fredag 14. mai 2021

En "langtur" og et lite tordenvær...

 I går var jeg og ei veninne på "langtur". Vi dro til Hesleberg gartneri i Asker. Det er 7 mil herfra så det er jo ikke så langt da  ;)

Jeg hadde avtalt på forhånd hvilke to trær jeg skulle ha, og det ble til slutt  med tre trær, en clematis og noen stauder. Det ble ingen roser med hjem denne gangen, for de vil jeg se om de jeg har beskåret klarer seg. Jeg har nemlig ikke plass til flere roser i det store rosebedet...

Et av årets prosjekter er å plante trær i en bortgjemt del av hagen som skal restaureres hvis jeg klarer det i løpet av sommeren. Det er mye jobb  og tung jobb også, så jeg får se hva jeg klarer. Så derfor "hamstrer" jeg trær nå. De klarer seg jo fint i potter bare de får vann nok.

Jeg skal også bytte ut flere døde trær, så det er fint å ha et lite lager av de ;)

De som ble med hjem var bl. a. en ny Acer palmatum 'Shirazz' som musene har ødelagt. Jeg kjenner på det området hvor de har ringbarket at det er vått. Sevjen i treet pipler ut der, så det er ikke håp  for det dessverre. Lønn er "blødere", og skal ikke beskjæres eller ringbarkes om våren nei :(

Neste tre som ble med er et jeg allerede har, men som jeg så glad i. Det er en bøk, Fagus sylvatica 'Rohans  Weeping'.

Det jeg har fra før er oppstammet, men det er ikke dette. Begge to er kjøpt på Hesleberg, og de har  et veldig godt utvalg av trær også og ikke bare roser :)

Siste tre som ble med hjem er et eksperiment. Det er oppgitt to herdighetsoner på det treet har jeg lest meg til , nemlig H3 og H5. Det er H4 her, så jeg er jo spent på hva som er riktig.

Treet heter tulipantre/ Liriodendron tulifera 'Aureomarginata'. Jeg skal finne en beskyttet plas til det og håpe på det beste. 

I går på kvelden begynte det å tordne her, og etter en stund slo det ned flere ganger i nærheten. Yr meldte om dette på onsdag, men i går hadde de tatt det bort igjen. Likevel ble det tordenvær  ;) 

Det var intenst over hele Østlandet i den timen det varte. Det var registrert over 1400 lyn, og det ble flere branner. Lyn skal en ha den største respekt for...

Det ble ingen skader her, men mye hardt regn fikk vi. Nå er totalen for mai måned oppe i hele 85 mm. På onsdag var jeg hos min mor, og på vei hjem krysset jeg Numedalslågen flere ganger. Nå er det flom i den, for med masse regn og snøsmelting i fjellet er det skummelt. I går kveld rett før tordenværet startet var det hele 21 grader her! Det var lummert og klamt da, men nå skinner solen og det er 16 grader nå. Nå har sommertemperaturen kommet. Litt brå overgang fra 5 grader på søndag til 21 grader i går, men det må vi bare ta med.


Sånn ser tulipantreet ut.

Etter mye regn begynner blomstene å bli ødelagt dessverre.

Primula med regndråper på :)

Primula 'John Moe' som er ny i dette bedet.

Primula juliae 'Groenekan's Glorie'. Nå fant jeg endelig navnet på denne :)

Fylt hvitveis

Primula denticulata 'Rubin' som jeg kjøpte i fjor. 

Det er nesten utrolig at denne blomsten kommer seg opp!

Nå skal jeg ut i hagen :)

God helg/ weekend!   

40 kommentarer:

  1. Nu er sommertemperaturerne kommet til dig :-)
    Sikke spændende ting du har med hjem fra planteskolen med tulipantræ, bøg, acer, clematis og stauder.Tulipantræ kender jeg fra den smukke Fredensborg Slotspark :-)
    Uha tordenvejr med flere brande lyder uhyggeligt, men det følger jo ofte med det varme vejr.
    Rigtig god weekend og klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig er de kommet :) Ja, det var spennende planter å få med hjem, og det blir også spennende om det tulipantreet overlever her. Så bra at du kjenner det derfra! :)
      Ja, det følger med varmen, og så har vi også nylig hatt kaldt vær. Når de to tingene kolliderer blir det lyn og torden.

      Klem, og riktig god weekend til deg også.

      Slett
  2. Åh, åh, vært hos Hesleberg igjen? Ja de har mye fint av trær også. Lykke til med de!
    Ja, det lynte noe intenst i går kveld og natt. Fulgte med på lynkartet. Var heldigvis et stykke unna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg visst. Jeg fikk beskjed på google at jeg var der for fire år siden, så det stemmer nok. Makan til overvåking :(
      Ja, de har så mye fint, og servicen er helt på topp der. Tusen takk!
      Ja, det gjorde vi også, og her slo det ned ikke så langt unna. Det er på samme sted hvor en hus brant ned i et lynnedslag for noen år siden, så det er jo litt skummelt for det er bare tvers over lågen her.

