onsdag 12. mai 2021

Nok en skade på et nytt tre oppdaget, og mye dødt etter vinteren...

Jeg oppdaget i går at nok et lønnetre er ringbarket av musene.  Jeg har aldri opplevd dette før, så det er jo så trist å se at to lønner har blitt ødelagt etter denne vinteren. Jeg kjøpte begge disse trærne i fjor, så det er så ergerlig. 
Jeg har nå kjøpt stammebeskyttere til å tre utenpå stammen på nye trær, men det er uansett for sent å redde disse to lønnene 😥
Den ene klipte jeg ned, og denne andre skal jeg spa opp. Musene var sikkert veldig sultne i vinter. Heretter skal alle nye trær ha på seg stammebeskyttelse, og spesielt lønner. Det er bare de som har blitt ringbarket. 

Så langt i mai ( i går) var det kommet 66 mm med regn, og nå regner det kraftig igjen. Det er meldt om flomfare pga. alt regnet + snøsmeltingen i fjellet som nå har startet. Det er alltid ett eller annen med været. Enten er det for tørt eller for vått. Tørken og skogbrannfaren er definitivt over for denne gangen, og så gjenstår det å se om regnet gir seg innen det blir storflom.

Jeg  jobbet ute i hagen i hele går, og jeg fikk tatt bort mer løv og jeg har begynt på rosebeskjæringen. Jeg har klippet de helt ned til 1 cm over bakken, for det var det eneste som var igjen av grønt på de. På noen av de klipte jeg bort en hel meter. Jeg klippet bort veldig mye frostskader på rhododendron også. Et lite lyspunkt i elendigheten fant jeg i går. Det var en Cyclamen coum som jeg plantet under den store lønnen lengst opp i hagen for flere år siden. Jeg trodde at den var død, men jeg fant et lite blad der i går.  

Jeg har sett over alle mine sommerfuglbusker, og de ser døde ut alle som en. Det gjenstår å se om de er så døde som de ser ut, eller om de kan skyte fra rota som rosene de også. Så toalt sett så har denne vinteren vært en av de verste på mange år.

Nok elendighet på en gang for i dag. 

Så til gårsdagens fotorunde.
Den er tross alt langt mer hyggelig 😊


Blodplommetreet og flere andre trær som fortsatt står i drivhuset. På fredag skal jeg tømme drivhuset, for nå er nattefrosten her endelig over. 

Så til hagens yndling (for øyeblikket) igjen. Den behøver vel ikke flere presentasjoner .

Jeg har ikke prøvd å telle knoppene, men i år er det veldig mange.

Denne blomstringen kunne gjerne ha vart hele sommeren .

Primulablomstringen er virkelig full i gang nå. Primula juliae 'Schneekissen'.


Kuleprimula/Primula denticulata i alt det grønne. 
Alle disse halvveis/gulveis/Anemone nemorosa x lipsiensis trives nesten for godt i dette bedet .

44 kommentarer:

  1. Åh, det er synd, at du har så mange døde planter efter vinteren. Jeg var ikke klar over, at det været SÅ koldt hos jer. Og musene - så trist at de har ødelagt træer. Du må beskytte træerne fremover, som du også skriver.
    Men du har mange skønne billeder, så der er også masser af liv :-)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så synd, men sånn ble altså vinteren i år. Vi hadde - 19 i en kort periode, og det er mange år siden at det har vært så kaldt her. Ja, det er så trist at de ødelegger mine nye lønnetrær. Det skal jeg gjøre ja!
      Tusen takk :)
      Klem

