores se ven preciosas, yo no las tengo y me encantarían, no sé si por aquí se darían bien. Besos.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...