      Slett
  3. You are busy as always, Marit, but having fun, and that's the important thing. I hope that your new trees all grow up big and strong and make you proud. And, yes, we need to have a healthy respect for lightening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes I am David, and I love to work in the garden. It's very fun, and you must try it ;)
      I hope it too. Yes, we must have a healthy respect for lightenin. Two houses burnt yesterday because of it.

      Slett
  4. Hello Marit
    The flooding rain, thunderstorms and lightning strikes are really scary. We are having a chilly spring, below normal temps. It sounds like you will be very busy with your garden planting new trees. Your flowers and plants are looking lovely. Take care, have a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, they are all scary, and just now we have all of them here. We had also this chilly spring for a long time, but yesterday the warm weather came here. I hope you will get warmer weather too. Thank you.

      Take care and have a great weekend.

      Slett
  5. Hej Marit
    Det er fine træer, du har købt, jeg håber, de kan klare sig hos dig. Sikken da et tordenvejr I fik, det har vi ikke oplevet i år, det er ikke savnet, men det er solen, den har ikke vist sig nogle dage, men heldigvis er det stille vejr, så jeg kan komme i gang med ukrudtet.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tusen takk. Det håper jeg også. Ja, det var litt av et uvær som kom her, og det var mange lynnedslag. Det er veldig stille vær her også i dag.
      Klem

      Slett
  6. Jeg var på Hageland i dag. Skulle egentlig bare ha litt jord og noen vårfloks. Vårfloks hadde de ikke, så det ble et par andre lave stauder og et familieplommetre. En liten pause i drivhusplantingen så får en nyte fredags freden. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke alltid at de har nålephlox. Familieplommetre blir sikkert supert hos deg. Plommer er veldig godt. God helg!

      Slett
  7. Hej Marit!
    Vilka fina träd du har köpt, skulle inte ha något emot någondera. Vi hade både åska och hagel förra veckan, men sedan dess har det varit riktigt varmt sommarväder. Nu regnar det lite, men det är bara skönt. Trädgården trivs med både regn och värme.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, varmen har endelig kommet hit også. Det regnet litt her nå i ettermiddag så det er lett blanding i været. Det gjør den ja :)
      God helg.

      Slett
  8. Roligt med nya träd. Jag har visserligen samma sorts tulpanträd här men det går inte riktigt att jämföra. Vilt växer de i tex Appalacherna där det kan vara både mycket snö och kallt men det de har som vi saknar är långa, varma somrar. Men det gör inte mig så mycket om de inte blommar - ser inte riktigt det vackra i den :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Nei, det går ikke an å sammenligne her og hos deg. Det høres lovende ut. Nei, det er pga. bladene jeg vil ha den. Det hadde sikkert vært morsomt å fått blomster på de, men jeg klarer meg som sagt med bladene ;)
      Klem, Marit

      Slett
  9. Ha-ha - 'lager af træer'... Marit altså... Men jeg skal ikke sige for meget, for jeg kender det godt. Jeg har en stor busk/lille træ i en krukke på tredje år i træk, fordi jeg ikke aner, hvor jeg skal plante den ;-)
    Vi har fået i alt 50 - nej 60! mm regn og i dag har det været sol, varmt og helt stille som en sommerdag. Nej, hvor har det været skønt. Jeg er sikker på, at du også har nydt det.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja et lager av trær er da bare nyttig, Lisbeth 😊
      Ja, der ser du! Her har vi fått hele 85 mm med regn. Så bra at du også har fått så mye regn! Det er jo ikke ofte du får så mye regn.
      Ja, det har vært så deilig her også, og jeg har jobbet i hagen i hele dag. Det har vært så deilig å være ute nå. 19 grader her nå 😊

      Slett
  10. Det er et dramatisk forårsvejr du har for tiden. Lyn og flom lyder ikke så behageligt, og jeg håber det snart er ovre.
    Til gengæld lyder din tur til planteskolen som en succes med gode erstatninger for nogle af de tabte træer - og selvfølgelig lidt nyt til "lageret". Håber dit nye eksperiment med tulipantræet skal lykkes. Det er ikke et træ man ser meget i haverne, men i gamle parker findes der prægtige eksemplarer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det er litt for mye av alt virker det som. Det ser ut som det blir bedre etter onsdag ser det ut som nå.
      Ja, det var en vellykket tur dit. Det håper jeg også. Jeg har bare sett det på bilder, men synes det ser spennende ut. Det er nok mer brukt i Danmark enn her. Det høres flott ut med store trær av det.

      Slett
  11. Spendende med et nytt tre i hagen. Jeg har sett Hjertetre i en dansk hage og de er vakre. Så flotte Primula som blomstrer i hagen din nå. Her er det ikke mye hagevær, enten er det tåke eller regn og det skal vare hele helgen.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid spennende med nye trær i hagen. Hjertetre har jeg fra før og det er et vakkert lite tre ja. Tusen takk. Det er ikke tåke her, men det skal regne omtrent hver dag frem til onsdag.