      Slett
  2. Det er jo trist med dine små træer, som musene altså også holder af - på deres måde. En beskyttelse af stammerne vil nok være på sin plads næste vinter.
    Der er altid noget i vejen med vejret - for tørt, for vådt, for koldt, for varmt, men vi må tage det som det kommer. Når noget går tabt er det tid at tænke nye tanker og lægge nye planer, og det er også dejligt!
    Dit drivhus ligner en mindre planteskole lige nu, og der er virkelig noget at glæde sig til, når alle de flotte planter kommer ud i haven. God fornøjelse!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er trist for de var så fine, men jeg må bare lære av det. Mus finnes her på landet, for det blir dyrket korn rett i nærheten. Ja, det er helt sikkert!
      Ja, været er det alltid noe i veien med ;)
      Det må vi bare, og det er egentlig godt at det er noe vi ikke bestemmer over, men det kommer nok en gang i fremtiden det også.
      Ja, ikke sant :)
      Det er sant, og jeg har flere steder hvor planter skal spas opp etter vinteren og musene sine angrep.
      Tusen takk!

      Slett
  3. Hi Marit: I am very sorry to hear of the damage caused to your trees over the winter. We find that whenever we plant new small trees (at SpruceHaven for example) we need to include mouse protection as a standard procedure. Otherwise, the results are predictable. There are lots of flowers to make you smile, however, so it's still a great day in the garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi David,
      Thank you. Yes, the mouse protection must be used here too. Yes, I'm very happy about all the flowers :)
      Here it rains very much, so no gardening today. But tomorrow it will maybe be some sunshine :)

      Slett
  4. Uff disse hersens musene. De tok plommetreet mitt i fjor, så i år skal jeg kjøpe meg ett nytt. Jeg har endelig fått opp drivhuset mitt, så nå skal jeg kose meg framover med utplanting og såing av diverse frøposer jeg har på kjøkkenet. Jeg er litt usikker på om Magnolia vil trives hos meg, det er kalde harde vintre her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de lager mye skade både på hus og planter. Så ergerlig da, for plommetrær trenger noen år på seg før de bærer frukt. Så bra da! Da har du mye å glede deg til. Magnolia er herdig til H4, så det er nok mulug at de ikke går hos deg dessverre.

      Slett
  5. Hei Marit

    Ja, løn er en musefavorit - jeg tænker at musene har haft gange under sneen og har været vældig sultne.
    der er rigtig mange midler mod musene - et af de mere eksotiske og billige er at blande chili i vandfast tapet-klister eller maling, og give stammen en omgang - det smager musene kun på en gang....
    Sommerfuglebuske er vel på kanten af det mulige hos dig, men ofte ses at de skyder fra roden ja. De ee jo nærmest et ukrudt i Danmark - men hårde vintre decimerer dem betydeligt. så de når aldrig at blive rigtig invassive.
    Imponerende blomstring du ellers har - Magnolien er bare så flot!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar

    1. Hej Karsten

      Ja, det er åpenbart at de liker lønn :(
      Jeg har ikke opplevd det før, så derfor var jeg ikke klar over det når jeg plantet de i fjor. Det tror jeg på at de bare prøver en gang ;)
      Ja, de er H3 og er egentlig helt på kanten her ja, men det har gått bra nå i flere milde vintre. Den i vinter var ikke mild i det hele tatt, så da ble det mye dødt her etter all kulden. Det har jeg sett at de trives godt i Danmark ja, og i England er de som ugress. De er uansett et pent ugress :)
      Tusen takk. Den er veldig fin i år ja.

      Ha en deilig dag

      Slett
  6. Hello Marit,
    It is sad to loose any tree, we had a big pine tree come down in the back of our yard last week. It came close to taking out our shed. I am glad you can protect your trees with the trunk protectors. The magnolia and primula blooms are gorgeous. Take care, have a happy day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes that's true. Oh, so sad! Pine trees are very beautiful, and they grow slow. Yes, I will use it next time I plant a tree. Thank you.
      Tace care you too, and have a great day!