      God helg!

      Slett
  12. Et lager af træer kan man da kalde luksus; men vurderet ud fra dine tidligere, krævende projekter skal de såmænd nok være plantet, inden sæsonen er slut😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan det absolutt kalles.
      Jeg håper jo på det innen det er høst 😊

      Slett
  13. Oj, vilket oväder, hemskt! Tur att ni klarade er.
    Vad trevligt att komma ut på tur och dessutom få lite nytt till trädgården.
    Skön lördag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et kort hissig uvær vi fikk her. Ja, det var en hyggelig tur, og litt nytt til hagen er alltid fint å få.
      God helg.

      Slett
  14. Hei Marit.
    Tror nok du har plantet ut trærne i løpet av sommeren, om jeg kjenner deg rett.
    Håper tulipantreet greier seg hos deg. Vårt har klart seg bra. Vi har et litt annet klima enn du har, men vi har ikke snø, og barfrost.Det blir spennende.
    Spennende blir også det nye prosjektet ditt.
    Vi har samme været her, og regnet fortsetter fram til tirsdag.
    Ellers er vi litt av og på nett, og er først lovet nytt nett 8. juni.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,

      Ja, jeg håper og tror det jeg også. Det skal bli spennende å se om det klarer seg her. Ja, dere har et annet klima enn her, men jeg håper at det overlever her.
      Det har vært mye regn nå, og mer skal det komme. Så dumt da. Det er en stund til 8. juni. Får håpe dere får vært på nett før det.
      God helg.

      Slett
  15. Høres ut som en hyggelig shoppingtur, og så spennende med tulipantreet. Her holder jeg på å rydde i drivhuset, ikke akkurat min favorittaktivitet, men det må til. Vi har heldigvis ikke hatt torden, men mye regn de siste dagene, gjorde godt tross alt. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en hyggelig tur. Det er et spennende tre ja, og er spent på om det overlever her. Det er en kjedelig men nødvendig jobb. Det er ikke lenge siden jeg gjorde det selv. Ja, regnet var godt å få for her var det veldig tørt.
      Ha en fin kveld.

      Slett
  16. Good morning dear Marit,
    How wonderful it must be to have so much space in the garden to plant new tree's. I don't. Lovely flowers apearing in your garden. Thunder is a thing I don't like at all. A lot of rain is forecasted for coming week here. What a different month of May if we look back how the weather was a year ago.
    I hope your new tree's will be a succes in your garden.
    Have a wonderful sunday and new week ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, I know that I'm lucky to still have a lot of space here. Thank you. I don't like it either. It scares me and my cats :)
      Oh, I hope the forecast is wrong. Yes, the hole springtime was very different last year. I hope it too.

      Have a wonderful Sunday and the new week ahead you too!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  17. Jeg har prøvd tulipantre, men det døde etter noen år.
    Det døde litt år etter år, og tilslutt ga det helt opp.
    Håper det går bedre hos deg Marit.
    Magnoliaen din ser jo helt strålende ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, det var ikke gode nyheter, Martin. Tusen takk.

      Slett
  18. Hej Marit

    Spændende med tulipantræet - den varigerte type vokser noget langsommere så man kan jo håbe at den mindre vækst bedre afhærder i sæsonnen - mit i Sverige er frosset tilbage rigtig mange gange, og starter ofte helt forfra , dit ser ud til at være drevet frem med det udviklede bladværk. det er jo ellers temmelig sent.
    Alletiders med Hesleberg - godt at i kan få de mere specielle sager hos jer!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, den vokser langsommere, så det er lov å håpe på det ja. Det kan jeg tenke meg at kan skje her også. Total nedfrysing er ikke uvanlig her ;)
      De tar inn alle løvtrær de har igjen om høsten og setter de inn i drivhuset, så derfor har dette kommet veldig langt i utviklingen. Ja, de har et supert utvalg i alt mulig :)

      Ha en deilig søndag

      Slett
  19. Hi Marit,
    you have a wonderful collection of primroses. They are easy to grow and are beautiful in color and shape. You bought trees, but I am afraid to buy trees. Perhaps I'm not sure how high they are. I prefer a sunny garden over a shady one.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi Nadezda,
      Thank you. Yes, they are easy to grow, and they thrive very well here. I can understan you about trees. Here it's almost too much sun, so I try to make a little shadow here.

      Slett
  20. Dear Marit,
    even after the rain your plants and flowers are beautiful. Love your sweet little tulip tree wich has beautiful leaves to me. Here in my small town garden are over 20 trees, some of them big fruiters and I still have enough sun and wonderful shadow in summer.
    I think you make a perfect job in your little garden paradise.
    Alles my best and happy days
    Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Elisabeth,
      Thank you. Trees are wonderful to have in the garden. I have a lot of sun here, so a little more shadow will be great.
      Best regards,
      Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...