      Slett
  7. Det er virkelig en herlig tid i hagen nå! Det har vært en hard vinter, og jeg er spent på noen busker som er veldig sene i år. Er det liv? Vi tok oss en tur til Arboretet på Milde på søndag. Jeg viser noen bilder derfra på bloggen i dag. Masse flotte rhododendron i blomst nå og framover :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, og det er først nå at varmen har kommet hit. Ja, det er spennende å følge med på etter vinteren.
      Jeg har faktisk vært i Bergen en gang, og da var jeg selvsagt der men det var på høsten og det regnet så klart ;)
      Det er nok er flott syn der nå under blomstringen ja :)

      Slett
  8. Det verkar vara ett musår i år. Vi har haft många på loftet och även råttor. Inte så bra.
    Tråkigt när de förstör så.
    Nu verkar du ha våren hos dig, det gläder mig.
    Jag har tagit bort kommentaren hos mig där din e-mailadress kom fram, inte för att jag inte vill ha din kommentar, för det vill jag, men så inte din adress kommer fram. Ser fram emot fler kommentarer av dig!
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, da er jeg glad for at jeg kun har mus i hagen :)
      Det er det så absolutt. Ja, endelig er det vår her og slutt på nattefrosten. Tusen takk. Ja, da kan jeg skrive en ny hos deg :)
      Ha det godt!

      Slett
  9. Smukke billeder på trods af al elendigheden. Det er, som om det slår ekstra hårdt, når det er træer, man mister. Sommerfuglebuskene er dog ikke de første til at springe ud.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, ikke sant, for trær er jeg også veldig glad i. Det er helt sant, og det er ennå vekdig tidlig her så de kan jo fortsatt komme. Håper på det!

      Slett
  10. Good afternoon dear Marit
    It s always sad to loose things in the garden that you like. But your greenhouse must bring a smile on your face when you walk in.I hope that your pruned roses will make a fresh New start. And it is what you White about the weather. To long dry periode and when the rain codes it sees that it does nt stop. It s still to could hele too. Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke,
      Yes, it's so sad to loose trees in the garden. Yes, now it's so filled up with plants so it soon will destroyed :)
      Yes, I hope it too. It was necsessary to cut them down, but I think they will survive.
      It have rained the hole day here again, so now it must stop.
      Have a wonderful evening.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  11. Ja det er så trist, når noget går ud, jeg har også et par rhodoer, der ikke har det for godt. Ærgerligt med dine løn. Jeg har en sydbøg/nothofagus som blev ødelagt af en råbuk for mange år siden, vi måtte klippe den helt ned, den skød som træer nu gør igen, en af de små grene førte vi op, nu er der et træ igen, måske kan du prøve det, når den begynder at skyde igen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og spesielt når det er nyplantede trær. Jeg er sur på musene, men det hjelper jo ikke noe ;)
      Jeg tror ikke det nytter for det er 10 cm med bark som er borte helt nederst på stammen. Da vil det uansett tørke ut :(
      Klem

      Slett
    2. Se om den skyder, der var lige så meget på min Sydbøg, da vi skar stammen af, det gik jo godt. Der sker da ikke noget ved at prøve, ellers er den jo alligevel død. Træer er ret hårdfør, har vi erfaret.
      Klem

      Slett
    3. Ja, jeg har skåret ned det ene treet, men jeg tror det er podet og da vil det bli et helt annet tre som kommer opp :)
      Jeg har erfart det med lønn før. Ja, trær tåler mye :)
      Klem

      Slett
  12. Hej Marit!
    Så fina magnolior och körsbärsträdet är så vackert. Synd om dina träd som blivit skadade. Det vill man inte, så det är bra om du satt skydd på de nya. Just nu har vi nästan sommarväder. Så härligt.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Ja, det er så synd, men heretter skal alle få beskyttelse mot mus.
      Det høres herlig ut. Her har det regnet i hele dag.
      Ha det godt.

      Slett
  13. Uha, det er vel nok gået hårdt ud over din have. Hvor er det trist med træerne - de er ikke så lette at erstatte.
    Heldigvis har du mange smukke planter - magnoliaen blandt andet❤, men sandelig også dit blodblommetræ, der blomstrer aldeles bedårende❤❤
    Lidt sol var ikke af vejen nu, heller ikke hernede :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne vinteren har vært hard mot plantene her. Nei, de er jo ikke det, men jeg har mulighet til å bytte de ut. Jeg skal ha trær der, så det blir plantet nytt for den ene lønnen er så fin at den vil jeg ha igjen. Acer palmatum 'Shirazz' heter den ❤
      Tusen takk. Ja, blodplommen er et vakkert tre.
      Det har regnet i hele dag, så nå hadde litt sol vært veldig fint å få nå 🌞

      Slett
    2. Jeg har lige google Acer palmatum 'Shirazz' - den er smuk i løvet. Står den i fuld sol?

      Slett
    3. Ja, den har så fine blader. Den får sol litt ut på dagen og om kvelden, men ikke om morgenen.

      Slett
  14. Kjedelig med sultne mus som spiser bark på de nye lønnetrærne dine. Fine bilder av Magnoliaen som blomstrer så flott.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig kjedelig. Tusen takk.

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Hei Marit.
    Det har vært en hard vinter.Mye har gått også her. Vi får bare ta det som det kommer. Kjedelig med lønnetrærne dine. Magnoliatreet ditt er flott.
    God langhelg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, det har vært en kald vinter og mye har gått ut. Det er vi nødt til. Det er veldig kjedelig ja. Tusen takk.
      Ha en fin langhelg du også.

      Slett
  16. Har en venninne som har fått flere roser ringbarket i vinter. Anbefalte henne sånn netting på stammene. Leit med de lønnene dine! Og ille at du har måttet ta så mange roser ned til bakken. Virker som det er stor forskjell på sone H3 og H4 i vinter! Bare noen få roser hos meg måtte få så drastisk beskkjæring. Men uttørkede Rhodo her også :(
    Godt å se bilder av vakre Magnolia og fine Primula :) (Kjøpte meg et par nye P. i går, gitt)

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff! Ja, de spiser alt de kommer over. Det er leit ja, og mye jobb. Det er ille ja, men det har så langt vært liv i de jeg har klipt ned. Det er stor forskjell ja. Skulle gjerne hatt H 3 her :)
      Tusen takk. Det har jeg også gjort. Primula får en ikke for mange av :)

      Slett
  17. Hoi Marit, zonde van de dode boom en de andere planten. Wij hebben hier geen muizen maar ook elk jaar dode planten. Groetjes Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Caroline,
      Ja, det er synd med plantene. Vinteren i år vært veldig kald. Hilsen Marit

      Slett
  18. Hej Marit,

    Så tråkigt att du upptäcker mer och mer som inte klarat av den senaste vintern. Inte nog med kylan, utan möss som ringbarkar träden också. Då gäller det verkligen att vända blicken mot det som är vackert, som din magnolia, vilket smycke den är!
    Skönt att kunna tömma växthuset, jag har haft samma ambition men annat kom emellan och nu får det bli nästa vecka istället.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er så ergerlig, men sånn er det noen ganger etter vinteren. Heretter skal jeg ha beskyttelse på stammen.
      Tusen takk. Ja, det gjelder å fokusere på det som ee bra.
      Jeg skal begynne på det i morgen håper jeg.

      God helg!

      Slett
  19. Det er ærgerligt, at musene har været på spil, og at vinteren har været hård ved nogle af dine planter. Der er altid nogle skuffelser i haven, men heldigvis beriger haverne os også med så mange glæder. Dit blodblommetræ er så flot lige nu, og primulaernes blomster er slet ikke til at stå for. Hver gang man går en haverunde, bliver man bekræftet i, hvor stor fornøjelse man har af at have en have.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ergerlig, men sånn er det noen ganger. Det er absolutt flere gleder enn sorger, ja. Jeg er så glad for at jeg har en hage, og det er en flott hobby å ha 😊

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...